Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med åsikter/lösningar eller förslag. Min fråga gäller vad för sort packning ska jag använda vid montering av en nysvetsad svanhals/riser/stigare i min perkins 4108 M LOW LINE.

I den gamla konstruktionen fanns en gummiliknade packning mellan avgasklumpen och avgaslimpan. Denna mjuka packningen med sin flexibilitet tätade väl mot vattenfyllda kanaler i limpan med avgasutblås i mitten.  Samma ställe nu kommer att bli betydligt mera varm  tack vare de torra avgaserna. Dessa kommer att kylas lite senare nu på väg nerströms med en vatteninjektion från värmeväxlaren. Jag undrar om samma sort packning kan tåla de betydlig högre temperaturer nu? Bara hårda packningar skulle vara svårt att få täta utan vattenläckage!

Jag måste också nämna att i den gamla montering vatteninjektionen  ägde rum väldigt nära packningen vilket bidrog till att hålla tempen nere.

Jag har försökt att beskriva så gott jag kan mitt problem

Mvh Dimman

riser.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte en ny originalpackning funka?

Varför inte en vattenmantel runt kröken på avgasröret, det kommer att bli rödglödgat där avgaserna träffar röret.

Om du vill prova hemslöjd, gör en packning av lite tjockare kopparplåt och glödga den.

 

;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pentax föt ditt svar. Originalpackningen som sagt vär mjuk och gummiakrtig, frågan är om det kan klara av den högre temperaturen? Jag tänker linda in kröken med glasfiberband för att sänka tempen en del. Att mantla nu är inte aktuellt. Jag hoppas på att kunna testa och kontrollera tempen på avgasröret. Men först som sagt packning som tätar mot limpans vattenkanaler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Hittade en sajt med många olika RF-utföranden för avgaserna på Perkins. Kolla själv vad som kan vara relevant för dig.
Kylvatten-injektionen tycks ske ganska långt "nerströms" i vissa av dem, så visst blir röret hett i den torra mellandelen. Men inte värre än att packningar tål detta vad det verkar.


Har ett par funderingar i ämnet...
1. Ni med förgasar-bensinmotorer, labba inte lika lättvindligt med avgaskylningen. (Sådana motorer är - till skillnad från dieselmotorer - beroende av värmen från avgaserna i grenrör/limpa för att förgasa bränslet på bästa sätt).
2. Ni med gjutjärns-avgaskrökar, tänk på att gjutjärn spricker lätt om kallt vatten sprutas på riktigt heta ytor. [RostFritt är betydligt starkare och tål shock-kylning/ metallkrympning betydligt bättre (dessutom så behåller RF:en sin styrka medans gjutjärn rostar till allt tunnare dimension/styrka.)]

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tänkte snarast på en ny packning från Perkins.

Det kan ju vara så att packningen du har är tillverkad av "klingerit" ett mycket värmetåligt material som innehöll asbets, vilket inte får säljas längre, har blivit utbytt mot sämre material, men kanske hälsosammare.

Så varför inte prova din gamla packning.

 

Jag förutsätter att du har kollat så att din fläns är plan och inte har slagit sig av svetsningen.

 

Lite OT,

Jag är fortfarande orolig att röret blir väldigt varmt, varför inte borra i en nippel i din fläns och låt kylvätskan gå i en rörslinga några varv runt kröken för att sedan gå tillbakstill en ny nippel över avgasröret?

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Thomas-1 för länken. Jag var där för ett tag sen och kollade olika allternativ

Tack Pentax för dina ingående åsikter och info. Jag funderar på att testa den gamla packningen så får vi se om den tål eller inte. Visst flänsen ska vara plan, den ser ut så ! Jag är också orolig för värmen. Jag har sett i en del utländska siter däremot som prinsipen som sådan verkar accepterad men med mycket isolering på röret. Förslaget med rörslingan rund kröken är mycket intressant lösning vilken jag tar med mej om det visar sig att isoleringen inte räcker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon typ av grafitpackning kanske skulle kunna funka? Lägg på copaslip vid montering för enklare borttagning framöver... kan eventuellt ryka/lukta lite vid första användning, men det ”bränner bort” fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Gryningsrad för ditt inlägg/förslag. Jaa lukta och ryka lär det göra med besked i början. Kan man använda copaslip tillsammans med packningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kanske är detta med packningens värmetålighet INTE särskilt kritiskt när allt kommer omkring, känns mer som att i marinmotorer måste man  undvika heta ytor extra noga p.g.a. risk för brand.
[I landfordon kan man typ stanna vid vägkanten och hoppa ur om det skulle börja brinna. Hos marina inombordare däremot så hålls motordetaljerna av tradition extra kalla?]


