Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Rolle85

Propeller, 3 eller 4 blad?

Rekommendera Poster

Har sett att det finns 4-bladiga propellrar till min motor (Mercury 125hk). Vad är skillnaden med en sån propeller jämfört med 3 som man brukar ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Generellt sagt så har en fyrbladig bättre "grepp" i vattnet samt kan kanske hålla en båt i planing i lägre farter. Oftast lägre topphastighet.

 

MEN som allt annat så beror allt på båt, motor samt användning som avgör vad som är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Rolle85 säger:

hmm låter ju inte som en fördel direkt

Beror helt på båt som även nämnts redan. sportbåt som jagar toppfart -> nakdel

Familje cruiser där du jagar komfort och bränsleekonomi kan de vara till fördel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fyrbladiga tar dig snabbare upp i plan och ger bättre styrrespons eftersom den greppar bättre. Men aningen lägre toppfart bör det bli. Jag gick från rostfri 3-blad till rostfri 4-blad i somras och har kanske 2 knop lägre toppfart. I övrigt är det fördelar tycker jag.

 

Jag tycker dock gången är lite "råare" i lågfart trots att jag haft inne propellern för koll så det inte är någon obalans i den eller navet. Har någon annan liknande erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Rolle85 säger:

Varför kör man med rostfri propeller då?


Kanske går det att göra bättre former, vassare kanter, på en stålpropeller, eftersom den kan vara lika stark som aluminium vid tunnare dimensioner? Möjligen ger den slätare ytan lite lägre friktionsförluster också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stål är starkare än aluminium, flexar mindre. Du får bättre prestanda ur en stålpropeller jämfört med motsvarande aluminiumpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler blad ger bättre grepp men sämre verkningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick för några år sedan från 3 blad till 4 blad (rostfri). Kör en 25 ft DC med V8 och singelpropp.

IMG_0223.thumb.JPG.0828df0f420c763a4613a378d888988a.JPG

Skillnaderna var som beskrivs ovan. Snabbare upp i plan och minskat ca 2-3 knop på toppen (ointressant för mig). Några knops högre marschfart dock. Kan även dra ner på varvtalet mer utan att båten går ur plan men då får jag en sämre soppaförbrukning i realtid enligt flödesmätaren.

Men den största skillnaden är i lågfart 6-7 knop där gången blev betydligt mer stabil utan att slingra sig. Även när jag backar upplever jag stor skillnad då den svara betydligt snabbar på rattutslag och gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Mercury original på min idag. Hur letar jag fram rätt dimension som passar min motor om man ska ha en rostfri propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick bra hjälp av Propellertrim i sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrbladig propeller har större yta och greppar därmed bättre men har också högre friktion i vattnet vilket kan påverka fart och bränsleförbrukning negativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...