Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Monsunen

Bo på båt tips.Vinterhamn Göteborg.

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om någon här på MG bor eller har bott en vinter ombord på båten i långedrag eller i lillabommen i Göteborg? Jag skulle vilja höra från någon med erfarenhet hurdant det är med dusch, toa, tvätt och hur ni gör med uppvärmingen mm. All information är värdefull för mig. Jag har en monsun 31 som jag ska bo permanent på med start till hösten. Jag studerar i Göteborg och mitt andrahandskontrakt på lägenheten går ut då. Samtidigt har jag länge velat testa att bo permanent på båt så det ska bli kul och spännande.

 

Jag ska isolera båten med 20mm skumplast typ liggunderlag i hela båten. Det sitter en gammal gåhåvärmare med vattenburen värme i båten men jag kommer främst använda el till uppvärmning. Jag tänket mig 2kw värmeelement/fläkt till att värme och en liten elektrisk avfuktare för att få bukt fukten i luften/kondens.

 

Tycker ni att detta låter rimligt? Kommer en 2kw värmare räcka ner till -7?

 

 

Alla tips och tricks är värdefulla!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Monsunen säger:

Jag tänket mig 2kw värmeelement/fläkt till att värme och en liten elektrisk avfuktare för att få bukt fukten i luften/kondens

2kW räcker nog inte så jättebra om det blir minus 7. Men de få dagarna kansek du kan komplettera med GeHå.

Avfuktare är bra, behövs när det är lite varmare. Är det runt 0 ligger luftfuktigheten ombord på kanske 45%, då finns inget problem med luftfuktigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 kw räcker absolut utan tvekan till en Monsun 31.  Det är ung vad jag har till min 37-fotare. Går fint ned till ca ett par minus, sedan får jag starta dieselvärmaren ( luftburen värme ) och köra den på låg effekt som tillägg.
Det viktiga även med en Monsun är naturligtvis isolering mot naket grp/skrov ( dubbla tillskurna liggunderlag med slutna celler , Biltemas för 150:- är bra , eller annat isolerande material). Sätta extra luckor ovanför takfönster och gärna yttre plexi på övriga sidofönster, annars blir det mycket kondens. )   Jo, jag har en Stelton fotogenlampa ( 700 w ) också om det skulle bli riktigt svinkallt ute.
Bott i båten året runt sedan 2013.
Här på bilden är det noll grader ute, men varmt och gott i ruffen.

23593373_10155796301573396_3076217742599672097_o.jpg.91e59826eebe20f6bbc636e9a0875791.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Uppfattar din fråga som att du är säker på att  få hamnplats i antingen Långedrag eller Lilla Bomen?
Hmm... vill inte måla f-n på väggen men har du nåt bindande kontrakt på hamnplats eller fantiserar du bara litet allmänt förberedande?


[Bostadssituationen i Göteborg för studenter med svag ekonomi är tyvärr kaotisk. Gäller nog också de som  har egen båt och egentligen bara söker hamnplats? Här en äldre forumtråd angående problemet att hitta en bra hamnplats med hyfsad kollektivtrafik till centrum och även lämplig service av el, dusch, datauppkoppling, etc.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Välkommen till forumet!
Uppfattar din fråga som att du är säker på att  få hamnplats i antingen Långedrag eller Lilla Bomen?
Hmm... vill inte måla f-n på väggen men har du nåt bindande kontrakt på hamnplats eller fantiserar du bara litet allmänt förberedande?


[Bostadssituationen i Göteborg för studenter med svag ekonomi är tyvärr kaotisk. Gäller nog också de som  har egen båt och egentligen bara söker hamnplats? Här en äldre forumtråd angående problemet att hitta en bra hamnplats med hyfsad kollektivtrafik till centrum och även lämplig service av el, dusch, datauppkoppling, etc.]

Lilla bommen är normalt sett en gästhamn, så där brukar vara väldigt lätt att få plats på hösten (men kostade i höstas drygt 2000 i månaden + el för en monsun). Under senhöst och vintern brukar det ju finnas massor av plats i Långedrag också, så borde väl inte vara något problem. Långedrag är ett trevligare ställe att bo på, även om det inte ligger lika centralt. Det märks också på antalet permanentboende på bägge ställena (det är betydligt fler i långedrag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag har en plats reserverad i lillabommen men hoppas på långedrag. Jag har skickat en ansökan och får svar nån gång i vår. 

