Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

2020-12-04 vid 15:55 skrev Lintott:

Lite arkivgrävning men nu har det fyllts på med containrar i Stilla havet.

Som tur är är Stilla havet ganska djupt, men det är ju inte bra att det samlas en massa skrot på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Som tur är är Stilla havet ganska djupt, men det är ju inte bra att det samlas en massa skrot på botten.

Ponera att det är 5% som innehåller lätta grejor i frigolitförpackningar så är det nästan 100 containrar som inte kommer att lägga sig på botten utan utgöra en fara för sjöfarten i området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Ponera att det är 5% som innehåller lätta grejor i frigolitförpackningar så är det nästan 100 containrar som inte kommer att lägga sig på botten utan utgöra en fara för sjöfarten i området.

Helt galet att det är tillåtet att frakta kontainrar på det sättet.. Man borde skicka ut fartyg eller spaningsflyg för att söka upp och sänka containrarna..

 

Tur att man bara seglar längs den svenska kusten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Dava:

Helt galet att det är tillåtet att frakta kontainrar på det sättet.. Man borde skicka ut fartyg eller spaningsflyg för att söka upp och sänka containrarna..

 

 

Ja, det är ganska tossigt att de inte är bättre säkrade. Men en bättre lösning är att ha ett krav att alla har en modul som öppnar ett hål in i containern när en sensor (eller passiv mekanism som den i självutlösande flytvästar) känner av att den har varit i saltvatten en viss tid, säg 12-24 timmar. Så att de i princip är garanterade att sjunka kort tid efter att de hamnat i havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Dava:

Helt galet att det är tillåtet att frakta kontainrar på det sättet.. Man borde skicka ut fartyg eller spaningsflyg för att söka upp och sänka containrarna..

 

Tur att man bara seglar längs den svenska kusten ;)

Det är väl lika svårt som att hitta ett halmstrå i en hög av nålar, eller att fånga upp olika sorters rymdskrot som cirkulerar runt vårt klot och utgör en fara för satelliter och andra rymdfarkoster.

 

Man är inte helt säker om man är kustnära heller;

Inte för ty, jag har en gång på 1970-talet seglat på en nästan komplett telefonstolpe, med upphängare och isolatorer, men ingen tråd. Men det gick bra. Vindsurfare har jag aldrig kört över, men har varit bra nära minst en gång, dom syns väldigt dåligt då dom ”vilar”.

Det flyter väl inte omkring några containrar nära kusten, men annat skräp som kan skada propeller eller roder. De där fisklådorna av hård plast, tomma oljefat, större plastdunkar, trädstammar eller tjocka grenar, tjocka flytande nylontrossar och inte minst gamla lastpallar. Det är ju iallafall sådant man finner i vragvigarna på västsidan av öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Man är inte helt säker om man är kustnära heller;

Inte för ty, jag har en gång på 1970-talet seglat på en nästan komplett telefonstolpe, med upphängare och isolatorer, men ingen tråd. Men det gick bra.

Ja, förr i världen var det en del skrot i vattnet. Har dock aldrig sett en telefonstolpe men väl mängder med löst timmer. 
För er lite yngre kan jag berätta att man fraktade timmer i långa släp efter en bogserbåt längs kusterna. Inte sällan släppte några timmerstockar, ”kalvade”, och blev lösflytande faror på sjön. Tur det är väldigt lite sånt nuförtiden. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Ponera att det är 5% som innehåller lätta grejor i frigolitförpackningar så är det nästan 100 containrar som inte kommer att lägga sig på botten utan utgöra en fara för sjöfarten i området.

Det var ingen container som nådde Sveriges västkust från "containerutsläppet" utanför Nederländerna fast det är den vägen strömmarna borde fört flytande containrar.

 

En 40 fots container väger 4 ton och får lasta 26,5 ton.

Volymen är ungefär 64 m3.

Det blir mycket frigolit om den ska hålla sig flytande, men enstaka containrar flyter en stund innan vågorna slår sönder dem.

 

Söndertrasade containrar flyter jättedåligt...

54061308_Screenshot_20201208-234519_SamsungInternet.jpg.f98700842c1a585fbba0922931d93a9e.jpg

 

 

Så länge ingen kan visa att flytande containrar är ett problem så är de inte ett problem. Jämför med valfusk i USA. Så länge ingen kan visa att valfusk i större omfattning förekommit så har valfusk i större omfattning inte förekommit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Helt galet att det är tillåtet att frakta kontainrar på det sättet.. Man borde skicka ut fartyg eller spaningsflyg för att söka upp och sänka containrarna..

