Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
red_line

När inspekterade ni era genomföringar senast?

Rekommendera Poster

Bytte ventiler och nipplar till kylvattenintagen idag efter att ha hittat den här spruckna nippeln, ventilen var ju givetvis helt stum och  gick inte att stänga.  

Bara tur att det hållt ihop.

 

 

 

 

 

4D29CAE3-61A4-4697-9F42-C94D4E1F919C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, red_line säger:

AF5FCA34-8C4B-4EF0-9915-AB9719E1EA66.jpeg

Ja du detta är ett viktigt moment att inte glömma.:) Kom ihåg att kulventilerna är lite otäcka, när du tagit upp båten öppna stäng ventilen flera gånger så du inte har vatten kvar inne i kula vid öppet läge. Finns vatten kvar i kulan är det risk för sprickbildning i ventilens sida, och då blir det läckage. En kran som du just demonterat löper ej samma risk som kulan.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största risken är vattnet som står mellan kulan och huset, högklassiga kulventiler i brons från USA har en dräneringsskruv för detta utrymme.

Vi som inte har den finessen får lämna ventilen med halvöppen kula, då brukar utrymmet dräneras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenventilerna (som är bytta i förebyggande syfte) kollas noga varje höst/ vår.

Allt annat kvittar om dessa inte är ok för då sjunker ju skutan.

Din plastbit verkar ha gjort sitt? :-)

 

// Mats W

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Wergis säger:

Bottenventilerna (som är bytta i förebyggande syfte) kollas noga varje höst/ vår.

Allt annat kvittar om dessa inte är ok för då sjunker ju skutan.

Din plastbit verkar ha gjort sitt? :-)

 

// Mats W

 

 

 

Man finner en del när man letar i nyinköpt båt, ibland undrar man hur folk tänker eller inte .... nya ventiler på plats!

 

mvh Magnus 

AAB28DBB-D092-493B-BC0F-7E30F3676449.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser fint ut.

Nu kan du sova gott.

Ha en fin säsong.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad byter ni till när ni byter?

Brons, rostfritt, komposit eller nåt annat?

I min båt sitter det brons eller liknande, de är 17 år och se helt okej ut.

"If it´s not broken, don´t fix it" ? Eller hur ofta ska man byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Stan säger:

Vad byter ni till när ni byter?

Brons, rostfritt, komposit eller nåt annat?

I min båt sitter det brons eller liknande, de är 17 år och se helt okej ut.

"If it´s not broken, don´t fix it" ? Eller hur ofta ska man byta?

 

Mina är 43 år av brons, håller säkert några år till.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Stan säger:

Vad byter ni till när ni byter?

 

 

För mig har det det blivit så att när jag köpt en båt så har jag bytt om det inte toppkvalitet som Blake el likn. Man vet sällan skick på genomföringar och slangar. Sen köper jag på Biltema därför att det står Biltema på grejorna och jag har ett specificerat kvitto som jag kan gå tillbaka med om det inte funkar. Det är alltså vanlig avzinkningsfri mässing.

Brons är tyvärr för dyrt, rostfritt direkt olämpligt och komposit, ja det är som att gå på glödande stenar, det funkar säkert men modet sviker.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Brons är tyvärr för dyrt, rostfritt direkt olämpligt och komposit, ja det är som att gå på glödande stenar, det funkar säkert men modet sviker.

Glödande stenar funkar absolut inte at gå på, försök inte ns lite försiktigt.

 

Det som funkar är att gå på glödande träkol. Kolet är så poröst och lät så det innehåller väldigt lite energi. Jämför med att ta på diskbänken och skärbrädan. Skärbrädan i trä känns varmare n diskbänken i metall. Metall leder värme bättre än tre så även om temperaturen är densamma så känns skärbrädan varmare än diskbänken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

 

För mig har det det blivit så att när jag köpt en båt så har jag bytt om det inte toppkvalitet som Blake el likn. Man vet sällan skick på genomföringar och slangar. Sen köper jag på Biltema därför att det står Biltema på grejorna och jag har ett specificerat kvitto som jag kan gå tillbaka med om det inte funkar. Det är alltså vanlig avzinkningsfri mässing.

Brons är tyvärr för dyrt, rostfritt direkt olämpligt och komposit, ja det är som att gå på glödande stenar, det funkar säkert men modet sviker.

