Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
Zaphir

försäkring plastad träbåt

Fråga

hej

hett ämne eller iskallt?

behöver försäkra min plastade träbåt 10x3.6 ekskrov från början

någon som vet vem man kan kontakta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Hej här också, jag är hos Svenska Sjö som verkar bra och jag har även motor försäkr. Fin båt du har, vilken motor sitter i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är bara att kontakta försäkringsbolagen eller gå in på deras hemsidor och fylla i uppgifterna.

Kolla åtminstone med Svenska Sjö, If och Pantaenius. 

Fler här tex har gått över till Pantaenius, lite dyrare men generösare regler och framförallt inga åldersavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

hej och tack för svar

har kontaktat svenska sjö. pantaenius, svedia, bas men har kvar att prova alandia och if

de första har jag fått nej ifrån

motorn är en ford lehman på 80 hk eller en nisseford(nils gustavsson)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Gäst

Alandia är det som gäller, de verkar vara de enda som försäkrar fd arbetsbåtar, träbåtar och dylikt. Kostar en del men är mycket bra att ha att göra med. De andra bolagen tecknar inga nya försäkringar på ovan nämnda  båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

förresten tycker jag som många andra att det är väldigt märkligt..jag mailade alla och bifogade en bild på båten men det kom nej...vad gör jag för fel egentligen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
38 minuter sedan, Lodka säger:

Alandia är det som gäller, de verkar vara de enda som försäkrar fd arbetsbåtar, träbåtar och dylikt. Kostar en del men är mycket bra att ha att göra med. De andra bolagen tecknar inga nya försäkringar på ovan nämnda  båtar

ja dom är ju nästa bolag jag tänkte ringa...nu är ju båten plastad så jag tänkte kalla den plastskrov med träöverbyggnad...börjar bli rädd att nämna ordet plastad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

har skickat en förfrågan till alandia

nu ska jag gå till kyrkan o be en bön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Gäst

Mycket plastade träbåtar i Finland,  så tror inte det är någon ovanlig båttyp för Ålänningarna att försäkra faktiskt.  Svenska bolag tar inte i plastade träbåtar med tång, vilket jag tycker är synd. Rätt utförd plastning och man har en robust båt till liten peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan, Lodka säger:

Svenska bolag tar inte i plastade träbåtar med tång

Det beror på att man inte anser sig kunna bedöma riskerna. Eller möjligen att man bedömer risken för stor.

Skulle försäkringsutbetalningarna bli stora så är det andra som får betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Gäst
1 timme sedan, bhemac säger:

Det beror på att man inte anser sig kunna bedöma riskerna. Eller möjligen att man bedömer risken för stor.

Skulle försäkringsutbetalningarna bli stora så är det andra som får betala.

Eller på att svenska bolag helst försäkrar sådant dom tjänar pengar på,  och har ringa erfarenhet av båtar. Skulle dom intressera sig så finns ju möjligheten att dokumentera blivande försäkringsobjekt innan teckning. Att kategoriskt avfärda tex  alla båtar som någonsin tidigare gått i yrkestrafik utan att ens begära in ett enda dokument känns sådär tycker jag personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är nog framförallt plastade träskrov man inte vill försäkra. Eftersom man inte har någon statistik så är man inte beredd att ta risken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Gäst
11 minuter sedan, bhemac säger:

Det är nog framförallt plastade träskrov man inte vill försäkra. Eftersom man inte har någon statistik så är man inte beredd att ta risken.

Tyvärr inte, går inte att försäkra en fd arbetsbåt hos svenska bolag, tro mig jag har försökt. Spelar ingen roll om skicket är utmärkt,  båten är besiktad och värderad och väldokumenterad, blir nej redan i telefonen. Förr om åren kom en representant från berörda bolag ut och besiktade på plats, på försäkringstagarens egen bekostnad,  sedan offererade dom en premie och självrisk om båten var i godtagbart skick, men idag är det stopp. Visst ska man sålla bort vraken, det säger jag inget om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

tack alla för era svar.

det blev alandia till slut som försäkrar båten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Föredömligt att återkomma med resultatet i tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...