Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Hur tar man bort bottenfärgen?

Rekommendera Poster

Våren, och sjösättningen, närmar sig. Vi som ligger i Mälaren får inte måla med bottenfärg, det finns inga godkända bottenfärger för insjövatten. Dessutom ska all gammal bottenfärg avlägsnas från båten botten har kommunen bestämt, detta ska vara gjort innan år 2020´s utgång. 

Men hur ska man avlägsna den gamla färgen? Blästring, som bara för ett år sedan var den överlägset bästa metod, gäller inte längre p.g.a att det sprids fina färgpartiklar runt om båten (trots intäckning). Slipa är lika illa, både för den som utför jobbet och omgivningen. Skrapa skapar visserligen större färgpartikelrester men också småpartiklar som far omkring -inte bra. Färgborttagningsmedel skulle möjligen fungera, det dammar inte. Men är en kladdig och tidsödande metod. Alternativet att måla över bottenfärgen med en tät spärrfärg tillåts inte av myndigheterna eftersom den inte är tät nog (tillåtet för yrkessjöfarten!).

Ja det är inte lätt. Färgen ska bort men ingen vet hur? Tiden tickar på, snart 2020.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte så svårt.

Alla metoder du nämner för att ta bort färgen är okej att använda i Stockholms län.

  1. Gå till www.milosamverkanstockholm.se 
  2. Välj Båtbottentvättning av fritidsbåtar.
  3. Leta upp "Giftfri båtbotten" som Transportstyrelsen givit ut och läs på.
  4. Leta upp "Checklista inför sanering av båtbottnar" och kolla vad som krävs. Ev. ska cecklistan skickas till kommunen, kolla med klubben och/eller kommunen.

Om båten ligger utanför Stockholms län kan du fråga din kommun om det är okej att följa de regler Miljösamverkan Stockholm och Transportstyrelsen utarbetat.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör det i etapper:
1. Högtrycksspruta
2. Färgborttagningsmedel
3. Skrapa
4. Slipa med ansiktsskydd (och dammsugare om du vill)

 

4. är mest för att nya grundfärgen skall fastna ordentligt.

Du kan lägga någon presenning eller tyg under båten om du är orolig, men normalt är farliga ingredienser borta efter en säsong i sjön, det växter ju oändligt med havstulpaner på bottenfärgen om man inte målar varje säsong.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Du gör det i etapper:
1. Högtrycksspruta
2. Färgborttagningsmedel
3. Skrapa
4. Slipa med ansiktsskydd (och dammsugare om du vill)

 

4. är mest för att nya grundfärgen skall fastna ordentligt.

Du kan lägga någon presenning eller tyg under båten om du är orolig, men normalt är farliga ingredienser borta efter en säsong i sjön, det växter ju oändligt med havstulpaner på bottenfärgen om man inte målar varje säsong.
 

 

  1. Högtryckstvättning kräver spolplatta med reningsutrustning.
  2. LeFants färgborttagning är effektiv, men dyr. Rolla på, täck med "matplast", vänta 24 timmar, skrapa bort massor av lager.
  3. En bra skrapa är A och O. Skrapar du torrt finns det en bra skrapa man kan ansluta till dammsugare. Hyr en industridammsugare så kommer det att funka. Glöm inte att du måste täcka så att inget damm far runt.
  4. Samma här, dammsugare och täckning. Vi la på lamineringsepoxi och då räcker det att avsluta med 60- eller 80-papper. Epoxin fyller ut reporna och blit slät.

Gifterna är inte borta, särskilt inte gammal TBT så var noga med både täckning, andningsskydd och att deponera det miljöfarliga avfallet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästring är OK enligt Transportstyrelsen men inte enligt Arbetarskyddsstyrelsen. (myndigheterna är inte samstämmiga).