Nå, TS zeustor har valt ett hetare alternativ än originalet. Har nog koll på brandrisken.
Men vilken maximal yt-temperatur i celsiusgrader kan egentligen förväntas i den torrlagda mellandelen? Kan metallen eventuellt börja glöda (ca 800 grader) som Pentax tänkte sig tidigare? [Allra hetast i en fyrtaktsmotor är nog normalt avgasventilernas tallrikskanter där de ligger mitt i avgasernas strömning, de kyls därtill av naturliga skäl ganska dåligt eftersom de inte ständigt pressas mot ventilsätets svalare metall under sitt otacksamma jobb. (Men ventiltallrikar får inte börja glöda p.g.a. risk för misständning och gör därför sällan så.)]

Vilken temperatur kan då ett avgassystem uppnå maximalt?
Tja, egentligen finns nog ingen särskild begränsning trots att förbränningsrummets metalldels-temperatur alltid ligger i häraden 400 - 800 grader.
[Angående motorer så nämns ofta "drygt 400" som en eftersträvansvärd mini-temperatur inuti själva cylindern/förbränningsrummets metallväggar. (Annars sägs sot avsättas snabbare än det bränns bort, så metalltemperatur 400 - 800 grader är rimligt.)]

Men värmeenergi (mäts ofta i Joule eller kilowattimmar) ackumuleras om den inte avleds, och temperaturen (celsiusgrader etc) stiger alltid ohämmat om inte en balans råder mellan tillförd och avförd energi!


Med detta sagt, tror och hoppas att du ganska lätt kan hitta en lämplig packning!
(Lägger in en matnyttig länk apropå Pentax uttryck "klingerpackning", där förklaras vad man skall tänka på vid val av packning.

[Anger nedan även några andra länkar jag snubblat över för att begripa detta med packningars egenskaper. Gryningsrad föreslog ovan grafitpackning och därtill smörjprodukten Copaslip. (Den senare är nog en kopparbaserad pasta, snarlik exempelvis Biltemas koppar- eller alupasta?)
Själv skulle jag inte i första vändan bestryka en tunn packnings yta med sådan pasta, däremot gängorna?]  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Copaslip är som Thomas så riktigt skriver kopparpasta för gängorna, och tillför inget till tätningen.

Beträffande risken för glödande rör, grundar jag min oro på lite förutfattade egna gissningar.

Jag tror utan att veta att Ts rör är ganska tunnväggigt, pga. att jag ser en böj på röret.

I en liknande installation är rör med tjockaväggar, typ galvade vattenrör med gängade vinklar och anslutningar att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra och genomtänkta åsikter. Jag känner lite att det börjar "brännas" lite. Jag har bytt till en annan vattenlås med större kapacitet. Detta har gjort att nivån mellan avgaskröken och ingången till vattenlåset blev minimal. Dessutom det är så oerhört trångt med inga andra alternativa lösningar. Vist är konstruktionen gjort av tunnare material. Jag lägger ut en bild på densammaIMG_5426.thumb.JPG.4b8bf7578600ceffa4342afa89502159.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med bilder, ser nu hela vidden av ditt problem, inlopp till vattenlås och utlopp från limpan är i stort sett på samma höjd, vill minnas att man strävar efter att ha ca, 200 millimeters höjdskillnad.

>Maskinen sitter där den ska och är inte mycket att ändra på, så vi får inrikta oss på avgassidan.

Du skriver att du bytt vattenlås, kanske till någon olämplig modell?

Tittade på lite mått på din maskin, såg att den var drygt 200 millimeter djup under vevaxeln, limpan bör hamna ca 100 / 150 millimeter över detta, så höjden på vatten låset är begränsad, men det finns en hel del att välja mellan, i värsta fall får det bli hemslöjd.

Vad var anledningen till att du ville ha större volym i vattensamlaren?

Normalt är volymen i vattensamlaren "självregelerande".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ansåg att vattenlåset som fanns var gammal med överhängande risk att börja läcka när som helst. Dessutom placeringen var kanske inte det mest idealiska enligt en del kamrater i klubben.

Jag ersatte den med en vetus NLP50S. Samtidigt har installationen blivit lite annorlunda för att minska risken att vattnet skulle rinna tillbaka i limpan(cylindrar) vid startsvårigheter eller vid segling utan motor. Även detta arrangemang hade avgasutloppet ganska nära, nivåmässigt, ingången till vattenlåsets nedre kammaren, därav den nya svanhalsen  som höjer ca 23 cm över den gamla nivån.

skickar en snabbteckning på det hela. angivelserna och IMG_5444.thumb.JPG.ce64a78949679b7518cabcc036e329c2.JPGn är ungefärliga men principen hoppas jag att den går fram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skisser,

 

Bild 1; En montering av vattenlåset där det i princip inte gör någon nytta, det är ju avgasslangen som får agera vattensamlare, och det kan ju fungera problemfritt så, bara slangen har volym för vattenmängden.

