Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

Jag jobbar enligt principen att det är omöjligt att skydda sig helt, man kan bara göra det svårare för dem. Finns ju alltid scenarion som inte går att skydda sig mot. Typ att någon sätter en jättestor farraday-bur runt hela båten det första de gör. Inte sannolikt...

 

Det är enklare än så. Sök på ebay efter gps jammers. Finns gott om såna. Billigt, enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör en massa skräckhistorier tex att tjuvarna trär en metalliserad säck över motorn som stoppar ev larm.

Med tanke på priset kanske man ska ha dubbla larm, ett i snurran och ett i båten.

Eller en gammal försåtmina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag oftast glömmer att larma av mina olika larm så känns försåtsmina som ett olämpligt val.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gundj säger:

Eftersom jag oftast glömmer att larma av mina olika larm så känns försåtsmina som ett olämpligt val.

 

Ja, valet mellan att få ett onödigt sms eller att få kroppsdelar bortsprängda känns ju inte så svårt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv GoeSafe och är mycket nöjd. Kör via sms inte blåtand. Man kan fråga larmet om STATUS via sms och får ett svar typ: GSM signal hög, GPS signal medium, internt batteri 82%, externt batteri (tex startbatteri) 13.2V. Sjunker batteriet under 12,9V skickas ett sms om detta. Extra relä inkopplat så jag kan styra kylen via sms (gott med kall öl när man kommer till båten :-) ). Har även siren och rörelsedetektor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kawa säger:

Sjunker batteriet under 12,9V skickas ett sms om detta.

Är du säker där? Ett fullt, vanligt blybatteri håller 12,7V.

Mitt larmade vid 12,0V när jag testade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

 

Ja, valet mellan att få ett onödigt sms eller att få kroppsdelar bortsprängda känns ju inte så svårt :-)

Beror ju på vem kroppsdelen tillhörde.

Bouncing Betty är annars en intressant konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

Är du säker där? Ett fullt, vanligt blybatteri håller 12,7V.

Mitt larmade vid 12,0V när jag testade.

 

Ja, jag tyckte också det lät bra högt. Om den larmar när spänningen är undre 12,9v så hoppas jag verkligen att den inställningen är konfigurerbar.

 

9 timmar sedan, bhemac säger:

Beror ju på vem kroppsdelen tillhörde.

Bouncing Betty är annars en intressant konstruktion.

 

Vet inte det jag... Tillhör den mig är det ju tråkigt. Tillhör den en familjemedlem är det kanske ännu tråkigare. Tillhör den en båttjuv så förmodar jag att skadeståndet blir nog stort för att jag inte ska ha råd med båt resten av livet. Astråkigt det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

Är du säker där? Ett fullt, vanligt blybatteri håller 12,7V.

Mitt larmade vid 12,0V när jag testade.

Oj, det blev fel, stora fingrar :-). 11.9V ska det så klart stå :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Tillhör den en båttjuv

Så blir du i alla fall populär i hamnen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat med Länsförsäkringar nu och jag får 10% rabatt på min försäkring när jag har installerat min GeoSafe. Det var dock inte nog med att jag lovade att jag KOMMER att installera den före sjösättning, jag ska betala hela fakturan (kom idag) nu och så får de betala tillbaka om några veckor när jag har installerat den. Smidigt...

 

En sak jag reagerade på är att det lägsta man kan sätta radien för geofence till är 200 meter. Hade lite hoppats kunna få ett sms om båten flyttar sig till upptagningsrampen som är typ 50 meter ifrån där den ligger, nu kan jag ju inte få larm förrän tjuvarna redan är uppe på stora vägen och susar iväg. Men gps:en kanske inte är nog exakt så en så snäv radie skulle leda till falsklarm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stillastående GPS har betydligt sämre noggrannhet än en som är i rörelse, så att positionen nån enstaka gång sticker iväg ett hundratal meter är inte orimligt, så det är säkert ett av skälen.
Ett annat skäl är kanske att vissa vill ha den på en båt som ligger vid boj, och då kan ju positionen skifta många tiotals meter, kanske uppåt 100 m om det är en större båt med "slapp" bojförtöjning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, raol säger:

