Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cest_la_Vie

Navionics eller C-map vad skall jag välja?

Rekommendera Poster

På 2/22/2018 på 04:51, Thallatha säger:

Kan konstaterar att elkabeln till Björkholmen är felritad. Den går inte från Jönserö, utan från kajen längst ut väster Bella Gästis. Jag vet, för jag har lagt den själv. Men det är så på alla sjökort när jag kollar, så det är nog nån på sjöfartsverket som ritat fel.


:)

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=12365

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, raol säger:
På 2018-02-22 på 04:51, Thallatha säger:

Kan konstaterar att elkabeln till Björkholmen är felritad. Den går inte från Jönserö, utan från kajen längst ut väster Bella Gästis. Jag vet, för jag har lagt den själv. Men det är så på alla sjökort när jag kollar, så det är nog nån på sjöfartsverket som ritat fel.


:)

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=12365

 

Pecis så går den, som på sjökortsklippet i bifogade länk. Mellan A och B.
När vi projekterade det jobbet, stod jag på Bjökholmen med stickan, placerad där kabeln skulle gå upp. Min beredare Hasse, stod på landsidan med Teodeliten. Vi skulle mäta hur långt det var. En standardkabeltrumma har 500 m kabel. Mätningen visade att vi behövde 625 meter. 

Det hade varit säldöd under en period.Man såg från och till döda sälar som låg och flöt.  När Hasse sätter ögat till Teodeliten, fick han se en säl som nyfiket tittade på honom. "Åh en säl" ropade han i komradion.

De allra flesta kablar man varit med och laggt kommer man inte alls ihåg. Några kabelförläggningar glömmer man aldrig. Kabeln till Björkholen är en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-02 på 16:27, Mackey säger:
På 2018-03-02 på 15:38, bhemac säger:

...

Den alltid pragmatiske Thallatha såg till att problemet löstes.

Tänkvärt!

Han förstörde ju alla möjligheter att gnälla vidare. :angry:     :D

 

Mackey

 

Förlåt så hemskt mycket. Det var obetänksamt av mig att maila till Hans Christian. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant utveckling när det gäller Navionics.

 

Det började 2013/2014;

  • Alandia upptäckte vissa mindre brister i kartpresentationen, lite oklart vad orsaken var. Det var inte bara Navionics som hade brister.
  • Jag fortsatte att kritisera Navionics våren och sommaren 2014 bl.a. här på MG och fick mycket kritik både från medlemmar här på MG och från Navionics.
  • Navionics grundare Giuseppe Carnevali försvarade företaget och kartmaterialet med näbbar och klor och det gjorde även Hans Cristian Grande.
  • Jag blev blockerad från Navionics Facebook för att jag la in bilder som visade på problemen de hade.
  • Så småningom förstod både Navionics och MG-medlemmar att det fanns ett verkligt problem.
  • Navionics gjorde om hela kartpresentationen till hösten 2014 och fortsatte förbättringsarbetet så att allt fungerade riktigt bra våren 2015.
  • Hans Christian Grande deltog i diskussioner här på MG och via mail med bl.a. mig och han var mycket mottaglig för både tips och kritik.
  • Nu är det bara att kontakta Hans Christian (hcgrande@navionics.com) och påtala ev. fel så fixar Navionics till så att det blir rättat.

Your most unhappy customers are your greatest source of Learning.

Bill Gates

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att rättningar kommer in snabbt är bra, men det är ju lite oroväckande att det förekommer flera större missar. Det orsakar ju en osäkerhet kring vad mer som saknas, men som man inte själv känner till. Om man redan visste allt om det som finns i sjökortet behövde man inget sjökort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns missar i alla sjökort. Att man som Navionics här så snabbt åtgärdar problemet är föredömligt. För Sjöfartsverket kunde det ta två år (det är betydligt bättre nu).

Största misstaget står nog Sjöfartsverket för när man råkade lägga koordinatsystemet fel för något Östersjökort. Skillnaden mellan lat/long och verkligheten var riktigt stor. Sjökortet kom ut under våren men redan i juli hade man åtgärdat det.

