Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pagge

Laddningsregulator TWC

Rekommendera Poster

Hej jag har en äldre TWC laddningsregular i båten 

den lämnar laddar ca: 15V vet inte om det är alldeles för mycket skall väl vara ca: 14,1V

finns det någon bättre regulator än denna TWC eller ska jag fortsätta att ladda batterierna med 15V

MP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Hej, du fick en del bra råd redan 2010 enligt denna mg-tråd.
Har du glömt det? ;-)

TS kanske hoppas att någon har kommit på något nytt under dom senaste 8 åren?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det den regulatorn som kokade sönder många batterier.

Mina Optima AGM höll två år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pagge.... jo, själva det faktum att din laddregulator benämnd TWC har överlevt och funkat hela åtta år sen sist, just detta faktum är nog bästa beviset på att den funkar bra!?

Din laddningsreglering har uppenbarligen gjort sitt jobb bra under många år, vad mer kan man begära?
[Tänker att eftersom har du tydligen inte under dessa åtta år märkt av problem typ batterigasning eller annat - så funkar nog twc:n ypperligt?]


Mitt råd får bli...
Var glad att det hitills funkat så bra, sluta oroa dig!
Laddningsregulatorer av din typ är elektroniska och utsätts därför inte för mekaniskt kontaktslitage. Och just eftersom den visat sig fungera såpass länge i just din båt så... Glöm TWC:n som felkälla!


(Hmm... glöm däremot aldrig "egen-initierade"  tidigare forumtrådar här på MG-forumet. (Tror att du  och alla andra läsare kan ana  hur mycket extrajobb/inläggstjafs detta eventuellt kunde ha orsakat i denna din nya och helt onödiga forumtråd - om jag inte av ren tur råkat snubbla över din äldre forumtråd!? ;)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Pagge.... jo, själva det faktum att din laddregulator benämnd TWC har överlevt och funkat hela åtta år sen sist, just detta faktum är nog bästa beviset på att den funkar bra!?

Din laddningsreglering har uppenbarligen gjort sitt jobb bra under många år, vad mer kan man begära?
[Tänker att eftersom har du tydligen inte under dessa åtta år märkt av problem typ batterigasning eller annat - så funkar nog twc:n ypperligt?]


Mitt råd får bli...
Var glad att det hitills funkat så bra, sluta oroa dig!
Laddningsregulatorer av din typ är elektroniska och utsätts därför inte för mekaniskt kontaktslitage. Och just eftersom den visat sig fungera såpass länge i just din båt så... Glöm TWC:n som felkälla!


(Hmm... glöm däremot aldrig "egen-initierade"  tidigare forumtrådar här på MG-forumet. (Tror att du  och alla andra läsare kan ana  hur mycket extrajobb/inläggstjafs detta eventuellt kunde ha orsakat i denna din nya och helt onödiga forumtråd - om jag inte av ren tur råkat snubbla över din äldre forumtråd!? ;)
 

Finns det forumregler som säger att man inte får ställa samma fråga flera gånger??

Jag tycker inte det är TS som skapar inläggstjafs. Vem ska få bestämma vad som är "helt onödig forumtråd"?  Du??

Förövrigt håller jag med om det du skriver om TWC-regulatorn . En bra grej, min har gjort sitt jobb utmärkt i 30 år/5500 timmar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Rascal säger:

Finns det forumregler som säger att man inte får ställa samma fråga flera gånger??

...

På sätt och vis...

"Posta inte samma inlägg gång på gång." :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Mackey säger:

På sätt och vis...

"Posta inte samma inlägg gång på gång." :)

 

Mackey

Du har rätt men i det här fallet är det ju låååångt mellan gång    på    gång (8 år). Då tycker jag att man kan ha lite överseende och framförallt påpeka på ett vänligare sätt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt okej att fråga samma sak var åttånde år.

 

Sedan uppfattade jag det som Thomas-1 skrev lite skämtsamt medan du inte gjorde det och jag kan absolut även förstå hur du tänkte.

 

Jag vet inte vem av oss som tolkade inlägget från Thomas-1 rätt, men man kan konstatera att det är svårt att förmedla "den rätta känslan" av skämt eller allvar i skriven text.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla fina råd, nu lovar jag att inte tjata något mer

jag kan bli lite tjatig ibland

MP

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...