Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Crabmeat

Sälars inverkan på fiskbestånden

Rekommendera Poster

16 timmar sedan skrev Crabmeat:

Var vänlig och kontrollera om det är ett påhitt då.

Det kan jag inte. Olburs har ju inga källhänvisningar.

Du som å andra sidan påstår att det finns rena lögner i den finska artikeln kan lätt gå till källhänvisningen, söka upp källan och peka på vad som är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

Det kan jag inte. Olburs har ju inga källhänvisningar.

Du som å andra sidan påstår att det finns rena lögner i den finska artikeln kan lätt gå till källhänvisningen, söka upp källan och peka på vad som är fel.

Men snälla, det är ju du som hävdar att vetenskapen är så bra.  Finns det källor att storskarven är en marin art?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Varför då..?

Varför skall jag bevisa det?

Jag har inget som helst intresse i det. Vad skulle havsmiljön vinna på det..?

Om du nästa gång läser vad länken handlar om, så kanske du inte jobbar emot dig själv.

 

Länken som du gett, handlar om en artikel som uppenbarligen är en ren lögn. Dels hävdar den att storskarven är en marin art, därtill försöker författaren byta namn på storskarven för att få acceptans för sitt spektakel. Artikeln är inget annat än ett bevis för att vetenskapen idag är mer politisk styrd än verklighetsbaserad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Nu har ju jag bara hoppat in lite här å var i den här, inte speciella, tråden..

Har ju blitt rådd att inte ha dotterns jycke nära kusten för att slippa risken att den blir skjuten eftersom den liknar en säl.. men visst började det med säl?

Är skarv ett stickspår?

Coola fåglar. Flyger, verksr det som, lika bra i vatten som lufthav. När dom väl tar en skogsdunge i besittning så tar dom ut 100% av den innan dom byter..

Efter några år växer det så det knakar på dessa öde spök-öar.

Har sett några örn eller falk-lika fåglar fånga skarv.. så.. vill man ha mångfald av dessa rovfåglar bidrar ju skarven som föda.

Nu är det bara så att skarven står inte högst på örnens födoval. Det gör fåglar som ejder. Detta gör att ejderbeståndet  kraschar. men det kan ju inte ornitologerna medge, så de skyller på tiaminbrist.

 

Det är så illa på sina håll, att det går kanske 2 hanar på 1 hona. Örnen tar alltså ejdern när den ruvar.

 

Du verkar gilla skarv. Jag gillar gamar. Skall vi införa dem med i Sverige?  Mellanskarven är en invasiv fågel, man tar inte in invasiva arter för att de ser coola ut. Det får följder för ekosystemen. Du pratar om mångfald, hur tror du din mångfald under ytan ser ut när man tar in en predator som aldrig någonsin i Finlands historia funnits där? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Crabmeat:

Nu är det bara så att skarven står inte högst på örnens födoval. Det gör fåglar som ejder. Detta gör att ejderbeståndet  kraschar. men det kan ju inte ornitologerna medge, så de skyller på tiaminbrist.

 

Det är så illa på sina håll, att det går kanske 2 hanar på 1 hona. Örnen tar alltså ejdern när den ruvar.

 

Du verkar gilla skarv. Jag gillar gamar. Skall vi införa dem med i Sverige?  Mellanskarven är en invasiv fågel, man tar inte in invasiva arter för att de ser coola ut. Det får följder för ekosystemen. Du pratar om mångfald, hur tror du din mångfald under ytan ser ut när man tar in en predator som aldrig någonsin i Finlands historia funnits där? 

 

 

Jag tolkar det som att skarv inte var ett stickspår uutan hörde till grundämnet säl.

Då är detvfortfarande en ovanlig men på sitt sätt imponerande tråd, lite som 0.2.. håll i! Ge dig inte!

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Crabmeat:

Nu är det bara så att skarven står inte högst på örnens födoval. Det gör fåglar som ejder. Detta gör att ejderbeståndet  kraschar. men det kan ju inte ornitologerna medge, så de skyller på tiaminbrist.

