Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

Sälars inverkan på fiskbestånden

Rekommendera Poster

11 minuter sedan skrev raol:


Det är ett generellt "svar" på allt du skrivit i tråden. Ett evigt ältande av en ohyggligt liten fråga som utgör ett särintresse för högst några tusen personer av en befolkning på drygt tio miljoner.

 

Ja det är ju din analys och med tanke på tidigare analyser från från dig så kan man ju undra. Det är ju inte heller första gången du är i tråden och tycker. Och tycka får man ju göra men helst med något högre syfte. I detta fallet verkar ju syftet var att verka dum, och det är ju ett syfte gott som vilket annat så tyck på.

 

Din insats här reser också vissa varningar kring din psykologiska profil och verklighetsuppfattning. Du har på några inlägg lyckats med att klämma fram att det finns få sportfiskare längs kusterna och att skarven finns på få platser. Kanske dags för glasögon?

 

Det finns enligt officiell statistik 1,4 miljoner fritidsfiskare i Sverige, eller mer än 10% av Sveriges röstkapacitet. För ett okänt antal av dessa så har deras fritidsnöje påverkats negativ av säl och skarv. För dessa är det bra att veta vilket parti man skall rösta på ifall de har tröttnat på vansinnet. Du kallar det ett särintresse, frågan är bara om det är det. Eller om du har särbegåvning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du påstår att sportfiskare har problem med skarv. Jag är sportfiskare, enligt en vidare definition (och för att få in 1.4 miljoner i den måste den vara vid!) eftersom jag ibland fiskar makrill. Men jag har inga problem med skarv. En relativt ovanlig och ganska elegant fågel som jag då och då ser när jag är ute med båten. Jämfört med trutar och måsar som jag nog ser hundratals av varje gång. Att de bajsar på nåt litet skär som ingen människa får för sig att besöka är helt oproblematiskt. Att några fiskare, som är part i målet, vill ha bort allt som konkurrerar med deras verksamhet är inte konstigt. Men du försöker förkläda det till nåt annat, nåt större, som inte finns i verkligheten. När du drar in hundratusentals jägare varav majoriteten kanske aldrig ser en skarv i hela sitt liv, än mindre går miste om en skjuten råbock på grund av den, det är bara löjligt. Samma sak med fritidsfiskare, som till stora delar fiskar i insjöar, långt från några skarvar. Av de som faktiskt fiskar där det finns skarv kan knappast en majoritet ha några synpunkter på skarvens närvaro. Du kan inte drämma till med en gigantisk siffra och sen låtsas att alla inom den gruppen delar din åsikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S svarar, ett ganska tunt svar.


Hej Krabbtrollet,
tack för ditt mejl.

 

Citat

 

Vi har i Sverige möjlighet till jakt på säl och skarv för att skydda t.ex. fisket. Det är länsstyrelserna som tar dessa beslut och det görs också. Naturvårdsverket har också lagt ett förslag om licensjakt för säl för att bättre reglera sälbeståndet. 


 

 

Med andra ord inget om deras egen inställning. Mer en beskrivning hur det ser ut. De tar alltså ingen ställning i frågan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Du påstår att sportfiskare har problem med skarv. Jag är sportfiskare, enligt en vidare definition (och för att få in 1.4 miljoner i den måste den vara vid!) eftersom jag ibland fiskar makrill. Men jag har inga problem med skarv. En relativt ovanlig och ganska elegant fågel som jag då och då ser när jag är ute med båten. Jämfört med trutar och måsar som jag nog ser hundratals av varje gång. Att de bajsar på nåt litet skär som ingen människa får för sig att besöka är helt oproblematiskt. Att några fiskare, som är part i målet, vill ha bort allt som konkurrerar med deras verksamhet är inte konstigt. Men du försöker förkläda det till nåt annat, nåt större, som inte finns i verkligheten. När du drar in hundratusentals jägare varav majoriteten kanske aldrig ser en skarv i hela sitt liv, än mindre går miste om en skjuten råbock på grund av den, det är bara löjligt. Samma sak med fritidsfiskare, som till stora delar fiskar i insjöar, långt från några skarvar. Av de som faktiskt fiskar där det finns skarv kan knappast en majoritet ha några synpunkter på skarvens närvaro. Du kan inte drämma till med en gigantisk siffra och sen låtsas att alla inom den gruppen delar din åsikt.