Sjökort är bara hjälpmedel. Säkrast är egna tracks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Mackey säger:

Ganska intressant utveckling när det gäller Navionics.

 

Det började 2013/2014;

  • Alandia upptäckte vissa mindre brister i kartpresentationen, lite oklart vad orsaken var. Det var inte bara Navionics som hade brister.
  • Jag fortsatte att kritisera Navionics våren och sommaren 2014 bl.a. här på MG och fick mycket kritik både från medlemmar här på MG och från Navionics.
  • Navionics grundare Giuseppe Carnevali försvarade företaget och kartmaterialet med näbbar och klor och det gjorde även Hans Cristian Grande.
  • Jag blev blockerad från Navionics Facebook för att jag la in bilder som visade på problemen de hade.
  • Så småningom förstod både Navionics och MG-medlemmar att det fanns ett verkligt problem.
  • Navionics gjorde om hela kartpresentationen till hösten 2014 och fortsatte förbättringsarbetet så att allt fungerade riktigt bra våren 2015.
  • Hans Christian Grande deltog i diskussioner här på MG och via mail med bl.a. mig och han var mycket mottaglig för både tips och kritik.
  • Nu är det bara att kontakta Hans Christian (hcgrande@navionics.com) och påtala ev. fel så fixar Navionics till så att det blir rättat.

Your most unhappy customers are your greatest source of Learning.

Bill Gates

 

Mackey

Deltog i debatten, 2014 20 feb gick jag ut och kollade hur det stod till se: http://lasselundell.se/navionics.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-05 på 11:43, bhemac säger:

Det finns missar i alla sjökort. Att man som Navionics här så snabbt åtgärdar problemet är föredömligt. För Sjöfartsverket kunde det ta två år (det är betydligt bättre nu).

Största misstaget står nog Sjöfartsverket för när man råkade lägga koordinatsystemet fel för något Östersjökort. Skillnaden mellan lat/long och verkligheten var riktigt stor. Sjökortet kom ut under våren men redan i juli hade man åtgärdat det.

Sjökort är bara hjälpmedel. Säkrast är egna tracks.

bhemac hur nöjd är du med c map till din b&g? Det sägs att djupt vatten (vitt på övriga kort) är blått på c-map. Vi har själva c-map på den gps:en som ska bytas bort och har inte det "problemet" men vi behövde ändra inställningar. Nu måste vi ju välja mellan c-map eller navionics och alla vi talar med på mässan förespråkar navionics. Nu är jag rådvill :/.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen beror det på vilken plotter man har. Den jag köpte nyligen visade sig sakna de inställningsmöjligheterna, så nästan allt vatten är nån blå nyans. Det är väldigt svårt att se snabbt om man är på djupt (+6 m) vatten eller inte. Förmodligen är det utvecklat nånstans där det blir bråddjupt strax efter att man lämnat hamnen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har kört C-map i en massa år och tycker det fungerar. Det där med blått/vitt har jag aldrig tänkt på. Tänkte jag skulle låna ett Navionics kort i sommar och jämföra.

NAvionics kör jag en del på paddan, trivs ganska bra med det men iSailor/Transas har fler navigationsfördelar och kanske lite bättre kort.

C-map eller Navionics tror jag egentligen idag är ganska lika.

Ytterligare en sak man skulle kollat på mässan (men jag märkte att B&G/Simrad var snabbast på att zooma)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

Tydligen beror det på vilken plotter man har.

Följdfråga: Kan du stänga av visning av djupsiffror över ett visst djup?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, bhemac säger:

Följdfråga: Kan du stänga av visning av djupsiffror över ett visst djup?


Nej, det finns inga inställningsmöjligheter alls! Jäkligt irriterande eftersom det finns massvis för Navionics.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, raol säger:

Nej, det finns inga inställningsmöjligheter alls!

Märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2018-03-05 på 09:41, Mackey säger:

Ganska intressant utveckling när det gäller Navionics.

