Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
raol

Var gör mer vikt mest nytta - på ankaret eller kättingen?

Rekommendera Poster

Exempel: båt har 10 kg ankare och 5 kg kätting närmast ankaret. Skulle 5 kg tyngre ankare göra mer eller mindre nytta än 5 kg extra kätting (längre och/eller grövre kätting).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få kloka svar här men jag börjar ändå.
Det beror på vad du vill uppnå.
Kättingens främsta uppgift, förutom att vara okänslig för bottenskav, är att hålla en horisontell dragriktning på ankaret så att inte den spända linan lyfter ankaret. Det skapar också en fjädrande effekt när draget successivt lyfter mer och mer av kättingen innan det belastar ankaret.
Ett tyngre ankare gräver lättare ned i botten om det är lite svårt och har sannolikt större flyn (men nu var det ju vikten det handlade om).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 kg kätting närmast ankaret gör väldigt lite skillnad. Då skulle jag heller satsa på ett tyngre ankare.

Men, skulle man sätta en ankarvikt om 5kg halvvägs ner på ankarlinan får man en stor förbättring. Det bästa alternativet är kätting hela vägen men det kräver ju ankarspel.

 

Inte just nu men lite längre fram kan man göra praktiska experiment på land. Det ger en tydlig fingervisning var vikten bör vara.

En mycket enkel test: Försök spänna en 20m tamp mellan två man så att den blir parallell med marken. Gör sen om det med en 5kg vikt mitt på tampen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar den inte nu (finns antagligen på gamla datorn) men jag har en länk till en sida som liknar gymnasiets fysikböcker som förklarar hur ankare och tillbehör fungerar.
En poäng var att en kätting fungerar som fjädring ända tills den är sträckt. Då beter den sig plötsligt som en järnstång. Därför skulle man ha en "snubber" (kort lina av syntet) mellan båten och kättingen om minst 10m för att ha tillräcklig fjädring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo, teorin har jag läst framlänges och baklänges genom åren. Jag var mer ute efter praktiska erfarenheter.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, bhemac säger:

5 kg kätting närmast ankaret gör väldigt lite skillnad. Då skulle jag heller satsa på ett tyngre ankare.

Men, skulle man sätta en ankarvikt om 5kg halvvägs ner på ankarlinan får man en stor förbättring. Det bästa alternativet är kätting hela vägen men det kräver ju ankarspel.

- - -

 

21 minuter sedan, BSven säger:

Jag hittar den inte nu (finns antagligen på gamla datorn) men jag har en länk till en sida som liknar gymnasiets fysikböcker som förklarar hur ankare och tillbehör fungerar.
En poäng var att en kätting fungerar som fjädring ända tills den är sträckt. Då beter den sig plötsligt som en järnstång. Därför skulle man ha en "snubber" (kort lina av syntet) mellan båten och kättingen om minst 10m för att ha tillräcklig fjädring.

Jag ligger rätt ofta på svaj och har därför utrustat båten med ankarspel o kätting i fören. Jag hade tröttnat på att ligga och pendla från sida till sida som jag gjorde med ankarolina i förra båten.

 

Min erfarenhet efter några års användning är att ankra på tillräckligt djupt vatten så att det finns några meter kätting (och därmed vikt) mellan fören och botten. Även vid måttliga vindstyrkor så bör det vara minst fem meter djupt - gärna ett par-tre meter mer för att få en lagom tung båge med kätting som dämpar båtens rörelser. Kätting 3-5 gånger djupet (vid måttliga vindar o ej alltför utsatta lägen) men aldrig mindre än 20 meter (det händer ju att det blir ankring på mindre djup..).

 

Om prognosen utlovar hårdare vindar (eller om det är en trång svajankringsplats så jag vill ha mindre svajningsområde) så krokar jag på en ankarvikt på kättingen för att uppnå effekten av bättre dämpning. Min erfarenhet av placering av ankarvikten är inte på mitten av utlagd kätting utan bara drygt vattendjupet. Då ligger i alla fall min båt (fenkölad segelbåt) lugnare och pendlar mindre.