En stillastående GPS har betydligt sämre noggrannhet än en som är i rörelse, så att positionen nån enstaka gång sticker iväg ett hundratal meter är inte orimligt, så det är säkert ett av skälen.
Ett annat skäl är kanske att vissa vill ha den på en båt som ligger vid boj, och då kan ju positionen skifta många tiotals meter, kanske uppåt 100 m om det är en större båt med "slapp" bojförtöjning.

 

 

...fast de som har båtar vid bojar behöver ju inte välja den lägsta inställningen... Men jag förstår din poäng. Får väl leva med 200 meter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för båt men det medföljer en magnetkontakt och det går att komplettera med olika sensorer exempelvis volymskydd. Är det en hyttbåt med dörr eller lucka till batteri osv så kan du sätta magnetkontakten där. Då får du larm innan båten flyttas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Monticello säger:

Nu vet jag inte vad du har för båt men det medföljer en magnetkontakt och det går att komplettera med olika sensorer exempelvis volymskydd. Är det en hyttbåt med dörr eller lucka till batteri osv så kan du sätta magnetkontakten där. Då får du larm innan båten flyttas.

 

Jag har en Flipper 575. Om jag vore tjuv skulle jag inte ge mig på att försöka tjuvkoppla den på plats utan paddla bort den till upptagningsplatsen och traila iväg den och då behöver man tyvärr inte öppna några luckor över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Har kollat med Länsförsäkringar nu och jag får 10% rabatt på min försäkring när jag har installerat min GeoSafe. Det var dock inte nog med att jag lovade att jag KOMMER att installera den före sjösättning, jag ska betala hela fakturan (kom idag) nu och så får de betala tillbaka om några veckor när jag har installerat den. Smidigt...

 

En sak jag reagerade på är att det lägsta man kan sätta radien för geofence till är 200 meter. Hade lite hoppats kunna få ett sms om båten flyttar sig till upptagningsrampen som är typ 50 meter ifrån där den ligger, nu kan jag ju inte få larm förrän tjuvarna redan är uppe på stora vägen och susar iväg. Men gps:en kanske inte är nog exakt så en så snäv radie skulle leda till falsklarm?

Med en rörelsedekare så går larmet ändå om båten flyttas om du nu har beställt en sådan också. Yachtsafe som jag har larmar om båten flyttas 20 meter från sin punkt. Ser den också via Google Maps vart den åker samt status mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig en halvorganiserad stöldliga i dag som inte är utrustad med mobil- och GPS-störsändare. Kostar nästan inget (i sammanhanget) och är otroligt effektiva. Mot såna hjälper inget larm utom en egen radiolänk eller nåt trådbundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane Använde du den medföljande kontakten till montering vid kåpan?

 

@CaptainKongo Funkar rörelsedetektorn bra? Den reagerar inte på själva båtens rörelse vid vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-03-03 vid 17:48 skrev patrikflink:

https://www.yachtsafe.se/

 

Detta använder jag. Kostar 500kr/år, inga andra avgifter (gsm trafiken ingår i dom 500kr).

Du kan koppla upp dig mot allt, landströmen, starta saker, vatteninträngning, larm osv.

Finns det någon fördel med yachtsafe jämfört med geosafe? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Finns det någon fördel med yachtsafe jämfört med geosafe? 

Pratade larm med en kille för att tag sedan, han hade Yachtsafe men tyckte det var dyrt (795/år) dessutom skulle ett länsvattenlarm kosta 995kr.

Säkert ett bra larm men GeoSafe gör samma jobb till betydligt lägre kostnad.

Sen är det ju detta att man inte kan byta SIM. Vad händer om Yachtsafe går i putten, så där vidare bra verkar det ju inte gå. Men det är klart, de kan alltid höja årsavgiften....

