Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Saratuve

Mögel i tygtaket

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en maxum 27 fot där vi tyvärr fått mögelangrepp i taket o på något ställe på väggen, efter en vattenläcka. 

Finns det något bra sätt att få bort de svarta mögelfläckarna eller kan man måla om taket? Isåfall med vad för färg? 

Vi har testat klorin och diskmedel o jag lyckas inte gnugga bort fläckarna (vågar inte ta allt för hårt heller med rädsla för o skada taket). 

 

Vore super tacksam för svar!

Hälsningar Sara 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte riktigt men jag vill minnas att jag tog bort mögelprickarna i taktyget med ättika som sprayades på och sen fick det verka en lång stund, 30-60 min. Tror inte det var klorin för då borde det blivit blekfläckar istället? Torkade sen med fuktig microduk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-18 på 14:37, Makro säger:

Jag minns inte riktigt men jag vill minnas att jag tog bort mögelprickarna i taktyget med ättika som sprayades på och sen fick det verka en lång stund, 30-60 min. Tror inte det var klorin för då borde det blivit blekfläckar istället? Torkade sen med fuktig microduk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack makro!

vi ska testa det! Har du eller någon annan erfarenhet av att måla om tygtaket? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att på sikt byta ut taktyget mot vinyl/skrovklädsel mest för att det har börjat att lossna och hänga ner men även för att det blir så lätt fuktigt. Måla det har jag inte tänkt på men jag vill helst ha ut det gamla oavsett fast det kräver ju en större arbetsinsats än målning. Jag får en känsla av att en målad yta skulle bli sträv, lite som sandpapper? Men det är väl bara att prova på en liten bit som inte syns så tydligt. Däremot har inte prickarna kommit tillbaka efter rengöringen som gjordes för ca två år sen i vår båt så i ert fall borde en ordentlig tvätt av taket funka om läckan är lagad och det inte är dåligt i övrigt?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika brukar fungera men sen gäller det att se till att det inte kommer tillbaka. Håll koll på temperatur och luftfuktighet, Några plusgrader och en luftfuktighet över 75% är bra levnadsvilkor för mögel. Den varma/fuktiga luften brukar var värst i taket.

Avfuktning och ozon håller möglet borta.

Mögel gillar tyg och andra organiska material.

Ett väldigt bra takmaterial är skivor av skummad PVC.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel tål varken högt eller lågt Ph bra.

Syra är lämpligare på tex syntetiska material, då alkaliska kan bryta ner det.

.. så spraya, svampa, med surt medel. Låt verka, ju kallare desto verkningslösare och längre tid krävs.

Det "döda möglet" tvättar du bort, efter att du sköljt/ våttorkat det sura, med alkaliskt medel. Våttorka/skölj bort detta alt. lägg på surt medel för att neutralisera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Har du förslag på vad för surt samt alkaliskt medel vi kan använda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Saratuve säger:

Tack för tipsen! Har du förslag på vad för surt samt alkaliskt medel vi kan använda? 

På icke metall.. vilken sur produkt som helst. Ätticka är ett föslag sen finns ju sura medel med ph ner till noll, såna ska du nog spä kanske 1/5-1/10

Alkaliska..kolla på sånt som heter typ vattenspädbart avfettningsmedel.. ph upp till 14.

Hottar du Ph 9-10 kan du köra koncentrat

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...