Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
CaptainKongo

Reservdelar till VP (lite billigare)

Rekommendera Poster

Någon som har tips på var jag kan köpa reservdelar till min Volvo Penta D2-55 till bra pris?

Kollade t.ex. vad Volvo Penta återförsäljaren Björnhamravarvet tog för en ny generator, 4700:-,  och ny startmotor 5700:-.

 

Dessa två hittade jag till ett mycket bättre pris, generator=1895:- och startmotor=2995:- hos en firma i Nacka.

 

Är även på jakt efter 4st spridare, bränslepump och vattenpump. Någon som har ett tips på vad jag köpa dessa till en billigare peng än hos något varv?

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyss VP-delar här http://m.marinexpress.se/. Snabbt å smidigt. Vet inte hur de ligger generellt prismässigt, kolla själv efter det du vill ha. Jag köpte en orginal avgaskrök till md11c för 1300kr, överkommligt tycker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du kollade men startmotor.se har jag och flera andra handlat från och det verkar vara bra grejor. Fundera på att montera en kraftigare generator och ha originalet i reserv.

 

4 spridare i reserv? Verkar pessimistiskt, de jag känner har haft en. Volvo delar får man tag på i hela världen inom några dagar. Så mycket reservdelar ska man inte behöva. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är startmotor.se jag hittade generator + startmotor till bra pris. :)

 

För två år sedan bytta jag samtliga (4) spridare på motorn eftersom motorn hade börjat att knacka. Alla fyra vill jag minnas var trasiga, så om jag är på en plats där "inom några dagar" inte duger vill jag kunna byta alla själv och vara på säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Det är startmotor.se jag hittade generator + startmotor till bra pris. :)

 

För två år sedan bytta jag samtliga (4) spridare på motorn eftersom motorn hade börjat att knacka. Alla fyra vill jag minnas var trasiga, så om jag är på en plats där "inom några dagar" inte duger vill jag kunna byta alla själv och vara på säkra sidan.

 

Men släng inte dom gamla insprutarna, går utmärkt att renovera och ställa in trycket, blir som nya igen!

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Alla fyra vill jag minnas var trasiga

Ja då är det en annan sak. Tråkigt, en spridare ska ju hålla några tusen timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Ja då är det en annan sak. Tråkigt, en spridare ska ju hålla några tusen timmar.

Var mitt eget fel. Hade en massa vatten i dieseln och vattenavskiljaren blev full på väg från Estland till Visby. Vilket ledde till att alla fyra spridarna gick sönder. Troligtvis var fjädern på två av dem trasiga sedan innan, men ändå. Nya spridare fick beställas från Visby vilket innebar en veckas väntan i Visby. De gamla spridarna fick jag "pant" på, men nu vill jag ha fyra nya i reserv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, CaptainKongo säger:

Var mitt eget fel. Hade en massa vatten i dieseln och vattenavskiljaren blev full på väg från Estland till Visby. Vilket ledde till att alla fyra spridarna gick sönder. Troligtvis var fjädern på två av dem trasiga sedan innan, men ändå. Nya spridare fick beställas från Visby vilket innebar en veckas väntan i Visby. De gamla spridarna fick jag "pant" på, men nu vill jag ha fyra nya i reserv.

 

 

Jag förstår, ganska bra affärer det där med bytessystem,

för säljaren!

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

 

Men släng inte dom gamla insprutarna, går utmärkt att renovera och ställa in trycket, blir som nya igen!

 

;)

Där finns en möjlighet till ett minst sagt lönsamt extraknänck.

Läste någon gån om en långseglare som hade en provtryckningspump ombord och som drig in en bra slant i nästan alla hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...