Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Krilleben

Nybörjar ekolod billigt

Rekommendera Poster

Jag söker efter ett billigt nybörjarekolod som jag vill ha när vi fiskar någon enstaka gång och som man ser botten på några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är "billigt" för dig, och vad har du för båt? Elförsörjning ombord? Skrovmaterial?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max 2000 kr eller är jag helt ute och cyklar? Elförsörjning har jag inte i dagsläget det är något som jag ska försöka fixa. Ja de är väl plast/glasfiber. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyss en Lowrance Hook 4 för 1990 kr. Det finns en aningen billigare version utan navigationsfunktioner, kanske 1600 kr eller så, och den heter Hook 4x. Har inte så mycket att jämföra med, och jag har inte haft tillfälle att testa den i båten än, men den verkar riktigt kompetent för prisklassen. Givare ingår i priset. Men den behöver nån form av 12 V-försörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybörjareoolod?

Menar du att du behöver träning, för att sen byta till nån anna mindre "nybörjar"?

I såfall är det bättre/ billigare att skaffa den senare omg. Krävs ingen träning.

Om det inte är för att kolla om du vill ha ekolod alls och risken e stor att du inte vill ha nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula oxå, https://www.jula.se/search/?query=ekolod ännu billigare.

Nu är jag ju lite yrkesskadad men köp så bra som plånboken tillåter.

Det kanske är bättre att lägga pengarna på ett begagnat på Blocket än nytt.

Man blir fort sugen på bättre och då är det ju synd att göra om jobbet med installation mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är Bryggan nog billigast, tex LOWRANCE HOOK-4X HDi för 1495 eller LOWRANCE HOOK-4 HDI  för 1995, den har då plotter. Ekolodsdelen är samma och fungerar alldeles utmärkt.

Reapriset gäller 4 dagar till.

 

OBS minsta sjökort om man vill använda plotterdelen kostar 1690kr

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Just nu är Bryggan nog billigast, tex LOWRANCE HOOK-4X HDi för 1495 eller LOWRANCE HOOK-4 HDI  för 1995, den har då plotter. Ekolodsdelen är samma och fungerar alldeles utmärkt.

Reapriset gäller 4 dagar till.

 

OBS minsta sjökort om man vill använda plotterdelen kostar 1690kr

Ursäkta en korkad fråga - men vad skiljer mot den "Lowrance Hook2-4x Bullet" som Clas i Sjön tar 1199 kr för ..? Förutom det självklara; liggande display.
https://www.clasohlson.com/se/Ekolod-Lowrance-Hook2-4x-Bullet/31-4992

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HOOK 4 modellerna har CHIRP och DownScan Imaging HOOK 3  & 3 saknar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

HOOK 4 modellerna har CHIRP och DownScan Imaging HOOK 3  & 3 saknar detta.

OK, och CHIRP= bra..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

OK, och CHIRP= bra..?

Ingen aning. Men en kompis skulle köpa så jag frågade ett gäng trollingfiskare och enligt de så får man så mycket mer information när man fiskar.

De som fiskar kan nog svara mycket bättre på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin striker 4 med chirp, den är väldigt lik Lowrance hook 4 som nämnts. 

Det som skiljer dem från de dyrare ekoloden är främst skärmstorleken, helt och hållet en kostnadsfråga om du frågar mig. 

Hur som helst är det ett jättebra ekolod som du kommer hitta fisk med och se om du är över hård eller mjuk botten. 

Jag rekomenderar att du lägger en timme på Youtube och söker instruktionsfilmer om hur du läser av ett ekolod om du inte är van redan,  det finns många "ahaaa" att upptäcka som självlärda säkert inte har en aning om. 

 

Självklart skulle jag hellre ha en 9tums med downvű, men det finns mycket som står över det på min priolista iaf. Du blir nog jättenöjd med hook 4 eller striker 4. Vill du sedan byta upp dig passar samma märkes givare i de större skärmarna. Själv är jag jä...gt lockad att köpa en garmin echomap 7 just nu. De finns för strax under 5k och min chirp-givare från striker 4 passar ju rakt av. Det är lite lustigt, de dyra modellerna säljs alltid utan givare. Samma givare som ingår i de billiga modellerna, som säljs kompletta för nästan samma pris som givaren ensam... :wacko:. Så, köp du en liten skärm med bra givare, sen när du vill byta upp har du redan givaren. Därför kan det vara en poäng att redan nu spana in vilket märke du lockas av bland de större skärmarna. De för 9k idag finns för 4k om två år. Eller 2k på blocket om 3...isch.

