Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har läst här hur bra oxalsyra är för flammig och smutsig gelcoat. Var idag på Bauhaus och fick tag på en 600 grams förpackning

Oxalsyra i pulverform. Men har inte en aning hur blandningen med vatten skall vara, så hoppas på råd här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog ett tag innan jag såg vad det föreställde. Min hjärna tolkade bilden som nåt liknande detta!

nuc1.jpg.7e265a3b91e499563b44da6712f10b1f.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte inte på att gå in på din hemsida Lasse, men där har jag svaret på min fråga.

 

Redigerad av Leffe51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra är ofta huvudbeståndsdelen i fälgrengöring till aluminiumfälgar.

Jag har inte testat på gelcoat men ska ge min snygga appelsinfärgade lilla farkost en omgång i vår o se hur det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, raol säger:

Det tog ett tag innan jag såg vad det föreställde. Min hjärna tolkade bilden som nåt liknande detta!

nuc1.jpg.7e265a3b91e499563b44da6712f10b1f.jpg

Sorry

Är lite lat

Skulle såklart skriva in lite förklarande text

 

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har märkt att oxalsyran fungerar bättre på varm, solig yta jämfört med skuggsida av skrovet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxalsyra lämpligt för rengöring av annat än friborden?

 

Sittbrunnen i min Albin 79 ser ganska tråkig ut och jag har funderat på hur den bäst bör rengöras. Kan man se oxalsyramix som ett alternativ till rubbing?

 

Har oxalsyran någon elak effekt på självlänsslangarna eller genomföringarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fräter nog lite lätt på all metall (därför den tar bort bromsdamm på fälgar så bra) men du ska ju inte låta den ligga längre än du märker det i så fall. Men oxalsyra är alltså inte ett tvättmedel, utan används just för att blek/återställa oxiderad plast. Man kan också ta bort många missfärgningar i oljad trä med oxalsyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort det är kalkhaltiga, mineralhaltiga- beläggningar så löser syra biffen.

Många syror fixar det. när det är kallt är effekten väldigt låg.

om du har annan typ av smuts, fett mm ovanpå mineral/kalk-beläggningar, så måste det tvättas bort föst å då funkar motsatsen, alkaliska medel.

Plast, slangar mm, tar generellt sett inte stryk av dessa syror. DOm är ju oftast rätt så utspädda.

Saltsyra är effektivt på både kalk mm men kan snabbt göra krom, rostfritt mm missfärgat.

Oxalsyra kan åxå ge effekter på bl.a. aluminium, galv mm

Fosforsyra ger mindre risk för missfärgningar och effektivt även på rost.

Så.. hmmm istället för rubbing..

du får ju definitivt bort beläggningar som kan kännas som sträva, om du har kalk, mineral mm.

så viss effekt har det ju, däremot "slipar" syran inte bort oxidation.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöring var naturligtvis fel ord - i somras gick jag på med däcksborste, vatten och något speciellt båtrengöringsmedel men som inte hade önskvärd effekt varken på skarndäck eller i sittbrunnen.

 

Kan inte uttala mig ifall det handlar om beläggningar i form av kalk/mineraler eller något annat, men vissa missfärgningar finns och det försvann inte med tidigare använd metod.

 

Kanske ska följa den allmänna rekommendationen för bilvårdsprodukter - testa på en mindre yta och se hur det funkar. 

 

Det viktiga är ju att inte slangar och/eller genomföring tar skada av medlet, även om det sannolikt skulle kunna vara en god idé att byta ut båda delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Arkstedt säger:

Rengöring var naturligtvis fel ord - i somras gick jag på med däcksborste, vatten och något speciellt båtrengöringsmedel men som inte hade önskvärd effekt varken på skarndäck eller i sittbrunnen.

 

Kan inte uttala mig ifall det handlar om beläggningar i form av kalk/mineraler eller något annat, men vissa missfärgningar finns och det försvann inte med tidigare använd metod.

- - -

En ny input på vad det kan vara som bitit sig fast....

 

I halkskyddsmönster på däck o i sittbrunn samt även om du har teakinklädning så biter sig ibland alger fast. Det ser ut som små grå prickar nere i mönstret o i fårorna i teaken. Å de biter sig fast nåt fruktansvärt. Algerna går enklast bort med ett algtvättmedel. De som säljs för att rengöra terasser brukar fungera bra. En del kan skada metall (främst aluminium) så även här gäller "testa på en mindre yta".

 

Oxalsyra är jätteeffektivt på "gula randen" vid vattenlinjen eller annan missfärgning av samma typ (det är magiskt att se hur det bara skiftar färg, Lundells bild ljuger inte) men alger tror jag inte det biter så bra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja starkt alkaliskt medel kan äta aluminium. Det finns algmedel som är näst intill ph neutrala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎03‎-‎13 på 15:14, raol säger:

Det tog ett tag innan jag såg vad det föreställde. Min hjärna tolkade bilden som nåt liknande detta!

nuc1.jpg.7e265a3b91e499563b44da6712f10b1f.jpg

Tänk, mitt bildtolkningssinne gick i samma fälla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under veckan  så testade jag oxalsyran med Lasse-L råd om blandningen. Måste säga det var rent magiskt, hur bra det blev! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...