Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att byta ut min AIS-mottagare till en transreciver, alltså en som även sänder AIS-signal.

Ursäkta korkade frågor, men måste man ha någon licens eller tillstånd? är det några extra avgifter?

Och undrar om det är värt den extrakostnaden, om jag inte istället skulle skicka min trasiga mottagare till Garmin på reparation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ha någon nytta av en sändare så måste du ha ett MMSI-nummer som du får av PTS (Post och Telestyrelsen) i samband med att du får VHF-radiotillstånd. Tror det kostar en femhundring.

 

Du kommer inte undan VHF-tillstånd, om du nu ville det, eftersom AIS:en sänder på VHF-bandet.

 

Har du redan VHF-tillstånd räcker det nog med att ringa PTS och be om ett nummer, annars http://e-tjanster.pts.se/radio/vhf-sandare/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Jag funderar på att byta ut min AIS-mottagare till en transreciver, alltså en som även sänder AIS-signal.

Några av oss här har köpt Matsutec  HP33A.

Himla trevlig grej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jo jag har VHF med tillstånd och säkerligen ett MMSI-nummer någonstans. Men blir det fler kostnader även om jag redan har VHF-tillstånd?

 

Skall googla på Mastutec.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett MMSI-nummer och det är aktivt ska du få en faktura från PTS varje år. På fakturan står också ditt nummer. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker inte med mmsi, det får man ju vid VHF, det är ju det nummret man proggar vhf:en med vid dcs anrop.

 

Man får säga till att man skaffat AIS, det kostar inte mer än vhf, men det kräver ett beslut har jag för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Räcker inte med mmsi, det får man ju vid VHF, det är ju det nummret man proggar vhf:en med vid dcs anrop.

 

Man får säga till att man skaffat AIS, det kostar inte mer än vhf, men det kräver ett beslut har jag för mig.

Nej, man behöver inget mmsi för vhf, alla vhf har ju inte mmsi och tillståndet gäller för radiosändaren. Tillståndet står sedan visserligen på dig men är knutet till båten, med andra ord ska man ha ett tillstånd för varje båt. 

 

Mmsi får man också från pts och det är kopplat till båten. All utrustning i båten som behöver mmsi har samma mmsi-nummer (alltså har en ais samma nummer som vhf:en med dsc). Har man två fasta vhf i båten ska man ha tillstånd för båda, dock har de samma mmsi. (Är osäker på hur det fungerar med en bärbar vhf med mmsi.)

 

Mmsi får man av pts i samband med vhf-tillståndet om man ber om det, annars får man det inte. Tror inte att årsavgiften skiljer sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Man får säga till att man skaffat AIS, det kostar inte mer än vhf, men det kräver ett beslut har jag för mig.

 

Ja, dom vill veta vad du har för utrustning och lägger till en rad på ditt tillstånd om att du även har AIS.

 

Vad gäller att ha transceiver eller inte så tycker jag att valet inte borde vara så svårt. Du har uppenbarligen tyckt att det var värt att skaffa en AIS-mottagare för att se andra i besvärliga situationer som i t.ex. dimma. Men vad händer om du bara har en mottagare och skulle möta dig själv? Alltså möta en båt som också den bara har en mottagare. Båda hoppas såklart då på att den andra varit klok nog att skaffa en sändare... Och vill du undvika att bli överkörd av stora båtar långt ute till havs kan en AIS förhoppningsvis göra att dom uppmärksammar dig långt i förväg och planerar för ett möte. Speciellt i mörker och framför allt vid begränsad sikt kan det vara svårt för dom att veta exakt var du är. Mina 2¢...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Tomas99 säger:

 

Ja, dom vill veta vad du har för utrustning och lägger till en rad på ditt tillstånd om att du även har AIS.

 

Vad gäller att ha transceiver eller inte så tycker jag att valet inte borde vara så svårt. Du har uppenbarligen tyckt att det var värt att skaffa en AIS-mottagare för att se andra i besvärliga situationer som i t.ex. dimma. Men vad händer om du bara har en mottagare och skulle möta dig själv? Alltså möta en båt som också den bara har en mottagare. Båda hoppas såklart då på att den andra varit klok nog att skaffa en sändare... Och vill du undvika att bli överkörd av stora båtar långt ute till havs kan en AIS förhoppningsvis göra att dom uppmärksammar dig långt i förväg och planerar för ett möte. Speciellt i mörker och framför allt vid begränsad sikt kan det vara svårt för dom att veta exakt var du är. Mina 2¢...

Hah, påminner om en grej häromåret. En jobbig båt utan ais håller på och kör fram och tillbaka framför mig mitt i natten och självklart var inte min vhf igång. Fick för mig att det var en trålare som häckla mig, så brydde mig inte riktigt.Till slut slut tröttna jag och satte på min ais på sändning för så illa kunde väl inte en trålare hålla på tyckte jag. Då tog det 2 sek så svara 001 på kbv med att göra samma sak. 

 

AIS vid dimma är guld värt förövrigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Skall googla på Mastutec.