 

Bilbatteri köper du på skroten för 200kronor, det duger mer än väl till ekolod, sen frågar du här i en annan tråd om du kan ladda det med din motor. Annars räcker det säkert hela sommarn ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Snittförbrukningen står som 1.1 A för Hook 4. Är man ute fem timmar så är det 5.5 Ah. Då får batteriet ha en kapacitet på kanske 15 Ah för att ligga på en bra urladdningsgrad. Och då är det bara en dag det handlar om. Så ladda en gång och klara sig hela sommaren låter inte särskilt realistiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Så ladda en gång och klara sig hela sommaren låter inte särskilt realistiskt...

Nej, ett nytt batteri och sedan laddning från motor och/eller solpanel.

Alternativet är tex ett Li-Ion batteri och sedan ta hem för laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit mer och mer förtjust i Garmins produkter.

Dessa har fått väldigt bra pedagogiska menyer, så man lätt fattar och snabbt lär sig apparatens funktioner.

Men det kanske är så att de andra fabrikaten är lika lätta att förstå numera..?

 

Båttillbehörsbutikerna har nedsatta priser nu när båtmässorna pågår.

Här är en Garmin Stiker hos Seasea. nedsatt med 1154 kr. Kostar nu 1445kr, litet mer än halva priset.

 

Kanske du skall gå upp litet i prisnivå (nu när det är rea) och köpa ett instrument som även innehåller GPS/plotter??

 

Nu är jag litet äldre, och tycker att de mindre ekoloden, och navigatorerna är svåra att läsa av då bildskärmen är liten, använder +3,5 i läsglasögon... Även om man är ung kanske man skall tänka på det..? Men det är ju bildskärmsstorleken som bestämmer priset.

 

Begagnat bilbatteri från skroten... njae... tveksamt, tycker jag. Men klart man kan ha tur och finna ett som är bra.

Clas, Jula, Biltema med fler har ju mindre 12volts motorcykelbatterier, dessa kompletteras med en liten laddare eller kanske en liten solcellspanel.

Lätta att bära med sig hem och ladda, bäst om de har gel istället för syra naturligtvis.

 

Sedan har ju i alla fall Claes haft ekolod som drivs med vanliga torrbatterier, jag har bara sett dessa i butiken. aldrig använt dem, så jag vet ju inte hur de funkar eller hur länge batterierna räcker.

 

Det finns också fiskeekolod där man hänger en trådlös givare i sitt fiskespö och har en display på handleden som en klocka.... ej heller sådan har jag testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-15 på 07:33, raol säger:

Jag köpte nyss en Lowrance Hook 4 för 1990 kr. Det finns en aningen billigare version utan navigationsfunktioner, kanske 1600 kr eller så, och den heter Hook 4x. Har inte så mycket att jämföra med, och jag har inte haft tillfälle att testa den i båten än, men den verkar riktigt kompetent för prisklassen. Givare ingår i priset. Men den behöver nån form av 12 V-försörjning.

Jag har också en sån.

Funkar utmärkt men har inte "sidescan", jag tror det är det som används vid Prickskyttefiske.

Via insight genesis kan du loda sjön själv eller ladda ner andras arbete.

Finns även kartor att köpa.

Den duger några  år, sen är det samma pris på de bättre, då kan man uppgradera. Å då har du två.:-)

Jag tror det är storleken som bestämmer priset.

 

Jag mätte strömmen till min hook 4, den drog 0.8A

Redigerad av Havskrattan
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Havskrattan säger:

Prickskyttefiske

Jösses. Tur man inte fiskar ;)

Min kompis är väldigt nöjd. Han kompletterar med iPad för lite bättre översikt. Han snodde dotterns padda så var ju tvungen att få en ny så hon är också nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart man hellre har ett flång nytt lithium jon batteri och en självtänkande laddare. Men om man sätter sakers pris i relation till vad man ska använda det till.... Ja, den batterilösningen blir ju klart dyrare än ekolodet. 

Batterier är lotteri. Köper man finaste tänkbara och sköter det bra kan det hålla 1-15år. Köper man skit och inte sköter det alls kan det också hålla 1-15 år, ungefär så är det, något överdrivet kanske. 

Ett batteri från skroten kan vara från en nästan ny bil eller nybytt ifrån en gammal, många är datummärkta och alla är testade. Det brukar stå rader att välja bland. Inget ovanligt att hitta ett 100ah med ett eller ett par år på nacken för 200kr. Laddare för detta ändamål då, en enkel 150kr laddare från feltema eller jula etc kommer funka. Ladda nån enstaka gång på sommarn om det mot förmodan behövs eller på hösten när man ändå tar hem batteriet. Ekolodet har inbyggt voltmätare så man ser när det börjar bli dax. 

Kiss! Keep It Simple Stupid :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en mobil lösning så har tex Lowrance färdiga batteriväskor, om man nu inte vill fixa själv.

 

Lowrance ekolod batteriväska.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel.

Redigerad av Gundj
för snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...