 

När du säger att skarven är relativt ovanlig och den är den mest observerade kustfågeln enligt ornitologerna, så bevisar du min tes att du på allvar är inne i tråden för att idiotförklara dig själv.  För att skingra eventuella tvivel om ditt tillstånd, så hävdar du att majoriteten av jägarna aldrig ser en skarv i hela sitt liv.

 

Scotty beam me up!

 

Vi väntar nu på C och V, alla andra har svarat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Crabmeat:

När du säger att skarven är relativt ovanlig och den är den mest observerade kustfågeln enligt ornitologerna, så bevisar du min tes att du på allvar är inne i tråden för att idiotförklara dig själv.  För att skingra eventuella tvivel om ditt tillstånd, så hävdar du att majoriteten av jägarna aldrig ser en skarv i hela sitt liv.

 

Scotty beam me up!

 

Vi väntar nu på C och V, alla andra har svarat.

 

Jag måste fråga - enligt vilka ornitologer..?

Jag roade mig med att kolla vad fågeltaxeringen 2018 (dvs fågelräkningen) säger, och enligt den finns 40.000 skarv. Detta skall man t ex ställa mot gräsand, som det finns 200.000 av. Eller kanske 100.000 ejdrar..?

http://www.fageltaxering.lu.se/sites/default/files/files/Rapporter/sverigesfaglar_2018.pdf

(Se där, en tabell från mig!)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering. När blev det ohållbart att fiska med nät vid kusten dvs. hur mycket skarv och säl kan det finnas, ungefär, för att kustfisket skall existera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev BSven:

En fundering. När blev det ohållbart att fiska med nät vid kusten dvs. hur mycket skarv och säl kan det finnas, ungefär, för att kustfisket skall existera?

Bra frågeställning tycker jag.

Den typen av frågor och dess svar för ju tråden framåt istället för att tugga samma frågor om och om igen.

 

Det är även bra att Crabmeat skickat frågor till partierna för att komplettera den bristfälliga bilden som förmedlas i den länk Crabmeat tidigare lagt in (någon fisketidning var det vist).

 

Mera sådant så att tråden blir mera saklig.

De flesta här är nog inte emot att man genom jakt håller nere antalet sälar och skarvar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag måste fråga - enligt vilka ornitologer..?

Jag roade mig med att kolla vad fågeltaxeringen 2018 (dvs fågelräkningen) säger, och enligt den finns 40.000 skarv. Detta skall man t ex ställa mot gräsand, som det finns 200.000 av. Eller kanske 100.000 ejdrar..?

http://www.fageltaxering.lu.se/sites/default/files/files/Rapporter/sverigesfaglar_2018.pdf

(Se där, en tabell från mig!)

 

Det här har kanske varit uppe tidigare, lång tråd som jag inte följt systematiskt, men det verkar vara väldigt svårt att bilda sig en rimlig uppfattning om antalet skarv. Måhända har jag missat något, ber iså fall om ursäkt.

 

Fågeltaxeringen säger ju mycket riktigt ca 40.000 skarvar i hela landet.

Skärgårdsstiftelsens inventering menar att det finns ca 30.000 bara i Stockholms skärgård. Finns det då bara 10.000 i övriga landet?

 

Av de 30.000 i Stockholms skärgård finns en knapp tredjedel, ca 9000, i de kända kolonierna i Furusundsleden. Det beviljades skyddsjakt på 241 (!) st av dessa i våras.

