Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Slowrider

Västkusten i juli 2018, får man plats?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ja vi har i år planerat att köra ner till västkusten från hemmavattnet i Vänern och tillbringa 3+ veckor där. Vårat plan är att gå upp till Strömstad och sas "jobba" oss söderut B).

Vi vill ju se det bästa och finaste, känt och okänt, gästhamnar och naturhamnar samt bara cruisa runt i högsommaren :D

 

Jag förstår ju att vi inte kommer att vara direkt ensamma, inte som i Vänern där man oftast kan gå dit man vill när man vill och förutsätta att man få plats.

 

Men det är ju många som gör det och njuter av det, så då tänkte jag att det finns kanske tips att få innan vi börjar på allvar planera rutten.

 

Vad bör man undvika, Koster- och Väderöarna har jag hört är nästan omöjliga att få plats vid eller hur är det?

Finns smarta alternativ till Hunnebostrand, Smögen, Hamburgsund, Fiskebäckskil, Fjällbacka, Grebbestad m.m. där man kan lägga sig i närheten och promenera? Tänker t.ex. på Marstrand där man kan lägga sig vid Nordön gästhamn i stället och sedan gå in för att slippa trängseln, kanske finns det flera smarta sådana.

Naturhamnar där det inte är kaosfullt och där man kan få riktig skärgårdskänsla och trygg natthamn utan att känna sig som på Tokyos tunnelbana? (Gärna där alla barnfamiljerna helst inte lägger till :rolleyes:)

 

Det finns ju bokningsbara platser också, funkar det eller är det uppbokat veckor i förväg? Vill ju inte detaljplanera i maj, man vet ju knappt samma dag om man kan gå dit man tänkt...

 

Ja vi är jättetacksamma för alla tips vi kan få, förra året hann vi "bara" med Kärringön och Henån sen blåste resten av tiden bort. I år har vi mera tid men samma båt och nya drömmar!

Båten är en Fjord på 9m och den behöver ca 1m i djup,

 

Tack på förhand!

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Slowrider säger:

Inga västkusttips alls 😮😊

 

Vi kanske inte vill ha hit fler, därav inga svar. ;) Nä skojar bara, går det en svensk på två norskar får vi vara glada. :D

Vid Fiskebäckskil har du strax innan hamninloppet på höger sida Gullmarstrand konferens och hotell. Ligg långsides vid kaj/brygga och betala i hotellreceptionen. Sist betalade vi tror jag 100 eller om det var 150 per natt. Bra mycket billigare än inne vid slipen iallafall.

 

I Lysekil är ju den gamla fiskehamnen att föredra, eller nordhamnen på nordsidan om centrum.

 

Naturhamnar finns ju i massor runtomkring.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En möjlig lösning för Hunnebo är att gå in i den grunda viken söder om hamnen. Hemma kallar vi den "Hunnebo lera". Det är väldigt grunt en bit in, men dit kommer du ändå inte eftersom det är en låg gångbro över viken där. Det går rör på botten, så ankra bör du inte göra, men en långsides förtöjning längs berget med en omgång fendrar mellan bör funka. Ingen båttrafik att prata om in dit, så det bör vara rätt fritt från svall. Sen är det bekvämt promenadavstånd in till Hunnebo "centrum". Nån kilometer.

Jag vet inte om det är för grunt för att komma in till land med en meters djupgående, så se tipset som nåt att testa i låg fart med ekolod och fördäcksutkik. :) Det är mjuk botten i alla fall, så ingen större fara att nudda...

Här är en enklare skiss som visar sträckan jag tror skulle kunna funka att testa:
https://kartor.eniro.se/m/or8AL

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-23 på 23:05, pseudonym säger:

 

Vi kanske inte vill ha hit fler, därav inga svar. ;) Nä skojar bara, går det en svensk på två norskar får vi vara glada. :D

 

Naturhamnar finns ju i massor runtomkring.