 

Jag har ett larm från TOPKODAS med oändliga möjligheter men lite jobbigare att installera. Mitt har inte GPS men det finns också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Sen är det ju detta att man inte kan byta SIM.

Hur svårt skulle det vara? Som att ta ut från telefonen och stoppa in ett nytt. Yacht står för SIM-kort, inget man själv betalar eller byter.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Finns det någon fördel med yachtsafe jämfört med geosafe? 

Eftersom jag aldrig haft/har Geosafe så kan jag inte säga för och nackdelar. Detta larm satt redan i min förra båt, tog bara över konto från den tidigare ägare. Men var nöjd med det. Min nya båt så kommer ett nytt larm inom en snar framtid, troligtvis Yacht då jag gillade det.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Molinho:

@Kane Använde du den medföljande kontakten till montering vid kåpan?

Det blev ingen magnetkontakt på motorkåpan. Jag drog bara en 12V -slinga ut till motorn via kabelstammen och kopplade till Geosafe. Så om kablaget skulle ha klippts så skulle larmet gå. Har nu ny båt och nytt Geosafe och har inte bestämt än hur jag skall larma motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Hur svårt skulle det vara? Som att ta ut från telefonen och stoppa in ett nytt. Yacht står för SIM-kort, inget man själv betalar eller byter.

Yachtsafe har väl ett inbyggt, proprietärt, elektroniskt SIM-kort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Yachtsafe har väl ett inbyggt, proprietärt, elektroniskt SIM-kort?

Helt rätt Bhemac! Fel av mig!

 

Sen har dom höjt priset också, 695kr/år a 500 smskomandon alt 2år 1190kr a 1000 smskomandon.

Från deras sida:

 

I Yachtsafe GPS-tracker finns ett ingjutet SIM-kort som gör att du kan kommunicera med larmet via mobilappen, fjärrkontrollen eller SMS-kommandon. För att aktivera SIM-kortet krävs det att du beställer vårt GSM- & Serviceabonnemang. Du kan antingen beställa abonnemang för ett eller två år. Därefter påminns du i god tid innan abonnemanget eller GSM-trafik börjat ta slut.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns positiva saker med just Yachtsafe.

1. Alla tillbehör är trådlösa, alltså ingen kabeldragning till vattennivågivare, sensorer m.m.

2. Fasta kostnader med support via telefon alt mail.

3.Mycket tillbehör som fungerar ihop.

 

Finns även nackdelar:

1. Dyrt inköp, ska man ha larmet och typ 3 tillbehör så springer det iväg på 5000kr.

2. Lite högt pris per år, nästan den rabatt man får via försäkringsbolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎02 vid 21:14 skrev Molinho:

@Kane Använde du den medföljande kontakten till montering vid kåpan?

 

@CaptainKongo Funkar rörelsedetektorn bra? Den reagerar inte på själva båtens rörelse vid vågor?

 

@MolinhoDen fungerar perfekt! Jag har aldrig haft några falska alarm som beror på att båten rör sig p.g.a. vågor. Dock så går larmet på eftersom jag ofta glömmer att larma av innan jag kliver in i båten :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat lära mig lite om larm till båtar. Provade först med et eget byggd enkelt larm med pir sensor som drog ett relä, som sedan tände lampor och larm lokalt på båten. Tyvärr fungerade inte det så bra då pir sensorn var opålitlig och fellarm förekom, till båtgrannars (NOT) förtjusning..

Sedan monterade jag geosafe larmet med deras egna pir sensor, och efter lite justerande av larmsektor så fungerar detta mycket bra trots att jag har en kapell båt. Larmet täcket lätt av hela sittbrunnen. Köpte sim kort av comviq, inga problem med deras sim kort. Geosafe kan lätt byggas ut med dörrsensor, trampsensor eller tex ir sensorer. Har givetvis positionslarm som kan ställas in. 

Styrs vis bluetooth eller sms.

Ett bra och billigt larm. Dessutom får man rabatt på försäkringen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...