 

https://svenskjakt.se/start/nyhet/skarvar-far-skyddsjagas-stockholms-skargard/

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nya-forsok-att-losa-skarvfragan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag måste fråga - enligt vilka ornitologer..?

Jag roade mig med att kolla vad fågeltaxeringen 2018 (dvs fågelräkningen) säger, och enligt den finns 40.000 skarv. Detta skall man t ex ställa mot gräsand, som det finns 200.000 av. Eller kanske 100.000 ejdrar..?

http://www.fageltaxering.lu.se/sites/default/files/files/Rapporter/sverigesfaglar_2018.pdf

(Se där, en tabell från mig!)

Om du kollar tabellen så visar den antal 2012, inte 2018.

 

När det gäller hur man upplever skarven så är det väl så att det beror lite på var man råkar passera om det känns som mycket eller lite skarv. Just i år såg vi inte alls mycket skarv där vi råkade segla i Stockholms skärgård. Tre kollonier med cirka 50 till 100 bon i varje såg vi på 3,5 veckor och i övrigt små grupper med upp till tio skarvar på några enstaka skär.

 

Vi såg även en övergiven kolloni som vi ofta passerar, ska bli spännande att följa växternas återtagande av ön.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ArneRadar:

 

Det här har kanske varit uppe tidigare, lång tråd som jag inte följt systematiskt, men det verkar vara väldigt svårt att bilda sig en rimlig uppfattning om antalet skarv. Måhända har jag missat något, ber iså fall om ursäkt.

Det är nog tråden i sig som skapar förvirringen.

 

Jag har uppfattat att det är rätt lätt att räkna mellanskarv.

Man räknar bon som syns väldigt tydligt uppe i träden.

Varje bo = två vuxna skarvar.

Två vuxna skarvar producerar i snitt x ungar som överlever (minns ej x).

 

Svårare än så är det inte.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Det är nog tråden i sig som skapar förvirringen.

 

Jag har uppfattat att det är rätt lätt att räkna mellanskarv.

Man räknar bon som syns väldigt tydligt uppe i träden.

Varje bo = två vuxna skarvar.

Två vuxna skarvar producerar i snitt x ungar som överlever (minns ej x).

 

Svårare än så är det inte.

 

Mackey

På ön utanför trosa finns säkert ett antal tusen. Dom e coola å effektiva skarvarna. Ön som är en skogsdunge blir snart en död spök-ö.

Den mest effektiva och förödande rasen har vi järnkoll på. Ca 10-milj individer bara i sverige.. fler miljarder på klotet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Om du kollar tabellen så visar den antal 2012, inte 2018.

 

Aha - jag blev lurad av framsidan på skriften. 

Undrar ändå fortfarande varifrån uppgiften om att skarv är vanligaste fågeln vid kusten kommer ifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Om du kollar tabellen så visar den antal 2012, inte 2018.

 

...

 

Mackey

 

 

Jo, fast sen finns ju en beräknad trend som redovisas och enligt den förändras inte antalet markant. MEN - om man går till underlaget till tabellen, så ser man att beräkningsenheten är "par". Det innebär i ett slag att fågelinventeringen iså fall egentligen listar 80.000 skarvar?

 

http://cdr.eionet.europa.eu/Converters/run_conversion?file=/se/eu/art12/envuvhddg/SE_birds_reports.xml&conv=343&source=remote#A391_B

 

Hela databasen där ovanstående är utfiltrerat:

https://bd.eionet.europa.eu/article12/report?period=1&country=SE

 

 

22 minuter sedan skrev Mackey:

Det är nog tråden i sig som skapar förvirringen.

 

Jag har uppfattat att det är rätt lätt att räkna mellanskarv.

Man räknar bon som syns väldigt tydligt uppe i träden.

Varje bo = två vuxna skarvar.

Två vuxna skarvar producerar i snitt x ungar som överlever (minns ej x).

 

Svårare än så är det inte.

