Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Grodhavsseglarn

Hur är Benetau Oceanis som långfärdsbåt?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tänkte skaffa större båt och segla till medelhavet och kanske vidare.

Jag har tidigare förfasat mig över massproduktionsbåtar men nu har jag fattat tycke för en Oceanis Clipper Performance 393 som är trevlig på insidan. Men hur går en sådan i sjön? Är det magplask efter varje större våg?

 

Man kan läsa, bland annat i Curt Gelins 700 segelbåtar, att Oceanis är underriggade och tröga. Men om jag förstått det rätt så är det högre mast och mer segel på den som heter Performance.Men exakt vad skillnaden är har jag inte lyckats googla fram. Är de någon som vet och hur stor skillnad gör det?

 

Vad ska man tro om kölinfästningen? Finns det något uppgraderingskitt för att byta till något kraftigare än de små brickorna direkt mot skrovet som kölbultarna sitter i.

 

Sitter skotten kvar efter en en sväng över Atlanten och tillbaka?

 

När man ser bilder från exotiska destinationer så är det väldigt ofta med en Oceanis i bild. Dom har ju tagit sig dit på något sätt så visst visst hopp om duglighet som långseglare borde finnas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte! Ska jag börja med att säga, för jag har aldrig seglat en Océanis. Men jag har funderat rätt mycket på valet av långfärdsbåt.

Med det sagt.

 

Här är en länk till ett svenskt par som just nu seglar i Västindien med en Océanis 40  https://yasminesailing.com/  Jag tror inte att de har haft mer problem med båten än andra långseglare. Snarare tvärt om. Prova att kontakta dem, de kanske kan dela med sig av sina erfarenheter av båten.

 

Det man möjligen skulle kunna invända mot vid en snabbtitt på 393an är att den i sammanhanget har en ganska liten bränsletank.135l.

Sen är det det här med frihängande roder som jag personligen inte skulle känna mig helt bekväm med. Vad händer om man kör på något eller fastnar i ett fiskeredskap? Å andra sidan är det ju så alla moderna båtar ser ut, till och med HR och Najad har frihängande roder numera. Det kanske är hållbarare än vad det ser ut.

 

Att båten är överriggad är en klar fördel vid skärgårdssegling. Man kan ju alltid reva om det blåser för mycket, vad gör man med en underriggad båt när det blåser för lite?

Utomskärs har det däremot ingen större betydelse då man ändå oftast revar för bekvämare gång (om det inte är kappsegling då förstås) På en långsegling brukar man dessutom lägga rutten så att man får bra med vind.

Så performance eller inte är enligt min mening inte så viktigt vid den typen av resa som du planerar.

 

Lycka till med båtköpet och resan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har seglat Oceanis. Inte mycket men tillräckligt.

Den är precis som alla andra båtar av den typen. Hög fribord, fenköl, frihängande roder med allt vad det innebär.

Gott om utrymme å är för övrigt som alla andra moderna båtar. Visst slammar det å slår i stora vågor.

Det jag hade anmärkning på i just den båten var konstruktionen av takpanelen å däcksgenomföringen för elkablarna till masten. Har både riggat av å riggat på den båten förövrigt.

Personligen vill jag ha långkölat med invändig barlast.

Så om du skall skaffa en sån, smak sak. Pengarna styr nog mest. Se till att autopiloten funkar å skaffa AIS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Lite extra kul med svar från Ground Control som  jag förstår seglar Najad 391. Jag hade tänkt mig att skaffa Najad från början men fick höra att de är tunga och svårhanterliga och är så hopplösa att få fart på att det inte är kul att segla. Det är bara när det blåser mer än kuling som man är nöjd med sin Najad hette det.

Jag har sedan försökt att hitta något annat med rejält skrov som går genom vågorna  och roder med skädda men som det ända är lite fart på. Det har inte gått så bra att hitta något som är i bra skick.