 

Jag har nu påbörjat isoleringsjobbet. Köpte betongtäckmatta 9mm tjock, 2 meter bred säljs  för 80kr löpmetern. Lagt dubbla lager under mahogny ribborna på skrovsidorna. Jag behövde inte limma eftersom ribborna pressar isoleringens mot skrovet. Under kojerna i salong och förpik finns inga ribbor så där måste limmas och klä med något material som är lite tuffare och lättare att hålla rent. Jag funderar på vinylmatta som används på väggar i badrum. Har någon erfarenhet av det? Eller ett annat tips helst billigt!:) 

FC1D380C-0ADF-4C3C-B2FC-62B801B49E17.jpeg

D28379BF-1A6A-4573-84B3-4F540DAFEFCC.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har klätt stuvarna med oljehärdad masonite, hållbart och billigt men man får sätta lister att skruva i.

Idag skulle jag nog sätta skummad PVC. Nuvarande båt är alla stuvar integrerade i innerlinern så jag slipper. Garderoben ska däremot få skummad PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klipp till liggunderlag med slutna celler, går fint att klämma fast i de stuvarna. Ett sätt att undvika fukt i alla utrymmen som vetter mot enkellaminatskrov är Bauhaus värmekabel , 25w/m , ökar också värmen förutom att det håller mögel borta. Jag har också lagt tunn isolerande matta under heltäckningsmattan, det kallaste området vid båtboende är alltid golvet. Under takskivorna är det också bra att stoppa in ngn isolermatta ( tunnare eftersom det är svårt att få skivorna på plats igen annars. ) Som  jag gjort också det senare åren efter flera års åretrunt-boende är att sprida värmen så mycket det går , fler små el-element/frostvakter istället för ett par större element.

Ruffluckan är också ett köldhål, bra om man kan dubblera med extra trälucka , plexi eller annat.

Sittbrunnskapell är även det nästan ett måste , minns första årets snöröjning i sittbrunnen .... 😕

Sen till en av de ljusare sidorna av vinterboendet, man seglar året runt. 

Just denna bild från påskafton när vi bröt igenom isen in till Henån efter att ha seglat från Käringön upp genom Malö Strömmar.

 

 

IMG_0963.JPG

Redigerad av leleif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, leleif säger:

Ett sätt att undvika fukt i alla utrymmen som vetter mot enkellaminatskrov är Bauhaus värmekabel , 25w/m , ökar också värmen förutom att det håller mögel borta.

Värmekabel är effektivt för att få bort kalla punkter.

Till husvagnar finns det elektriska golvmattor som ökar komforten ganska mycket.

Mögel är dock inget problem, det är alldeles för torrt för att mögel ska växa i en uppvärmd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

...

Mögel är dock inget problem, det är alldeles för torrt för att mögel ska växa i en uppvärmd båt.

 

 😊 Fråga oss här i hamnen som bott i åratal ...

Senast för några veckor sedan såg jag ett innertak på en grannbåt, det var ingen rolig syn efter vintern.

Det finns en anledning till att en hel del av oss vinterliggare kör med avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, leleif säger:

Det finns en anledning till att en hel del av oss vinterliggare kör med avfuktare.

Det gör jag också men då är det ouppvärmt.

Får man mögel i ett uppvärmt utrymme så beror det på för dålig ventilation. Hemma har jag idag 5° utomhus och 92% luftfuktighet, inomhus 21,0° och 30% luftfuktighet.

Fuktig luft som värms blir alltid mycket torrare.

--

Tillägg:

För att få tillräcklig ventilation i en båt under vintern så bör man ha en fuktstyrd badrumsfläkt som startar när luftfuktigheten överstiger 50%, då har man en bit kvar till de 70% som krävs för att mögel ska kunna växa.

Givetvis ska man ha en hygrometer också för att ha koll på luftfuktigheten.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag kan inte se i något inlägg att man bör/ska limma fast isoleringen mot naket skrov,...det blir inte så trevligt mellan skrov och isolering som liggunderlag...har rivit bort och bytt isolering och då snackar vi mögel o alger o ingen vidare luftkvalité och detta gäller även durken...såvida man inte har luftspalt då förstås

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-25 på 13:34, Monsunen säger:

Lagt dubbla lager under mahogny ribborna på skrovsidorna. Jag behövde inte limma eftersom ribborna pressar isoleringens mot skrovet. Under kojerna i salong och förpik finns inga ribbor så där måste limmas och klä med något material som är lite tuffare och lättare att hålla rent. 

