Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Broljung

Vet någon båtmodellen?

Rekommendera Poster

Hallå. Jag köpte denna båten för ett år sedan och har försökt forska i vad det är för något bygge exakt. 

Det finns en skylt i båten där det står Alholmens varv. Skrivet är samma som Alholmens 26. Men inte överbyggnaden. Vissa tror att det är en fjord byggd på Alholmen skrov. Vad tror ni?

 

IMG_20171101_140858.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mackey säger:

Ali Alholmen 26?

 

Mackey

A skrovet är det och inredningen tror jag. Men inte överbyggnaden. Jag har fått fram att Fjord hade någon form av samarbete med dom en gång i tiden. Men jag är inte hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggdes inte skroven i Norge?

Då ligger det ju nära till hands att överbyggnaden kom från Norge också.

 

Jag är egentligen rätt dålig på olika båtmodeller, men jag tror du kan få fler och bättre svar om du lägger upp lite mera bilder där överbyggnaden syns i olika vinklar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Funderar på vilka karaktäristiska skrovlinjer som kan avslöja fabrikatet.
[Plastbåtar serietillverkas ju m.h.a. minst två "uppläggnings-formar" där delarna sedan hopfogas. (Sådana "formar" är som bekant en sorts avgjutning hos tillverkaren som säkerställer att alla båtar i hela tillverkningsserien får exakt samma 3D-skrov/överbyggnadsform.)]


Tja, Mackey har nog rätt, alltså  att din båt faktiskt är en "Ali Alholmen 26"!?
[Överbyggnadens fönsterrutor har visserligen raka kantiga alu-lister i ditt foto, á la fjordbåtar. (Men rutors rundade eller kantiga form kan väl lätt sågas ut ur varje färdig skrovöverdel ur gjutformen, detta alltefter tidens fason&modetycke.)]

Sätter därför min slant på att  både skrov- och överdel hos din båt faktiskt kan härstamma från original-formarna för "Ali Alholmen 26". (De modernt kantiga alu-ramade rutorna kan ha sågats ut av vilken amatörfirma som helst, inte nödvändigtvis av FjordBåtar?)

Jag lägger - för att underlätta jämförelsen av skrovformer - in en saxad bild från två källor.
[Skrovets form har i TS bild en ovanlig och bruten akterspegel, se min inringning i övre delbilden. Hmm... tveksamt om den finns i nedre delbilden, men men?]
Ps "Bråvikens varv" enligt röda pilen nedan verkar som en återvändsgränd  vid googling? Ds.
 

fjord.alholme.hybrid.kanske.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, dom är ju rätt lika.

 

Sedan ser jag att TS båt har ett nummer från det gamla båtregistret. Det går fortfarande att få ut uppgifter om båten med aktuellt nummer från Riksarkivet.

Det kan vara värt att pröva.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man ut de uppgifterna, undrar själv vem som ägt båten vid första sjösättning, skulle vara kul få reda på det, vart vänder man sig då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, kossor säger:

Hur får man ut de uppgifterna, undrar själv vem som ägt båten vid första sjösättning, skulle vara kul få reda på det, vart vänder man sig då?

Det går nog inte att få ut en ägarlängd. I bästa fall så finns det ägare registrerade under den tid som det statliga fritidsbåtsregistret existerade. När registret infördes (1987 om jag minns rätt) så uppmanades båtägare med registreringspliktiga båtar att registrera dem. Sedan avskaffades registreringskravet 1993 och försäkringsbolagen tog över databasen men de avvecklade registret efter några år.

 

Riksarkivet har ett par årgångar av registret (1991 och 1992 enligt deras arkivdatabas) och de lär lämna ut utdrag om ett specifikt registreringsnummer om du frågar dem.

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=fritidsbåtsregister&page=1&postid=Arkis+278D0867-1974-4FD0-ACC3-429939F9247B&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|#tab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Lintott säger:

Det går nog inte att få ut en ägarlängd. I bästa fall så finns det ägare registrerade under den tid som det statliga fritidsbåtsregistret existerade. När registret infördes (1987 om jag minns rätt) så uppmanades båtägare med registreringspliktiga båtar att registrera dem. Sedan avskaffades registreringskravet 1993 och försäkringsbolagen tog över databasen men de avvecklade registret efter några år.

 

Riksarkivet har ett par årgångar av registret (1991 och 1992 enligt deras arkivdatabas) och de lär lämna ut utdrag om ett specifikt registreringsnummer om du frågar dem.

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=fritidsbåtsregister&page=1&postid=Arkis+278D0867-1974-4FD0-ACC3-429939F9247B&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|#tab

Tack Lintott för den infon, då e de kört för båten gick i sjön 94

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipsen. Men som jag har skrivit så vet jag att det är en Ali Alholmen 26 i skrovet. Kan hända överbyggnaden också är det? Ska kolla regler nummret. Kan vara roligt att veta lite historia. :)

Jag håller på att modifiera båten som jag vill ha den. Bytte motor från en b30 till men mercruiser 5.0 i våras. Nu ska jag byta drev till bravo 3 troligen och byta lite inredning innan sommaren. Jag jobbar på varv som marin mekaniker och har tillgång till diverse utrustning samt verkstaden. Så det är bra att köpa ett objekt då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer några bilder från andra vinklar som frågades om. Kanske någon ser bättre vad del kan vara då.

Mvh Andreas

IMG_1539.JPG

IMG_1542.JPG

IMG_1543.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten enligt tidigare ägare gick i sjön 94 får du ta med en nypa salt, ser då och då annonser på båtar med årsmodell som är 20 år nyare än den sista av modellen som tillverkades!

 

Din båt skriker i mina ögon senare hälften av 70 talet, och detta behöver inte vara negativt, man byggde ganska stabilt då.

Företag som plastade båtar växte upp som svampar ur jorden, och försvann lika fort, formarna såldes av konkursförvaltarna, och dök upp hos någon annan, med nytt namn, därav likheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar från Riksarkivet med ett utdrag från Sjöfartsverkets registrerings register. Min båt med nummer TOJ81 är en Fjord Alicraft 1973. Tillverkningsnummer 29.

Man fick till och med veta ägarna under registrerade år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...