Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moltas

Gamla cert.

Rekommendera Poster

Dom här intygen ser nog inte ut så här idag. Ca. trettio år sen jag gick på de här utbildningarna. Hittade dom här intygen då jag städade ur några skrivbordslådor. Hade nog inte riktigt koll var dom fanns.

20180312_214917.jpg

20180312_215703.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förare/kust intygen kan du få infört i en blå bok. Mot en viss kostnad, så klart. Kolla nfb.a.se

Tillståndsbevisen överfördes till PTS. Om du har samma båt kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite närliggande fundering. Jag har ett förarintyg i en blå bok. Tog det när jag gick i högstadiet i början av 90-talet. Boken är nog tämligen spröd vid det här laget (jag vet ju hur mina gamla pass har sett ut - ramlat i bitar trots att de nästan enbart legat i byrålådor). Om jag tar ett nytt cert (kustskeppare och VHF är väl de som är aktuella), kan jag då få dem i en ny bok och få med det gamla över?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, raol säger:

kan jag då få dem i en ny bok och få med det gamla över?

Nej, en ny bok kostar 50kr sen kostar det runt 300 att få in det gamla.

Men tar du ett Kustskepparintyg så behöver du ju inte ha Förarintyget inskrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

Förare/kust intygen kan du få infört i en blå bok. Mot en viss kostnad, så klart. Kolla nfb.a.se

Tillståndsbevisen överfördes till PTS. Om du har samma båt kvar!

Är lite nostalgi med dom här gamla intygen. Får väl hoppas dom gäller om något behöver styrkas.

Stämmer  med PTS. Får fakturan därifrån varje år. Däremot har jag inte den båten som står i certet. Kollade på fakturan och där har jag tydligen ändrat båtnamnet, Linnea sen 14 år tillbaka, och det är aktuellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intygen finns registrerad i en databas så de fortsätter gälla. Den blå boken är praktisk om man tex ska hyra båt utomlands.

 

VHF-tillståndet gäller för en viss båt men går att flytta över. Det är detta register JRCC använder om de ska leta efter dig. Knapphändiga uppgifter kan man tycka men de säger sig få fram allt de behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, VHF tillståndet är personligt och är både personligt och knuten till båten. Det har jag precis fått veta av PTS. Jag hade ansökt ett nytt tillstånd med nut anropningsnr för min nya båt vilket inte var något problem och fick det hemskickat med posten. Lite senare fick jag ett inbetalningskort på min gamla båt som jag sålde för några år sedan. Ringde då och pratade med PTS och de sa att jag kunde ha överför min gamla signal till den nya båten. Nu behövde jag ju inte det utan avslutade det gamla tillståndet och behöll det nya. 

 

Nästa steg var att få den det MMSI nr som är inknappat i VHF'en, i den nya båten,  överfört från den tidigare ägaren. Detta ska tydligen gå att göra med några enkla mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore bättre om man enkelt kunde ändra MMSI i radion. När det väl är dags för mig kommer jag inte programmera in MMSI eftersom det bara går att göra en gång på radion jag skaffat (och så är det på de flesta i dag). Korkat system!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundprincipen är att VHF tillstånd mm är knutet till båten därför få man inte flytta apparaten från en båt till en annan utan att tillståndet flyttas över. För fritidsbåtar ska det även finnas en tillståndsansvarig. För fartyg inskrivna i fartygsregistret är tillståndet helt kopplat till fartyget.

Jämför tex EPIRB som är kopplat till båten men PLB är personlig trots att det i princip är samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En antik syn på saken från PTS sida. Jag förstår idén att radion är knuten till båten när det var så att en radio var stor som en resväska och knappast flyttades till ett annat fartyg. Men så ser det ju inte ut längre. Rätt gammaldags med krav på tillstånd för sändare också, men jaja. Det är lite 50-tal över det hela. Tjänstemän i skärmmössa och byxor med sydda pressveck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:

Vore bättre om man enkelt kunde ändra MMSI i radion.

Så att alla kan ändra MMSI efter behov. Visst skulle det vara kul. Sjlv skulle jag ha MMSI: 338164423 i trånga farleder.

Vad spelar det för roll att det inte går enkelt att byta MMSI? Säljer man båten utan VHF så behåller man sitt MMSI. Dessutom går det att byta MMSI mot en mindre kostnad.

En VHF med DSC är värdelös utan MMSI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju primärt en radio, för talkommunikation. DSC är en extragrej. En radio utan MMSI inprogrammerad är ju fortfarande en fullt funktionell radio!

MMSI borde vara lätt att ändra. Jag menar däremot inte att det ska gå snabbt att ändra. T ex kunde det vara inställt så att man måste mata in det nya värdet två gånger med minst ett dygns mellanrum. Radion är lättrörligare än båten, därför bör den kunna ändras av användaren/ägaren. Risken finns annars att båtar åker runt med fel MMSI inprogrammerade för att ägaren bytt båt eller radion är såld till nån med en annan båt. Så att kunna byta och se till att MMSI är helt aktuell är en viktig säkerhetsfunktion!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa apparater kan man ändra MMSI upp till tre gånger, min Standard Horizon är sådan.