 

Det började 2013/2014;

  • Alandia upptäckte vissa mindre brister i kartpresentationen, lite oklart vad orsaken var. Det var inte bara Navionics som hade brister.
  • Jag fortsatte att kritisera Navionics våren och sommaren 2014 bl.a. här på MG och fick mycket kritik både från medlemmar här på MG och från Navionics.
  • Navionics grundare Giuseppe Carnevali försvarade företaget och kartmaterialet med näbbar och klor och det gjorde även Hans Cristian Grande.
  • Jag blev blockerad från Navionics Facebook för att jag la in bilder som visade på problemen de hade.
  • Så småningom förstod både Navionics och MG-medlemmar att det fanns ett verkligt problem.
  • Navionics gjorde om hela kartpresentationen till hösten 2014 och fortsatte förbättringsarbetet så att allt fungerade riktigt bra våren 2015.
  • Hans Christian Grande deltog i diskussioner här på MG och via mail med bl.a. mig och han var mycket mottaglig för både tips och kritik.

Av någon outgrundlig anledning blir ofta MG skribenter förbannad på mig när jag skriver vad jag tycker och skriver det på mitt sätt.

Skrev ju ganska kritiskt om mitt Navionickskort och de upplevelserna jag hade med att sjömärken inte syntes i utskalat läge och att ett par relativt stora öar bara fanns med på kortet när man skalade in så mycket att nästa sjömärke inte syntes.

Hans Cristian Grande letade upp mitt telefonnummer - en bedrift - Och ringde upp mig och gjorde ett försök att "sträcka upp mig" Dvs skällde på mig pga det jag hade skrivit. Jag gav honom naturligtvis "svar på tal".

Efter det har vi haft ett mycket gott förhållande och jag har varit i kontakt med honom från och till.

 

Heder åt den mannen

Tommy

  • Nu är det bara att kontakta Hans Christian (hcgrande@navionics.com) och påtala ev. fel så fixar Navionics till så att det blir rättat.

Your most unhappy customers are your greatest source of Learning.

Bill Gates

 

Mackey

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-05 på 09:41, Mackey säger:

Ganska intressant utveckling när det gäller Navionics.

 

Det började 2013/2014;

  • Alandia upptäckte vissa mindre brister i kartpresentationen, lite oklart vad orsaken var. Det var inte bara Navionics som hade brister.
  • Jag fortsatte att kritisera Navionics våren och sommaren 2014 bl.a. här på MG och fick mycket kritik både från medlemmar här på MG och från Navionics.
  • Navionics grundare Giuseppe Carnevali försvarade företaget och kartmaterialet med näbbar och klor och det gjorde även Hans Cristian Grande.
  • Jag blev blockerad från Navionics Facebook för att jag la in bilder som visade på problemen de hade.
  • Så småningom förstod både Navionics och MG-medlemmar att det fanns ett verkligt problem.
  • Navionics gjorde om hela kartpresentationen till hösten 2014 och fortsatte förbättringsarbetet så att allt fungerade riktigt bra våren 2015.
  • Hans Christian Grande deltog i diskussioner här på MG och via mail med bl.a. mig och han var mycket mottaglig för både tips och kritik.
  • Nu är det bara att kontakta Hans Christian (hcgrande@navionics.com) och påtala ev. fel så fixar Navionics till så att det blir rättat.

Your most unhappy customers are your greatest source of Learning.

Bill Gates

 

Mackey

 

Ja du, Mackey, det var allt tur att du upplyste alla på MG om problemet och exemplifierade det med Bosögrundet. Annars hade vi levat i okunskap.

 

Team Vestas Wind rände för övrigt upp på ett känt rev/atoll 2014 som saknades i vissa av Navionics zoomnivåer, om jag minns rätt. 

 

Själv bryr jag mig inte så mycket om att Navionics rättar snabbt. Det jag vill veta är hur många allvarliga missar som finns kvar. Jättebra att jag kan få in en rättelse snabbt, men det är en klen tröst när båten sjunker under mig efter att jag har gått på en känd sten, så att säga.

 

Har det gjorts någon genomgång av hur många fel som kan återstå? Att Navionics än idag tex kan missa en fyr - oavsett zoomförhållande - är nästan skrattretande och inger inte alls förtroende. Oavsett hur bra dialog man har och hur snabbt man rättar.

