Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Monsunen

Bo på båt tips.Vinterhamn Göteborg.

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om någon här på MG bor eller har bott en vinter ombord på båten i långedrag eller i lillabommen i Göteborg? Jag skulle vilja höra från någon med erfarenhet hurdant det är med dusch, toa, tvätt och hur ni gör med uppvärmingen mm. All information är värdefull för mig. Jag har en monsun 31 som jag ska bo permanent på med start till hösten. Jag studerar i Göteborg och mitt andrahandskontrakt på lägenheten går ut då. Samtidigt har jag länge velat testa att bo permanent på båt så det ska bli kul och spännande.

 

Jag ska isolera båten med 20mm skumplast typ liggunderlag i hela båten. Det sitter en gammal gåhåvärmare med vattenburen värme i båten men jag kommer främst använda el till uppvärmning. Jag tänket mig 2kw värmeelement/fläkt till att värme och en liten elektrisk avfuktare för att få bukt fukten i luften/kondens.

 

Tycker ni att detta låter rimligt? Kommer en 2kw värmare räcka ner till -7?

 

 

Alla tips och tricks är värdefulla!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Monsunen säger:

Jag tänket mig 2kw värmeelement/fläkt till att värme och en liten elektrisk avfuktare för att få bukt fukten i luften/kondens

2kW räcker nog inte så jättebra om det blir minus 7. Men de få dagarna kansek du kan komplettera med GeHå.

Avfuktare är bra, behövs när det är lite varmare. Är det runt 0 ligger luftfuktigheten ombord på kanske 45%, då finns inget problem med luftfuktigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 kw räcker absolut utan tvekan till en Monsun 31.  Det är ung vad jag har till min 37-fotare. Går fint ned till ca ett par minus, sedan får jag starta dieselvärmaren ( luftburen värme ) och köra den på låg effekt som tillägg.