Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jmwa

Teaklaminat på skott?

Rekommendera Poster

Hej

Min fråga handlar om att sätta teaklaminat, alltså "avbildat" teakmönster i ett laminat, på bl a akterskottets utsida. Väldigt många yrkesbåtar använder ju detta material, ibland i kombination med äkta trälister.

Min kabinbåt har pentryt i sittbrunnen (under kapell), mot akterskottet, som är av teakplywood. Jag ska bygga nytt pentry och funderar på hur det ska göras tåligt och snyggt. Samtidigt har akterskottets utsida blivit väldigt trist med åren, och full med mögelprickar pga matos.

Vad tror ni om följande idé: bygga pentrymodulen av marinplywood med teaklaminat och lister i massiv teak. Limma teaklaminat på akterskottets fanérade ytor och slipa och ytbehandla befintliga lister. Borde inte detta kunna bli rimligt snyggt och lätt att underhålla?

 

För- och nackdelar?

Var köper man den typen av teaklaminat som båtbyggare använder?

Är det svårt att limma det på ett befintligt skott?

 

Tacksam för alla goda råd!

 

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man hittar snyggt laminat kan det absolut bli bra och lättare att underhålla.

 

Dessvärre vet jag inte var man köper teaklaminat, men tråden kom ju lite högre upp i alla fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Om man hittar snyggt laminat kan det absolut bli bra och lättare att underhålla.

Jag är inne på mosaik, Corian eller  Pollywood (går ej att limma).

Förr kunde man oftast köpa laminat hos en lokal snickarfabrik men de verkar inte ha så mycket längre.

Laminat ska man helst limma på båda sidor på en plywoodskiva och då i en limpress. Detta för att det ska hålla sig plant.

Alternativet är att kontaktlimma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Jag är inne på mosaik, Corian eller  Pollywood (går ej att limma).

Förr kunde man oftast köpa laminat hos en lokal snickarfabrik men de verkar inte ha så mycket längre.

Laminat ska man helst limma på båda sidor på en plywoodskiva och då i en limpress. Detta för att det ska hålla sig plant.

Alternativet är att kontaktlimma. 

Akterskottet är ju rejält tjockt och inte löstagbart. Skulle man kunna kontaktlimma där, men däremot lägga de tillsågade skivorna till köket i limpress med laminat på båda sidor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, jmwa säger:

Akterskottet är ju rejält tjockt och inte löstagbart. Skulle man kunna kontaktlimma där, men däremot lägga de tillsågade skivorna till köket i limpress med laminat på båda sidor?

Låter vettigt. Om du inte jobbat med laminat tidigare så ta för vana att tejpa innan du sågar, kanterna blir lätt trasiga. Ett sätt är att fräsa kanterna då blir de knivskarpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...