Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bennyj

Sealine F34 eller Galeon 330 fly

Rekommendera Poster

Hej!

Sneglar lite på dessa båtar.

Har ni input om dessa. För och nackdelar.

Bra att ha med fler ideer till framtida köp

 

Mvh Benny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Benny!

 

Nu är ju jag lite partisk i denna fråga, men jag har en bekant som hade en Sealine och han sa att det var ett Canbus elsystem som strulade rätt mycket i hans båt. Men det kanske är olika beroende på årsmodell och båtmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och kikade på en Galeon 330. Det är en riktigt stor liten båt, rymlig med många vettiga lösningar. Tyvärr har dom ett elsystem som stökar ganska mycket. Om man gör om det så det fungerar då har man säkert en bra båt. 

Jag gillade den 330 vi kikade på, hade inte säljaren varit katastrof hade vi slagit till tror jag. 

 

Sealine bör väl vara mer välbyggd än vad en Galeon är, dom bör vara mer påkostade - detta är en tanke inget som är vetenskapligt bevisat. 

 

Man ska köpa båt efter eget hjärta och behov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-21 på 19:45, RikardE säger:

Tyvärr har dom ett elsystem som stökar ganska mycket. Om man gör om det så det fungerar då har man säkert en bra båt. 

Vad är fel på elsystemet?

Funderar oxå på en 330 som nästa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag släppte det mesta när vi bestämde oss för att hoppa av. 

En sak var huvudströmen som styrs via en display - det var upphov till endel fel. 

 

Det bästa man kan göra är att undersöka båten själv noga och testa alla funktioner noga. Där man känner att det finns risk för fel/problem - gör om till en fungerande lösning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teknik är fantastisk, när den fungerar..

För en prylgalning som mig var panelen annars "cool". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar absolut både sealine och galeon, men galeon 330 är svår att slå när det gäller att utnyttja ytorna. Det är ingen stor båt, men är betydligt rymligare än många båtar som är både 36 o 37 fot. 

Personligen gillar jag utseendet med snygga linjer på galeon, men det är ju självklart en smaksak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, dessutom finns det balla funktioner, som att det finns en lucka i taket på fly där man placerar bordet när det inte används.  Galeon ÄR smart och vettig - med vissa förbehåll om att man kanske får modifiera lite för driftsäkerhetens skull. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-21 på 19:45, RikardE säger:

...

Jag gillade den 330 vi kikade på, hade inte säljaren varit katastrof hade vi slagit till tror jag. 

...

PS Marin?

Har själv kollat på Galeon 330 (bara på Blocket) och gillar också modellen. 

De nyare har visst inte framåtvänd soffa för "navigatören" vilket jag tycker är synd. Vill gärna sitta både i linje och åt samma håll som åtminstone två passagerare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående displayen där man styr huvudbrytare så kom det på senare modeller. Jag har en -04 och på den är det vanliga huvudbrytare med vred. En båtpolare till mig som hade en -06 hade display.

 

Angående den framåtvända soffan inne så verkar det vara lite olika, jag har inte det på min -04 men sett lite olika på andra modeller. Det man ska tänka på att den lösningen tar plats i midkabinhytten.

 

Har även upplevt att det är finare snickeri på de äldre modellerna samt att texten "Galeon 330" som sitter på sidorna är i krom på de äldre och i plast på nyare modeller.

 

Om det är någon som vill veta mer eller se en 330 på närmare håll så hör av er :) Jag finns i Tyresö.

Redigerad av AndreasD
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat båda modellerna på land.

Älskar "layouten" på Sealinen. Stor soffa i L-form. Uppe på Flybridgen är ryggstödet på 07 och nyare fällbart vilket är ett plus.

Kollat ett par Galeon 330 en i höstas då jag inte hade möjlighet att köpa för den "gamla" inte var såld.

Den var i mint kondition.

En som ligger på blocket just nu var mer eller mindre katastrof.

Mycket smågrejer som kontakter mm hängde löst. Motorrummet hade blivit riktigt illa åtgången.  Och trät genomgående hade mycket hack och hål.

3 gelcoatskador.

Och monterade  zipwake allt annat än fackmannamässigt.

Men båttypen gillade jag mycket.

 

 

20180217_105055.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...