Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
goetheiby

black jack tätning

Rekommendera Poster

tjena,

 

har precis köpt mig en hero 101, 33 fots segelbåt med en hederlig gammal penta md 11.

Den står på land nu och den förre ägaren säger att det läckte ifrån axeltätningen (black jack) förra sommaren men han hade inte luftat den. Kan det vara så att den läckte pga det? Jag tänkte att jag skulle sjösätta och prova att lufta och se om den inte läcker då.

Till frågan, kan man byta en black jack tätning när båten  ligger i vattnet? 

 

Tack för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan man byta en blackjack när båten ligger i vattnet?
Svar: NEJ - så vitt jag begriper!?

Dess gummibälg och O-ringstätningar är väl alla slutna "kringlor" som rimligen kräver att propelleraxeln  dras ut ur skrovet för att nya skall kunna påträdda.  


Fast din idé att sjösätta med denna gamla "blackjack" kan trots detta  ändå vara  fullt rimlig?
Tänker att förre ägaren ärligt har rapporterat läckageproblem (halleluja, vad gäller försäljningar?) och att läckaget därmed är ganska minimalt ur praktisk synpunkt? [Om du bor nära din båt, har pumpmöjlighet närhelst du utnyttar den så borde knappast smärre läckage bli nåt problem denna din första säsong?]


Förre ägaren verkar enligt din beskrivning alltså seriös som ens erkänner sitt slarv med "avluftning".  Förmodligen är och  förblir  därför läckaget ganska obetydligt om du sjösätter ännu en gång?


Höga temperaturer skadar/bränner visserligen gummi - exempelvis ifall luftbubblor i ditt fall råkar ha ersatt vatten-kylning genom frekvent och ständigt missad "avluftning-procedur"  vid båtens tidigare sjösättningar??     


[Själv översätter jag ordvalet "vattensmort" främst med begreppet vattenKYLT, men men. (Vatten har oöverträffade egenskaper för att transportera bort överskottsvärme men oljor har å andra sidan förmågan att undvika friktionsvärme över huvud taget kan uppstå - d.v.s SMÖRJA BORT friktion. Vatten är alltså ett bra KYLMEDEL men dessvärre ett ganska uselt SMÖRJMEDEL enligt mitt sätt att se.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är BlackJacken som är sliten, och inte axeln, så skulle jag nog försöka byta tätningen innan sjösättning. I sjön är inte ett alternativ hur som helst. Jag vet inte hur din båt är konstruerad beträffande roder och propeller. Jag bytte på min förra båt, en Compis 28, och det var en enkel operation.

Loss med rodret, två muttrar. Loss med klämkopplingen mellan backslag och propelleraxel, fyra skruvar. Dra ut axeln. Stryk lite medföljande specialitet på nya tätningen. Byt tätningen, två slangklämmor. Sätt ihop. Sjösätt.

 

Om axeln är sliten där tätningen legat så kan kanske nya tätningen monteras med lite förskjutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska spåna lite runt din tätning;

Om det är så att din tätning läcker vatten så bortfaller behovet att lufta, det blir i princip självluftande.

Ska dra mitt resonemang lite längre, du har en gammal MD11, hur är det med motorkuddarna på den, är dom bytta någon gång sedan den lämnade VP?

Min erfarenhet är att de främre med tiden blir torra och hårda, och de bakre som utsätts för mer olje och bränslespill, blir uppmjukade och sackar, så att motorns inriktning mot axel och hylsrör spolieras.

Det är nu vi kommer till din tätning, skulle det vara så att motorn är sackad hänger axeln i ynderkant på tätningen och slitaget på tätningen blir inte radiellt.

 

Kommer strax tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningen ska självklart bytas, och då är det ett gyllene tillfälle att kolla uppriktningen så att axeln ligger mitt i röret så att den inte "klonkar" i hylsan.

Visserligen kan ju tätningen ta upp lite rörelse i axeln, men när allt är obelastat ska axeln vara mitt i röret och per automatik kommer även tätningen att centreras då, med radiell jämn belastning på tätningen läpp.

När axelkopplingen är lös kan du lyfta i motorn vid gummitassarna de främre brukar vara lösa i vulkningen mellan gummi och fästbultarna.

Ser inte motorfästerna friska ut ska dom bytas, dom är inte speciellt billiga men håller många år.

 

Dra ut själva axeln behövs inte om man kan skjuta bak axeln så man får ett ca 100 millimeter stort avstånd från backslaget till axeländan, beroende på hur ditt roder ser ut så kan du vinna en bit till mellan axel och backslag om rodret vrids, prova åt båda hållen då det kan skilja lite. 

 

Jag har skrivit många gånger här på forumet angående uppriktning, använd sökfunktionen.

 

Det är inte svårt att rikta upp maskinen, bara tidsödande.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pentax beskriver precis vad du behöver göra.motorkuddarna tycker jag är lika viktiga som tätningen..finns inget värre att titta på när en maskin med dåliga fötter startar

när jag hade en blackjack brukade jag trycka in lite tunn olja i tätningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en ny Black Jack följer en liten tub med specialfett för smörjning en eller ett par gånger per säsong. Tuben kommer att räcka många säsonger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det bör väl nämnas att (enligt den förre ägaren) så läckte det inte när båten inte kördes och det läckte mestadels när han seglade, alltså när det krängde (?).  Jag har själv inte lyckats komma fram till någon bra anledning till varför det skulle vara så.  Ideer?

Ska fördjupa mig i alla tips jag har fått. Det största problemet är väl att jag bor 2 h ifrån båten just nu då jag inte har hunnit ta den till hemmahamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bör en sån motor röra på sig när den är igång på tomgång?  Vill minnas att det gungade rätt rejält när jag provkörde det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det läcker mer vid krängning styrker mitt påstående om att kolla upp gummikuddarna vid motorfästerna.

 

VP har som original varit försedda med väldigt styva gummikuddar, så den ska röra sig minimalt.

 

Sedan kan ju vad som helst ha hänt under åren, dom kan ju som jag skrev tidigare svampats upp, släppt i vulkning, eller bytts ut mot något annat, kanske på grund av priset till något från bilbranchen.

 

Använd ett bräckjärn, kofot eller dylikt och lyft i motorn vid fästerna för att kolla konditionen på dom.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

nu när jag har provkört motorn i vatten så ser jag att den spottar ut olja med avgasvattnet... Vad är det mest sannolikt att det beror på ? Spricka i toppen? Eller otäta ventiler?

Det känns inte som om ded riktigt levererar den kraft som den borde göra, marschar på 4 knop med 5 tons segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju iofs också bero på propellern men eftersom det är orginal så kan man ju hoppas att det beräknades någorlunda rätt när de installerade det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...