Sök här, det finns en del skrivet.

 

38 minuter sedan, firefish säger:

Är osäker på hur det fungerar med en bärbar vhf med mmsi

Jag har en bärbar med eget MMSI för att kunna se den är hitta tillbaka till båten. Båtens namn: Bärbar. Kostar en extra årsavgift.

 

Har man VHF tillstånd så kostar inte ett MMSI nummer något extra, det är bara om man ska flera nr som det kostar.

I USA kan man få flera olika MMSI utan extra kostnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, acateon säger:

 

Kan vara värt att överväga en AIS-transceiver med inbyggd splitter om man tänkt använda VHF-antennen i masttoppen, annars tillkommer den den kostnaden och då är man på samma pris som exemepelvis TrueHeadings AIS-er... 

Splitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Caribic410 säger:

Splitter?

Tänk dig en antenn som matas från två sändare via var sin kabel som går ihop i antennen.

Om då den ena sändaren sänder så går signalen ner i den andra mottagaren och endast en bråkdel av effekten går genom antennen och ut.

Med en splitter så kan du sända med din VHF och lyssna med din AIS samtidigt.

Alternativet är två VHF-antenner, men det medför andra problem med sändande och mottagande antenner nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Gundj säger:

Tänk dig en antenn som matas från två sändare via var sin kabel som går ihop i antennen.

Om då den ena sändaren sänder så går signalen ner i den andra mottagaren och endast en bråkdel av effekten går genom antennen och ut.

Med en splitter så kan du sända med din VHF och lyssna med din AIS samtidigt.

Alternativet är två VHF-antenner, men det medför andra problem med sändande och mottagande antenner nära.

Aha.. ere sån teknik som gör att ex. mobiltelefoner funkar att bäde lyssna och skicka ljud i samtidigt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör AIS antenn i masttoppen och VHFn i aktern. Enkelt att växla vid behov.

Splitter kan stjäla effekt och är en potentiell felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Caribic410 säger:

Aha.. ere sån teknik som gör att ex. mobiltelefoner funkar att bäde lyssna och skicka ljud i samtidigt?

 

Nej, det är en mjukvarufunktion. Splitter är ren hårdvara.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Kane säger:

Nej, det är en mjukvarufunktion. Splitter är ren hårdvara.

OK. men vad har det för praktisk betydelse?

Måste man koppla ais:ser i separata antenner eller är det inbyggt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Caribic410 säger:

OK. men vad har det för praktisk betydelse?

Måste man koppla ais:ser i separata antenner eller är det inbyggt?

 

Det var det jag trodde att jag svarade :D.

Om VHF-radion och en AIS-tranciever / transponder skall vara aktiva samtidigt behövs antingen två separata antenner på relativt stort avstånd från varandra eller en ensam antenn med en splitter monterad mellan antenn och VHF / AIS.

Splittern har en ingång för VHF-radion en ingång för AIS och en utgång till antenn.

Har man en splitter så bör man se till att ha ett skarvstycke i reservdelslådan så man kan koppla för den om något går fel. Ofta är det BNC eller F-kontakter och det finns färdiga skarvar att köpa på t ex Kjell.com för småpengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att nu under några dagar läst denna tråd har jag själv börjat fundera på en sändande apparat. 

Några funderingar. 

Man vill ju ha lätt tillgång till apparaten för att kunna lägga in destinationer och så men även kunna stänga av sändningen. Jag är dock lite allergisk mot en massa synliga prylar så jag skulle vilja montera den undanskymt. Hur funkar det? 

Kan man styra aisen via plottern? Dvs sätta på och av sändning enkelt och även enkelt kunna lägga in destinationer. 

Jag föredrar nmea2k alla dar i veckan så det skulle den behöva ha. Känns som om det är mer framtidssäkert. 

Sen vore det kanske bra om den hade egen GPS. 

Funderar vidare. 

Inbyggd wi-fi kanske vore smutt? Kanske löser det frågan om avstängning och destination etc? Och funkar det inte den vägen så får iaf navigatören möjlighet att via egen enhet kolla omgivande fartyg. 

Så här blir det ofta för mig. Någon kommer med en bra idé och sen spinner jag vidare och tänker "tänk om ...". 

Får nog mogna under sommaren så det blir ett projekt för nästa vinter - om jag inte springer på något perfekt på mässan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du redan ett tillstånd för VHF med MMSI-nummer är det bara att kontakta PTS och säga att du vill lägga till AIS sändare till ditt tillstånd.

(Detsamma om du skaffar EPIRB eller kortvågsradio med samma MMSI som du har sedan tidigare).

Detta kostar inget ytterligare än vad du betalar per år för ditt PTS-tillstånd.

 

Jag har en AIS transponder, Camini 108W med WiFi. Går inte att stänga av sändning från appen. Det finns dock en Tx switch box att köpa till: http://www.alltekmarine.com/products_detail.php?bgid=14&gid=44 med vilken man kan stänga av sändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, ChristerN säger:

Efter att nu under några dagar läst denna tråd har jag själv börjat fundera på en sändande apparat. 

