Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skoter

Dammsugare startade brand i båt.

Rekommendera Poster

Jag tror inte det som påstås är sant. Nån elanslutning måste ha funnits. Jag vill inte gå så långt som att påstå att artikelförfattaren ljuger, men nåt är det som inte stämmer. Möjligen startade glöden redan på måndagen, när dammsugaren användes, och att den haft en tillgång på syre precis lagom för att pyra långsamt, utan att flamma upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på det senare. En gnista tände en glöd i någon dammtuss när dammsugaren användes och som sedan glödde länge.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inget man ska oroa sig för, jag har aldrig hört talats om något liknande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde kunna hända med hemmadammsugaren också. Och det har man väl aldrig hört talas om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Kane säger:

Borde kunna hända med hemmadammsugaren också.

Just därför vill jag inte dammsuga hemma ;)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Just därför vill jag inte dammsuga hemma ;)

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:
21 timmar sedan, Kane säger:

Borde kunna hända med hemmadammsugaren också.

Just därför vill jag inte dammsuga hemma ;)


Det har det säkert gjort, bara att ingen valt att skriva om det alt. Ingen av oss kommer ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler exempel på dammsugare som fattat eld utan att ha varit elanslutna. Här är ett spektakulärt exempel. Notera att texten anger att dammsugaren efter användning förvarades i ett "ledigt utrymme".

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2155659/Nuclear-submarine-linked-vacuum-cleaner-causing-400m-damages.html

 

De av oss som plockat isär en gammal dammsugare vet att det slinker igenom ett oerhört finkornigt damm genom filtren som lägger sig på ytorna fram till och förbi dammsugarmotorn till utloppet. Om gnistorna från motorns kollektor antänder detta dammlager så kan det uppstå ett långsamt pyrande i damskiktet som fortplantar sig bakåt mot dammfilter och dammsugarpåse när man stängt av och dragit ur sladden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag lärt mig att man skall aldrig dammsuga golvet runt öppna spisen på landet för tidigt - askbitar som ser helt utbrunna ut kan få nya liv i luftdraget i en dammsugare. Så dammsuger oftast när jag kommer till landet veckan efter eller så ställer dammsugaren utomhus ett tag om jag inte är 100% säker. Eller tar ut påsen.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sån där oro slipper man ju när man har en gammal båt.

Jag använder bara våtdammsugare, och det finns alltid vatten någonstans som kommer med så det är ingen risk att det tar sig i den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Seawolf säger:

Det finns fler exempel på dammsugare som fattat eld utan att ha varit elanslutna. Här är ett spektakulärt exempel. Notera att texten anger att dammsugaren efter användning förvarades i ett "ledigt utrymme".

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2155659/Nuclear-submarine-linked-vacuum-cleaner-causing-400m-damages.html

 

De av oss som plockat isär en gammal dammsugare vet att det slinker igenom ett oerhört finkornigt damm genom filtren som lägger sig på ytorna fram till och förbi dammsugarmotorn till utloppet. Om gnistorna från motorns kollektor antänder detta dammlager så kan det uppstå ett långsamt pyrande i damskiktet som fortplantar sig bakåt mot dammfilter och dammsugarpåse när man stängt av och dragit ur sladden.

Jag drar aldrig ur kontakten =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten för brand är nog extremt liten i normalfallet. En riktig dammsugare har både påse och  filter. I synnerhet en våtdammsugare har ett stort filter som man ju rengör ibland. Det mikroskopiska  damm som går igenom filtret är minimalt, det syns inget i motorn och mängden lär inte bli någon brand. Trots att man suger i mängder med fint damm när man har slipmaskinen ansluten till dammsugaren.

Men batteridammsugare har ofta inte påse utan förlitar sig på enbart ett filter. Som antagligen aldrig byts.  I detta fallet verkar den dessutom välanvänd eftersom batterierna är slut. En sådan ska man nog inte använda för att städa bort remdamm mm. Det är nog inte så dammsugaren är tänkt att användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...