Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
saltpeter

Nytt lock till vattentank

Rekommendera Poster

Hej ! 

 

Locket till min vattentank har pajat, toppen på locket har helt enkelt lossnat. Innerdiametern är 150 mm dvs insida gängan. Är det någon som har råkat ut för samma grej och vet var man kan få tag på ett nytt lock ?

lock_vattentank.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm samma här, mitt är bara lite sprucket dock. Har letat med ljus å lykta och haft frågan uppe här för nåt år sedan. Jag gav upp. Om någon vet var de finns vill jag också veta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, ska höra med dom. Jag provade ett lock från ibc-tank, de har ju samma diameter. Gängorna stämde dock inte alls. Tyvärr ser ju locken till tankarna i länken ut som ibc-locken. Men helt klart värt att prova ändå. Tack Peter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Jag har precis samma problem; sprucket lock. Inte stor chans att laga locket och få det hållbart, och att byta hela tanken känns onödigt. Locket borde ju finnas som reservdel någonstans...

 

/J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Bytte strategi efter att ha provat mig igenom de lock som tipsades om på flera forum - inget passade. Limmade med produkten nedan med viss skepsis. Visade sig att limmet funkade över förväntan. tänker mig att man ev. lägger en tunn plastpåse eller gängtape som tätning och sedan det lagade locket utanpå. MVH p

image.thumb.png.6451a9271616689613be019af6554066.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev _JD_:

Hur gick det? Jag har precis samma problem; sprucket lock. Inte stor chans att laga locket och få det hållbart, och att byta hela tanken känns onödigt. Locket borde ju finnas som reservdel någonstans...

 

/J 

Om det är omöjligt att få tag på lock så finns det lim som limmar pp/pe riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev saltpeter:

Hej ! Bytte strategi efter att ha provat mig igenom de lock som tipsades om på flera forum - inget passade. Limmade med produkten nedan med viss skepsis. Visade sig att limmet funkade över förväntan. tänker mig att man ev. lägger en tunn plastpåse eller gängtape som tätning och sedan det lagade locket utanpå. MVH p

image.thumb.png.6451a9271616689613be019af6554066.png

Dett lim med hjälp av primer kan få det att hänga ihop hjälpligt men det finns lim som limmar dessa plaster på riktigt. Det finns fler fabrikat. Loctite tror jag har, 3M har.. det jag fått går nog inte köpa privat. Limmen är 2komp 1:10 modifierad mma ligger oftast i 35-38ml dubbelspruta där ena mkomponentens hylsa är tunn 3-4mm ich den andra ca 20mm

Har själv limmat tex sprucken snörplinehållare på genoan.. mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...