 

Nej, DSC är ingen extra grej, det är den viktigaste säkerhets grejen på länge, helt oslagbar eftersom den snabbt larmar en mängd stationer och ger en exakt position.

 

Ställ frågan till JRCC och hör vad de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om den skickar fel MMSI så kan det bli tokigt.

Ja, en del går att ändra i fler gånger, men trenden från tillverkare verkar vara att gå mot att inte kunda ändra alls.

DSC verkar ju kräva att man sitter och manuellt matar in tecken för tecken. Ungefär som man skrev SMS på de första telefonerna på 90-talet. Känns inte så säkert alls...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, raol säger:

DSC verkar ju kräva att man sitter och manuellt matar in tecken för tecken.

En gång ja, när man programmerar apparaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, raol säger:

Lite närliggande fundering. Jag har ett förarintyg i en blå bok. Tog det när jag gick i högstadiet i början av 90-talet. Boken är nog tämligen spröd vid det här laget (jag vet ju hur mina gamla pass har sett ut - ramlat i bitar trots att de nästan enbart legat i byrålådor). Om jag tar ett nytt cert (kustskeppare och VHF är väl de som är aktuella), kan jag då få dem i en ny bok och få med det gamla över?

 

En ny bok kostar vid förhör 50:- (fr.o.m. 2018-01-01), avgiften för förhören är 450:- förutom seglarintyg som kostar 300:-. Du kan få Dina gamla behörigheter överförda till den nya boken, i så fall bör Du göra enligt länken nedan. Förhörsförrättaren vid Ditt Kustskeppar- eller SRC-intyg kan nämligen inte ordna överföringen.

 

http://www.batlivsutbildning.se/saknar-du-ditt-intyg/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag får helt enkelt ha två böcker. Den gamla får läggas i nån minneslåda. :)

I praktiken är det ju bara kustskeppare och SRC som har nån juridisk innebörd (för fritidsbåt i svenskt och hyfsat kustnära vatten) bland de intyg/certifikat som NFB erbjuder. LRC och kanalintyg för längre färder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, raol säger:

I praktiken är det ju bara kustskeppare och SRC som har nån juridisk innebörd

Det låter vettigt. Ska du ut på längre äventyr så är Utsjöskepparintyget väldigt vettigt.Brukar vra väldigt trevliga kuser.

Kanalintyget är ju ett krav på flertalet av Europas kanaler. Den läser man ganska enkelt in själv.

Behovet av LRC är tveksamt. Vill man ha/använda HF-radio så är ett amatörradiocertifikat mer användbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, lite trådkapning igen. Men varför pratas det inte mer om tidvatten i förarintyg/kustskeppare? I Utterströms och Rambergs "Fritidsskepparen" berörs tidvatten i ett enda stycke, 10-12 rader, och då bara att det förekommer på andra håll i världen och att mer information om det finns i utsjöskepparkursen.

Visst, vi har inte så dramatiska nivåskillnader som i t ex Storbritannien, där det kan vara flera meter, men på västkusten handlar det ändå om ungefär en halvmeter. Det kan innebära att man kan gå in i en vik med en "tröskel" som djup nog vid högvatten, men som man bonkar kölen i på väg ut igen vid lågvatten. Eller att man ankrar på lagom djup vid högvatten och sen slår i botten 5-6 timmar senare. Och sen har vi strömmarna i vissa passager, som kan bli kraftiga och kräva både extra motorstyrka och mer alert manövrering när det virvlar.


tidv.PNG.6f7c816760b031202638e58019e97c6e.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, raol säger:

Men varför pratas det inte mer om tidvatten i förarintyg/kustskeppare?

Det är redan mycket som det är. Tänk på att det kommer en del folk till Förarintygskurserna helt utan förkunskaper. Sen är "problemet" med tidvatten i Sverige väldigt litet och det berör bara en liten del av landet.

Med tanke på hur lite tid folka har att gå på kurser så är det troligen bättre att gå från två till tre stegs utbildning. Kanske med ett fjärde, mer avancerat steg.

Tidvatten är det stora problemet i arbetet med ett Europeiskt båtkörkort. Engelsmännen vill ha in det men många andra tycker det blir för mycket, i synnerhet eftersom inte alla länder har problemet.

 

Det som är riktigt synd är att inte fler går Utsjöskepparen. Även om man inte tänker sig ut i världen så är det intressant att veta lite om hur bla tidvatten, strömmar mm fungerar.

Dessutom kan ju inte kurserna bli billigare, studieförbunden är konkursmässiga och båtklubbarna för lata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske inte för förarintyg, men kustskeppare tycker jag absolut borde ha det.

Just för att en förhållandevis liten del av Sveriges kust "lider" av det, kanske det vore bra att upplysa de som båtar sig upp till vår salta kust från sötare platser om att tidvatten finns. :)

Egentligen skulle det inte behöva vara så mycket mer än att man nämner att norra västkusten har tidvatten som gör att man behöver vara uppmärksam på att djupet kan variera med så mycket som 50-60 cm på en handfull timmar, och att trånga passager kan ha tidvattenströmmar som kan nå flera knop. Det hade kanske inte blivit mer än ett stycke till i boken "Fritidsskepparen", t ex. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sak kolla i lite olika böcker imorgon, det finns ju bättre och sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...