FC1D380C-0ADF-4C3C-B2FC-62B801B49E17.jpeg

 

 

4 minuter sedan, Zaphir säger:

jag kan inte se i något inlägg att man bör/ska limma fast isoleringen mot naket skrov,...det blir inte så trevligt mellan skrov och isolering som liggunderlag...har rivit bort och bytt isolering och då snackar vi mögel o alger o ingen vidare luftkvalité



I TS fall är det nog ok att träribborna pressa mot bordläggningen. Blir det luftfickor under bör det nog limmas.

För en tillfällig lösning kan ku va att man får isolerat det viktigaste.

 

Det värsta är att tillfälliga lösningar ofta tenderar att bli permanenta.

Skall man limma krävs det ju en viss temperatur på bordläggningen.

När jag började isolera förpiken på min nuvarande båt, var det 15 minusgrader ute - då krävs det extraordinära lösningar.

 

5ac632c6a632d_IsoleratBB.jpg.9b328c260e729ef49e40a845ad85c215.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Thallatha säger:

När jag började isolera förpiken på min nuvarande båt, var det 15 minusgrader ute - då krävs det extraordinära lösningar.

 

5ac632c6a632d_IsoleratBB.jpg.9b328c260e729ef49e40a845ad85c215.jpg

 

Tänk att du fortfarande har frigång ;););) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helt fritt är det väl inte. ;) ;) ;)

 

Försökte komma ut häromdan, men isen var så tjock att jag fick ge mig.

 

thumbnail_20180402_181214_resized.jpg.9c2cc96853882b63e55cee2902a5f1da.jpg

Men regn och plusgrade under ett par dar har ändrat förutsättningarna. 

På lördag kan jag nog komma ut och ta min nyrenoverade båtplats i bruk.

 

thumbnail_20180401_112106_resized.jpg.4308fa44076d9d587aaeaeb9dcf785fc.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

snyggt jobbat thallatha :) 

i min gamla dixie var det just tillfälliga lösningar blivit permanenta...värst var förpiken med ruttet distansmaterial o slemmigt gammal lim blandat med mögel..tog mig en vinter också att fixa men fint blev det :) 

jag kunde ligga med t-shirt o känna hur värmen studsade tillbaka till kroppen

efter det förstärkte jag svajkölen som blivit pga ägaren före sänkt durken men inte förstärkt nånting...blev också väldigt bra och skönt med ståhöjd i ruffen

känns så skönt när det är torrt och fräscht och möjlighet till vinterturer

och nu har jag börjat om igen med en annan båt för jag gjorde en mellanlandning på 2 år iland med bilintresse

man måste ha projekt :D 

Redigerad av Zaphir
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Monsunen, hur gick det med din vinterplats?

Jag har själv lite funderingar att bo en vinter i Göteborg och föredrar nog i så fall Lilla bommen. Skall jag bo i en stad vill jag åtminstone bo centralt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Gaidin:

Skall jag bo i en stad vill jag åtminstone bo centralt.

Är det inte större risk för "odågor" då?

Min båt låg i Långedrag en sommar och även om jag mest åkte bil dit så funkade det bra med spårvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, kanske det, men jag kan vara min egen odåga :)

Bor man i båten är man ju på plats stora delar av tiden, framförallt nattetid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Tja, kanske det, men jag kan vara min egen odåga

Ja du kanske blir problemet ;)

Har du kollat kostnader och villkor? Inte för att jag tänker bo där men det är kul att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var mest det jag ville höra med TS om men jag har ställt frågan till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-14 vid 13:21 skrev Gaidin:

@Monsunen, hur gick det med din vinterplats?

Jag har själv lite funderingar att bo en vinter i Göteborg och föredrar nog i så fall Lilla bommen. Skall jag bo i en stad vill jag åtminstone bo centralt.

Jag skulle inte vilja bo i hamnen på lilla bommen.Det är stökigt livlig hela tiden och mera stölder än ex ute i långedrag.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...