Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kajja

Digitalt till analogt

Rekommendera Poster

Yamaha 40 hk fyrtaktare.

Är digital varvräknare mm men vill ha analogt samt alla andra mätare samma.Är så förbaskat snyggt med runda vita mätare.Tänkte på varv/tim  oljetryck temp bränsle och ev en voltmätare har dock digitala sådana idag då jag kör med elmotor.

Så frågan är kan man använda analoga instrument till Yamaha och frågan är om man får plats med en oljetrycksgivare på motorn .

Böt kamrem olja filter impeller mm mm igår och funderade på att gjuta av motorkåpan i Kolfiber så frågan är om fler är intresserade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Identifierar tre frågor i trådhuvudet...
1. Kan man använda analoga instrument till Yamaha?
2. Om man får plats med en oljetrycksgivare på motorn?
3. Funderade på att gjuta av motorkåpan i Kolfiber så frågan är om fler är intresserade?

Svar efter eget tycke (vem fasen annars kan tycka exakt som Thomas-1? :-)...
Fråga 1: Jo rimligen finns det nästan alltid möjlighet att omvandla digitala ettor&nollor till ett analogt pekarutslag längs en visarskala. (Sådana gammaldags analoga pekarnålar är nog dessutom ofta tydligare visuellt än fladdrande digitalsiffror!?) Om detta även "är förbaskat snyggt" låter jag vara osagt.
Fråga 2:  Finns olika slags oljetrycksgivare, dels de som bara sluter en larmkontakt, dels de som stöder en analog visning av trycket på en visartavla. (Den senare typen tar större fysisk plats utanpå motorn eftersom den innehåller nån form av variabel resistor. Vet inget närmare om just din motortyp men förmodar att en sådan gott kan få plats under motorkåpan?)
Fråga 3: Fattar "nada"? Motorkåpan är väl av plast och utgör bara liten bråkdel av utbordarns totalvikt. Varför dyr kolfiber i ett utombordarskal?? 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Då har du inte sett mycket när det gäller instrument finns annat en Biltemas.

2 Hittade oljetrycksgivare på nätet som passar.

3 Nu är det inte vikten det handlar om när jag tänkte gjuta av kåpan .Plast och plast är en jäkla skillnader på plaster men vad vet jag har bara tillverkat/reparerat plaster i ca 30 år.

Kolfiber dyrt ! beror väl var man köper det och hur stora mängder samma epoxi har jäkligt bra priser på detta Det är väl ingen ide att diskutera vad som är snyggt med dig men en kolfiberhuv med spegelblank yta (utan klarlack)är inte kattskit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt min grej, men:

Är inte givarna analoga? Digitalisering sker i instrumentet.

Om det nu är analoga givare, är de då inte standard typer?

Kan vara intressant att mäta vad som kommer ur givaren.

--

Är inte kåpor gjorda av någon vanlig "hushållsplast"?

Vad jag ser verkar de spricka ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha det är så dom är uppbyggda.Var inne på den linjen då motorn inte har någon databox.Kåpan på Yamahan är gjord i glasfiber men hinner nog inte med någon avgjutning då jag monterade hydraulstyrning i helgen och det var bara att ta fram tigersågen och kapa ur sedan får jag plasta och måla på lite  gelcoat, har annat att syssla med så jag slår på lite original färg på kåpan innan våren och i mån av tid får jag gjuta av kåpan och göra en form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kajja säger:

Aha det är så dom är uppbyggda.

Det är en gissning, men värt att kolla. En digital oljetrycksmätare verkar besvärligt att göra.

--

Varför bara gjuta av? Leta upp någon som kan skulptera så den ser ut som ett ollon, alltså ekollon ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha inget ollon här inte kanske en stor gr b vinge från en UR Quattro som jag har liggandes ha ha.

Snackat med några Yamaha folk och dom är inne på att analog varvräknare funkar rakt av.Annars får jag leta reda på ett begagnat ev leta på Ebay.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...