Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Hur behandla trä under vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Jag har fått ett par distanser tillhyvlade åt mig, som skall vara passbitar mot akterspegelns konvexa yta mot ett par interceptorer, en typ av trimplan.

Jag hade ju tänkt att plasta in dessa med polyester och glasfiber, träet är helt torrt, slöjdkvalitet. Skall jag kanske måla med epoxi först?

Det kommer att bli en del monteringshål, kanske jag skall borra dessa i överdimension och hälla plast i dessa? 

Jag hade inte tänkt att plasta dessa distanser mot skrovet (ja det är en plastbåt) utan skruva med rätt bra med Sikaflex emellan.

Tänker jag rätt? Eller finns det bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd något annat material typ polyeten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Använd något annat material typ polyeten. 

 

16 minuter sedan, bhemac säger:

Använd något annat material typ polyeten. 

Istället för poyester menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har fått ett par distanser tillhyvlade åt mig, som skall vara passbitar mot akterspegelns konvexa yta mot ett par interceptorer, en typ av trimplan.

Jag hade ju tänkt att plasta in dessa med polyester och glasfiber, träet är helt torrt, slöjdkvalitet. Skall jag kanske måla med epoxi först?

Det kommer att bli en del monteringshål, kanske jag skall borra dessa i överdimension och hälla plast i dessa? 

Jag hade inte tänkt att plasta dessa distanser mot skrovet (ja det är en plastbåt) utan skruva med rätt bra med Sikaflex emellan.

Tänker jag rätt? Eller finns det bättre alternativ?

Funkar polyester verkligen på epoxi? Har för mig att åt ett av hållen fungerar det inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

 

Istället för poyester menar du?

Istället för trä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

 

Istället för poyester menar du?

Gör klotsar av polyeten, tex skärbrädor.

Polyeten går inte att limma eller rättare sagt det är svårt.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, bhemac säger:

Gör klotsar av polyeten, tex skärbrädor.

Polyeten går inte att limma eller rättare sagt det är svårt.

Jaha, det var så du menade. Jo det är klotsar av slaktarskärbräda jag byter ut, jag dick inte det att funka så bra.

Så nu plastar jag in träbitarna, förseglar dessa ordentlig, och ser om det håller i längden.

Nu heter ju denna tråden "träsnack", kanske lämnar jag ämnet en del... 

Men jag har expoxyfärg som jag tänkt måla akterspegeln med där gelcoaten delvis är bortslipad, kan det funka då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Kane säger:

Funkar polyester verkligen på epoxi? Har för mig att åt ett av hållen fungerar det inte.

Ja det får jag försöka att kolla upp.

I annat fall tänkte jag måla akterspegelns nedre del med epoxi, efter det att jag lagt igen en massa hål efter tidigare trimpan och tidigare interceptormontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Så nu plastar jag in träbitarna, förseglar dessa ordentlig, och ser om det håller i längden.

Det håller säkert minst 10år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte polyester funkar så bra på epoxy...limmar inte tillräckligt bra..säger som bhemac...håller hur bra som helst med polyester..fast du ska ha monteringshål också och dom är vatttenutsatta..försegla skruvhål ordentlig tänker jag då....eller annat material

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎03‎-‎10 på 05:49, Zaphir säger:

tror inte polyester funkar så bra på epoxy...limmar inte tillräckligt bra..säger som bhemac...håller hur bra som helst med polyester..fast du ska ha monteringshål också och dom är vatttenutsatta..försegla skruvhål ordentlig tänker jag då....eller annat material

 

Tack för svaren!

Men jag kan måla med epoxi ovanpå polyestern och glasfibern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jajamen..jag hade slipat lite innan o svept över med en trasa fuktad i aceton så allt är avfettat..obs...bara fuktad o snabba svepningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu absolut ska ha trä - varför kör du inte med epoxy rakt igenom; varför hålla på med polyester också..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...