 

Tur att man bara seglar längs den svenska kusten ;)

Det havererar containerfartyg som kan påverka den Svenska kusten också, men containrarna sjunker och utgör då inget problem för fritidsbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Ja, det är ganska tossigt att de inte är bättre säkrade. Men en bättre lösning är att ha ett krav att alla har en modul som öppnar ett hål in i containern när en sensor (eller passiv mekanism som den i självutlösande flytvästar) känner av att den har varit i saltvatten en viss tid, säg 12-24 timmar. Så att de i princip är garanterade att sjunka kort tid efter att de hamnat i havet.

Det finns sådan teknik, men det blir dyrt att utrusta alla världens containrar med denna utrustning. Dessutom är det svårt att få upp intresset för detta så länge nästan ingen sett flytande containrar eftersom de slås sönder ock sjunker.

 

Jag tror vi lyckats ha ett foto på en flytande container i tråden hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns sådan teknik, men det blir dyrt att utrusta alla världens containrar med denna utrustning. Dessutom är det svårt att få upp intresset för detta så länge nästan ingen sett flytande containrar eftersom de slås sönder ock sjunker.

 

Jag tror vi lyckats ha ett foto på en flytande container i tråden hittills.


Tja, sjöfrakt är helt extremt billigt i dag, så det gör inte så mycket att lägga på lite där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev ChristerN:

För er lite yngre kan jag berätta att man fraktade timmer i långa släp efter en bogserbåt längs kusterna.

Sjunktimmer kallade vi stockarna för och det var inte bra att köra på en stock i 25 knop. Ett antal stockar har jag varit med och släpa hem, men ingen jag känner körde någonsin på någon.

 

Det var rejäla "släp"...

Timmer001.jpg.a3dc86d9a7202d37be2c222c81a205f9.jpg

 

Från http://www.tugboatlars.se/Timmer.htm

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Sjunktimmer kallade vi stockarna för och det var inte bra att köra på en stock i 25 knop. Ett antal stockar har jag varit med och släpa hem, men ingen jag känner körde någonsin på någon.

 

Det var rejäla "släp"...

Timmer001.jpg.a3dc86d9a7202d37be2c222c81a205f9.jpg

 

Från http://www.tugboatlars.se/Timmer.htm

 

Inte kört på själv men köpt ett renoveringsobjekt som gjort just det, kört på en "dykare" d v s en halvt sjunken stock som står lodrätt i vattnet.

Det var ett snyggt hål stämplat i botten efter en träff i rejäl fart.

De ombordvarande åkte över bord och eller slog sig rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

.... En 40 fots container väger 4 ton och får lasta 26,5 ton.

Volymen är ungefär 64 m3.

Det blir mycket frigolit om den ska hålla sig flytande, men enstaka containrar flyter en stund innan vågorna slår sönder dem.

 

...

 

Det behövs bara 4m3 frigolit eller innesluten luft för att hålla 4 ton flytande. Tänk en container med välvda platt-TV-apparater och all den frigolit som måste omge dem. Blir ju som ett litet skepp.

 

Slår vågorna verkligen sönder en stål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående timmersläp så förknippar man sådana ofta till Norrlandskusten, eller? 
Men det skeppades timmer från Grebbestad till den ökända massafabriken i Halden så sent som på 1970-talet, jag misstänker att det upphörde då dom lade ned den industrin, då blev även vattnet bättre i Svinesund och runt Hvaler- och Kosteröarna. Det kom timmerbilar från Dalsland, tror jag, och tippade sin last på den platsen där gästhamnen idag börjar. Gästhamnen då bestod av ett tiotal platser vid betongkaj som ser ut som ett ”T”, vid gatuköket och där låg även en BP-tapp vid kajkanten.