 

 

 

 

Jag trodde kadaver och fisk kom före fågel på örnens födoval. Örnar är rätt lata och att jaga fågel är energikrävande. Men enligt naturskyddsföreningen har faktiskt just skarv dykt upp som en ny födoresurs för örnen.

 

Tiaminbristen hos ejdrar tros leda till reproduktionsförsämringar, svagare individer samt  beteendestörningar som gör dem till lätta byten för t.ex. örnar och trutar. Så vad är hönan och vad är ägget?

 

Ärligt talat vet jag inte vad som är rätt eller fel, jag kan väldigt lite om fåglar. Men jag är övertygad om att rubbningar i ekosystemen har långt mer komplexa orsakssamband än svart-vita påståenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Crabmeat:

Men snälla, det är ju du som hävdar att vetenskapen är så bra.  Finns det källor att storskarven är en marin art?

Jag hittar flera artiklar och icke vetenskapliga skrifter där de två underarterna Carbo c. carbo och Carbo c. sinensis benämns marine resp continental, främst baserat på deras utbredning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_cormorant

Citat

The type subspecies, P. c. carbo, is found mainly in Atlantic waters and nearby inland areas: on western European coasts and south to North Africa, the Faroe Islands, Iceland and Greenland; and on the eastern seaboard of North America, though in America it breeds only in the north of its range, in the Canadian maritime provinces.

 

https://link.springer.com/article/10.1007/s10682-005-5828-6

Citat

Populations of the “continental” Great Cormorant P. c. sinensis have expanded from north-eastern Europe towards the western part of the range of the “marine” P. c. carbo breeding in the United Kingdom and France. 

Det tycks vara allmänt att benämna dom continental resp. marin men du har säkert en speciell definition av "marin"?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Crabmeat:

Om du nästa gång läser vad länken handlar om, så kanske du inte jobbar emot dig själv.

 

Länken som du gett, handlar om en artikel som uppenbarligen är en ren lögn. Dels hävdar den att storskarven är en marin art, därtill försöker författaren byta namn på storskarven för att få acceptans för sitt spektakel. Artikeln är inget annat än ett bevis för att vetenskapen idag är mer politisk styrd än verklighetsbaserad.

 

Länken är till en artikel, som handlar om huruvida skarven är introducerad från Kina av människor så som hr Olburs och du påstår utan att kunna backa upp det, eller om den inte är det. Ordet "marin" nämns inte ens i artikeln.

 

Jag har heller inget egenintresse av att diskutera om skarven är en marin fågel eller inte då det känns både ointressant och meningslöst då vi kan nog alla konstatera att:
1. Jag inte skrivit artikeln eller forskarrapporten.

2. Det bor skarv längs våra kuster.

3. Skarven har ökat i antal kraftigt de senaste åren.

4. Något måste göras åt detta då den påverkar närmiljön och sannolikt även hela havets status i någon omfattning.

5. Du har egna definitioner på uttryck och ord, vilket vi konstaterat tidigare.

6. Du lyssnar bara på dina egna åsikter och åsikter som stämmer med de du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag tolkar det som att skarv inte var ett stickspår uutan hörde till grundämnet säl.

Då är detvfortfarande en ovanlig men på sitt sätt imponerande tråd, lite som 0.2.. håll i! Ge dig inte!

👍

Den senaste 0,2-orienterade tråden har bara 572 inlägg.

Denna tråd har 762 inlägg, detta oräknat.

 

Värdsmarknadspriset på majs har stigit kraftigt den senaste tiden!!!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

Värdsmarknadspriset på majs har stigit kraftigt den senaste tiden!!!

 

Mackey

 

Det är fågelpsykopaternas fel!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag tolkar det som att skarv inte var ett stickspår uutan hörde till grundämnet säl.

Då är detvfortfarande en ovanlig men på sitt sätt imponerande tråd, lite som 0.2.. håll i! Ge dig inte!

