Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jwest

Experiment med multimedia och dator i båten.

Rekommendera Poster

Tjena alla båt entusiater. Tänkte skriva in några rader om vad jag sysslat med de senaste 3 veckorna som kan vara till nytta för andra. Jag började för 3 veckor med ett mål att bygga så att jag hade en PC i båten som kunde kontrollerade allt, Navigation (radar, gps, autopilot, ekolod), musik och film, samt lite andra nyttiga funktioner. Eftersom jag är data programmerare har jag också byggt en applikation där allt finns tillgängligt. Skulle den vara intressant hojta till, vore ju tråkigt om min båt skulle vara den enda i hela världen med ett kanonprogram som Nimbus NavMenu ;-). Okej, nu ska jag berätta vad jag gjort. Jag började med att köpa en s.k. Barebone PC som är väldigt tyst men ändock med full kraft från en Intel P4 processor, till har jag en 12V -> 220V konverterare som klarar 300W (räcker gott och väl), som skärm kör jag en 8 touchscreen skärm som är för navigation och kontroll av diverse funktioner. Eftersom PC'n också har en extra utgång för TV använder jag den för att spela upp film, DVD eller t.o.m. visa sjökortsprogrammet. (Lite roligt att se vart man befinner sig för medpassagerare.) När det gäller ljud har jag tagit datorns line-out till ett vanligt bilslutsteg som sedan ger ljud i båtens högtalare, eftersom det finns 4 högtalare kopplade jag även på en högtalarswitch som jag kan välja vilket par som skall höras. Dessutom med en litem webkamera har jag gjort det möjligt att ha en video dagbok (logg). Så fort du är på väg ut kan du spela in ett videoklipp med dig själv och medpassagerarna för att sedan kunna titta på i vintertid. När det gäller att få information gällande navigation så var det nog detta som tog mest tid att får reda på. (Ringde många samtal kan jag lova, men skam den som ger sig.) Jag rekommenderar Tsunamis Navigator Pro, helt klart det bästa som finns för PC, och då har jag undersökt de flesta som finns. Vad jag gör är att koppla in en s.k. NMEA koncentrator, denna ger mig möjligthet att koppla in samtliga NMEA instrument till en och samma comport i datorn. Det svåra är att hitta instrument som talar NMEA, men det finns. För position och djup använder jag en Garmin GPS antenn och Simrad P17 givare. När det gäller autopilot och radar har jag inte kopplat in detta ännu, dock har jag informationen om att de flesta Autopiloter är NMEA kompatibla. När det gäller radar är det lite knepigare. Den radarn jag funnit med möjlighet att skicka NMEA är Raymarine RL70. Viktigt här att veta är att du inte kan få en s.k. Radar overlay på navigationsprogrammet utan det har du separat i radar displayen, dock kan du ta in s.k. ARPA (MARPA) till navigationsprogrammet. Det kommer då visa andra båtar och objekt som rör sig på ditt navigationsprogram. Mycket användbart. Hm, det var meningen att jag skulle skriva ett par rader men det blev visst lite mer. Hur som helst, hoppas att denna information kan ge andra den information som jag letade efter i 3 veckors tid. Bon voyage! PS. Jag bifogar en liten bild på hur programmet jag gjort ser ut.

post-2153-1394234398,2384_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till, det var roligt att läsa om vad som går att göra om man är riktigt händig !! :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...