Man kan ju då tänka sig att det funnits flytande sjunktimmer på sämsta tänkbara ställe, runt ”Tjurpannan”

 

För en del år sedan flöt det omkring plastdunkar med alkohol i norra Bohuslän, det varnades för att det kunde röra sig om träsprit, och detta vrakgods skulle lämnas in som sjöfynd till myndigheterna, polisen. Nu var det inte träsprit, utan, enligt uppgift, odenatuerad medicinsk sprit. Det var sannolikt inte så många liter som lämnades in, kan jag tro. Denna historia har tydligen upprepats både i Bohuslän och andra ställen i världen, en del av dessa historier är rena skrönor eller en spinoff från någon engelsk film. Men den historien jag relaterar till här är verklighetsbaserad. Det skall ha varit en däckslast från ett fartyg på Nordsjön, som gått överbord, och spriten var ju lättare än vatten så den flöt lagom bra.

 

Jasså trasiga containrar flyger direkt dåligt, där ser man, något nytt varje dag.
Jag kom bara att tänka på den uttråkade fyrvaktaren Malte Lindeman som med en ilandfluten svets svetsade ihop lådor av ilandflutna plåtar, som han sedan borrade hål i, sannolikt med en ilandfluten borrmaskin, det blev iallafall ”blurplådor”. Sedan var det svårt att läsa romaner kvällstid i skenet från fyren... det var väl svårt att få något sammanhang i texten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan var det svårt att läsa romaner kvällstid i skenet från fyren... det var väl svårt att få något sammanhang i texten.

Man får se till att välja en fyr med gynnsam fyrkaraktär. Nån Oc-baserad är mitt tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Det havererar containerfartyg som kan påverka den Svenska kusten också, men containrarna sjunker och utgör då inget problem för fritidsbåtar.

Kommande generationers marinarkeologer skall väl ha sysselsättning också, kan tänkas. 
Kanske kan en förlorad container komma att bli en slags tidskapsel som speglar våra konsumtionsvanor, himla snnullet om containern innehåller smuggelgods såsom olika droger, eller vapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev raol:

Man får se till att välja en fyr med gynnsam fyrkaraktär. Nån Oc-baserad är mitt tips.

Ja jag skall tänka på det om jag söker ett sådant jobb.

Var det in någon tjänsteman på Sjöfartsverket som gjorde sig omöjlig på sin arbetsplats, och blev omplacerad på någon fyrplats i Östersjön nånstans kanske på 1980-talet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag skall tänka på det om jag söker ett sådant jobb.

Var det in någon tjänsteman på Sjöfartsverket som gjorde sig omöjlig på sin arbetsplats, och blev omplacerad på någon fyrplats i Östersjön nånstans kanske på 1980-talet?


Tja, varnade för missförhållanden och brister, och fick sedan rätt, men ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:


Tja, varnade för missförhållanden och brister, och fick sedan rätt, men ja.

And now, somthing completly different:   (Som det hette hos Monty Pythons Flying Circus)

 

 Nu är vi ute och seglar, men jag fann ”Fången på fyren” på Wikipedia.

I korta ordalag civilkurage och mobbing. Ett sovjetiskt fartyg går på ett välkänt grund i oktober 1977, ett grund som man glömt att rita in i sjökortet, och när en kartograf påpekar Sjöfartsverkets miss mobbas han ut och omplaceras utan vettiga arbetsuppgifter på fyren Öland södra grund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en container väger 4t och får max lasta 26,5t så får du en maxvikt på 30,5t. Om volymen är 64m3 så innebär det att minst ca 34t vatten måste tränga in i containern (ibland betydligt mer) för att containern ska sjunka. Gissningsvis så packas många av dessa containrar ganska bra, så i vissa fall kan inte vatten tränga undan 34m3 (eller mer) dessa containrar förblir flytande (även vattenfyllda).

 

Men tankte på en del kollisioner som jag läst om (där man misstänker container) så har jag formulerat en teori. Jag kaller den för tungt flytläge, där många container med liten possitiv flytkraft spenderar merparten av tiden under vattenytan (ibland flera meter ned). Pga. energi från vågor pressas dessa container ned för att sedan sakta stiga upp till ytan, och så upprepas det hela igen.

 

Det finns bilder på flytande containrar, att det borde finnas en uppsjö av bilder håller jag inte med om. Vem skulle ha möjlighet att ta alla dessa bilder? Helikopter på räddningsuppdrag visst kanske vid enstaka tillfällen (om sikten tillåter). Eller personal på handelsfartyg visst men de är nog allt som oftast upptagna med annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jasså trasiga containrar flyger direkt dåligt, där ser man, något nytt varje dag.