👍

Vad är detta? Ger någon mig någon form av kredit eller luras du med mig? Hoppas du är ärlig och säger tack så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

Jag trodde kadaver och fisk kom före fågel på örnens födoval. Örnar är rätt lata och att jaga fågel är energikrävande. Men enligt naturskyddsföreningen har faktiskt just skarv dykt upp som en ny födoresurs för örnen.

 

Tiaminbristen hos ejdrar tros leda till reproduktionsförsämringar, svagare individer samt  beteendestörningar som gör dem till lätta byten för t.ex. örnar och trutar. Så vad är hönan och vad är ägget?

 

Ärligt talat vet jag inte vad som är rätt eller fel, jag kan väldigt lite om fåglar. Men jag är övertygad om att rubbningar i ekosystemen har långt mer komplexa orsakssamband än svart-vita påståenden.

"Tiaminbristen hos ejdrar" Tiaminbristen är en konspirationsteori. 

 

Vet du vad en normal människa dör utav om den svälter?  Nej, jag svarar direkt, tiaminbrist. När människor dör av svält, tex vid hungersstrejk, så kan de ha stora reserver av fett kvar. Ändå dör de. Det är fullt normalt att djur har tiaminbrist, för i naturen så svälts det lite då och då.

 

Att örnar är lata kan säkert stämma, men att jaga fågel är inte en jobbig grej för örnen. Den åker till en en ruvande ejder och sätter klorna i den. Det är därför det är så sned könsbalans bland ejdrarna. Ejder är förövrigt favoritmaten för örn enligt länken.

 

http://www.natursidan.se/nyheter/pa-aland-hojs-roster-for-skyddsjakt-pa-havsorn-for-att-skydda-ejdrar/

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/16/havsornarna-ar-nu-sa-manga-att-de-hotar-ejdern

 

Örnarna är nu så många att ejderbeståndet kapsejsar. Ejdrarna blir stressade och äter dåligt. Hela denna grejen med tiaminbrist är löjlig, att ejdern försvinner beror på att örnarna blir så många att de helt påverkar beståndet. Men det är som vanligt. Några känslomänniskor jobbar upp sin vurm för något djur, därefter havererar hela bestånd av arter.

 

Jag vill påstå att följande djur är vurmdjur:

Säl

Skarv

Pigghaj

Örn

Varg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

Den senaste 0,2-orienterade tråden har bara 572 inlägg.

Denna tråd har 762 inlägg, detta oräknat.

 

Värdsmarknadspriset på majs har stigit kraftigt den senaste tiden!!!

 

Mackey

Du har tagit paus från tråden. Du verkar inte trovärdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Länken är till en artikel, som handlar om huruvida skarven är introducerad från Kina av människor så som hr Olburs och du påstår utan att kunna backa upp det, eller om den inte är det. Ordet "marin" nämns inte ens i artikeln.

 

Jag har heller inget egenintresse av att diskutera om skarven är en marin fågel eller inte då det känns både ointressant och meningslöst då vi kan nog alla konstatera att:
1. Jag inte skrivit artikeln eller forskarrapporten.

2. Det bor skarv längs våra kuster.

3. Skarven har ökat i antal kraftigt de senaste åren.

4. Något måste göras åt detta då den påverkar närmiljön och sannolikt även hela havets status i någon omfattning.

5. Du har egna definitioner på uttryck och ord, vilket vi konstaterat tidigare.

6. Du lyssnar bara på dina egna åsikter och åsikter som stämmer med de du har.

Kärnfrågan kring skarv är att den rasen, alltså den kinesiska mellanskarven är invasiv. Det innebär problem. Detta skiter relativt många i. Det ser jag som någon form av ondska.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev BSven:

Jag hittar flera artiklar och icke vetenskapliga skrifter där de två underarterna Carbo c. carbo och Carbo c. sinensis benämns marine resp continental, främst baserat på deras utbredning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_cormorant

 

https://link.springer.com/article/10.1007/s10682-005-5828-6

Det tycks vara allmänt att benämna dom continental resp. marin men du har säkert en speciell definition av "marin"?