Avzinkningsfri mässing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Avzinkningsfri mässing?

Standard inom VVS och nästan allt som säljs till båtar. Undantaget är vissa kulventiler i båtbutikerna. Tror SXK hade någon artikel om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Egentligen borde många fler ha tuta. Perfekt att kunna signalera att man uppfattat situationen och tänker väja (fast tutan säger kanske ”jag väjer babord NU?”). Nu när det tutas så sällan så uppfattas det väl mer som ett allmänt ”vafangöru”, som på väg.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

47 minuter sedan, AndW säger:

Egentligen borde många fler ha tuta. Perfekt att kunna signalera att man uppfattat situationen och tänker väja (fast tutan säger kanske ”jag väjer babord NU?”). Nu när det tutas så sällan så uppfattas det väl mer som ett allmänt ”vafangöru”, som på väg.


Fel tråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, raol säger:

 


Fel tråd?

Inte om man tutar med bordgenomföringen ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Inte om man tutar med bordgenomföringen ....


Blubb, blubb!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

 

För mig har det det blivit så att när jag köpt en båt så har jag bytt om det inte toppkvalitet som Blake el likn. Man vet sällan skick på genomföringar och slangar. Sen köper jag på Biltema därför att det står Biltema på grejorna och jag har ett specificerat kvitto som jag kan gå tillbaka med om det inte funkar. Det är alltså vanlig avzinkningsfri mässing.

Brons är tyvärr för dyrt, rostfritt direkt olämpligt och komposit, ja det är som att gå på glödande stenar, det funkar säkert men modet sviker.

Nyfiken bara, varför är rostfritt olämpligt? Blir de spröda/sprickbenägna med tiden eller rostar de? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Nyfiken bara, varför är rostfritt olämpligt? Blir de spröda/sprickbenägna med tiden eller rostar de? 

Det som skyddar rostfritt är att ytan oxiderar vilket den inte gör under vattnet. Speciellt stort är problemet pga spaltkorrosion där syre har ännu svårare att komma till. Det finns nog andra som kan detta bättre.

 

20 minuter sedan, per_62 säger:

I SXK:s undersökning "Behöver vi vara oroliga för våra bordgenomföringar?" presenteras problematiken kring olika material.

 

Bra, det var den jag var ute efter. Det viktigaste tycker jag när man köper grejer är att de är märkta, då har man möjlighet att kolla vad man köper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bärgat två båtar som sjunkit i vår hamn.

Den ena var en gammal träbåt som läckte så där kan man bara skylla på ålder o bristande tillsyn...

 

Den andra är intressantare även om det också var en trämotorbåt. Skrovet var i mycket gott skick och var inte orsaken.

 

Ägaren hade varit i båten under dagen utan att notera några problem. Senare på kvällen noterade nattvakten att båten låg djupt i vattnet och kontaktade ägaren som var rätt oförstående och innan ägaren hann ut till båten så hade den sjunkit.

Osaken till haveriet var att ägaren skjutit in en pentrylåda som gått snett i styrningen. Det orsakade att lådan slog emot en plastgenomföring under vasken (minns inte om det var avloppet eller sjövattenpumpen). Plastgenomföringen gick av och av sin tyngd så veks slangen ner så vattnet började sippra in. Efterhand så veks slangen mer samtidigt som båten låg djupare i vattnet och vatteninflödet ökade tills luftintagen till motorn gick under vattenytan. Sedan gick det snabbt.

 

Sens moral. Det är minst lika viktigt (om inte viktigare) att ha koll på slangar och eventuella plastanslutningar inne i båten, som att oroa sig för bottengenomföringarna. Stäng alltid bottenkranar innan båten lämnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎03‎-‎23 på 11:06, Stan säger:

Vad byter ni till när ni byter?

Brons, rostfritt, komposit eller nåt annat?

I min båt sitter det brons eller liknande, de är 17 år och se helt okej ut.

"If it´s not broken, don´t fix it" ? Eller hur ofta ska man byta?

Jag bytte några för ett par år sedan till Tru-designs komposit, mest just för kvalitetsstämpeln. Jag tror de håller en jämnare kvalitet än t ex "märkes" från Biltema som jag uppfattar kan skifta. Vissa ventiler som säljs i handeln är ju helt omärkta och man har inte en susning vilket material, eller kvalitet på material, det är. Andra är bättre märkta och materialspecificerade.