 

Sen snubblade jag på en Oceanis och insåg att man får fin och mycket nyare båt för hälften av pengarna. Det är ju bra att ha pengar kvar i skeppskassan att segla för.

Men är Oceanis sjöduglig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen går det bra att segla om du inte seglar rakt emot kort relativt hög motsjö.

Ibland kan gammal sjö komma så du har bra vind rakt emot. Även kryssa högt i vind mot höga korta vågor slår det nog med vilken båt som helst.

Faller du av lite och går lite mer parallellet med motvågor går det nog fint.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Grodhavsseglarn säger:

men fick höra att de är tunga och svårhanterliga och är så hopplösa att få fart på att det inte är kul att segla

Det är nog lite överdrivet, den typen av resonemang kommer ofta från folk som äger en 27:are från 70-talet och som mest seglar vid skrivbordet.

En Beneteau är nog kanske snabbare men kolla resultatlistorna från ARC, vilka som är snabbast är inte alltid de man tror.

En Najad ka du segla med varsomhelst och närsomhelst. Dessutom bekvämt. Beneteau får du kanske vara lite försiktigare med men är lite fräckare.

En kille jag känner lite skulle köpa en fet HR men köpte en Hunter 456. Lite kul att höra honom som för några år sen tyckte att HR var de enda som byggde riktiga båtar. Han stortrivs med sin Hunter, framförallt för att den är så trevlig och bekväm att leva på. Han seglar på Medelhavet. Planerna på att segla över Atlanten är nerlagda. Eftersom båten blev så mycket billigare kan han flyg business class över Atlanten och hyra båt där.

Ganska tänkvärt.

En Beneteau ska man köpa i Frankrike eller Spanien, betydligt billigare och oftast bättre utrustade.

För att trassla till det lite, har du kollat Hunter 41 Deck Salon?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även fundera på hur stor del av tiden men seglar kontra ligger för ankar, en vild gissning är kanske att man ligger still 90% av tiden, vilken båt är bekvämast då?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 procent av tiden? :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om båttypen men jag har stor erfarenhet av att drömma och läsa om olika båtar.
Curt Gelin får provsegla en båt, som kanske eller kanske inte är intrimmad, i några timmar och skriver sedan ett omdöme  om hur båten är jämfört med... förra veckans, månadens provsegling eller hur han tror sig minnas att andra båtar var för några år sedan? Jag tror hans omdömen påverkas mycket mer av hans dagsform än av båten i sig. Ändå har hans tester en stor tyngd då ditt första intryck av en båt, innan du ens sett den i verkligheten, är hans testomdömen.

Att en båt syns mycket på bilder från exotiska destinationer kanske säger mer om charterbolagens upphandling än om båten?
Försök att inte döma eller döma ut en båt på dessa grunder.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@ grodhavsseglaren

 

Du har delvis helt rätt men jag tror att du blandar lite äpplen och päron i ditt resonemang. Dvs skärgårdssegling och oceansegling. Vilket är två vitt skilda saker.

 

Egenskaper som tung, trög, långsam, svårmanövrerad, underriggad är klart oattraktiva egenskaper inomskärs där det i princip aldrig blir någon grov sjö och där man oftast lägger till för natten.

Exakt samma egenskaper brukar mer positivt benämnas som stadig, trygg, kursstabil, överdimensionerad rigg osv. av dem som mest seglar utomskärs.

 

Vi hade en Omega 36 tidigare. Det är en snabb, livlig och lättmanövrerad båt som är betydligt snabbare än Najaden inomskärs, särskilt i lätta vindar. Utomskärs är det tvärt om. Där tuffar Najaden på med bättre fart än Omegan. Omegan är en mycket trevlig båt men för oss var det aldrig aktuellt att ta den över atlanten. Då finns det bättre anpassade båtar.

 

Det jag försöker säga. Den perfekta båten finns helt enkelt inte.

