Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jacjoa

Köpråd Yamarin 59 HT / 5930

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har kommit fram till att jag vill ha båt till sommaren och efter mycket läsande här på Maringuiden och andra ställen har jag just nu fastnat för Yamarin 59 HT. Jag gillar HT-konceptet och har läst mycket positiva kommentarer och recensioner om Yamarinen.

 

De exemplar jag har hittat på marknaden just nu är från 2005-2008, således 10-13 år gamla. För själva båten är det ju inget konstigt så länge den är väl underhållen. Men jag funderar på hur det är med motorer som närmar sig 15 år. Det är Yamaha F115 som hänger på de båtar jag sett. Kommer man landa i att behöva byta motor eller kan man räkna med att dessa maskiner håller ett antal år till? Någon som har erfarenhet av lite äldre fyrtaktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Du har ju inte fått några svar så då hoppar jag in. 

En utombordsmotor som är 10-15 år gammal är oftast i slutet av sin livstid, men kan gå många år ändå. Allt beror på hur den är skött, och det går inte med säkerhet att avgöra genom att titta på den. Visst kan man få en bra bild av hur motorn förmodligen är skött om man ser hur båten är skött, men säkert är det inte. Jag vet många som putsat på kåpan utan att direkt veta vad de ska göra under den. 

Yamaha bygger generellt bra motorer och om de sköts rätt så kan de leva i många år. Många börjar dock fixa det mesta själva när garantitiden gått ut så då blir det mest beroende av hur kunnig båtägaren är. 

Kolla vad nuvarande ägare gjort genom åren, om kamrem bytts vid rätt intervall, om termostaten är kollad och bytt, impellern bytt, om oljan bytts regelbundet etc. 

Detta kanske inte är det mest uttömmande svaret men då frågan är rätt svår att svara på i allmänhet är det vad jag förmår just nu. 

Räkna med att du kommer behöva byta motorn relativt snart så är du iaf förberedd. Lever den länge har du "tjänat in" motorbytet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på min andra båt nu med just 115 hästars utombordare. Min förra båt hade en Mercury F115 som var en 2002:a, jag hade den till 2016. Det var aldrig några problem med den motorn och jag tror att den hade gått fint i många år till, men jag servade den regelbundet förstås.

 

Nuvarande båten, en Yamarin 59c har en Yamaha F115 från 2007. Den har jag haft i 2år nu och går också väldans bra. De jag pratat med som håller på med Yamaha-motorer brukar säga att 115-hästarna kan gå hur länge som helst, bara den servas som den ska. Så vi får väl se :).

 

Den här brukar jag serva själv på hösten, byta motorolja+filter, växelhusolja, tändstift vartannat år, och sen se över bränslefilter i motorn och byta det externa. Impeller och kamrem brukar jag lämna in för byte.

 

Så en bra driftsäker maskin som är ganska enkel att serva själv :)

 

För övrigt har ju min Yamarin 59c samma skrov som din tänkte 59ht, ett ganska vasst skrov som går bra i sjön. Det kan jag också rekomendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN och batrookie för denna info. Det låter ju i alla fall som att man kan känna sig ganska ok även med en något äldre motor om man känner att den verkar riktigt omhändertagen. Det är väl som med bilar, man kan aldrig vara säker på vad det är man får för "bonus" på köpet.

 

Då är det bara att hålla utkik och hoppas att beg-marknaden snart vaknar till liv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor på 10-15 år har lång tid kvar så länge man servar som de ska.

man får tänka på att de flesta kör sin båt några timmar under semestern varje år, dvs den totala körtiden är ofta inte så stor under åren. Annat är de med en bilmotor som går varje dag år ut och år in men de håller också länge om man servar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som tillägg kan jag väl saga att jag också haft en Yamarin 59HT var dock inte så imponerad av båten som sådan. Aldeles för lätt och ostabil tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft vår i 6 år och är väldigt nöjda.

Väldigt fina sjöegenskaper. Jag har 150-hästaren och då blir den väldigt rolig.

I min tycke förtjänar båten trimplan då den är känslig för sidvind och är gången inte plan så blir det lätt stötigt i sjö. 

 

För att den ska gå optimalt får man gasa lite och går som bäst i sjön mellan 28-35 knop. Av den anledningen skall du inte gå på en motor under 115HK. Då är det bättre att satsa på en annan båt.

 

Vi har utrustat vår med dieselvärmare och ligger ute hela familjen (2 + 2) ett par veckor per sommar med ca en vecka i stöpet.