Det kanske inte är någon som prövat just detta, men så är det nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är alla flytande containrar som nästan aldrig syns??

 

De är kanske flygande trots allt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Var är alla flytande containrar som nästan aldrig syns??

 

De är kanske flygande trots allt!


En standardcontainer upptar ca 1/12 biljondel av världshavens yta. Det kan alltså flyta rätt många utan att de siktas av fartyg. Särskilt då om de ligger djupt i vattnet och ofta översköljs av vågor.

Bara för några dagar sen läste jag om ett mindre kryssningsfartyg som hade fått problem och övergivits, tagits på släp men linan brast och fartyget gled ut på Nordatlanten utanför Kanadas östkust. Nästa gång fartyget siktades var utanför Irland, långt senare. Och här snackar vi alltså inte om en container som bara sticker upp några decimeter över vattenytan, utan ett kryssningsfartyg på hundratals ton. Trots storleken höll det sig undan...

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Var är alla flytande containrar som nästan aldrig syns??

 

De är kanske flygande trots allt!

Kobrorna hugger snabbt.

 

För en himla massa år sedan trafikerades sträckan Arlanda-Gävle/Sandviken av ett bolag som flög ett högvingat litet propellerflygplan som heter Shortline-någonting, dessa kallades för ”flygande containers”, då det såg ungefär ut som en fraktcontainer som fått nos, vingar och en stjärt...

Fler kommentarer är onödiga.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Bara för några dagar sen läste jag om ett mindre kryssningsfartyg

Detta?

 

image.png.c1687e71650d6cadf92961960c4d5acd.png

MV Lyubov Orlova

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Detta?

 

image.png.c1687e71650d6cadf92961960c4d5acd.png

MV Lyubov Orlova

Exakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Detta?

 

image.png.c1687e71650d6cadf92961960c4d5acd.png

MV Lyubov Orlova

Det måste ju vara en otrevlig upplevelse att sikta eller möte ett sådant spökskepp.

Men jag antar att alla sjöbefäl som färdades över Atlanten kände till att fartyget fanns ”någonstans”  mellan kontinenterna. Om nu olika specialister på väder, vind och strömmar kunde räkna ut var någonstans man skulle börja söka efter Kim Walls kvarlevor, måste ju detta fartygs ungefärliga position vara känd och varningar hade väl utfärdats? Kanske någon slags satellit optiskt kunde se fartyget, kanske fungerade fortfarande AISen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

And now, somthing completly different:   (Som det hette hos Monty Pythons Flying Circus)

 

 Nu är vi ute och seglar, men jag fann ”Fången på fyren” på Wikipedia.

I korta ordalag civilkurage och mobbing. Ett sovjetiskt fartyg går på ett välkänt grund i oktober 1977, ett grund som man glömt att rita in i sjökortet, och när en kartograf påpekar Sjöfartsverkets miss mobbas han ut och omplaceras utan vettiga arbetsuppgifter på fyren Öland södra grund. 

Nja,

Kartografen utsattes för ett fruktansvärt maktmissbruk från Sjökartedirektör Hallbjörner, JO m.fl i synnerligen god samverkan (ruggig läsning om hur tillsynsmyndigheten JO i bästa samförstånd med Hallbjörner bortser från alla felgrepp inom Sjöfartsverket). Men de lyckades inte knäcka honom och till slut uppdagades Sjöfartsverkets försök att mörka myndighetens tillkortakommande i hur de hanterade nyupptäckta faror (läs grund) vid sjömätningar.

"Fången på fyren" var en kvällstidningsrubrik. Kartografen omplacerades (som en del av maktmissbruket och mobbingen) till underhållsavdelningen. Han var ute på ett jobb ett par dagar på kasunfyren Ölands södra och då flög en reporter (Expressen om jag minns rätt) ut med en helikopter och gjorde en sensationsartikel om "förvisningen". Den sortens "förvisningar" på ett par dagar var tydligen inte ovanliga för fyrunderhållspersonalen när det skulle göras jobb på kasunfyrarna.

 

Hela historien om Tsesisolyckan och den mobbade kartografen är läsvärd. Som GeorgOhm skriver så finns den att hitta på nätet, sammanställningen är gjord av huvudpersonen/kartografen.

 

Efter Tsesisolyckan så byggdes fyren Käringhällan utanför grundet vid Fifång.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Ahlmark

http://fangenpafyren.blogspot.com/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...