Citat


The type subspecies, P. c. carbo, is found mainly in Atlantic waters and nearby inland areas


 

 

BSven, nu har du gjort det igen. Du hänvisar till en artikel som det står "nearby inland areas" Tycker du att det låter som ett stöd för att ett djur är ett marint djur?

 

Förut så körde du två inlägg på raken. I det första så sa du att säl inte påverkade fiskbestånden. I inlägget efter, så sa du att säl visst påverkade fiskbestånd. Du lider av någon form av förvirring, du behöver läsa 5 Mos 28:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Crabmeat:

Kärnfrågan kring skarv är att den rasen, alltså den kinesiska mellanskarven är invasiv. Det innebär problem. Detta skiter relativt många i. Det ser jag som någon form av ondska.

 

 

Förutom att den varken är invasiv eller från Kina håller jag med dig, den är ett problem då den har släppts upp till den här stora populationen 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ingenting. Det är du som är besatt av ordet marin. Du frågade om jag kunde hitta vetanskapligt stöd. Jag visar vad jag hittar vid en snabb googling, att det tycks allmänt vedertaget att kalla underarterna marin resp. kontinental. Det är kanske där som din förvirring ligger?

 

Att torsken kan vara påverkad av säl och att torsken ökar och minskar utan relation till sälstammen är inte motsatser. Om du tycker något verkar oklart så fråga istället för att raljera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Jag tycker ingenting. Det är du som är besatt av ordet marin. Du frågade om jag kunde hitta vetanskapligt stöd. Jag visar vad jag hittar vid en snabb googling, att det tycks allmänt vedertaget att kalla underarterna marin resp. kontinental. Det är kanske där som din förvirring ligger?

 

Att torsken kan vara påverkad av säl och att torsken ökar och minskar utan relation till sälstammen är inte motsatser. Om du tycker något verkar oklart så fråga istället för att raljera.

 

Snälla BSven, det är dags att du börjar agera vetenskapligt. Storskarven är ingen marin art då den påträffats i sjöar tidigare. Dina länkar ger inget stöd för att det är allmänt vedertaget. Om jag skriver "Svensk" så fattar alla att det inte är en Svensk man talar om. Skriver man "marin", så gäller samma sak. Med andra ord, inget vetenskapligt.

 

Den finska lurendrejaren vill ha det till att vår skarv, alltså storskarven heter atlantskarv och är marin. Därefter döper han om den kinesiska skarven till storskarv. Och ni köper det med höll och hår utan att ens blinka. 


 

Citat

 

Att torsken kan vara påverkad av säl och att torsken ökar och minskar utan relation till sälstammen är inte motsatser


 

"torsken ökar och minskar utan relation till sälstammen"

Detta är fel. Torskens bestånd är relaterat sälstammen. Beståndet är även relaterat till fiske, miljö, och en mängd faktorer.

 

Jag skulle lika gärna skriva så här då: Torsken ökar och minskar utan relation till fisket. Vilket är lika fel. Torskbestånden är relaterade till många faktorer, bland annat säl, fiske miljön, hur leken går. Men torskbeståndet ökar och minskar i relation till sälbeståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Förutom att den varken är invasiv eller från Kina håller jag med dig, den är ett problem då den har släppts upp till den här stora populationen 👍

Nu är det så att den är invasiv, till 100% Då storskarven bildar hybrider med kinesskarven så har vi ett klockrent bevis på att den inte hör till vår fauna. Hade den varit i Europa i tusentals år, som vissa gör gällande, hade de varit en art nu. Varför skulle vi först idag hitta hybrider om de levt sida vid sida i tusentals år. Fåglarna har levt åtskilda under tusentals år, därefter har människan med sin klåfingrighet flyttat runt skarven.

 

Nu är ju inte fallet så, utan någon gång tog några med sig kinesskarvar till Europa. Då dessa var tamare än storskarven så hade de inga problem med att förhålla sig till människan, utan kunde leva närmare människan än storskarven. Det gjorde att de kunde bilda kolonier på platser som storskarven undviker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Sunday, August 19, 2018 vid 21:50 skrev Mackey:

Det blir inget svar på din fråga och jag gör paus i den här tråden ett tag.