 

Personligen kommer jag även fortsättningsvis att undvika Navionics.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-05 på 11:43, bhemac säger:

Det finns missar i alla sjökort. Att man som Navionics här så snabbt åtgärdar problemet är föredömligt. För Sjöfartsverket kunde det ta två år (det är betydligt bättre nu).

Största misstaget står nog Sjöfartsverket för när man råkade lägga koordinatsystemet fel för något Östersjökort. Skillnaden mellan lat/long och verkligheten var riktigt stor. Sjökortet kom ut under våren men redan i juli hade man åtgärdat det.

Sjökort är bara hjälpmedel. Säkrast är egna tracks.

Vilket sjökort på Östersjön avser du i ditt inlägg?

 

/Göran

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, undrande säger:

 

Ja du, Mackey, det var allt tur att du upplyste alla på MG om problemet och exemplifierade det med Bosögrundet. Annars hade vi levat i okunskap.

 

Team Vestas Wind rände för övrigt upp på ett känt rev/atoll 2014 som saknades i vissa av Navionics zoomnivåer, om jag minns rätt. 

 

Själv bryr jag mig inte så mycket om att Navionics rättar snabbt. Det jag vill veta är hur många allvarliga missar som finns kvar. Jättebra att jag kan få in en rättelse snabbt, men det är en klen tröst när båten sjunker under mig efter att jag har gått på en känd sten, så att säga.

 

Har det gjorts någon genomgång av hur många fel som kan återstå? Att Navionics än idag tex kan missa en fyr - oavsett zoomförhållande - är nästan skrattretande och inger inte alls förtroende. Oavsett hur bra dialog man har och hur snabbt man rättar.

 

Personligen kommer jag även fortsättningsvis att undvika Navionics.

 

Vilka sjökort använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, grisslan2 säger:

Vilket sjökort på Östersjön avser du i ditt inlägg?

 

/Göran

 

 

Det kommer jag inte ihåg, det var några år sedan. Det var Lars-Göran Nyström som visade vid ett föredrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det kommer jag inte ihåg, det var några år sedan. Det var Lars-Göran Nyström som visade vid ett föredrag.

Detta var nog inget sjökort som kom ut.

I varje fall har jag under de mera än 30 år jobbat med Sjöfartsverket får ett sådant kort i min hand.

Eftersom vi kalibrerar BSB korten skulle ett sådant fel uppmärksammats omedelbart.

 

Att "fixa" till sjökorten snabbt är naturligtvis bra men varje förändring kräver kontroll och analys och det gör man knappast på en dag om inte felet är uppenbart som i fallet med missade fyren.

 

/Göran

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, grisslan2 säger:

Detta var nog inget sjökort som kom ut.

 

Det är möjligt men jag vet att det var flera av oss som uppfattade det så och att det återkallades. Men har du bra kontakt me Sjöfartsverket så är det ju enkelt att kolla.

 

Att det funnits ganska stor fel i Sjökorten är väl ingen hemlighet. Det blev ju ett himla liv om den ryska tankern som gick på grund, grund som var kända på verket men som "glömt" rita in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, undrande säger:

Har det gjorts någon genomgång av hur många fel som kan återstå? Att Navionics än idag tex kan missa en fyr - oavsett zoomförhållande - är nästan skrattretande och inger inte alls förtroende. Oavsett hur bra dialog man har och hur snabbt man rättar.

 

En saknad fyr är ju rätt graverande, det håller jag med om.

 

Nu är det ju inte bara Navionics som har fel, vilket tidigare påtalats.

 

Jag har rapporterat in fel till Sjöfartsverket under 2000-talet, bl.a. ang. ett skär som inte fanns i verkligheten (bara på sjökortet).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick intrycket att det faktiskt bara var just Navionics som hade råkat tappa bort fyren? Det är illa nog att Sjöfartsverket missar saker, men det vore kul om nästa led i kedjan inte gör ideliga missar också. Det känns som om det fortfarande finns brister i kvalitetskontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den omtalade fyren försvann måste ha varit ett udda misstag eftersom den fanns tidigare. Likaså att det åtgärdades så snabbt.