 

Norskar, lägger de sig i naturhamnar också eller mest finhamnarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste mig till någon stans att det inte är så många som övernattar i naturhamnarna längre utan mest dagsutflykter, om det stämmer kan det ju vara bra att söka natthamn lite senare på kvällen.

 

Kan det stämma?

 

Användandet av bokningsbara hamnar, har ni erfarenheter av det?

 

Ja jag vet att det är tråkigt när det blir för mycket planering men det kan ju vara en lösning...

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Slowrider säger:

Jag läste mig till någon stans att det inte är så många som övernattar i naturhamnarna längre utan mest dagsutflykter, om det stämmer kan det ju vara bra att söka natthamn lite senare på kvällen.

 

Kan det stämma?

 

Användandet av bokningsbara hamnar, har ni erfarenheter av det?

 

Ja jag vet att det är tråkigt när det blir för mycket planering men det kan ju vara en lösning...

 

/Jocke


Här finns en tråd där platsbokning i gästhamn diskuteras en hel del. Åsikterna går väl åt olika håll, kan man säga.

Funkar inte att länka till forumet (det blir en bild i stället!) så jag lägger in länken med en felstavning...

https://www.waringuiden.se/forum/topic/78146-optimal-ankomsttid-till-gästhamn-eller-bokning/

 

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekognosera lite på min föreslagna "naturhamn" i Hunnebo nästa gång jag är där uppe. Om jag kommer ihåg det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Slowrider säger:
På 2018-02-23 på 23:05, pseudonym säger:

 

Vi kanske inte vill ha hit fler, därav inga svar. ;) Nä skojar bara, går det en svensk på två norskar får vi vara glada. :D

 

Naturhamnar finns ju i massor runtomkring.

 

Norskar, lägger de sig i naturhamnar också eller mest finhamnarna?

 

Norrmän - de finns väl över allt i den norra delen av bohuskusten:

Det är väl inte så konstigt. Bohuslän har ju varit ett norskt landskap, ända till de råbarkade svenskarna kom och la beslag på området. ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Slowrider säger:

Jag läste mig till någon stans att det inte är så många som övernattar i naturhamnarna längre utan mest dagsutflykter, om det stämmer kan det ju vara bra att söka natthamn lite senare på kvällen.

 

Kan det stämma?

 

 

Det är ju väldigt många som bara gör dagsutflykter med mindre båtar. Sen finns det ju en del naturhamnar som inte är så lämpliga som natthamn. 

 

Vid stabilt väder kan man ju ligga nästan var som helst.

Om du absolut lovar att inte yppa detta för en enda levandes människa, så kan jag tipsa dig om en av mina absoluta favoriter bland naturhamnar ;)

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html

 

Vet inte vad du har förbåt.

 

Min nuvarande motorseglare är 8,6 m lång och 3,05 m bred och sticker 1,45 m. Jag kommer in i spiltan med den, men det bör inte va nån direkt sjögång. Trotts att jag inte hör till den speciellt försiktiga typen, har jag fegat ur några gånger när jag försökt gå in.

Det finns ju en del guidböcker som gäller Bohuskusten.

 

https://www.bokus.com/bok/9789189564534/skanor-stromstad-din-guide-till-vastkustens-oar-gast-och-naturhamnar/

SXK har ju en del hamnguider och det är ju deras kommite för naturhamnar mm som kartlaggt och försett alla tänkbarar ställen man kan ligga på med bergsöglor, som finns redovisade i deras hamnskisser. Var och en ögla med exakt placering.

http://www.vastkustkretsen.se/HAK-kommitteen/HAK-kommitteen

 

http://www.vastkustkretsen.se/Publikationer/Publikationer?from=HAK.Publikationer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, raol säger:

1658... Get over it! ;)

 

 

Aldrig - och vi firar alltid 17 Maj hemma :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det gör vi me... fast inte pga russetåg frigörelse mm. syttenemaj 1980 gäller här