 

3 timmar sedan skrev Crabmeat:

Du har tagit paus från tråden. Du verkar inte trovärdig.

 

Kanske har det gått ett tag nu och pausen är slut,

kanske börjar en ny paus snart.

 

Eventuellt köper jag lite dyra majskorn som jag värmer i het olja innan värdsmarknadspriset på vegetariska oljor också skjuter i höjden.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Crabmeat:

Den finska lurendrejaren vill ha det till att vår skarv, alltså storskarven heter atlantskarv och är marin. Därefter döper han om den kinesiska skarven till storskarv. Och ni köper det med höll och hår utan att ens blinka. 

 

Så här skriver den finska lurendrejaren:
 

Citat

Phalacrocorax carbo carbo. Denna storskarvform är marin och påträffas som häckfågel längs

norra och västra Europas, Grönlands och östra Nordamerikas atlantkuster.

Vi hänvisar därför för klarhetens skull konsekvent till den som atlantskarv i

denna artikel (läsaren bör dock hålla i minnet att detta inte är denna underarts

etablerade benämning)

Han kallar den för marin.

Kan du definiera vad som är en marin art, gärna med en hänvisning till att även andra använder den definitionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Crabmeat:

Nu är det så att den är invasiv, till 100% Då storskarven bildar hybrider med kinesskarven så har vi ett klockrent bevis på att den inte hör till vår fauna. Hade den varit i Europa i tusentals år, som vissa gör gällande, hade de varit en art nu. Varför skulle vi först idag hitta hybrider om de levt sida vid sida i tusentals år. Fåglarna har levt åtskilda under tusentals år, därefter har människan med sin klåfingrighet flyttat runt skarven.

 

Nu är ju inte fallet så, utan någon gång tog några med sig kinesskarvar till Europa. Då dessa var tamare än storskarven så hade de inga problem med att förhålla sig till människan, utan kunde leva närmare människan än storskarven. Det gjorde att de kunde bilda kolonier på platser som storskarven undviker. 

Mm... vet att du påstår det.

 

Men - som din finske favorit-forskare och alla andra utom hr Olburs skriver; om de kommit från ett fåtal individer som tagits till Europa från Kina hade det funnits färre variationer i deras dna än det gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Crabmeat:

Då storskarven bildar hybrider med kinesskarven så har vi ett klockrent bevis på att den inte hör till vår fauna. Hade den varit i Europa i tusentals år, som vissa gör gällande, hade de varit en art nu. Varför skulle vi först idag hitta hybrider om de levt sida vid sida i tusentals år.

 

Hybrider är inte så ovanliga i naturen, men ofta är de mindre livskraftiga, drabbas lättare av sjukdom, får "fel" instinkter eller egenskaper så att de blir lätta byten eller så kan de helt enkelt inte fortplanta sig.

Detta kan vara en orsak att de två skarvarterna inte bildat en gemensam art under årtusenden.

 

En annan orsak kan ju vara att de två arterna inte lever och häckar på samma platser. De få hybrider som föds späds snabbt ut i den ena eller andra arten och försvinner till slut.

 

Det kan också vara en kombination av dessa två möjligheter ovan.

 

Det förekommer ju fiskhybrider, men de försvinner, så varför skulle inte skarvhybrider kunna försvinna?

 

Sedan vet säkert ni biologer mer om hybrider och dess fortlevnad än vad jag hittar på.

 

Mackey

 

PS

Ett tag har tydligen passerat, men det har ännu inte gått en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

 

 

Kanske har det gått ett tag nu och pausen är slut,

kanske börjar en ny paus snart.

 

Eventuellt köper jag lite dyra majskorn som jag värmer i het olja innan värdsmarknadspriset på vegetariska oljor också skjuter i höjden.

 

Mackey

Eller så kan du inte hålla dig borta från tramstråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

 

Hybrider är inte så ovanliga i naturen, men ofta är de mindre livskraftiga, drabbas lättare av sjukdom, får "fel" instinkter eller egenskaper så att de blir lätta byten eller så kan de helt enkelt inte fortplanta sig.