 

Vid ett tillfälle innan jag lärt mig så ankrade jag på för grunt vatten (ca tre meter). Det var utlovat hårda vindar så jag lade ut mycket kätting och ankarvikten en bit ut på kättingen (å självklart en kättingkrok o en bit rep till knapen fram som avlastning för ankarspelet). Den natten blåste det 22m/s i byarna. På grund av det grunda ankardjupet så pendlade båten rätt friskt framotillbaka o ryckte i kätting o tamp trots kättingens o ankarviktens samlade vikt. Men "fjädringen" i systemet var nog helt ok för ankaret (ett Ultraankare som har geometri ungefär som ett Delta) flyttade sig inte trots en hel natts ihärdiga ryck i kättingen så ankarvikten gjorde nog sin nytta. Det låg ett par båtar till i viken. En båt med kätting som låg på lite större djup verkade ligga mer stilla än mig. En båt med "vanlig ankartamp" draggade över hela viken och fick köra tillbaka upp mot vinden och ankra om ett antal gånger under natten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siffrorna i mitt exempel var påhittade. Det jag själv funderar på, kanske inte nu men i förlängningen, är att uppgradera till en 10-kilos Delta-klon från Biltema. Men då ville jag kanske också fixa fem meter kätting till, och samtidigt även uppgradera till 70 meter 12 mm lina. Nuvarande 6 mm är bra skarpt för händerna när det ska upp, även om det nog ger betydligt mer ryckdämpning med en så tunn lina. Och mindre plats tar det också.

I dag har vi en ful-Bruce på knappt 8 kg med 2 m kortlänkad kätting och 50 m av 6 mm treslagen polyester. Jag har aldrig försökt ligga på svaj under natten (skulle nog inte sova så gott då nästan oavsett ankare) men det har draggat några gånger när jag "fikaankrat" tillfälligt. Ytterst långsamt, kanske 10-20 m/tim, men tillräckligt för att det inte känns tryggt. Gissar att det varit en mix av sand och lera på botten båda gångerna.

Totala vikten är ju ett problem när det ska upp också. Redan de ca 10 kg som det nuvarande utgör är ganska tungt. 5-7 kg till är en betydande ökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog plats för en experiment med ankarvikten för att hitta optimalt läge, jag har mest använt ankarvikten akter.

En bit tamp mellan kättingen och båten gör ju också att det inte slamrar. Min tamp sitter i en stävögla men tyvärr hade jag 7 mm kätting och till den finns ingen kättingkrok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det finns nog plats för en experiment med ankarvikten för att hitta optimalt läge, jag har mest använt ankarvikten akter.

En bit tamp mellan kättingen och båten gör ju också att det inte slamrar. Min tamp sitter i en stävögla men tyvärr hade jag 7 mm kätting och till den finns ingen kättingkrok. 

Jo, olika båtar uppför sig nog lite olika på grund av vilken yta som projiceras mot vinden mm när man ligger på svaj.

 

Jag förlitar mig inte på ankarspelet "som förtöjningsknap" utan ser det det som "ett måste" att avlasta med en tamp mellan kätting och en stadig knap.

 

Är Wichards 8 mm kättingkrok för grov för att gå in mellan länkarna i 7 mm kättingen?

 

Vilken tur att jag fastnade för 8 mm kätting när jag valde. Min tanke var mest att få lite mer vikt i kättingen men det verkar ju ha gett andra positiva följdverkningar.  :)

 

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/katting/kattingtillbehor/kattingkrok-wichard-8mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, bhemac säger:

...

Min tamp sitter i en stävögla men tyvärr hade jag 7 mm kätting och till den finns ingen kättingkrok. 

Hjertmans har en kättinghållare för 6-8 mm kätting.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Min tamp sitter i en stävögla men tyvärr hade jag 7 mm kätting och till den finns ingen kättingkrok. 

 

Skulle du inte slipa av den en aning, så att den går in mellan märlorns - fast det kanske blir för mycket glapp på andra hållet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, bhemac säger:

5 kg kätting närmast ankaret gör väldigt lite skillnad.

 

Det finns ju en del som säger så.

Jag har ju inga vetenskapliga belägg för för vare sig det ena eller andra.

Har alltid haft en stump kätting närmast ankaret.

Köppe en L32 på Svinninge Marina, Åkersbega. Båten var utrustad med en mängd olika ankare - samtliga utan nån kätting på ankarlinan.

Första turen - en dagstur - gjordes tillsammans med dottern och svärsonen.Svärsonen är en ganska erfaren seglare. Kaffepaus tog vi mellan några öar öster om Trälhavet. Ett ställe där det låg många båtar på svaj. Vi ankrade med ett av ankarna. Tror det var ett 10 kg fulbruce. Har aldrig nånsin varit med om att jag draggat så snabbt. 