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi gick hemifrån (strax utanför Göteborg) och norröver i somras mellan v29-32 hade vi inga större problem med att få plats men vi hade heller inga bestämda platser att gå till utan la till där det fanns plats både i hamn och naturhamn. Och de tillfällen då vi skulle träffa vänner bokade vi antingen via hamnvärd eller Dockspot. Vi är heller inte morgonpigga utan äter gärna frukost (brunch?) vid 10-11 när de första nya gästerna anländer till hamnen :P. Nu har vi ju en planande båt så man tar ju sig snabbt från en hamn till en annan när det var fullt om så behövs, men som sagt någon stress eller oro över att inte få plats fanns aldrig.

Men storleken spelar roll, med båt på 7,45x2,85 kom vi in på de flesta ställena medan kompisarna med en båt på närmare 12x4 blev utan plats. Värre var det med fungerande septiksugar, så se till att tömma tanken när tillfälle ges.

Redigerad av Makro
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Bohuslän måste du vara i hamn innan kl 13 för att få plats, några timmar tidigare om väderleksutsikterna lovar hårda vindar och/eller dåligt väder.

Undvik generellt gästhamnar på orter som har krog och systembolag.

Grebbestad och Käringön bör undvikas, gärna flera gånger per säsong.

Förvisso är Skärhamn bra, för det mesta, även om det finns utskänkningsställen med  och systembolag.

 

Till Syd-Kosters finare lugnare hamnar är det litet svårnavigerat, även för norrmännen.

Antalet norrmän avtar med kvadraten på avståndet söder om Sotekanalen, eller i alla fall söder om Smögen/Kungshamn. Här är däremot tyskar och danskar mer vältaliga. Tyskarna brukar dyka upp senare i slutet av juli och i augusti.

Bohus-Malmön har en dold fin hamn som de flesta missar, litet labyrint för att ta sig dit. Marinan är utsatt för vind, svall och mindre superyachter.

De bästa och flesta naturhamnarna finns i Fjällbackaskärgården, och söder om Syd-Koster, men det ser ut som ett stenrösen i sjökortet bara avsett för extra grundgående kajak under högvatten, men det går att navigera där även med segelbåt med sunt förnuft, fördäcksgast med polariserade solglasögon och ekolodet påslaget. De inofficiella sjökorten över området är också bra att ha.

Det kan vara svårt att få tag på bensin på sjömackarna annat än i fem liters dunkar, diesel däremot finns det gått om, lägst pris i Göteborgs södra skärgård, sedan stiger priset med 15-20 öre per M norrut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Här är däremot tyskar och danskar mer vältaliga.


Är danskar och tyskar nånsin vältaliga? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Thallatha säger:

Om du absolut lovar att inte yppa detta för en enda levandes människa, så kan jag tipsa dig om en av mina absoluta favoriter bland naturhamnar ;)

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html

 

Vet inte vad du har förbåt.

 

Min nuvarande motorseglare är 8,6 m lång och 3,05 m bred och sticker 1,45 m. Jag kommer in i spiltan med den, men det bör inte va nån direkt sjögång. Trotts att jag inte hör till den speciellt försiktiga typen, har jag fegat ur några gånger när jag försökt gå in.

Det finns ju en del guidböcker som gäller Bohuskusten.

 

Tack för tipset, verkar ju vara spännande att ta sig in där och kan ju inte bli så många som får plats :D

 

Har ju köpt på mig en hamnguide av senaste årsmodellen, det var ju när jag läste den som jag såg att varenda kobbe, skär, ö eller stenbumling var ju en potentiell naturhamn enligt författarna. Nu är det ju klart att är det ett stabilt högtrycksväder kan man ju ligga var som helst, men hur ofta är det så...

 

Men jag hör vad du säger, man får våga lite för att vinna B)

 

För övrigt har jag (också) en Fjord fast en DC på 9 meter, drevet sticker väl ca 1 m när det är helt nere men osäker på vad minsta djupgående är med "Beech mode".