 

Mackey

 

Jag menar inte att det skulle vara svårt att räkna rent metodologiskt, jag menar bara att siffrorna som lyfts fram (40.000 - flera hundra tusen) spretar väldigt väldigt mycket.

 

Din observation från i sommar antyder att det skulle finnas skarvbrist 😉 i Stockholms skärgård i år. Jag är f.n. båtlös, har därför bara seglat två helger i år. Min enda observation är från de två välkända kolonierna på Östra Saxarfjärden. Kändes som högst 500 individer på och omkring dessa kobbar, uppfattade det som färre än tidigare år men den uppgiften är nog inte värt mer än rent tyckande...

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

22 minuter sedan skrev Peter_K:

Undrar ändå fortfarande varifrån uppgiften om att skarv är vanligaste fågeln vid kusten kommer ifrån.

Kollar man antal 2012 så är det ju skrattmås, fiskmås och ejder som ligger högt i antal, cirka 100 000.

Ejdern har minskat och måsarna ligger ganska stabilt enligt din länk.

Skarven har ökat vad jag förstått och kan nog vara över 100 000 idag.

 

Sedan finns det kanske andra fåglar längs kusten som inte är typiska sjöfåglar som kan konkurrera i antal.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

37 minuter sedan skrev ArneRadar:

Jag menar inte att det skulle vara svårt att räkna rent metodologiskt, jag menar bara att siffrorna som lyfts fram (40.000 - flera hundra tusen) spretar väldigt väldigt mycket.

Det jag vill framföra är bara att uppgifterna i tråden spretar mycket, men att det egentligen är lätt att räkna just skarv.

 

37 minuter sedan skrev ArneRadar:

MEN - om man går till underlaget till tabellen, så ser man att beräkningsenheten är "par". Det innebär i ett slag att fågelinventeringen iså fall egentligen listar 80.000 skarvar?

 

Paren i den tabellen har lurats tidigare i tråden minns jag nu.

Så runt 100 000 skarvar är rätt troligt alltså.

 

21 minuter sedan skrev Mackey:

Kollar man antal 2012 så är det ju skrattmås, fiskmås och ejder som ligger högt i antal, cirka 100 000.

Ejdern har minskat och måsarna ligger ganska stabilt enligt din länk.

Skarven har ökat vad jag förstått och kan nog vara över 100 000 idag.

 

Då blir det runt 200 000 av vardera måsarten och troligen färre ejdrar och cirka 100 000 skarvar.

Ingen förklaring till att skarven skulle vara den vanligaste fågeln alltså.

 

37 minuter sedan skrev ArneRadar:

Din observation från i sommar antyder att det skulle finnas skarvbrist 😉 i Stockholms skärgård i år.

Nej det tror jag inte, det är nog bara slumpen.

Det jag vill belysa är att upplevelsen av antalet skarvar kraftigt beror på var man råkar befinna sig.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ArneRadar:

Jag är f.n. båtlös, har därför bara seglat två helger i år.

 

En liten utvikning från ämnet.

Jag har tre segelbåtar, varav  två i sjön.

Jag har inte seglat en enda gång i år. 🙄

Men jag har sett skarv varje gång jag varit ute med min bohusjulle.☺️

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Thallatha:

 


Jag har inte seglat en enda gång i år. 🙄
 

 

 

Uj. Ja vi har alla våra kors att bära...😧

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-14 vid 20:48 skrev Peter_K:

Jag måste fråga - enligt vilka ornitologer..?

Jag roade mig med att kolla vad fågeltaxeringen 2018 (dvs fågelräkningen) säger, och enligt den finns 40.000 skarv. Detta skall man t ex ställa mot gräsand, som det finns 200.000 av. Eller kanske 100.000 ejdrar..?

http://www.fageltaxering.lu.se/sites/default/files/files/Rapporter/sverigesfaglar_2018.pdf

(Se där, en tabell från mig!)