 

Jag är ju ändå bohuslänning och de första 25 åren av mitt seglarliv hade jag ingen aning om att det fanns nån annan ankartyp än det vi kallar "dragg". Jag har faktist inte draggat mer med "draggar" än jag gjort med de ankartyperna som jag annvänt senare.

Eftersom svärsonen hade sin båt i Vigbyholm, hade platsen varit ett ställe där han svajankrat många gånger. Han påstod att han aldrig draggat där. Nu hade han visserligen ett äkta bruceankare med en kättingstump och multiplatelina.

Efter flera ankringsförsök - där det mera liknade att vi använde drivankare, tog vi det stora stockankaret - utan kätting. Då låg vi så stilla att vi kunde dricka kaffe i lugn och ro.

Sen köpte jag kätting och och monterade på ankarna. Efter det har jag bara draggat vid nåt enstaka tillfälle. 

Så jag lever fortfarande i den tron att en stump kätting närmast ankare är absolut nödvändigt och gör väldigt stor nytta.

Fast jag har haft fel förr.;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan, raol säger:

Men då ville jag kanske också fixa fem meter kätting till, och samtidigt även uppgradera till 70 meter 12 mm lina. Nuvarande 6 mm är bra skarpt för händerna när det ska upp, även om det nog ger betydligt mer ryckdämpning med en så tunn lina.

 

Om jag skulle köpa en ny ankarlina skulle jag absolut köpa en av typen "Multiplate" Den kinkar inte som vanliga treslagna linor gör: Dessutom skall linan linan va så grov som möjligt. Vette katten om jag skulle klara av att ta upp ett ankare med en 6 mm lina.

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/ankringslinor/multiplaitlina/ankarlina-multiplait-50mx16mm-m-kaus

Det finns 12 mm också - och även i metervara  - fast 40 - 50 meter räcker länge för dig.

Skall man köpa nåt till båten skall man göra det nu - under båtmässetiden.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, kanske det. Mer än dubbla priset. Samtidigt vill jag faktiskt ha mer än 50 m, för jag har varit på gränsen ett par gånger redan med de 50 m vi har. Och då vill jag kunna splitsa ihop två bitar. Jätteenkelt med treslaget, men känns nästan omöjligt med multiplait...

Nåja, det är nog inte aktuellt i år ändå. Hiskelig massa andra utgifter som kommer före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, raol säger:

Mmm, kanske det. Mer än dubbla priset.

 

Men 5 gånger så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas tredlagna linor kinkar som tusan. Väldigt löst tvinnade. Åtminstone för två år sen. Skulle inte köpa dem igen. 

 

Skulle också funderat på multiplait. I all fall inte biltemas tamp.

 

Jag har en deltakopia på 10 kg från marinaman och två m kätting, ankrar i bohuslän. Det är väldigt mycket tyngre att dra upp i stundens hetta samtidigt som man försöker hålla ut kättingen från skrovet, än när man står i butiken. Hade jag köpt idag hade jag spanat efter ett begagnat orginaldeltab på blocket av mindre storlek. Men, det ska sägas, jag har hitills (kanske inte mer än 10 nätter ska sägas) sovit gott med detta ankare. Har en dragg också för att jag tänker det är smidigare men det har draggat varje gång (kanske skulle funkat med mycket mer lina). Deltaankaret är man snarare orolig att inte få upp, knepet är att backa över det så man inte försöker dra upp det med någon framåtriktad kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger linan till mitt delta ankare (10Kg) på en av försegel vinscharna. Då kan jag dra in linan och köra motorn tills den släppt från botten. Drog ner fören på båten en gång så att den var i höjd med havet. Lera sitter man visst bra i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Mackey säger:

Hjertmans har en kättinghållare för 6-8 mm kätting.

Har inte sett den förut men är lite osäker på kvaliteten.

4 timmar sedan, Thallatha säger:

Skulle du inte slipa av den en aning, så att den går in mellan märlorns - fast det kanske blir för mycket glapp på andra hållet!?

Har varit inne på det men hade ingen lust att prova med en krok för 365kr. Löste problemet mycket enklare, köpte en båt med 8mm ankarspel istället. Mycket enklare ;)

 

3 timmar sedan, Thallatha säger:

Om jag skulle köpa en ny ankarlina skulle jag absolut köpa en av typen "Multiplate"

Håller helt med, har man provat Multiplate så går man aldrig tillbaka till treslagen, den är helt överlägsen.

Går utmärkt att skarva, det blir en bättre splits än med treslaget. Beroende på dimension går den att köpa i längder om 100-200m.

