Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Power trim - rostbehandla

Rekommendera Poster

Har en Mercury 125hk. Som med många power trim verkar behållaren för oljan vara i rent stål och har en tendens att rosta. Kan man lossa på skruvarna och plocka loss hela elmotorn, skrapa den ren och applicera rostskydd och sen återmontera? Antar att man måste byta packningen? 

 

 

Skärmklipp.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa lossa 2 övre skruvarna och lyft av den.. mellan elmotor och pumphus är det nog ingen packning, tätningen från pumpen borde vara runt axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Börjar se lite rost komma på min 90 också, så fyll gärna på med hur det går efter hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som vet om de övre två skruvarna lossar hela kåpan som rostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan också...   Köpte min "nya" båt mitt i förra säsongen och pumpmotorn såg hemsk ut. Hoppades att det skulle hålla för vågade inte röra något då, ville åka båt. Det höll och jag har bytt pumpmotorn i vinter. Skall försöka rädda den gamla och ha som reserv.

 

Jag har inte lossat bultarna på toppen men skulle absolut inte göra det.  Motorn är rund och i svart plåt och rostar således mycket. Den "första fyrkantiga" delen är av någon legering som inte rostar och det är oljetanken. Pumpen sitter på plattan nr 10 i MLind´s sprängskiss. Mellan pump och motor sitter det en "insex"-axel.

 

Jag skulle som sagt akta mig för att lossa "topp"bultarna eftersom jag tror att det kan vara mycket svårt att få motorn tät igen med tanke på hur min motor såg ut. Den har rostat mycket och skiktat sig som lökringar och flera lager har lossnat. Nu vet jag ju inte hur din motor ser ut.

 

Jag skulle lossa de fyra insexbultarna istället (Nr 11) Först skulle jag hälla ut oljan ur den gula pluggen. Delar du sen på motorn så får du bort den delen du behöver åtgärda. Axeln sitter kvar i pumpen eller motordelen. Håll koll på den. Tätningen består av ett oringsnöre som ligger i ett spår. Du kan antagligen använda samma igen eller byta med lämpligt oringsnöre.

 

Måla motorn, återmontera och återfyll olja.

 

Jag tänker försöka skrapa och slipa min gamla motor och sen måla några lager. Fundera även på att doppa den i något lämpligt gummiaktigt men vet inte vad. Kanske någon typ av tätskikt till kakel eller så. Får se vad jag får tag på när jag kommer dit. Ingen brådska för dagen.

 

Lycka till och återkoppla hur det går. Förstår de inte vad jag menar så fråga igen :-)

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skumt, i denna video har de plockat av den övre delen till en Mariner..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn står inpackad för vintern men ska lossa på presenningen i veckan. Måste sen koppla på ett batteri och tilta upp motorn så man ser hur de ser ut. Eller kan man släppa på någon ventil och lyfta motorn för hand för stunden?

 

När man har loss skiten hade man ju velat byta kolen alltså för där kommer man ju inte vilja pilla igen =)

Nån som testat?

 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nu ute på lindahls motor och de sa att man kan återanvända packningen.

Han sa att man måste lossa hela enheten och inte lossa skruvarna upptill för de håller bara elmotorn på plats.

De hade ingen erfarenhet med att fräsha upp ytterhöljet utan de bytte hela paketet varje gång =)

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror problemet är att man inte når de bakre skruvarna för att lossa motorn, det är bara de främre man kommer åt? Verkar som man måste plocka ner hela tiltenheten för att komma åt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute idag och kollade på powertilten. Den är mycket rostig och att lossa elmotorn enbart går inte, en skruv i bakkant är dold... :(

 

B5CEF406-989D-4D1C-9EDC-334279B4E120.jpeg

B83E73A1-613B-4FA4-B50D-25F600129243.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, du måste ta bort enheten.

 

Jag uppfattade att du hade fått bort kolven och pumpen eftersom din första bild är just enheten i ett skruvstycke.

 

Hela enheten sitter i 2 rostfria axlat som går tvärs igenom kolvtoppen och underdelen av pumpenheten.

Dessa är säkrade med två rostfria stift. Ser ut som bultskallar men utan någon form av spår eller sexkantskalle. 

Du måste få bort stiften. Skall dras rakt ut. Använd avdragare eller kofot eller liknande. Kan sitta mycket hårt. Därefter knackar du ut axlarna från ena sidan. Därefter lossa elkabeln och sim salabim så har du hela enheten i handen :)

 

Sen får du åtgärda motorn på lämpligt sätt. 

Skrapa och måla eller byta. Kanske doppa i något gummiaktigt så det blir vattentätt. Inte öppna den tror jag får då tror jag det inte blir tätt sen.

 

Min motor var fortfarande tät  när jag bytte den och den såg mycket mycket värre ut. Hade skiktat sig "flera lager" som ramlat bort. Tätningen i toppen började komma fram och liksom glipade. Jag vågade inte behålla min gamla. Din går säkerligen att rädda med lite arbete.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja tack! Fann följande film som visar processen. Får väl ge mig på detta helt enkelt. Hur stoppar man rostprocessen?

 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...