Läs vad jag skriver människa, KUSTFÅGEL. Tycker du att gräsand är en kustfågel?

 

Vi har förövrigt haft denna diskussionen tidigare, då tog du upp lövsångare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

 

Kollar man antal 2012 så är det ju skrattmås, fiskmås och ejder som ligger högt i antal, cirka 100 000.

Ejdern har minskat och måsarna ligger ganska stabilt enligt din länk.

Skarven har ökat vad jag förstått och kan nog vara över 100 000 idag.

 

Sedan finns det kanske andra fåglar längs kusten som inte är typiska sjöfåglar som kan konkurrera i antal.

 

Mackey

Om du kollar inventeringen för kustlokalerna så är skarv den vanligaste fågeln 2017. Att få det till att det är en relativt ovanlig fågel, får gärna du och Peterk diskutera över en öl. Länge antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

Jo, fast sen finns ju en beräknad trend som redovisas och enligt den förändras inte antalet markant. MEN - om man går till underlaget till tabellen, så ser man att beräkningsenheten är "par". Det innebär i ett slag att fågelinventeringen iså fall egentligen listar 80.000 skarvar?

 

http://cdr.eionet.europa.eu/Converters/run_conversion?file=/se/eu/art12/envuvhddg/SE_birds_reports.xml&conv=343&source=remote#A391_B

 

Hela databasen där ovanstående är utfiltrerat:

https://bd.eionet.europa.eu/article12/report?period=1&country=SE

 

 

 

Jag menar inte att det skulle vara svårt att räkna rent metodologiskt, jag menar bara att siffrorna som lyfts fram (40.000 - flera hundra tusen) spretar väldigt väldigt mycket.

 

Din observation från i sommar antyder att det skulle finnas skarvbrist 😉 i Stockholms skärgård i år. Jag är f.n. båtlös, har därför bara seglat två helger i år. Min enda observation är från de två välkända kolonierna på Östra Saxarfjärden. Kändes som högst 500 individer på och omkring dessa kobbar, uppfattade det som färre än tidigare år men den uppgiften är nog inte värt mer än rent tyckande...

 

 

Då skarven oftast har 3 ungar, och alla skarvar inte parar sig, så blir siffran lite skev. Med antagandet att vi har 40 000 bon, ger det upp emot 250 000 skarvar. Alternativa källor hävdar att vi har ett väldigt mycket större antal. Detta av en fågel som på många platser aldrig varit där tidigare.

 

Ett typsiskt kännetecken för att skarva, är att man säger att det blir färre för varje år. Trots det expanderar de sina häckningsområden till allt mindre sjöar. Därför heter det skarva, eller ljuga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-14 vid 23:14 skrev Mackey:

Bra frågeställning tycker jag.

Den typen av frågor och dess svar för ju tråden framåt istället för att tugga samma frågor om och om igen.

 

Det är även bra att Crabmeat skickat frågor till partierna för att komplettera den bristfälliga bilden som förmedlas i den länk Crabmeat tidigare lagt in (någon fisketidning var det vist).

 

Mera sådant så att tråden blir mera saklig.

De flesta här är nog inte emot att man genom jakt håller nere antalet sälar och skarvar.

 

Mackey

 

 

2018-08-14 vid 22:46 skrev BSven:

En fundering. När blev det ohållbart att fiska med nät vid kusten dvs. hur mycket skarv och säl kan det finnas, ungefär, för att kustfisket skall existera?

 

Förr i tiden kunde ju det finnas mycket säl, men frågan är hur vi gör nu. Tidigare var ju sälen skygg och präglad av att hålla sig så långt från människorna som möjligt. I och med jaktförbudet har deras beteende ändrats. Frågan är om skyggheten ändrats i generna eller om det är inlärning. I vilket fall som helst är det inte bara människan som får problem med sälen nu, även fiskar i floder och älvar, där det inte finns en chans att gömma sig har nu säl vid sig.

