Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Kane

Kan man göra så här med 2 batterier?

Rekommendera Poster

Eftertankens kranka blekhet har slagit mig lite grann nu när jag bygger 2-batterisystem till båten, se en förenklad skiss nedan.

1. När motorn går och laddningen funkar så är systemen ihopkopplat, inga konstigheter.

2. När motorn är avslagen så slår skiljerelät ifrån och systemen är separata; vad händer då med plottern och Yamahahuben som då ligger på olika 12V-system (likaså med stereon)?

 

 

 

Förenklat schema.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar. Men lägg solpanelen på husbatteriet, det är säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte en Yamahahub drar så mycket ur startbatteriet går det säkert bra, särskilt som solen laddar när detn ligger på. Solceller och blybatterier passar bra ihop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@bhemac: OK. Vad avser du med säkrare?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skiljereläet är ett spänningskännade relä typ Biltemas så kommer båda batterierna att laddas av solpanelen.

Om reläet är ett dubbelavkännande typ det som bl a Hjertmans säljer så kommer startbatteriet att laddas av solpanelen även om den är kopplad på förbrukarbatteriet.

fördelen med att lägga solpanelen på förbrukarsidan är att du kan använda den regulatorn som skydd för ditt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Gundj säger:

fördelen med att lägga solpanelen på förbrukarsidan är att du kan använda den regulatorn som skydd för ditt batteri.

Och, skulle startbatteriet vara dåligt så kommer aldrig husbatterierna att laddas.

För några år sedan var det ingen som behövde extra laddning av startbatteriet. Nu ska all ha det, vad är det som blivit så mycket sämre?

Man kan alltid starta på husbatteriet i nödfall, en kort startkabel är allt som behövs.

Vill man absolut ladda startbatteriet, sätt en egen lite solpanel/regulator på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar som sagt och lägg laddningen från solcellerna på förbrukningsbatteriet.

Vid start av motorn går det inte åt mycket energi, laddas upp snabbt vid färd. Bättre att fylla på förbrukningsbatterierna när solen skiner och man vill ligga kvar i viken ett dygn extra.

 

Varför vill du ha radiominnet på startbatteriet.

Jag vet inte hur mycket ström minnet tar, men låt säga 100 mA som verkar kunna förekomma även om det låter mycket.

100/1000 * 24 * 30 = 70 Ah = helt tomt batteri på en månad.

 

Sedan tycker jag det känns bättre att ha hela radion ansluten till samma batteri

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Gundj säger:

Om skiljereläet är ett spänningskännade relä typ Biltemas så kommer båda batterierna att laddas av solpanelen.

Om reläet är ett dubbelavkännande typ det som bl a Hjertmans säljer så kommer startbatteriet att laddas av solpanelen även om den är kopplad på förbrukarbatteriet.

fördelen med att lägga solpanelen på förbrukarsidan är att du kan använda den regulatorn som skydd för ditt batteri.

Nej, det är Blue Seas mACR som kommer vara avslaget när huvudbrytaren är i läge off.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Mackey säger:

Varför vill du ha radiominnet på startbatteriet.

Det var för solcellsladdningens skull.

Nu verkar jag bli övertygad om att flytta solcellsladdningen till förbrukarbatteriet så då flyttar jag radiominnet dit också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, bhemac säger:

Och, skulle startbatteriet vara dåligt så kommer aldrig husbatterierna att laddas.

För några år sedan var det ingen som behövde extra laddning av startbatteriet. Nu ska all ha det, vad är det som blivit så mycket sämre?

Man kan alltid starta på husbatteriet i nödfall, en kort startkabel är allt som behövs.

Vill man absolut ladda startbatteriet, sätt en egen lite solpanel/regulator på det. 

Inga problem, kan koppla ihop dem med huvudströmbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Kane säger:

kan koppla ihop dem med huvudströmbrytaren.

Det brukar vi inte tycka om ;) Förr eller senare hamnar den i fel läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan, bhemac säger:

Det brukar vi inte tycka om ;) Förr eller senare hamnar den i fel läge.

Får ha skärpan på topp då vid båtanvändandet.....:)

Nu gör jag som tipsen ovan. Flyttar solcellsladdningen och alla förbrukare till förbrukarbatteriet och har bara motorn på startbatteriet.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...