Detta kan vara en orsak att de två skarvarterna inte bildat en gemensam art under årtusenden.

 

En annan orsak kan ju vara att de två arterna inte lever och häckar på samma platser. De få hybrider som föds späds snabbt ut i den ena eller andra arten och försvinner till slut.

 

Det kan också vara en kombination av dessa två möjligheter ovan.

 

Det förekommer ju fiskhybrider, men de försvinner, så varför skulle inte skarvhybrider kunna försvinna?

 

Sedan vet säkert ni biologer mer om hybrider och dess fortlevnad än vad jag hittar på.

 

Mackey

 

PS

Ett tag har tydligen passerat, men det har ännu inte gått en stund.

Nu är ju det så, att den där saken du kallar för mellanskarv, men som är en kinesskarv redan är en hybrid om jag får gissa. Detta då DNA på kinesskarven vi har, är väldigt diversifierat. Gissningsvis har människan korsat de två olika raserna när de skulle försöka sig på det där med skarvfiske.

 

Att hybrider skulle vara mindre livskraftiga kan stämma om de är lång ifrån varandra.  Typ mellan lejon och tiger. Kinesskarven och vår storskarv är så pass lika att dessa fenomen inte uppkommer, de är ju underarter. Det kan närmast liknas med att korsa två hundraser. Kanske blir det en någorlunda jämn blandning av raserna när processen är färdig, men det verkar inte bli så. Det verkar mer som att kinesskarven utrotar den inhemska fågeln och dess DNA pol.

 

Ditt platsargument är nonsens. Forskarna from hell, har ju sagt att kinesskarven levt sida vid sida i England länge.Det är ju en "naturlig art".

 

Det är ungefär som att en tax skulle levt sida vid sida med en dobberman i flera tusen år. Men helt plötsligt nu, på 2000 talet, skulle de kommit på den fina grejen med blommor och bin. En löjlig tanke. Den kinesiska skarven har inte levt i England i tusen år. Den har levt bland människor i kina som en fiskarfågel. Därefter har klåfingriga människor tagit skarven till Europa. Därefter sitter dårar och försvarar en invasiv art som förstör. De lyckas till och med att fridlysa den invasiva arten. 

 

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Mm... vet att du påstår det.

 

Men - som din finske favorit-forskare och alla andra utom hr Olburs skriver; om de kommit från ett fåtal individer som tagits till Europa från Kina hade det funnits färre variationer i deras dna än det gör.

Nej. Inte om de redan är uppblandade med storskarven. Människan har ju länge vetat det där med inavel. Så för att förhindra inavel, bör de helt sonika korsat de två olika arterna.  På så sätt fick den nya hybriden ett väldigt mycket större antal variationer än de normala skarvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Crabmeat:

Nej. Inte om de redan är uppblandade med storskarven. Människan har ju länge vetat det där med inavel. Så för att förhindra inavel, bör de helt sonika korsat de två olika arterna.  På så sätt fick den nya hybriden ett väldigt mycket större antal variationer än de normala skarvarna.

Nej - det stämmer inte. 

Man kan i människans gener hitta gemensamma anfäder hos en gemensam individ som man tror är Djingis Kahn. 

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/16-miljoner-attlingar-till-djingis-khan-6457892

 

Dessutom påstår ju du att det är först nu man börjat hybridisera, dvs blanda gener, för annars hade ju det inte funnits en mellanskarv i Europa enligt dig - vilket ska du ha nu..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej - det stämmer inte. 

Dessutom påstår ju du att det är först nu man börjat hybridisera, dvs blanda gener, för annars hade ju det inte funnits en mellanskarv i Europa enligt dig - vilket ska du ha nu..?

Vad har Kahn med detta att göra?

Förstår du att om du blandar två underarter, så får du en korsning av dessa? Alltså att deras DNA kommer vara mer diversifierat? Precis vad man hittar hos den "kinesiska skarven" om man jämför med vår storskarv.