Konkurrensen är hård idag och alla anstränger sig nog maximalt.

 

I USA tex kostar inte sjökortsdata något eftersom skattebetalarna redan betalt för sjömätningarna. Det har vi gjort även i Sverige men Sjöfartsverket tar bra betalt rådata därför tvingades de alternativa sjökortstillverkarna skanna in sjökorten vilket inte var helt optimalt och som gett fel.

Så vem som bär det största ansvaret kan man ju fundera över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Att den omtalade fyren försvann måste ha varit ett udda misstag eftersom den fanns tidigare. Likaså att det åtgärdades så snabbt.

Konkurrensen är hård idag och alla anstränger sig nog maximalt.

 

I USA tex kostar inte sjökortsdata något eftersom skattebetalarna redan betalt för sjömätningarna. Det har vi gjort även i Sverige men Sjöfartsverket tar bra betalt rådata därför tvingades de alternativa sjökortstillverkarna skanna in sjökorten vilket inte var helt optimalt och som gett fel.

Så vem som bär det största ansvaret kan man ju fundera över.

 

Jag är ledsen, kanske läste jag inte tillräckligt många eftergymnasiala kurser i logik, men jag har oerhört svårt att se att inte det största ansvaret för en borttappad fyr ligger hos dem som tappade bort den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Att den omtalade fyren försvann måste ha varit ett udda misstag eftersom den fanns tidigare. Likaså att det åtgärdades så snabbt.

Konkurrensen är hård idag och alla anstränger sig nog maximalt.

 

I USA tex kostar inte sjökortsdata något eftersom skattebetalarna redan betalt för sjömätningarna. Det har vi gjort även i Sverige men Sjöfartsverket tar bra betalt rådata därför tvingades de alternativa sjökortstillverkarna skanna in sjökorten vilket inte var helt optimalt och som gett fel.

Så vem som bär det största ansvaret kan man ju fundera över.

Vilka är det alternativa sjökortstillverkarna, och i så fall vilka av dom alternativa sjökortstillverkarna skannar sjökort? Hydrographica, Solteknik HB....?

Att alla svenska sjökort har sitt ursprung från pappersoriginal som skannats och sedan överförts som digital media är en sanning som är väl känd,  men att detta inte skulle vara optimalt och ge fel är nog väl magstark att påstå. I en skannad bild försvinner inga fyrar eller för den skull ingen annan information heller.

 

Göran Johansson

Solteknik HB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, undrande säger:

 

Jag är ledsen, kanske läste jag inte tillräckligt många eftergymnasiala kurser i logik, men jag har oerhört svårt att se att inte det största ansvaret för en borttappad fyr ligger hos dem som tappade bort den?

Hade den borttappade fyren försvunnit om Navionics fått originaldata från Sjöfartsverket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, bhemac säger:

Hade den borttappade fyren försvunnit om Navionics fått originaldata från Sjöfartsverket?

 

Heltokigt resonemang. Har rent av lite svårt att ta det på allvar. Du kanske skojar?

 

Det verkar ju som om andra firmor klarar av att återge fyren, så problemet verkar knappast vara omöjligt att lösa utan mest vara relaterat till det företag som brister i kvalitetskontrollen. Eller? Är det i första hand Sjöfartsverkets fel att Navionics tappar en fyr, menar du?

 

Undrar hur konsumentköplagarna hade sett ut med liknande resonemang. Bara kunna undkomma ansvar genom att säga att "Nä, vi sålde visserligen en komplett stol till dig, men det är inte vårt ansvar att stolen brakade ihop under dina 70 kg, du får vända dig till sågverket som levererade de besvärliga plank som vi ensamt av alla möbeltillverkare på marknaden inte klarade av att korrekt avkapa och sammanfoga till en fungerande stol"... 