 

Så svaret på sälfrågan är nog följande, vi måste konsekvent skjuta varje säl som befinner sig vid människor(säg det till sälkramarna  som älskar sälar). Sälar skall ju vara ett skyggt djur.

 

Skarven har jag själv inte så mycket direkta skador av. Men vet att den går i näten och pickar, speciellt i sjöar som roxen. Skarvens största skada, är att den helt enkelt förstör fiskbestånden då den är för effektiv.  När det gäller skarv, så går det alltså inte att ha skarv alls, tror jag. Den är helt ur synk med naturen och fisken har inte en chans. Enligt mig är den även invasiv och det bör synas där ute med tanke på den mängd som finns.

 

Så skarven måste bort från de platser där den ej tidigare har varit. Framför allt gäller detta för ålens överlevnad, med skarv kommer garanterat ålen dö ut. Ålen är en extremt lättfångad fisk för skarv och ålen har levt under årtusenden utan skarvens predation. Det är inget annat än ren slakt på ålen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Crabmeat:

Om du kollar inventeringen för kustlokalerna så är skarv den vanligaste fågeln 2017. Att få det till att det är en relativt ovanlig fågel, får gärna du och Peterk diskutera över en öl. Länge antar jag.

Varken jag eller Peter_K tror att skarven är ovanlig, så det löser vi nog samtidigt som vi tar en tequila shot med salt och citron.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Crabmeat:

 

 

Då skarven oftast har 3 ungar, och alla skarvar inte parar sig, så blir siffran lite skev. Med antagandet att vi har 40 000 bon, ger det upp emot 250 000 skarvar. Alternativa källor hävdar att vi har ett väldigt mycket större antal. Detta av en fågel som på många platser aldrig varit där tidigare.

 

Ett typsiskt kännetecken för att skarva, är att man säger att det blir färre för varje år. Trots det expanderar de sina häckningsområden till allt mindre sjöar. Därför heter det skarva, eller ljuga.

 

Ekvationen för hur många individer man får fram att det skall finnas totalt bör ju vara likartad även för andra fågelarter, säkert med viss variation för hur många ungar arten normalt får, hur livskraftiga de är osv. Använder man den enbart för skarv lär det bli skevt.

 

Om det är så att skarvarna sprider sig geografiskt och minskar koncentrationen vid tidigare kolonier stämmer det ju väldigt bra överens med min lösryckta och subjektiva observation att de två kolonierna vid Östra Saxarfjärden har färre individer i år jämfört med tidigare år.

 

För vad det är värt har jag sett fler svanar i år än vad jag upplevt tidigare somrar. Har ingen aning om det är ren slump eller något som stämmer med utvecklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Crabmeat:

Så svaret på sälfrågan är nog följande, vi måste konsekvent skjuta varje säl som befinner sig vid människor(säg det till sälkramarna  som älskar sälar). Sälar skall ju vara ett skyggt djur.

Var skulle sälen i så fall kunna finnas, var finns det inte mäniskor?

 

Detta med skygghet är lite svårdefinierat. Många hävdar att vargen har helt förlorat skyggheten då man sett vargspår alldeles nära tomten. Samtidigt så kan man vid varje nysnö se spår av rådjur, räv, hare, mfl bland husen. Är räven inte skygg då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Crabmeat:

Läs vad jag skriver människa, KUSTFÅGEL. Tycker du att gräsand är en kustfågel?

 

Vi har förövrigt haft denna diskussionen tidigare, då tog du upp lövsångare.

Den här gången tog jag ju upp bl a ejder, vilket borde ses som en kustfågel tycker jag. Undrar därför fortfarande varifrån uppgiften kommer att skarv är vanligast?

Alltså - inte hemsnickrade resonemang om 40.000 skarvbon, utan ditt påstående att ornitologer säger att den är vanligast. 

 

Som sagt - jag har inte sagt att den är ovanlig.

Och tequila är gott. 