Färgborttagning kan nog funka men jag vet dom som försökt med varierande resultat, hur som helst är det tidskrävande. Sedan behöver man slipa av efteråt för att få bort allt och då behöver man dels omfattande personlig utrustning med andningsmask och sedan ska marken under båten täckas samt att man bygger ett tält kring båtens botten. Inget får komma ut i fria luften. Om man har gammal TBT-färg så måste man vara extra noga, men å andra sidan får båten inte sjösättas med denna färg så man blir tvungen att få bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En debattartikel - på Hamnen.se som jag tror du syftar på - är ju inte riktigt det samma som att Arbetsmiljöverket inte tillåter blästring. Jag kan ha fel, så hänvisa gärna till någon annan källa.

 

Jag håller med om att det absolut finnas orsaker att vara extra försiktig så därför berättar jag kort hur vår blästring gick till.

  1. Vi täckte marken och tejpade fast presenningar i fribordets överkant.
  2. Alla skarvar tätades, men det var öppet i fören och aktern.
  3. Blästerfirman anslöt en enorm fläkt med en gigantisk dammsugarpåse i fören.
  4. Under hela blästringen arbetade man med heltäckande klädsel och friskluftsmask och med fläkten igång. Det var alltså undertryck i täckningen samtidigt som luften sögs genom tunneln i 5-10 m/s.
  5. I stort serr all färg sögs in i fläkten och påsen, lite fanns kvar på presenningarna.
  6. I stort sett all blästersand låg kvar på presenningen under båten, lite flög med ini fläkten.
  7. Inget damm fanns att finna utanför täckningen eller utanför dammpåsen och det vet jag för att vår botten var röd och det syntes inte något rött på marken och trasor jag torkade båtarna bredvid med blev inte ens lite rosa. Närmaste båt låg en meter eller två från dammpåsen.
  8. Färg och blästersand deponerades på föreskrivet vis.

Om det finns spärrfärger som fungerar är ju det ett alternativ så länge man inte samtidigt vill inspektera och åtgärda fel och brister på skrovet.

 

Torrskrapa (med ansluten industridammsugare) och torrslipa (med ansluten industridammsugare) tror jag sprider mera gift än professionell blästring.

 

Färgborttagningsmedel och skrapning med eftersöljande slipning tror jag är likvärdigt med blästring vad avser giftspridning

 

Min bedömning är att väl utförd blästring är ett miljöriktigt alternativ.

 

Mackey

som varit arbetsmiljöansvarig i ett medelstort industriföretag och dessförinnan skyddsombud i många år.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mambo säger:

Vi som ligger i Mälaren får inte måla med bottenfärg, det finns inga godkända bottenfärger för insjövatten.

Är det där verkligen sant? Att giftiga bottenfäger är förbjudna är ju helt klart men de som inte är klassade som bekämpningsmedel måste ju vara tillåtna. Annars skulle man tex inte tillåtas måla med epoxigrundfärg heller. Även så kallade giftfria bottenfärger måste vara tillåtna. (De som alltså inte är klassade som bekämpningsmedel.) 

 

För övrigt måste bästa metoden vara den som redan nämnts.

1. Täck marken under båten.

2. Förgborttagningsmedel och skrapa.

3. Slipa med dammsugare och andningsskydd. 

4. Du kommer behöva måla med epoxigrund eftersom det är mycket svårt att slipa utan att slipa igenom gelcoaten på en del ställen. 

 

Naturligtvis använder man handskar hela tiden och man samlar ihop färgrester och dammsugarpåsar och lämnar in detta som farligt avfall på närmsta återvinningscentral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort bottenfärgen på ett antal båtar. För mig är det exenterslip kopplad till damsugare som gäller. Det allra mesta va det som slipas bort hammnar i dammsugaren.

När jag gjorde det på den nuvarande båten stod jag på en spolplatta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Thallatha säger:

...
När jag gjorde det på den nuvarande båten stod jag på en spolplatta.

Bra förslag om man har den möjligheten.

Helst ska det väl inte blåsa så mycket även om det mesta hamnar i dammsugaren.

 

Frågan är hur hemskt det är om några gram gammal bottenfärg kommer på villovägar. Bäst är ju att allt tas omhand, men näst bäst måste ju vara att få bort giftet från Mälaren i TS fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...