Några funderingar. 

Man vill ju ha lätt tillgång till apparaten för att kunna lägga in destinationer och så men även kunna stänga av sändningen. Jag är dock lite allergisk mot en massa synliga prylar så jag skulle vilja montera den undanskymt. Hur funkar det? 

Kan man styra aisen via plottern? Dvs sätta på och av sändning enkelt och även enkelt kunna lägga in destinationer. 

Jag föredrar nmea2k alla dar i veckan så det skulle den behöva ha. Känns som om det är mer framtidssäkert. 

Sen vore det kanske bra om den hade egen GPS. 

Funderar vidare. 

Inbyggd wi-fi kanske vore smutt? Kanske löser det frågan om avstängning och destination etc? Och funkar det inte den vägen så får iaf navigatören möjlighet att via egen enhet kolla omgivande fartyg. 

Så här blir det ofta för mig. Någon kommer med en bra idé och sen spinner jag vidare och tänker "tänk om ...". 

Får nog mogna under sommaren så det blir ett projekt för nästa vinter - om jag inte springer på något perfekt på mässan. 

Klass B-AIS som används i fritidsbåtar har inte destinationsinformation (sändning). Däremot kan de läsa destinationsinformationen från klass A-AISer (yrkessjöfarten).

 

AIS ska enligt standarden ha egen GPS och har ingång för det.

 

På min AIS (Trueheading NMEA 0231) så finns det en knapp som kan tryckas in för att stoppa sändning. När AIS slås på så startar den alltid i "sänd-mode" oberoende av om sändningen varit avstängd när den slogs av. Det finns möjlighet att dra en kabel till extern knapp för att montera på lämplig plats (tryckströmbrytare). Så AISen kan monteras undanstoppad någonstans, du kommer normalt inte att behöva fingra på den (gäller i alla fall Trueheadings apparat).

 

Välj N2K så får du ut AIS-info i hela nätverket och det är enkelt att koppla (ingen konfiguration).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då fick jag lära mig något nytt idag också!

Tack för det.

 

Skälet för NMEA 2k som jag har är just samma som du skriver, samt att det är mer framtidssäkert.

 

Inga kommentarer på möjligheten till Wifi för trådlös åtkomst?

Jag menar allt blir förr eller senare mer eller mindre trådlöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, ChristerN säger:

Några funderingar. 

Kan man styra aisen via plottern?

Matsutec:

Nej

Sen vore det kanske bra om den hade egen GPS.

Det har Matsutec och den har även egen display.

Jag ser AISen som en viktig säkerhetsdetalj eftersom spåren sparas och nästan den enda apparaten som kan visa var jag försvann.

Min sitter i salongen. Den drar lite ström så den är oftast igång även i en naturhamn. 

 

5 timmar sedan, Gundj säger:

två separata antenner på relativt stort avstånd från varandra

Nja, jag vet en som har två antenner i masttoppen ca 70cm ifrån varandra. Fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

Inga kommentarer på möjligheten till Wifi för trådlös åtkomst?

Jag menar allt blir förr eller senare mer eller mindre trådlöst.

 

Trådlöst är rätt praktiskt om du har en platta eller dator med t.ex. OpenCPN, då kan den ta emot AIS-informationen och visa den utan att man behöver dra diverse sladdar.

 

Följande AIS-transponders har WiFi - dvs sådana jag känner till,men googla lite så kanske du hittar fler:

 - AMEC Camino-108W 

 - True Headings CTRX Graphene WiFi (finns även med splitter: Graphene+)

 - Vesper Marine XB-8000 AIS Transponder WiFi

 

Den sista anses ofta vara Rolls Roycen bland transponders, men den kostar därefter. Både Amec och Vesper behöver kompletteras med en splitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har wifi fast på ett annat sätt. En burk, iMux dit man kan koppla flera NMEA0183 källor som den sen skickar ut via wifi. Skickar även till andra enheter som inte har NMEA2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som sjöbefäl och jag kan säga att om det är ngt som underlättar för oss är när fritidsbåtarna har Ais.

 

Mindre platsbåtar syns väldigt dåligt på radarn med lite sjö, och speciellt på natten i kombination med att vissa får för sig att slå av lanternor tills man är 2-3 nm ifrån dom. 

 

Alla AIs mål kommer upp på min radarskärm och ecdis, dvs även om man inte ser målet med radar så ser man det via Aisen. Man ser även runt öar och även som andra påpekat i dimma. 

 

Aiser är ofta smarta med uppdateringsfrekvens beroende på fart, så ligger man still bör det bli lite mindre förbrukning även om den är påslagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BboatB säger:

 

Mindre platsbåtar syns väldigt dåligt på radarn med lite sjö, och speciellt på natten i kombination med att vissa får för sig att slå av lanternor tills man är 2-3 nm ifrån dom. 

 

Sådana är lovliga byten, kör över dom!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...