Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Tvätta galon

Rekommendera Poster

Har dynor klädda I gallon eller vad det kallas. Tog loss dessa från dynan och körde I tvättmaskinen I hopp om att svartmögel skulle försvinna. Nån som har tips på vad man kan tvätta med för att rengöra från svartmögelfläckar osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Tack för svar.

Visste inte att man kunde måla om. Hur kan en färg utanpå sitta kvar över tid när man sitter och böjer galonet? Dynor är dyrt så det får inte gå fel! SKa man prima med något och vilket märke ska man köra på? Måste få kanon resultat.

Nån som testat detta?

 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Rolle85 säger:

Hej! Tack för svar.

Visste inte att man kunde måla om. Hur kan en färg utanpå sitta kvar över tid när man sitter och böjer galonet? Dynor är dyrt så det får inte gå fel! SKa man prima med något och vilket märke ska man köra på? Måste få kanon resultat.

Nån som testat detta?

 

Har testad att måla både stora och små ytor.

Tycker resultatet på små ytor blir mycket bra. I mitt fall var det ett "solskydd" på ca 50cm X 20 cm.

Provade sedan på en av dom större ytorna och det var mycket svårt att få ett jämnt resultat, sedan verkar färgen sitta helt ok, dock inte provat mer än en ca 2 månader förra säsongen. Jag skulle inte rekommendera att måla sittytor samt större ytor. Bättre att byta galonet om du vill ha ett perfekt resultat.

Prova att tvätta rent först, sedan ökar du insatsen, med tex klorin, för att slutligen prova med aceton. Ha dock med i tankerna jo tuffare medel jo större nötning/risk för skador på galonet.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade en gång att tvätta med sprit. Det blev jätterent och fint. Året efter hade de tvättade ytorna blivit hårda och spröda och vinylen sprack. 

 

Dålig idé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...