Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Reed

Hur vända inre packbox mellan axlarna på DP-drev?

Rekommendera Poster

Jag ska byta packboxarna vid propelleraxlarna på ett Volvo Penta DP-E-drev. Tidigare så var de två packboxarna som sitter mellan axlarna av samma modell, men senare ändrade man till två olika; 853807 respektive 853808. Jag har förstått att 853808 är den som ska sitta längst in, mot oljesidan. Men hur ska den vändas? Den har ju två fjädrar, så ledorden "fjäder mot vätska" funkar inte här :) Om man tittar på den från sidan så är ytterkanten på ena sidan gummiklädd medan den andra sidan är metall. Vilken sida ska vara inåt mot oljan, gummi-sidan eller metall-sidan?

 

Jag har pratat med ett par meckar och fick två olika svar, så därför hoppas jag att någon här på forumet vet hur Volvo Penta tycker man ska montera dem :)

 

Bifogar bild på hur den ser ut.

 

Mvh

Reed

 

PS: För den som söker info om hur man byter dessa packboxar så finns en kort beskrivning (på engelska) här: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/573310-replacing-prop-shaft-seals-volvo-290-dp-outdrive.html Där står dock inte hur denna packbox ska vändas, utan det hänvisas till en medföljande instruktion vilket jag inte fick.

IMG_1005.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Reed säger:

Jag ska byta packboxarna vid propelleraxlarna på ett Volvo Penta DP-E-drev. Tidigare så var de två packboxarna som sitter mellan axlarna av samma modell, men senare ändrade man till två olika; 853807 respektive 853808. Jag har förstått att 853808 är den som ska sitta längst in, mot oljesidan. Men hur ska den vändas? Den har ju två fjädrar, så ledorden "fjäder mot vätska" funkar inte här :) Om man tittar på den från sidan så är ytterkanten på ena sidan gummiklädd medan den andra sidan är metall. Vilken sida ska vara inåt mot oljan, gummi-sidan eller metall-sidan?

 

Jag har pratat med ett par meckar och fick två olika svar, så därför hoppas jag att någon här på forumet vet hur Volvo Penta tycker man ska montera dem :)

 

Bifogar bild på hur den ser ut.

 

Mvh

Reed

 

PS: För den som söker info om hur man byter dessa packboxar så finns en kort beskrivning (på engelska) här: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/573310-replacing-prop-shaft-seals-volvo-290-dp-outdrive.html Där står dock inte hur denna packbox ska vändas, utan det hänvisas till en medföljande instruktion vilket jag inte fick.

IMG_1005.jpg

Om den har tätningsläppar åt bägge håll har det antagligen inte så stor betydelse hur du vänder den, men rent praktiskt borde det vara lättare att knacka in den om du har metallsidan att lägga verktyget mot när du monterar den. En lagom stor hylsa ur hylsnyckelsatsen brukar rekommenderas.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det som att metallsidan ska vara inåt mot olje-sidan. I verkstadshandboken står det ”Montera nya tätningsringar väl infettade i propeller- axeln. Vänd stålkanten (1) framåt.” Framåt betyder inåt i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tack Rascal och Haddock för svar! Det är troligen så att det inte spelar så stor roll hur man vänder packboxen och därav att jag även tidigare fått olika bud. Men när verkstadshandboken säger metallen inåt så känns det bra att köra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...