Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
sama

sea ray 29??

Rekommendera Poster

Är lite intreserad av en sea ray 29 och har lite funderingar ang den. räcker en kad 43a till, är det targa båge på alla?? och kan man få reda på årsmodell enbart på utseendet eller sitter det ngn typ skylt någon stans.. alltså lite generellt om båten om någon vet. tack för svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Kolla in sidan Sport cruisers här!

http://clubsearay.com/index.php

På 270 DA 1997 sitt HIN numren styrbord på badbryggan, sista siffrorna anger årsmodell!

 

Redigerad av berkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den på blocket hos en bilhandlare med KAD43 du tänker på?  Utan att veta själv är min gissning att en frisk 43 räcker till men inte mer. Alla har inte targabåge, finns flera på blocket utan båge. Verkar vara en privat importerad båt då främre pulpiten bara är uppkapad? Kan ha fel.

 

Är nog väldigt prutläge på den vet att den har varit där i säkert ett år, för den var med förra säsongen på blocket.

 

Motorn är nog bytt i efterhand satt väl andra marindieslar i de från början om de ens fanns med dieslar så tidigt kom nog senare. Så det kan vara värt att kolla att konvertering är sjysst gjort så det inte skarvade kablar och hemma meckvarning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, japp det var den på blocket! Det blir nog affär på den och jag ska uppdatera er om båten när den är hemma. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag uppdatera om än lite sent om båten jag köpte! En sea ray 290 sundancer 92a. Motorn en kad 43'a räcker gott och väl till! Har kopplat kompressorn på knapp då den inte behövs ens vid acceleration till marchfart som är mellan 20-22 knop (topp ca 32).

Båten har kostat alldeles för mycket pengar att uppdatera som vanligt 😃 men det blir bra! Lite saker jag gjort.  monterat värmare, klätt om interiören i sittbrunnen blev nya skivor oxå då dom gamla var dåliga. Förlängt badbryggan och monterat ankarspell. Renoverat värmeväxlaren oljekylare intercoolern, ny turbo och avgasknä. Drevet är på översyn nu! Det är väl dom stora sakerna jag gjort, sedan är det en miljon till saker som tar för lång tid att skriva om // jonny 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra med återkoppling, även om det var 4 år sen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med feedback Jonny!

Är båten -92a så har väl KAD43 (tillverkades 1997-2005) eftermonterats?

Ja, du har säkert rätt om att det är rätt motor till båten. GRATTIS!

Är det så att du planar ut utan kompressorn, så hade även AD41 fungerat. Med de propparna du har.

Jag antar att du har ett DPE drev med 1,78 i utväxling, vilket vore passande.

Då har du nog B5 propeller eller liknande.

Fördelen med KAD är att du kan ha större propeller och tack vare kompressorn plana ut.

Jag kör min 9,2 meters-båt med B7 proppar, men utan kompressorn planar den inte. Båten toppar 38 knop och förbrukar i snitt 1,1 liter per sjömil - jag kör mest mellan 27-32 knop.

Jag antar att du klarar denna förbrukning du med - vilket är lysande.

Jag är jättenöjd med min KAD42P-A från 1995, som har 1500 timmar. Ny turbo i somras. Nytt knä, renoverad cirkulationspump, sjövattenpump och rem-spännare 2020.

Håll koll på vattenläckage och kondens på motorblocket (på vintern) så att sumpen inte rostar för dig - där har jag fått lägga några timmar (jaga rost).

Vad ska du göra med ditt drev, hur många timmar har utrustningen?

Jag byter primäraxellager och kardanknutar i år - kanske även oljan i drevet (3 år sedan).

IMG_3814.JPG

Propeller_KAD42.pdf

Redigerad av ThomasVikhog

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har c5 propellrar. Timmar på grejerna vet jag inte då timräknaren inte funkade när jag köpte båten! Den funkar nu och står på 780 Tim. Drevet har jag haft problem med sedan jag köpte båten, det är vatten i oljan! I år har jag trycktestat och vacumtestat men utan resultat! Får hoppas mekaniker hittar problemet! Just det förra året bytta jag bussningar till styrgaffeln då den var glapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...