 

Ett tips är att fundera mer på hur båten skall användas. Vilka egenskaper som är viktiga för just dig och vilka egenskaper du absolut inte vill ha på din båt, snarare än att titta på en specifik båtmodell

Lycka till

 

Redigerad av GroundControl
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, raol säger:

90 procent av tiden? :blink:

 

Man seglar till en destination, sedan bor man där, på båten. En jordenruntsegling brukar normalt ta ca 3 år men en atlantöversegling tar ca 3 veckor. Den mesta tiden ligger man ju faktiskt still med båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen får man kanske fundera tidsram och årstid litegrann. För har man tid kan man ju faktist tajma med vädret efter hur långa etapper man tar. Kolla hamnarna I Skottland en hel del både franska och små båtar. Och så klart seglar dom I Nordsjön men dom väljer precis som de flesta här memma vilka dagar. Det är ju överfarten som blir svårare men planerar man lite och kan invänta så tror inte jag de är så hopplöst. Så klart kan det oväntade hända men....  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, makke_the_muss säger:

Det är ju överfarten som blir svårare men planerar man lite och kan invänta så tror inte jag de är så hopplöst.

Det var ju så segelfartygen gjorde. Så nog blir det mycket hamntid.

På Medelhavet seglar alla gentlemen 10.00 - 18.00

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 393a men med ”standard” rigg,

Dock har vi inte hunnit segla så mycket ännu så jag kan varken säga bu eller bä om hur den seglar. Får återkomma om det. Vi tog hem den vattenvägen ca 300 distans månadsskiftet september-oktober i höstas. Det blåste tyvärr lite väl mycket så det var inte läge att lära sig segla 😀. Så vi gungade hem för motor, för inte ska man väl lära sig segla över Gävlebukten i hård vind. Båten känndes i allafall trygg för motor i blåsten, en resa som jag absolut inte tagit mig för i den tidigare motorbåten..

/ Andreas 

BD2B3E49-A8C6-469D-9986-2F6B3C11C01B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På ‎2018‎-‎03‎-‎14 på 10:41, Skreipen säger:

Man kan ju även fundera på hur stor del av tiden men seglar kontra ligger för ankar, en vild gissning är kanske att man ligger still 90% av tiden, vilken båt är bekvämast då?

Så kan det kanske vara.

Men det blir lite som att säga att krocksäkerheten hos en bil inte spelar någon roll eftersom att den mest står parkerad.

 

De allra flesta seglar väl aldrig i riktigt hårt väder, men om man ändå skulle göra det så är det nog skönt med en båt som är designad för det, och inte bara bekvämlighet i hamn.

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis har en Dufour. Jättefin och öppen, luftig inredning. Tre hytter och två toaletter. Hela ena sidan av salongen är pentrybänk och en stor kyl. Vinställ under en lucka i durken. Resten är en fin dinett-grupp. Men när vi börjar prata om att korsa Atlanten... Inte så mycket att hålla sig i nere i ruffen. Enda riktiga stuvutrymmet är under sofforna i dinetten. Man får göra om ena akterhytten till något slags stuvutrymme eller något.
Någon annan kanske vet bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har slagit oss gula och blå i vår relativt trånga Comfort 32 på Östersjön trots att det inte är långt mellan något att ta stöd emot så nog är det bra att det finns något att hålla sig i och luta sig mot och helst ska man kunna laga mat utan att riskera att fara iväg ett flertal meter. Kanske kan man använda sele vid matlagning om planlösningen är allt för öppen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Kanske kan man använda sele vid matlagning om planlösningen är allt för öppen.

I synnerhet med modern, hal laminatdurk.

Livsele med en krok på vardera sidan om spisen funkar. Eller "prefabricerad" mat i tryckkokare funkar ganska bra. Även micron är mycket praktisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lars Hässler har seglat över 190.000 NM med sin Oceanis 500, Jennifer.

Ok, han har bytt ut det mesta på flera ggr. om under den här tiden, men det säger ändå en del om dugligheten som långfärdsbåt.

 

/B

Redigerad av Bosse
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...