De gånger jag behövt mer så har jag knutit ihop den med en vanlig förtöjningstamp.

 

1 timme sedan, AndW säger:

Det är väldigt mycket tyngre att dra upp i stundens hetta samtidigt som man försöker hålla ut kättingen från skrove

Därför använder jag aldrig kättingstump utan släpper ner en ankarvikt (10kg vikt till våg, auktionsfynd) vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:
6 timmar sedan, Thallatha säger:

Om jag skulle köpa en ny ankarlina skulle jag absolut köpa en av typen "Multiplate"

Håller helt med, har man provat Multiplate så går man aldrig tillbaka till treslagen, den är helt överlägsen.

 

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Installerade ankarspel med kätting 8mm och kättingkrok. Har tillverkat en hanfot, som jag skall ha när jag ankrar både i fören och i aktern.Köpte bara 40 m kätting, men jag skall köpa 40 m till och skarva i. 40 meter blir i kortaste laget när jag svajakrar från fören.

Inte så dumt att skarva i en tamp vid de få tillfällena som  ankarlina blir för kort. Det räcker allt att ta hand om 40 meter tamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Har varit inne på det men hade ingen lust att prova med en krok för 365kr. Löste problemet mycket enklare, köpte en båt med 8mm ankarspel istället. Mycket enklare ;)

Även jag hade problemet att välja mellan 7 eller 8mm kätting.
Jag valde 7mm efter att någon (host*bhemac*host) tipsade mig om att det finns en massa utländska grejor i 1/4" vilket är samma mått. Skivan med ett fint namn i mitt ankarspel för 7mm kallas i reservdelslistan för 1/4".

Det stör mig att svenska båttillbehörsaffärer inte vet eller ens kan ta reda på vilken kvalitet/hållfasthet deras produkter håller. "Det är en 8mm kätting. Det står här att den håller för en 15-tons båt.."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, raol säger:

Siffrorna i mitt exempel var påhittade. Det jag själv funderar på, kanske inte nu men i förlängningen, är att uppgradera till en 10-kilos Delta-klon från Biltema. Men då ville jag kanske också fixa fem meter kätting till, och samtidigt även uppgradera till 70 meter 12 mm lina. Nuvarande 6 mm är bra skarpt för händerna när det ska upp, även om det nog ger betydligt mer ryckdämpning med en så tunn lina. Och mindre plats tar det också.

Totala vikten är ju ett problem när det ska upp också. Redan de ca 10 kg som det nuvarande utgör är ganska tungt. 5-7 kg till är en betydande ökning.

Ett 10 kg Delta anser jag fullt tillräckligt för båtstorleken.

Enligt min uppfattning varierar nyttan av kätting mycket beroende på om det handlar om svajankring från stäven eller akterankring med stäv mot klippa/brygga.

Vid svajankring rör sig båten ständigt, då dämpar kättingen rörelserna och skyddar mot slitage av linan. 10 eller 15 meter kätting tror jag vore lämpligt för en båt som din. Om du därtill lägger 50 meter 12mm lina, gärna multiplait, så tror jag att du har vad som krävs.

Vid ankring från aktern anser jag att nyttan av kätting är högst diskutabel. Många har 2 - 3 meter, men själv har jag kört med lina direkt mot ankaret i många år nu och slitaget är mycket beskedligt.

En lösning om du inte vill ha två ankare och två separata ankartåg skulle möjligen kunna vara att använda Delta + lina vid akterankring och sedan skarva i kättingen vid behov, d v s svajankring.

Att lyfta 10 kg ankare + kätting från ett ankringsdjup av 6 - 7 meter är inte speciellt tungt, förutsätt att du har en bra ankarrulle i stäven (10+10,5 x 0,85 = 17,5 kg vid 8mm kätting).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, BSven säger:

Jag valde 7mm efter att någon (host*bhemac*host) tipsade mig

Va? MG-rape? ;)

Jag tyckte 7mm kätting räckte bra. Skulle jag långseglat så hade jag nog förlängt de 40 metrarna.

Det funkade ganska bra med ett schakel men jag tröttnade på att ligga på alla fyra och fixa.

Planen var att sätta ett kättinglås på däck med gummidämning vid fin-väder-ankring. Vid sämre väder blir det ganska bra med en isplitsad 40m tamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bit kätting bör man absolut ha för att undvika slitage och för att tynga ner ankaret något.

 

En ankarvikt är absolut fantastiskt att ha skulle jag vilja påstå.

Vi har en blydragg på som vi också använder som ankarvikt.

