Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag håller på med en bojkonstruktion och skulle behöva höra om era erfarenheter när det gäller drivankare. Grundtanken är en boj som ska hålla sig på ungefär samma ställe men får inte ankras i botten och då tänkte jag drivankare.

Bojen är som en badring för barn och kommer väga max 1,5 kg.

 

Kan man få bojen att stanna med ett drivankare? Hur funkar drivankare om det är vindstilla eller 1 m/s? Vilken storlek på drivankare ska man ha?

 

Väldigt tacksam för hjälp!

/Filip

 

Redigerad av fliplar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojen kan ju inte röra sig långsammare än vattnet den ligger i. Om det är en ström på 5 cm/s (0.1 kn), så har bojen flyttat sig närmare 200 m på en timme. Mycket mindre än så tror jag inte du ska räkna med om det inte är i en skyddad vik och närmast vindstilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Bojen kan ju inte röra sig långsammare än vattnet den ligger i. Om det är en ström på 5 cm/s (0.1 kn), så har bojen flyttat sig närmare 200 m på en timme. Mycket mindre än så tror jag inte du ska räkna med om det inte är i en skyddad vik och närmast vindstilla.

 

Vänta lite nu... Hela grejen med drivankare är ju att det ska driva långsammare än vattnet? Om vi tänker åt andra hållet då, när det blåser 7 m/s då håller ju bojen inte hastigheten 7 m/s.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det kunna driva långsammare än vattnet, menar du? Om vi säger att vattnet rör sig med en knop och drivankaret skulle hålla farten nere till noll i det läget, då skulle man ju kunna röra sig med en knop med drivankaret där det inte finns nån ström! Gratis energi!

Jag tror du kanske blandar ihop vind (och i viss mån vinddrivna vågor) med vattnet. Visst kan man få bojen att ligga väldigt stilla jämfört med vinden, och hyfsat stilla jämfört med snabba vågor, men att få den att röra sig långsammare än vattenmassan, det går inte utan motor! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så är det inte många här på MG som har verklig erfarenhet av drivankare - fast många har åsikter i frågan.

Sen fungerar det inte att förankra en boj med ett drivankare. 

På en tung båt som driver med vind och sjö, bromsar ju ett drivankare båtens framfart och håller båtens för upp mot "vinden". Att drivankaret fungerar förutsätter att båten driver. Driver inte båten kommer drivankaret att hänga rakt ner:

Du får väl göra ett tungt drivankare med en lina som är en aning längre än vattedjupet. "Drivankaret" lägger sig på botten  och förankrar bojen.

Om nån påpekar att du inte får ha en bojtyngd på din boj och förklarar att det inte är det drivankare, får du väl svara som uppinnaren (Peter Dalle) svarade i Lorry "Tänkte inte på det".

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, raol säger:

Hur skulle det kunna driva långsammare än vattnet, menar du? Om vi säger att vattnet rör sig med en knop och drivankaret skulle hålla farten nere till noll i det läget, då skulle man ju kunna röra sig med en knop med drivankaret där det inte finns nån ström! Gratis energi!

Jag tror du kanske blandar ihop vind (och i viss mån vinddrivna vågor) med vattnet. Visst kan man få bojen att ligga väldigt stilla jämfört med vinden, och hyfsat stilla jämfört med snabba vågor, men att få den att röra sig långsammare än vattenmassan, det går inte utan motor! :D

 

Förstår! Då är jag med!

16 timmar sedan, raol säger:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

För det första så är det inte många här på MG som har verklig erfarenhet av drivankare - fast många har åsikter i frågan.

Sen fungerar det inte att förankra en boj med ett drivankare. 

På en tung båt som driver med vind och sjö, bromsar ju ett drivankare båtens framfart och håller båtens för upp mot "vinden". Att drivankaret fungerar förutsätter att båten driver. Driver inte båten kommer drivankaret att hänga rakt ner:

Du får väl göra ett tungt drivankare med en lina som är en aning längre än vattedjupet. "Drivankaret" lägger sig på botten  och förankrar bojen.

Om nån påpekar att du inte får ha en bojtyngd på din boj och förklarar att det inte är det drivankare, får du väl svara som uppinnaren (Peter Dalle) svarade i Lorry "Tänkte inte på det".

 

 

 

Börjar förstå hur det fungerar nu, drivankaret är som effektivast när det blåser och objektet på ytan driver med vinden.

 

Måste undvika botten då det är korallrev på det här stället. Har du några andra idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast i Sverige, va?

Finns väl inget ställe i Sverige där det samtidigt är lämpligt för barnbad och är korallrev på botten...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan jämföra drivankare med en fallskärm, den används för att minska farten, inte för att man ska stanna kvar i luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det ska vara en portabel boj för att fästa GoPron på så man kan filma sig själv när man t.ex. windsurfar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, fliplar säger:

Nej det ska vara en portabel boj för att fästa GoPron på så man kan filma sig själv när man t.ex. windsurfar :)

Då funkar ett litet drivankare, GoPron driver sakta så du kan filmas.

Annars är nog drönare bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Då funkar ett litet drivankare, GoPron driver sakta så du kan filmas.

Annars är nog drönare bra.

 

Topp! Får helt enkelt köpa ett par olika och testa vad som funkar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns små drivankare till livbojar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, bhemac säger:

Det finns små drivankare till livbojar.

 

Ska kika direkt, tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, raol säger:

Knappast i Sverige, va?

