Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mikdol

Planering långfärdssegling

Rekommendera Poster

20 timmar sedan, GroundControl säger:

@ Gaidin

Tror inte du behöver oroa dig

390 / 391 är väl i princip samma båt med några mindre detaljskillnader.

 

Jo, de är väldigt lika men med den skillnaden att 391'an har den för långsegling irriterande egenskapen att den är strax över 12 m vilket gör att  kostnaden för marinor ökar.

Jag hade definitivt valt en 390 framför en 391.

 

Sedan kan man ha synpunkter på att ensamsegla en båt i den storleken.

Det är precis som med barn. Små båtar, små bekymmer och stora båtar stora bekymmer.

Man kan ha hur mycket hjälpmedel som helst. Någon gång råkar man ut för att det är muskelkraft som gäller. Då är det skönt att inte ha en genua på 75 kvadrat när furlexen fallerar.

Så sent som igår fick jag hjälpa en svensk båt här i Le Marin på Martiniqe med 2 personer ombord som inte kunde rulla in genuan. Det blev till att använda spinnakerfallet och linda det uppifrån runt genuan. Nu låg de för ankare i hamn och det blåste inte mer än 7-8 meter men 2 personer hade mycket svårt att genomföra manövern. Båten var runt 32 fot.

 

Nu sticker jag ut hakan lite grann men jag skulle inte långsegla en båt med rattstyrning.

Det är för riskabelt att ha en utrustning som är så viktig med så många delar som kan gå sönder.

Man hör nästan dagligen att folk har problem med dessa.

För 2 veckor sedan fick vi ett mail från en amerikansk vän som förlorade båten när de överaskande fick en squall över sig med alltför mycket segel. De var på väg i en passage mellan 2 rev när vinden ökade till +30 knop och när kraften blev stor på styrningen brast en av wirarna mellan ratten och kvadranten.

Skepparen försökte med autopilot och reservrorkult men rodret var låst och de var alltför nära revet.

Båten strandade på revet och bröts snabbt sönder. Mycket tragiskt att båten gick förlorad men skepparen räddade besättningen och de kunde ta sig iland.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, hasse_A säger:

stora båtar stora bekymmer.

Så säger många. Dock inte de som har stora båtar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, hasse_A säger:

 

Jo, de är väldigt lika men med den skillnaden att 391'an har den för långsegling irriterande egenskapen att den är strax över 12 m vilket gör att  kostnaden för marinor ökar.

Jag hade definitivt valt en 390 framför en 391.

 

Kul att du gillar båttypen! Jag tycker också att 390an verkar vara en trevlig båt. Men ditt argument var bland det fånigaste jag hört.

 

1; Skillnaden i längd beror enbart på att 391an har integrerad badplattform. Monterar du dit en badplattform eller dävertar eller en targabåge eller ett vindroder på 390an (vilket man gärna gör på en långfärdsbåt) blir den också över 12m

 

2; Vi brukar uppge att längden är 39 fot när någon frågar (eftersom att den heter så) och det är ingen som har i ifrågasatt det hitintills.

 

3; Skulle vi bli tvungna att betala några tior? hundring? extra vid några få tillfällen så ser jag inte det som något oöverstigligt problem heller.

 

I övrigt är det väl otroligt bra att det finns båtar i olika storlekar med olika styrsystem så att det finns något som passar alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, GroundControl säger:

3; Skulle vi bli tvungna att betala några tior? hundring? extra vid några få tillfällen så ser jag inte det som något oöverstigligt problem heller.

 

Några priser från Torrevieja, en ganska dyr hamn. Det jag har hört är att har man en båt som heter 39-någonting så betalar man för 39 fot. Lite värre om man har en som heter 45-någonting och man försöker få betala för en 11,99m båt.

 

Torrevieja hamnpriser.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, GroundControl säger:

Kul att du gillar båttypen! Jag tycker också att 390an verkar vara en trevlig båt. Men ditt argument var bland det fånigaste jag hört.

 

1; Skillnaden i längd beror enbart på att 391an har integrerad badplattform. Monterar du dit en badplattform eller dävertar eller en targabåge eller ett vindroder på 390an (vilket man gärna gör på en långfärdsbåt) blir den också över 12m

 

2; Vi brukar uppge att längden är 39 fot när någon frågar (eftersom att den heter så) och det är ingen som har i ifrågasatt det hitintills.

 

3; Skulle vi bli tvungna att betala några tior? hundring? extra vid några få tillfällen så ser jag inte det som något oöverstigligt problem heller.

 

Vår båt är 9,81 m LÖA och det är det som står i pappren från Sjöfartsverket/Transportstyrelsen och det är dessa uppgifter man tittar på. Vid något enstaka tillfälle har man också uppskattat längden genom att lägga ett måttband på bryggan.

Du behöver alltså förfalska uppgifterna i registreringsdokumenten om du vill komma undan med en längd över 12 m med en 391a.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förfalska några papper för att komma runt något som jag inte upplever som ett problem är knappast aktuellt.

Jag har som sagt aldrig hitintills behövt visa några andra papper än pass i de gästhamnar vi besökt. Sen har jag helt enkelt uppgett 39 fot eller 12m och fått betala för det. Ingen har ifrågasatt det. Dessutom är det långt ifrån alla hamnar som har en brytgräns vid just 12m även om det så klar förekommer.

 

Men om du anser att längden/gästhamnsavgiften är en långfärdsbåts absolut viktigaste egenskap (förutom att den inte har ratt då) så är det väl bra att du har en mindre båt.

Tror inte att vi kommer längre i den här frågan. Over and out för min del.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...