Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Någon som vet om något märke av utombordare har kvar sin garanti om man servar den själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya Evinrude med 5 års garanti och första service efter 5 år/500 timmar får väl den effekten om man inte kör över 500 timmar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första service-tillfället efter 3 år/300 timmar på de flesta Evinrude.

Fast då räknar de med att man byter växelhusolja och lite annat själv så riktigt sant är det ju inte. Men de sakerna är det OK att göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en 75 hk E-tec och nästa år är det dags för den första servicen man Kräver inte att man skall byta växelhus oljan däremot REKOMENDERAR man att man kontrollerar oljan genom att sticka in t.ex. toppen på ett buntband och inspektera oljan (Färg ) och så det inte finns metallspån på olje pluggen samt tar av proppen för att kontrollera så det inte fastnat t.ex. en fiskelina som kan medföra problem och denna info fick jag från varvet jag köpt motorn samt från serviceansvarig hos generalagenten i norden.

Jag kontrollerade också  service schemat i använder guiden och där nämns inget om att man måste göra något av detta.

 

Vad är lite annat ?? jag antar att du menar det som man gör varje år tvättar av och rengör och pysslar om motorn inför vinterförvaringen.

 

De två säsongerna jag har kört motorn har den uppfyllt allt vad gäller bränsleförbrukning/olja och ljudnivå och tillfölitlighet så vi ser framemot sommaren

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, ChristerN säger:

Första service-tillfället efter 3 år/300 timmar på de flesta Evinrude.

Japp, upp till 130 hk. På större är det 5 år/500 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Kenbja säger:

Hej

Jag har en 75 hk E-tec och nästa år är det dags för den första servicen man Kräver inte att man skall byta växelhus oljan däremot REKOMENDERAR man att man kontrollerar oljan genom att sticka in t.ex. toppen på ett buntband och inspektera oljan (Färg ) och så det inte finns metallspån på olje pluggen samt tar av proppen för att kontrollera så det inte fastnat t.ex. en fiskelina som kan medföra problem och denna info fick jag från varvet jag köpt motorn samt från serviceansvarig hos generalagenten i norden.

Jag kontrollerade också  service schemat i använder guiden och där nämns inget om att man måste göra något av detta.

 

Vad är lite annat ?? jag antar att du menar det som man gör varje år tvättar av och rengör och pysslar om motorn inför vinterförvaringen.

 

De två säsongerna jag har kört motorn har den uppfyllt allt vad gäller bränsleförbrukning/olja och ljudnivå och tillfölitlighet så vi ser framemot sommaren

 

/Kenbja

Bra att du klargör. Hade tolkat deras information lite annorlunda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...