Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tobbo166

Effekter av frysgrader på div lim, plast mm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Glömde en låda med följande produkter i båten i 3 dygn vid -13 grader:

Epoxy

Polyester

Härdare

Paraffinlösning (blandas med gelcoat för att få topcoat)

Gummibåtslim till PVC båt

Sikaflex

Kontaktlim

Linoljefärg (ej till båten, men ändå, kan jag måla med den nu?)

 

Vad ska kasseras direkt, och vad kan användas?

Det som kan användas, kan det vara så att det har lägre kvalitet, dvs epoxyn duger till oviktiga applikationer, men ej till bärande konstruktioner tex? Jag kanske kan använda den till att täcka en yta tex?

Behöver försegla ändar av MDF-skiva som ska vara durk i jolle. Kanske epoxyn eller polyestern duger till det?

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra vintern lagade jag några skavanker på pressens insida med silvertejp. När det blev kallt släppte klistret och tejpbitarna föll ner på däck. När det sedan blev varmare piggnade klistret till igen så tejpen fastnade på däck och skapade en del jobb med att skrapa rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga av de lim du nämner mår illa, tvärtom är hållbarheten längre både pga lägre luftfuktighet (helst på det jag tror du menar med ”sikaflex” eftersom den är direkt fukthärdande.

om sikan skulle råka vara en 2-komp pu.. är den kanske körd. I så fall kan den gå att rädda genom att hålla den i 50-60 grader förslagsvis i vattenbad i 5-24h

konktaktlim, som den som förmodligen sitter på silvertejpen (finns hur många varianter som helst) blir ju extremt stel när det är kallt och då väter den inte underlaget och efterom det är ett väldigt lågflytande lim tränger det inte heller igeom/bort ens minsta lilla vatten utan sitter förmodligen fast på is.. och lossnar därför lätt om det limmats på fruset underlag.

allt blir sprödare och krymper ju kallare det blir.. bara vatten har en högsta täthet vid plusgrader, ca4, och är större både vid temp både över och under.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med paraffin på mitt Biltemakvitto står det "frostkänslig produkt återköpes ej".

 

Tänkte använda till gelcoat men den kan ha råkat ut för någon frostnatt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller linoljefärg skall den förvaras kallt och tål att förvaras i minusgrader.

Här kan du läsa om linoljefärg.

 

Jag glömde en gång en halv burk med polermedlet Autosol i båten under vintern, den skiktade sig och gick inte att röra ihop igen. Båtvax har också skiktat sig men efter omfattande skakning av förpackningen blev det till vax igen, dock inte speciellt bra. Men det var inte det du frågade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...