Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Enfin

Yanmar 2GM till 3GM

Rekommendera Poster

Hej

 

Läste en tråd om detta startad av AndreasAn. Nu är jag riktigt nyfiken på hur det gick med bytet då jag är sugen på att göra samma sak.

Aktuell båt har segelbåtsdrev så jag antar att det handlar om att flytta fram motortassarna 8 cm och sen är det klart. Eventuellt måste bränsle och avgasledningar ses över. Och eventuellt flytta ut huven.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt nöjd med bytet, fick en båt med helt andra egenskaper för motor!

 

Dom erfarenheter jag drog ifrån bytet i min båt var följande:

 

Se till att mäta noga så att den nya motorn får plats i motorrummet. Glöm inte höjden.

 

Vad gäller motorfästen så förlängde jag med plattjärn som bultades fast i min motorbädd.

 

Avgasslang och ljuddämpare behövde bytas. Även genomföringen.

 

En viktig sak vad gäller yanmars motorer är att svänghjulskåpan på motorer med backslag är kortare än motorer byggda för drev. Det innebär att om du skaffar en motor byggd för backslag så behöver du en speciell distansskiva som finns att beställa från yanmar-återförsäljare. Den kostar runt 4000 om jag inte minns fel. Kan leta upp artikelnr.

 

Lycka till!

Redigerad av AndreasAn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret. Nu känner jag mig tryggare. Aktuell 3gm är komplett med drev och jag ska kolla höjdmåtten igen. Plattjärnen sticker alltså ut i luften från  bädden framåt? Vilken tjocklek valde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...