 

Tack för tipset!

 

/Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Makro säger:

När vi gick hemifrån (strax utanför Göteborg) och norröver i somras mellan v29-32 hade vi inga större problem med att få plats men vi hade heller inga bestämda platser att gå till utan la till där det fanns plats både i hamn och naturhamn. Och de tillfällen då vi skulle träffa vänner bokade vi antingen via hamnvärd eller Dockspot. Vi är heller inte morgonpigga utan äter gärna frukost (brunch?) vid 10-11 när de första nya gästerna anländer till hamnen :P. Nu har vi ju en planande båt så man tar ju sig snabbt från en hamn till en annan när det var fullt om så behövs, men som sagt någon stress eller oro över att inte få plats fanns aldrig.

Men storleken spelar roll, med båt på 7,45x2,85 kom vi in på de flesta ställena medan kompisarna med en båt på närmare 12x4 blev utan plats. Värre var det med fungerande septiksugar, så se till att tömma tanken när tillfälle ges.

 

Låter hoppfullt!

 

Nä septitanken var svårtömd på kusten den ynka veckan jag var där i fjol, tur tanken är stor så jag kunde tömma i Trollhättan på hemvägen.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

I Bohuslän måste du vara i hamn innan kl 13 för att få plats, några timmar tidigare om väderleksutsikterna lovar hårda vindar och/eller dåligt väder.

Undvik generellt gästhamnar på orter som har krog och systembolag.

Grebbestad och Käringön bör undvikas, gärna flera gånger per säsong.

Förvisso är Skärhamn bra, för det mesta, även om det finns utskänkningsställen med  och systembolag.

 

Till Syd-Kosters finare lugnare hamnar är det litet svårnavigerat, även för norrmännen.

Antalet norrmän avtar med kvadraten på avståndet söder om Sotekanalen, eller i alla fall söder om Smögen/Kungshamn. Här är däremot tyskar och danskar mer vältaliga. Tyskarna brukar dyka upp senare i slutet av juli och i augusti.

Bohus-Malmön har en dold fin hamn som de flesta missar, litet labyrint för att ta sig dit. Marinan är utsatt för vind, svall och mindre superyachter.

De bästa och flesta naturhamnarna finns i Fjällbackaskärgården, och söder om Syd-Koster, men det ser ut som ett stenrösen i sjökortet bara avsett för extra grundgående kajak under högvatten, men det går att navigera där även med segelbåt med sunt förnuft, fördäcksgast med polariserade solglasögon och ekolodet påslaget. De inofficiella sjökorten över området är också bra att ha.

Det kan vara svårt att få tag på bensin på sjömackarna annat än i fem liters dunkar, diesel däremot finns det gått om, lägst pris i Göteborgs södra skärgård, sedan stiger priset med 15-20 öre per M norrut.

 

Tack, där fick jag mycket matnyttiga tips!

Men du glömde skriva var jag köper det "inofficiella sjökortet" ;)

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gällerdet tyska och danska språket har vältalighet ingenting att göra med förmågan att förstå språket, tvärtom. Det var ju antalet danskar och tyskar jag avsåg...

 

Det inoffeciella sjökortet över kosterskärgården gavs ut av firma "Nautiska publikationer" i Fiskebäckskil, förlaget finns inte kvar och korten är väldigt svåra att få tag i. Även Hydrographica  hade ett papperskort över området, men jag tror inte att man tryckte upp så många upplagor.

 

Ett tips kan vara att besöka Göteborgs och Öckerös skärgårdar under tiden alla dess båtfarare är längre norrut, och vice versa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Det inoffeciella sjökortet över kosterskärgården gavs ut av firma "Nautiska publikationer" i Fiskebäckskil, förlaget finns inte kvar och korten är väldigt svåra att få tag i. Även Hydrographica  hade ett papperskort över området, men jag tror inte att man tryckte upp så många upplagor.