 

Jag påstår inte att man först nu har börjat hybridisera. Jag påstår att det sker först nu naturligt. För det är först nu den invasiva kinesskarven kommer till England och träffar på storskarven. Det är en hel omöjlighet, och det måste du väl själv förstå, att en art är homogen med få variationer och en annan är heterogen och de skulle levt jämte varandra i tusentals år och där till hybridiserat. Läs det jag skriver för det är ett 100% BEVIS på att mellanskarven aldrig någonsin tidigare varit i England

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Crabmeat:

Jag påstår inte att man först nu har börjat hybridisera. Jag påstår att det sker först nu naturligt. För det är först nu den invasiva kinesskarven kommer till England och träffar på storskarven. Det är en hel omöjlighet, och det måste du väl själv förstå, att en art är homogen med få variationer och en annan är heterogen och de skulle levt jämte varandra i tusentals år och där till hybridiserat. Läs det jag skriver för det är ett 100% BEVIS på att mellanskarven aldrig någonsin tidigare varit i England

 

Vad har ENGLAND med detta att göra..?
Trodde vi pratade om Östersjön..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Crabmeat:

"Tiaminbristen hos ejdrar" Tiaminbristen är en konspirationsteori. 

 

Vet du vad en normal människa dör utav om den svälter?  Nej, jag svarar direkt, tiaminbrist. När människor dör av svält, tex vid hungersstrejk, så kan de ha stora reserver av fett kvar. Ändå dör de. Det är fullt normalt att djur har tiaminbrist, för i naturen så svälts det lite då och då.

 

Att örnar är lata kan säkert stämma, men att jaga fågel är inte en jobbig grej för örnen. Den åker till en en ruvande ejder och sätter klorna i den. Det är därför det är så sned könsbalans bland ejdrarna. Ejder är förövrigt favoritmaten för örn enligt länken.

 

http://www.natursidan.se/nyheter/pa-aland-hojs-roster-for-skyddsjakt-pa-havsorn-for-att-skydda-ejdrar/

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/16/havsornarna-ar-nu-sa-manga-att-de-hotar-ejdern

 

Örnarna är nu så många att ejderbeståndet kapsejsar. Ejdrarna blir stressade och äter dåligt. Hela denna grejen med tiaminbrist är löjlig, att ejdern försvinner beror på att örnarna blir så många att de helt påverkar beståndet. Men det är som vanligt. Några känslomänniskor jobbar upp sin vurm för något djur, därefter havererar hela bestånd av arter.

 

Jag vill påstå att följande djur är vurmdjur:

Säl

Skarv

Pigghaj

Örn

Varg

 

 

 

Om tiaminbrist är "fullt normalt" hos djur, och det leder till svält eller andra symptom som sätter ned förmåga/styrka/beteende - hur kan det då samtidigt vara en "konspirationsteori"?

 

Att ejdern skulle vara favoritmat (sommartid) enligt länken är en braskande mellanrubrik i en artikel i din länk. Att det bara skulle bero på örnen att ejderbeståndet "kraschar" är en naiv förenkling.

 

Ejderstammen lär nog påverkas även av sin födotillgång, och tydligen mår primärföda blåmussla inte bra (även den lär f.ö. lida av tiaminbrist vilket kan vara orsaken till ejderns brist). Det intressanta är att blåmusslans tillbakagång anses bero på minskad övergödning i Östersjön vilket leder till problem för ejderstammen. Det finns en länk i den artikel du länkade till som tar upp just detta: http://www.natursidan.se/nyheter/hur-mar-egentligen-ejdrarna-och-vad-beror-det-pa/

 

Även örnstammen är kopplad till förändringar i Östersjöns havsmiljö, men där leder förbättrad miljö till tillväxt i stammen.

 

Jag ifrågasätter inte att ett ökat örnbestånd slår mot ejder. Däremot bygger din binära förklaringsmodell på selektivt urval av fakta.

 

Just selektivt urval av fakta är - lustigt nog - konspirationsteoriernas DNA.

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...