 

Bild 2; En normal avgasinstallation, står vattensamlarens botten i nivå med botten på oljetråget så kommer höjden 200 millimeter mellan underkant avgasutsläppet på limpan (OBS inte någon avgaskrök inräknad) att uppfyllas.

 

Bild 3; Jag tror att du försöker att lösa ett ickeproblem, det är bra att du är medveten om att vatten kan komma in i motorn genom limpan, (jag har blivit idiotförklarad här flera gånger när jag påvisat den risken.) dels genom att "mala" med startmotorn och även genom krängning vid segling.

 

Men har du höjdskillnad mellan limpa och vattensamlare och en fungerande vattensamlare så ska det funka i normalfallet.

 

Vid startsvårigheter ska inloppet för kylvatten stängas om man håller på att mala med startmotorn, för att förhindra att vattensamlaren och slangen förfylls med vatten.

 

Åter till vad jag anser vara ett ickeproblem, vattensamlaren kommer om maskinen är igång att innehålla mycket lite vatten ca en liter i varje nivå alltså totalt två liter av den tio liter stora volymen, så fort impellern pumpar in mer vatten så att stigarröret i vattensamlaren täcks kommer trycket från avgaserna att öka ganska snabbt och trycka upp vattnet i nästa nivå av samlaren och undre avdelningen har återigen en volym av ca en liter vatten.

Samma förfarande kommer att ske i den övre kammaren.

I samma ögonblick som maskinen stängs av upphör impellern att pumpa in nytt vatten

 

Slutsats; Din nya avgaskrök kommer inte att ha någon praktisk betydelse för att förhindra vattenintrång i motorn, snarare skapa nya problem med heta punkter.

 

Kan förövrigt nämna att en maskin jag ständigt är i närheten av har en vattenmatlad  avgaskrök i rostfritt rör, blir så het att tillverkare känt sig nödd att sätta på en varningstext att kröken ifråga är het.

 

Skrivit i all välmening, utifrån mina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pentax igen för dina resonemang och råd. Tyvärr på andra bilden illustreras den så kallade normala installationen lite fel. Oljetrågets botten ligger betydligt under vattensamlarens botten. Det kan röras om en skillnad på drygt 15 cm. Som det ser ut så ligger underkanten av limpans utsläpp i samma höjd som vattensamlarens dryga halva  höjd. Så det finns inte mycket att spela med tyvärr. Senast jag tömde vattensamlaren ( inför den nya konstruktion)på glykolblandat vatten så uppgick detta till ca 5 liter (nedre kammaren var nästan full) vilket jag har svårt att förstå ty detta innebär att vattnet när som helst kan skvalpa tillbaka till limpan om detta inträffar när båten är i sjön.. Jag håller med dej att där borde inte finnas så mycket vatten. Värt att notera att detta vatten tillkom efter vinterkonservering i höstas. Jag har som sagt ingen förklaring.Jag måste testa lite mer så fort det blir lite varmare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det måste du försöka få ner vattensamlaren, eventuellt byta modell, eller placera den framför maskinen, under propelleraxeln? Ja jag spånar lite.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isolering av röret kommer snarare att öka temperaturen vid tätningen, även om det blir svalare i maskinrummet. 

 

På en båt tillverkade jag en packning mellan turbo och avgasslang av aluminium (torra avgaser). Fungerar fortfarande utmärkt efter 600 timmar. 

 

Testa med originalpackning men bygg en distans mellan ditt rör och packningen av aluminium, typ 3 mm. Distansen kan ju vara betydligt större utåt än vad som behövs och kan då agera kylfläns för att få ned temperaturen i packningsytan. 

 

Mellan distans och avgasrör använder du högtempsilikon (high temp rtv) som om inte annat finns i raggarbilsbutiker. Detta använder ”alla” som grenrörspackning när devmonterar headers (extraktorgrenrör) och där är det mycket varmare än på din Perkins efter limpan.

 

Dessutom kan du lämna den första biten olindad för att bli av med ytterligare värme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är ju limpan alltjämt kyld av glykolvatten så den kommer ju också att kyla packningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd. Idag var jag ner i båten och kollade om inte vattensamlaren kunde sänkas 6-7 cm . Detta kanske skulle innebära att man kan välja  den gamla installationen med lite större marginaler i höjdskillnad mellan limpans utgång och vattendelarens nivå, och lägga åt sidan den nya konstruktionen . Jag får överväga alla alternativ till lösningar och välja det som känns bra och fungerar tillfredsställande.  Jag återkommer när allt är monterat och testat( ...hoppas på varmare dagar snart...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt rostfritt stål klarar 800 C utan att bilda glödskal (brinna upp) så det bör vara okej att isolera hela röret. Utan isolering kommer du att få onödigt varmt i motorrummet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tanken är om jag nu skulle välja att gå vidare med denna lösning att isolera med glasfiberband 3 omgångar med 50% överlappning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...