 

Men... Hydrographicas sjökort går väl att köpa? Se www.hydrographica.se under "Köpa kort". Eller vet du något jag inte vet?

 

Dessutom har väl de flesta nyare elektroniska sjökort från t.ex Garmin redan lagt in dom så man kanske inte behöver papperskort när man fin-navigerar och ska lägga till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Slowrider säger:

 

Tack, där fick jag mycket matnyttiga tips!

Men du glömde skriva var jag köper det "inofficiella sjökortet" ;)

 

/Jocke

 

3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

 

Det inoffeciella sjökortet över kosterskärgården gavs ut av firma "Nautiska publikationer" i Fiskebäckskil, förlaget finns inte kvar och korten är väldigt svåra att få tag i.

 

 

Även Hydrographica  hade ett papperskort över området, men jag tror inte att man tryckte upp så många upplagor.

 

 

Nautiska publikationers kort över Sydkosters skärgård var ju ganska kass - i alla fall om man jämför med det gamla handritade kortet från mitten av förra seklet.

Köpte Hydrograficas kort för ett par år sen, men har inte fått använt dom. De verkar mera lovande - nästan som det gamla handritade kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2/23/2018 på 23:36, raol säger:

En möjlig lösning för Hunnebo är att gå in i den grunda viken söder om hamnen. Hemma kallar vi den "Hunnebo lera". Det är väldigt grunt en bit in, men dit kommer du ändå inte eftersom det är en låg gångbro över viken där. Det går rör på botten, så ankra bör du inte göra, men en långsides förtöjning längs berget med en omgång fendrar mellan bör funka. Ingen båttrafik att prata om in dit, så det bör vara rätt fritt från svall. Sen är det bekvämt promenadavstånd in till Hunnebo "centrum". Nån kilometer.

Jag vet inte om det är för grunt för att komma in till land med en meters djupgående, så se tipset som nåt att testa i låg fart med ekolod och fördäcksutkik. :) Det är mjuk botten i alla fall, så ingen större fara att nudda...

Här är en enklare skiss som visar sträckan jag tror skulle kunna funka att testa:
https://kartor.eniro.se/m/or8AL


 

På 2/20/2018 på 21:00, Slowrider säger:

Finns smarta alternativ till Hunnebostrand, Smögen, Hamburgsund, Fiskebäckskil, Fjällbacka, Grebbestad m.m. där man kan lägga sig i närheten och promenera? Tänker t.ex. på Marstrand där man kan lägga sig vid Nordön gästhamn i stället och sedan gå in för att slippa trängseln, kanske finns det flera smarta sådana.


 Nu har jag kollat på platsen jag föreslog. Den är tyvärr inte lämplig. Dels verkar det vara väldigt grunt utanför berget, dels är det delvis inhägnat område. Se bild som visar vy åt nordväst från Ödbybrons östra ände.

 

ingenbraplats.thumb.jpg.f61ca6c0b4225d129e9abdaca17ae29a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, raol säger:


 


 Nu har jag kollat på platsen jag föreslog. Den är tyvärr inte lämplig. Dels verkar det vara väldigt grunt utanför berget, dels är det delvis inhägnat område. Se bild som visar vy åt nordväst från Ödbybrons östra ände.

 

ingenbraplats.thumb.jpg.f61ca6c0b4225d129e9abdaca17ae29a.jpg

 

Nej det såg ju inte så kul ut :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så hopplöst, det finns ju bergis 7 000 öar att välja på.

 

Det är klart att skärgården är "smal" så när vädret är lite bättre för segling blir det genast lite svårare att hitta en skyddad förtöjningsplats.

 

Jag blir inte avskräckt, men kommer inte denna sommar.

Jag var en del i Bovalstrand och utanför Lysekil som barn och tonåring och jag gillar verkligen de karga öarna. Kanske är det därför jag älskar det yttre havsbandet i Stockholms skärgård.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...