Finns väl inget ställe i Sverige där det samtidigt är lämpligt för barnbad och är korallrev på botten...?


Säckenrevet i Kosterfjorden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får köpa en Minnkota eller liknande elektrisk motor som har GPS.

De kan hålla en båt parkerad i vattnet om man ställer in den för det (gäller de mer avancerade).

Blir ju en lite avancerad boj men det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-03 på 17:24, raol säger:

Hur skulle det kunna driva långsammare än vattnet, menar du? Om vi säger att vattnet rör sig med en knop och drivankaret skulle hålla farten nere till noll i det läget, då skulle man ju kunna röra sig med en knop med drivankaret där det inte finns nån ström! Gratis energi!
 

 

De översta lagren har en strömhastighet. Kommer du ner ett par 10 meter har du allt som oftast mycket mindre ström.

 

http://vivadisplay.sjofartsverket.se/#station=101

 

När jag tittade så var det 2 knop på ytan, kom du ner till 7 meter var det 0,1 knop i motsatt riktning.  Det är extremt men med en paravan /tynge och flytankare, kan du alltså teoretiskt gå emot strömmen på ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ju ändå vattnets rörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, raol säger:

Ja, men det är ju ändå vattnets rörelse.

Du frågade hur det skulle kunna flyta långsammare än vattnet, jag svarade endast på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite hårklyverier, men det du beskriver är ju att den i vissa situationer kan flyta långsammare än vattenytan. Men den kan ju inte flyta långsammare än den vattenmassa den är "låst" till (om det nu är ett djupare vattenskikt med lägre rörelse).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:

Lite hårklyverier, men det du beskriver är ju att den i vissa situationer kan flyta långsammare än vattenytan. Men den kan ju inte flyta långsammare än den vattenmassa den är "låst" till (om det nu är ett djupare vattenskikt med lägre rörelse).

 

Jag tror inte det var det du menade. Men för mig är saken utredd.

 

Det kan vara bra för människor att veta i en nödsituation i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

Det är extremt men med en paravan /tynge och flytankare, kan du alltså teoretiskt gå emot strömmen på ytan.

Slutsats: Man ska vara på rätt ställe. Att hålla en kamera stilla en stund och framförallt i samma riktning tror jag fungerar. Lägger man ett drivankare för att ligga still i storm säger de att man ska ha den 10m djupt och med 100m lina. Men det är en annan sak.

 

2 timmar sedan, FIATX19 säger:

Du får köpa en Minnkota eller liknande elektrisk motor som har GPS.

Jag såg de där på båtmässan. I somras hade en bryggranne skaffat en sådan. Kanske lite dyr och klumpig för en kamera men klart imponerande. Tekniken nnvänds sedan länge på supplyfartygen, kallas Dynamic Positioning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, bhemac säger:

Slutsats: Man ska vara på rätt ställe. Att hålla en kamera stilla en stund och framförallt i samma riktning tror jag fungerar. Lägger man ett drivankare för att ligga still i storm säger de att man ska ha den 10m djupt och med 100m lina. Men det är en annan sak.

 

Rätt ställe ja. Men är du säker på att du vill ligga med drivankaret på 10 meters djup om det går 3 knops ström i en storm om du är på öppet vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Crabmeat säger:

Rätt ställe ja. Men är du säker på att du vill ligga med drivankaret på 10 meters djup om det går 3 knops ström i en storm om du är på öppet vatten?

Det vet jag inte men de långseglare som lägger drivankare i storm verkar tycka det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, FIATX19 säger:

Du får köpa en Minnkota eller liknande elektrisk motor som har GPS.

De kan hålla en båt parkerad i vattnet om man ställer in den för det (gäller de mer avancerade).

Blir ju en lite avancerad boj men det går.

 

Feta!! Haha ja en sån borde man ju helt klart ha för drömbojen ;)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se vad det blir för ankring. Är man hemma i Sverige är det ju inga problem med ett lättare ankare. Bara lite jobbigt om man ska flyga och ha ett 3 kg ankare i bagaget.. Man kanske får ha flera varianter som man har för båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det vet jag inte men de långseglare som lägger drivankare i storm verkar tycka det fungerar.

Ja, frågan är bara vilken verkan de vill ha. Lägger man drivankaret på det djupet så kan ju du diffa 3 knop vilket innebär att båten kan ta motsjö i fart beroende på hur bra grejor man har.  Känns det önskvärt under en storm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, fliplar säger:

Får se vad det blir för ankring. Är man hemma i Sverige är det ju inga problem med ett lättare ankare. Bara lite jobbigt om man ska flyga och ha ett 3 kg ankare i bagaget.. Man kanske får ha flera varianter som man har för båt.

Släng ner en hyfsat stor sten med en väldigt tunn lina, så löser det sig. Stenar ankrar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Crabmeat säger:

Släng ner en hyfsat stor sten med en väldigt tunn lina, så löser det sig. Stenar ankrar inte.

 

Det är troligen inte tillåtet om det är korallrev på botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Crabmeat säger:

Känns det önskvärt under en storm?

Tydligen, jag vet inte men läste en del på olika forum och tekniken som fick mest rekommendationer när det gällde att rida ut en storm var:

Drivankare typ fallskärm.

Minst 100 m lina

Minst 10 djup

 

Många av de som skrev var sådana där som långseglade år efter år.

Med en vind på 40-50 knop tror jag inte strömmen har någon betydelse.Strömmen är sällan så stor på öppet hav heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...