 

Med ditt sätt att resonera kan man rent av få det till att största ansvaret ligger hos den som skapade den svenska skärgården. Varför? Jo, för om hen inte hade skapat alla dessa eländiga grund, så hade inte Sjöfartsverket behövt ha alla dessa prickar och fyrar att placera ut, och då minsann hade inte Navionics kunnat tappa bort någon endaste fyr, någonsin. Eftersom det inte skulle ha funnits några fyrar eller prickar alls och rådataformatet därmed varit egalt. Lysande! DÄR har vi allt hittat var det största ansvaret ligger. Eller...kanske inte...

 

Vill be TS om ursäkt för att det hela har flutit iväg lite. Vore jag i din situation skulle jag i första hand inte fundera på finesser hos de olika alternativen utan fråga mig: vilken produkt känner jag mig personligen mest trygg med?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

Hade den borttappade fyren försvunnit om Navionics fått originaldata från Sjöfartsverket?

 Vad jag känner till får alla som har avtal med Sjöfartsverket originaldata. Vem har påstått något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, undrande säger:

 

 

Med ditt sätt att resonera kan man rent av få det till att största ansvaret ligger hos den som skapade den svenska skärgården. Varför? Jo, för om hen inte hade skapat alla dessa eländiga grund, så hade inte Sjöfartsverket behövt ha alla dessa prickar och fyrar att placera ut, och då minsann hade inte Navionics kunnat tappa bort någon endaste fyr, någonsin. Eftersom det inte skulle ha funnits några fyrar eller prickar alls och rådataformatet därmed varit egalt. Lysande! DÄR har vi allt hittat var det största ansvaret ligger. Eller...kanske inte...

 

 


Det var väl lite så Hans Christian Garde inledde sitt samtal med mig, när han letade upp och ringde till mig, efter att jag skrivit på MarinGuiden att ett företag som Navionics inte borde få syssla med sjökort: Tex Bohuskusten är ju naturligtvis mycket svårare att presentera på digitala sjökort än en kust som bara har öppet hav på utsidan och 50 meter djupt ända in till land:

På de sistnämda stället behöver man ju inget sjökort - där räcker det ju att man kommer ihåg hur en hög byggnad eller ett specifikt berg ser ut för att angöra land.

I en skärgård som tex den Bohuslänska vill det ju till att vi har sjökort som någorlunda visar verkligheten. 

Efter debatten på MG för ett par år sen blev det "ett annat ljud i skällan" på Navionics  och nu gör de allt för att rätta till alla fel som upptäcks. Det går tom få grund inlaggda som inte ens sjöfartsverket har med i sina sjökort.

Nu tror jag inte att fyren på Söö spelar så stor roll för TS, men han har sin båt ca en halv distansminut från nämnda fyr och han kan knappt undgå att lägga märke till den varje gång han skall ut och segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Thallatha säger:

Nu tror jag inte att fyren på Söö spelar så stor roll för TS, men han har sin båt ca en halv distansminut från nämnda fyr och han kan knappt undgå att lägga märke till den varje gång han skall ut och segla.

 

Du har naturligtvis helt rätt, den där fyren spelar ingen roll för TS, så vi kan lika gärna ringa Sjöfartsverket och tipsa om att de kan ta bort den. Då stämmer ju kartbilden helt plötsligt igen.

 

Och så gör vi likadant med alla andra saker som saknas i korten. Ingen dum ide. Vi anpassar helt enkelt verkligheten. Fast vad gör vi när fyren helt plötsligt av någon outgrundlig anledning hoppar fram i nästa version av kartbilden igen? Tar fyren i förnyat bruk och återmonterar utrustningen?

 

Vore det inte enklare att leverantörena av dessa sjökortsprodukter skapar en kvalitetssäkrad process för att undvika att sådana här missar uppstår från första början? Alltså inte en snabbrättningsprocess där konsumenterna i efterhand utför det arbete som leverantörerna själva borde ha ombesörjt? Bara en stilla tanke. I datavärlden låter man ibland i besparingssyfte slutanvändare utföra betatestning av PC-spel. Ett sådant synsätt fungerar inte på sjön. På sjön sjunker man kanske om det är fel i programvaran. På speldatorn bootar man bara om.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...