Den stora fördelen är att man inte behöver lägga i eller lyfta upp all tyngd samtidigt.

  • Först i med ankaret och sedan på med vikten och  fira ner den längs linan.
  • Först hissa upp vikten och sedan upp med ankaret.

Vi har haft en 10 kg Bruce-kopia med några meter kätting till vår 4,8 ton tunga båt under många år och det har nästan alltid räckt. Endast vi några tillfällen har vi draggat.

 

Med ankarvikten är jag 99,9 % säker på att vi inte kommer att dragga igen utom vid två bottentyper.

  • Kraftig växtlighet på botten, den lägger sig i "skopan" som ankaret formar.
  • Sand/grus med inblandning av sten. Stenarna lägger sig i "skopan".
  • En tredje variant är ju naturligtvis stenhälar, men det räknas väl inte...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också lite att den mycket vassare spetsen på ett Delta-ankare skulle penetrera bottenfloran bättre än ett trubbigt, galvat ful-Bruce. Och ingen "klo" för stenar att fastna i.

Med verktyg ombord går det dessutom att ha båda med i båten och byta från det ena till det andra på under tio minuter, skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Thallatha att några meter kätting är kanon, håller ankaret på plats, tynger ned linan och gör att båten kränger mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Marrexxx säger:

Tror som Thallatha att några meter kätting är kanon, håller ankaret på plats, tynger ned linan och gör att båten kränger mindre.

Både ja och nej!

 

Lite tyngd i ankartåget närmast ankaret hjälper till få draget mer parallelltmed botten så "ja".

Däremot så måste det inte vara kätting som ger tyngden så "nej".

 

Jag vill hålla isär svajankring och förtöjning mot land.

 

Vid svajankring så ligger ankartåget och nöter från sida till sida mot botten. Då bör det absolut vara kätting närmast ankaret som står emot nötningen bättre (i alla fall om det finns sten på botten). För att uppnå effekten att båten kränger mindre (jag tolkar det som "pendlar mindre från sidatillsida") så räcker det inte med ett par meter kätting närmast ankaret. För att minska pendlingen så behöver det vara "tyngd hela vägen" i ankartåget, dvs helst kätting hela vägen. En bit kätting närmast ankaret och en ankarvikt en bit ner på ankartåget är en hel OK kompromiss för att få bättre ryckdämpning.

 

Vid landförtöjning så blir det inte samma typ av slitage mot botten på ankartåget och då går det lika bra med en blyad lina för att få tyngd i ankartåget närmast ankaret. Lite tyngd i ankartåget hjälper ju till att dämpa ryck i ankartåget från svall o vågor. Men behovet av "tyngd i ankartåget" hela vägen är mindre än vid svajankring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Lintott säger:

 För att minska pendlingen så behöver det vara "tyngd hela vägen" i ankartåget, dvs helst kätting hela vägen.

Man kan även pröva att sätta en liten trekantig bit segelduk mellan bomnocken och dirken så att tryckcentrum flyttas akterut om pendlingen är besvärande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs om våra erfarenheter av ankarsegel här.

 

Jag beskriver även hur man tillverkar ett ankardegel för ca. 100:- kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Lintott säger:

Jag vill hålla isär svajankring och förtöjning mot land.

Ja det är helt olika saker. 

Jag har aldrig haft någon kätting i aktern och har aldrig sett något extra slitage på tampen. Eftersom det inte finns någon blyad Multiplait, istället använder jag ankarvikt vid risk för dåligt väder.

I fören har jag förr använt ett grovt ankartåg men numera kätting coh elektriskt ankarspel. En gudomlig kombo om man seglar själv och svajankrar.

Nu har jag ett ankarspel med kätting över så det hamnar nog i aktern.

 

Den vanligaste ankringsmetoden är nog sk skrivbordsankring med mycket tro.

Till allmän förnöjelse har vi provankrat på hamnplanen under vinteruppehållet. Kätting, kätting+tamp, enbart tamp med/utan ankarvikt. Kätting är helt överlägset och tamp med ankarvikt näst bäst. Ingen vetenskaplig provning men det övertygade mig.

 

1 timme sedan, BSven säger:

Man kan även pröva att sätta en liten trekantig bit segelduk mellan bomnocken och dirken så att tryckcentrum flyttas akterut om pendlingen är besvärande.

Speciellt om man har en fenkölad båt. Jag har en liten presenning som jag viker runt akterstaget så det blir en trekant, ett par klämmor så att duken inte blåser isär. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...