Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Lossa powertilt mercury

Rekommendera Poster

Gav mig på att försöka lossa powertilten på mercury 125hk.

jag har bankat o bankat på pinnarna på bilden men inget händer. Jag har lossat stiften som håller den genomgående axeln på plats. Ska motorn ställas i visst läge eller vad?

 

CF0DB7E8-20F9-4A67-85EB-5A746C82C386.jpeg

EBB1D5CB-760D-43B0-A58F-52530951DB8B.jpeg

12EA4E44-292B-477D-9065-D1D9D75BFE32.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan stå i valfritt läge. Axlarna har ärjat fast. 

Här du fått bort ett stift ur varje axel så skall axlarna skjutas åt sidan. Vänster eller höger, spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stiften är borta men axlarna sitter som bara den. Vet inte hur jag ska göra.

Jag har öppnat ventilen som gör att jag kan tilta motorn upp och ner för hand.

 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina satt också fast, mycket hårt. Jag lyckades slå bort dem men  problemet är att man inte riktigt kommer åt att få kraft. Jag oroade mig lite för att något skulle brista också.

 

Jag tror att du med någon form av smörjgucka kan lösa upp avlagringarna och att du med hjälp av någon inverterad avdragare eller tving eller domkraft på något vis kan åstadkomma en stor kraft.

 

Uppfinningsrikedom och tålamod :)

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag sprayade massa 5-56 igår så får väl testa i eftermiddag igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slog loss dem. Använde en bult som don och så en liten handslägga på 1 kg. Även en polygrip att hålla donet med. Som sagt svårt att få kraft i slagen pga utrymmet men det lyckades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fått loss dem så såg jag att det fanns någon slags oxid eller ärj på axlarna. Vitt till färgen, kanske aluminiumoxid. Jag torkade rent dem med trasa och provade. Gick väldigt lätt då.

Eftersom det räckte att torka med trasa tror jag som sagt att lösningen är någon smörja av något slag. Då lossnar de nog.

Om det är oxid av alu, vad löser aluoxid?

 

Lycka till och berätta hur det går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bankade och bankade på den översta med en platt skruvmejsel och tillslut började den röra på sig och släppte =)

 

Men den nedre däremot har ingen skåra i sig utan har en helt platt yta på båda sidor. Har bankat som ett as men inget händer....dränkte det hela i 5-56 så får testa imon igen =(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra!

 

Den undre släpper i morgon :)

 

Kanske kan lite värme från varmluftpistol hjälpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

från vilket håll bankade du ut den nedre? (sett ståendes bakom motorn)

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det, lossnat ännu?

 

Jag bankade från vänster mot höger.

Min axel var lite synlig på vänstersidan så det var enklast.

När jag fått loss den och rengjort så gick den lätt åt båda håll så det spelar ingen roll. Ta det håll du kommer åt lättast på.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyckades inte få ut den nedre axeln men jag lyckades vrida hela paketet neråt så jag har blottlagt hela baksidan av hydraliken. Jag kan nu lossa hela elmotorpaketet om jag skulle önska men vetefasen längre...känns som jag tar och snyggar till och rostskyddar det jag har på plats och sen får jag ge mig ut på ebay och leta efter en ny elmotorenhet och byter den delen.

https://www.ebay.co.uk/itm/New-Power-Trim-Tilt-Motor-Kit-Mercury-Mariner-50HP-60HP-90HP-Outboard-893907A02/282763806079?epid=15011040155&hash=item41d609457f:g:aNUAAOSwm3paKXL-

 

En sak jag undrar, om jag ansluter grön och blå kabel direkt på ett 12V batteri, aktiveras power trimmet då? VIlket håll kommer cylindern då röra sig?

Skulle behöva aktivera upp och ner men har inte monterat batteriet i båten, vill kunna ansluta lite snabbt bara när jag står vid motorn.

Enligt manualen ser jag nu att grön och blå står för upp och ned. Kan jag ansluta en av trådarna på batteriets pluspol och en startkabel mellan motorblocket och minuspolen på batteriet?

 

 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslut kablarna till plus och minus på batteriet. Motorn går åt något håll. Vänd på kablarna så går motorn åt andra hållet. Du behöver således inte använda strömställaren på båtmotorkåpan.

 

Marineparts.se har motor på lager för ca 2600 kr har jag för mig. Jag köpte därifrån. Snabb leverans. 

 

Din motor är inte så risig. Måla den så håller den nog några år till. Kanske pensla på epoxi, blir kanske tätare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade en ny motorenhet på ebay, ca 1500kr inkl frakt, tull osv.

Ska se om jag inte ska ta o byta de inre tätningarna på själva tiltenheten med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nån som vet var man kan få tag i en ny kabelkanal som på bilden för o skydda kablarna?

 

 

41GapuXODqL._SY450_.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Rolle85 säger:

nån som vet var man kan få tag i en ny kabelkanal som på bilden för o skydda kablarna?

 

Om du står ut med att den är vit så finns det nog på alla byggvaruhus. Kolla avdelningen för starkströmsinstallationer.

 

Vill du ha grå så har Clas Olsson det.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick alltså loss det övre fästet, då kunde jag vinkla hela tiltpaketet utåt och kunde då skrapa bort all ytrost, sen behandlade jag den med en rostskyddsfärg som jag sen sprayade över med svart. Ser bra ut nu. Monterade ihop allt igen och testade att tilta upp och ner och all funkar bra. 

Nästa år kanske jag ger mig på att byta hela oljebehållaren, ligger på ca 1500kr på ebay med frakt.

Observera, oljebehållaren går inte att byta på tiltpaketet om man inte lossar övre fästet och vinklar ut hela paketet, man kommer inte åt de bakre skruvarna annars.

 

tack!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tog du för färg? Ska snart börja slipa bort rosten på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån rostskyddsprimer. 

Men jag avser nog köpa en ny behållare inom ett år eller två från staterna där de säljs till humana priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...