 

De äldre modellerna hade problem med läckage vid rutan och plastiga gångjärn som går sönder av trycket ifrån gasdämparen. Dock har de nya en bättre lösning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stewe, vet du när problem med gångjärn och läckage åtgärdades och om det är något man kan ordna i efterhand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror det är 2009-2010 som det åtgärdades. Du ser det enkelt. Den gamla konstruktionen har 3 st svarta beslag på barbordsidan som håller fast rutan med gångjärn. Den nya konstruktionen är i alu och hela profilen är ett gångjärn. Kolla bilderna.

 

Det går säkert att beställa den nya konstruktionen ifrån Yamarin. Hålen i rutan är samma så den behöver inte bytas.

59HT_06_12_10539_4.jpg

pimg-yamarin-59ht-022346.jpg

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vår läckte också som ett såll och den var väldigt känslig för vågor...var som ett äggskal, vi var mycket missnöjda. Idag har jag en styrpulpet som väger betydligt mer och det ger mycket bättre komfort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Rolle85 säger:

vår läckte också som ett såll och den var väldigt känslig för vågor...var som ett äggskal, vi var mycket missnöjda. Idag har jag en styrpulpet som väger betydligt mer och det ger mycket bättre komfort.

 

Har sett dina kommentarer i andra trådar och gissar att du måste fått ett måndagsex. Skrovet har fantastiska egenskaper vilket är allmänt erkänt i båtpressen mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rolle85 Jag är nyfiken på vad du jämför med för båt när det gäller sjövärdigheten. Eftersom i princip alla andra verkar väldigt nöjda med sina båtar. Även i flera tester har den fått goda resultat.

Har även läst dina andra inlägg här på forumet om dina erfarenheter av denna båten, trist att det varit så mycket problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft massa båtar genom åren. Allt från olika DC, styrpulpet, HT. Jag hade tex dess föregångare, Yamarin 575 HT Big game eller vad den hette, den var grym. Vi ångrade att vi byte bort den med efterförljaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har också en 59 ht, dock med en yamaha 100 hk som helt klart räcker bra till denna båt, även om jag kan förstå att det blir stor skillnad med 150 hk! Innan jag köpte min båt (begagnad) så var jag skeptisk till att välja den mindre motorn, men efter att ha provat både 115 hk och 100hk så insåg jag att ändra faktorer är minst lika viktiga, tex vad som är kletat under båten, propeller, mm! Bottenfärg i flera lager bromsar rejält. Min båt som är omålad under och har en stålprop toppar 35 knop, och det går fint att marcha 27-28 även med 4 vuxna och några barn i båten. Just lyftet vid ca 27knop är markant, över denna fart går båten väldigt stabilt och lätt! Så, mitt råd är att absolut ha med 100hk i kalkylen, och titta kritiskt på helheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-02-18 vid 22:19 skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Du har ju inte fått några svar så då hoppar jag in. 

En utombordsmotor som är 10-15 år gammal är oftast i slutet av sin livstid, men kan gå många år ändå. Allt beror på hur den är skött, och det går inte med säkerhet att avgöra genom att titta på den. Visst kan man få en bra bild av hur motorn förmodligen är skött om man ser hur båten är skött, men säkert är det inte. Jag vet många som putsat på kåpan utan att direkt veta vad de ska göra under den. 

Yamaha bygger generellt bra motorer och om de sköts rätt så kan de leva i många år. Många börjar dock fixa det mesta själva när garantitiden gått ut så då blir det mest beroende av hur kunnig båtägaren är. 

Kolla vad nuvarande ägare gjort genom åren, om kamrem bytts vid rätt intervall, om termostaten är kollad och bytt, impellern bytt, om oljan bytts regelbundet etc. 

Detta kanske inte är det mest uttömmande svaret men då frågan är rätt svår att svara på i allmänhet är det vad jag förmår just nu. 

Räkna med att du kommer behöva byta motorn relativt snart så är du iaf förberedd. Lever den länge har du "tjänat in" motorbytet. 

Håller inte alls med om att en utombordare som är 10-15 år är i slutet av sin livstid.

Sköts allt som det skall har den många år kvar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en 59HT mellan 2007 och 2012. Väldigt nöjda med båten. Vi har haft både F100 och F115 pga motorbyte efter stöld. F100 funkar men jag skulle absolut rekommendera F115 alla dagar i veckan. Skillnaden är större än man tror och F115 har dessutom större motorvolym. Skillnaden i planing med mycket last (folk eller wakeboard etc) är väldigt stor. Samt att du normalt sett kör på lägre varvtal=ljudnivå med F115. Har för mig att vi fick ut ca 32 knop med F100 och 36-37 med F115.

 

En annan sak som gör väldigt mycket för helheten är full teak (fördäck, durk samt badplattformar). REkommenderas starkt.

 

Vår årsmodell hade batteriet monterat på styrbords sida vilket gjorde att båten lutade med ensam förare. Flyttade batteriet till mitten och det löste problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...