 

Jag kontaktade Maestrini, som jag uppfattade vara bland de bättre (egen produktionslina och kvalitetscertifierade), för att fråga om deras bronsventiler. De gör ventilerna själva, men kulorna köper de tyvärr in. Själva ventilen är bra (CC491K brons med väldigt lite zink), men kulorna är i mässing och kommer vara det första som går åt i nedbrytningen.

 

Efter ett test i Praktiskt Båtägande där just kompositventilerna fått bra betyg avseende just frysning kändes det som det naturliga valet eftersom den i metall jag skulle byta ut hade just fryst sönder (kulan var motionerad, det görs grundligt varje höst, men tydligen hade jag inte fått ut allt vatten). Det var dessutom omöjligt attt visuellt upptäcka då sprickan satt innåt/bakåt i ett redan trångt utrymme. Med dessa behöver jag inte oroa mig för korrossion, och de är mer beständiga vid aggressiv miljö (t ex septikinstallationer).

 

I höstas bytte jag även de drygt 40 år gamla skjutventilerna i brons för sittbrunnslänsarna då de satt så till att det var enklare att göra nu då jag samtidigt bytte den lika gamla motorn (dock inte i brons ;)). Det blev Tru-design även där. Nu har jag genomgående Tru-designs genomföringar och ventiler.

 

Nu låter det ju som jag totalt dissar allt annat, det gör jag inte, men detta var hur jag resonerade och valde.

sönderfrusen ventil.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"(kulan var motionerad, det görs grundligt varje höst, men tydligen hade jag inte fått ut allt vatten)". Kopierat från ovanstående inlägg.

 

Vill bara göra ett förtydligande, så att inte fler drabbas av sönderfrusna kulventiler.

 

Kulventilen ska lämnas halvöppen efter upptagningen då det vatten som frusit sönder TS ventil befinner sig bakom kulan och tar ganska lång tid på sig att dränera.

Motion på kulventilen dränerar obetydligt.

 

Det är skjutventiler som behöver motion för att inte fastna i stängt eller öppet läge.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Martin76 säger:

ett test i Praktiskt Båtägande där just kompositventilerna fått bra betyg avseende just frysning

Om jag kommer ihåg rätt så testade man fryståligheten på land utan att dränera kulan.

Vem gör så? Jo en del som inte fått lära sig hur vinterkonservering ska gå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Pentax säger:

"(kulan var motionerad, det görs grundligt varje höst, men tydligen hade jag inte fått ut allt vatten)". Kopierat från ovanstående inlägg.

 

Vill bara göra ett förtydligande, så att inte fler drabbas av sönderfrusna kulventiler.

 

Kulventilen ska lämnas halvöppen efter upptagningen då det vatten som frusit sönder TS ventil befinner sig bakom kulan och tar ganska lång tid på sig att dränera.

Motion på kulventilen dränerar obetydligt.

 

Det är skjutventiler som behöver motion för att inte fastna i stängt eller öppet läge.

 

;)

Bra tillägg att kulventiler ska lämnas i halvöppet läge. Men vad jag förstått bör kulventil även motioneras fram och tillbaka några gånger, och därefter lämnas i halvöppet läge.

 

Bakgrunden till det skulle vara att det mesta men inte allt vatten dräneras ut i första vridningen, men det kan fortfarande stå vatten kvar bakom kulan (mellan kulan och ventilen) även om kulan är halvöppen. Att öppna och stänga den fullt några gånger innan den ställs halvöppen skulle minska den risken. I mitt fall var kulventilen motionerad och lämnad i halvöppet läge. Varför ventilen i mitt fall frös sönder vet jag dock fortfarande inte, men gissningsvis stod det ändå kvar vatten bakom kulan.

 

PS. Jag är inte TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

Om jag kommer ihåg rätt så testade man fryståligheten på land utan att dränera kulan.

Vem gör så? Jo en del som inte fått lära sig hur vinterkonservering ska gå till.

Ja, men det var väl intressant att se att kompositventilen klarade även det. Jag har ju erfarenhet av att en vinterkonserverad ventil i metall ändå frusit sönder, så för mig kändes testet relevant. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...