Men öl är godare 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ArneRadar:

För vad det är värt har jag sett fler svanar i år än vad jag upplevt tidigare somrar. Har ingen aning om det är ren slump eller något som stämmer med utvecklingen.

Håller med om att svanar är vanliga i sommar.

 

Vi seglade NO upp på Mysingen och såg en många hundra meter lång avspärrning med vita bojar på avstånd. När vi kom närmare såg vi att det var drygt 60 st. svanar som simmade på ett långt led från Nåttarö/Utö mot Muskö. Minns inte riktigt var det var, kanske vid Östra Röko.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Varken jag eller Peter_K tror att skarven är ovanlig, så det löser vi nog samtidigt som vi tar en tequila shot med salt och citron.

 

Mackey 

Tro det eller ej, men jag är på. Jag är inte långsint. Fast för mig går det bra med en pilsner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

Ekvationen för hur många individer man får fram att det skall finnas totalt bör ju vara likartad även för andra fågelarter, säkert med viss variation för hur många ungar arten normalt får, hur livskraftiga de är osv. Använder man den enbart för skarv lär det bli skevt.

 

Om det är så att skarvarna sprider sig geografiskt och minskar koncentrationen vid tidigare kolonier stämmer det ju väldigt bra överens med min lösryckta och subjektiva observation att de två kolonierna vid Östra Saxarfjärden har färre individer i år jämfört med tidigare år.

 

För vad det är värt har jag sett fler svanar i år än vad jag upplevt tidigare somrar. Har ingen aning om det är ren slump eller något som stämmer med utvecklingen.

Jo jag tror att din observation kan vara korrekt. Det bör även vara resultatet om skarven är invasiv, alltså att den mer eller mindre förstör fiskbestånden så måste den flytta eller svälta. Hade den varit mer i samklang med naturen hade nog fluktuationerna varit mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Den här gången tog jag ju upp bl a ejder, vilket borde ses som en kustfågel tycker jag. Undrar därför fortfarande varifrån uppgiften kommer att skarv är vanligast?

Alltså - inte hemsnickrade resonemang om 40.000 skarvbon, utan ditt påstående att ornitologer säger att den är vanligast. 

 

Som sagt - jag har inte sagt att den är ovanlig.

Och tequila är gott. 

Men öl är godare 🙂 

Det finns två människotyper jag är rädd för. Den ena är kvinnor utan barn, den andra är män som inte dricker öl. 

 

När det gäller källa, så finns det en källa från 2017 och den finns här i tråden. Förmodligen är du lika utmattad som jag, och därmed orkar ingen gå tillbaka och hitta den. Och du har inte sagt att den var relativt ovanlig där är vi vi väldigt överens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev BSven:

Var skulle sälen i så fall kunna finnas, var finns det inte mäniskor?

 

Detta med skygghet är lite svårdefinierat. Många hävdar att vargen har helt förlorat skyggheten då man sett vargspår alldeles nära tomten. Samtidigt så kan man vid varje nysnö se spår av rådjur, räv, hare, mfl bland husen. Är räven inte skygg då?

Ja, ingen dålig fråga. Men om den finns i älvar, där människan är jättemycket, så har något gått fel. Förr i tiden skulle aldrig en säl gått upp i älvar, det vore lika med en dödsdom.  Nu är hela Göta älvs inlopp nerkletat med säl, med konsekvensen att det finns absolut inte en fisk att få i normal storlek. För det är inte trålarna som går i Götaälvs inlopp, det är säl och skarv som betat ner resursen.

 

Så, om vi skall vara lösningsbaserade så bör det vara så att reservat inrättas där säl får vara. Dessa skall ligga så långt ifrån människan som möjligt och varken seglare eller marinbiologer får tillträde. Alla dessa människor som vill ha tama sälar måste alltså få rätta sig efter naturen och inte kunna bada eller paddla med sälar. Frågan är hur vi skall förklara för dessa människor att de är en del av problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...