Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
pseudonym

Säkerhetsutrustning

Rekommendera Poster

7 timmar sedan, bhemac säger:

Så här stod det i mina gamla försäkringsvillkor:

"Brandsläckare ska vara CE-märkt som minst har effektivitetsklass 13A 70B C.
Båten ska vara utrustad med brandsläckare om den har
– motor över 20 hk eller,

– anordning där öppen låga förekommer t.ex. för matlagning eller upp- värmning"


Då faller vår båt utanför det kravet. Men vi har nog inte samma försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-17 på 23:49, bhemac säger:

Tjusigt. 

Det får bli en kolsyresläckare. Perfekt vid brand i köket (som är det vanligaste).

Inga skador och inget att städa.

Skum kanske det blir nästa år, känns lite överdrivet i år.

Däremot är snart slangen från sjövattenpumpen på plats.


På 55 år har jag bara behövt använda pulversläckarn en gång. Värmde spriköket för dåligt innan jag vred på fotogenen. Förr kallade man köken man eldade med fotogen men förvärmde med rödsprit för "Spritkök". En jättelåga, som aldrig ville slockna.

 

En liten minimal dutt med pulversläckaren - fast sen skulle man göra rent efteråt. :o:wacko:

Har ju jobbat på elverk - större delen av livet. Vi fick reglbundet repititoner med brandövningar och ABC mm:

Enda gången jag vet att nån  fått användning av dessa kuskaper, var när ett par av mina arbetskompisar kom ut från kursen och fick se en äldre man falla ihop på trotoaren. De lyckades hålla igång honom tills ambulasen kom. Mannen överlevde.

En annan gång övade vi hjärt lungräddning på dockor på gräsmattan på utsidan kurslokalen. Lärarna var ett par ambulanskillar. En tjej går förbi och får ett epeleftiskt anfall när hon är mitt för en av ambulanskillarna - hon blev snabbt omhändertagen.

Regelbunden träning i de ämnena är bra - sen får man hoppas att man aldrig behöver använda kunskaperna IRL.

Såg - när jag var i Nordstan, Gbg sist att de hade Hjärt/lungräddningskurs för allmänheten där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:
19 timmar sedan, bhemac säger:

Så här stod det i mina gamla försäkringsvillkor:

"Brandsläckare ska vara CE-märkt som minst har effektivitetsklass 13A 70B C.
Båten ska vara utrustad med brandsläckare om den har
– motor över 20 hk eller,

– anordning där öppen låga förekommer t.ex. för matlagning eller upp- värmning"


Då faller vår båt utanför det kravet. Men vi har nog inte samma försäkringsbolag.


Jag tänker inte riktigt så. Jag skiter egentligen i vad försäkringsbolagen säger. :P

Har bransläckare - visserligen pulversläckare - som jag lätt kan komma åt, både i förpiken, däckssalongen och i akterruffen (en brandsläckare som jag lätt kommer åt från sittbrunnen).

Det viktiga är inte att uppfylla försäkringskraven, utan ha möjligheter om det värsta skulle inträffa.

Sen står det förståss alltid en "pös" i sittbrunnen - bra om man behöver sjölja bort blod efter makrillfisket.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:


Då faller vår båt utanför det kravet. Men vi har nog inte samma försäkringsbolag.

Det var från IF men de flesta brukar ha samma krav.

Skulle du inte ha ett campingkök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Thallatha säger:

Det viktiga är inte att uppfylla försäkringskraven, utan ha möjligheter om det värsta skulle inträffa

Så är det. Men om nu det blir en brand och försäkringsbolaget drar av 30% av för ersättningen för att man inte har godkänd brandsläckare ombord så blir det surt. Så brandsläckaren blir en slags försäkring för att försäkringen ska gälla.

Träning är också väldigt viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Det viktiga är inte att uppfylla försäkringskraven, utan ha möjligheter om det värsta skulle inträffa

Så är det. Men om nu det blir en brand och försäkringsbolaget drar av 30% av för ersättningen för att man inte har godkänd brandsläckare ombord så blir det surt. Så brandsläckaren blir en slags försäkring för att försäkringen ska gälla.

Träning är också väldigt viktigt.

 

Jag har inte nån noja över att över huvudtaget nåt galet över huvud taget skulle kunna hända.

Jag tänket på det att man skulle kunat tolka som att "försörsäkringskraven kräver inte att jag har en bransläckare ombord - bra då behöver jag ingen ha"

 

Jag tänker snarare. Om jag är i förpiken och det skulle börja brinna vid pentryt och spärra utgången - hur tar jag mig ut. Var skall jag placera en brandsläkare så att jag kommer åt den om jag skulle behöva en:

Därför har jag en bransläckare lätt åtkommligt i förpiken. En i närheten av pentryt och en i akterruffen, som jag lätt når när jag står vid ratten. Bara att öppna luckan, sträcka in handen och ta bransläckaren. Nu är visserligen samtliga pulversläckare, men sikt samma. 

En sak jag reageraqde över för ett par år sen - man sålde vita bransläkare. Var det för att det var snyggare med vita. En bransläckare skall va röd och ful och synas ordentligt, och så måste man ju med en vis regelbundenhet se till att man har barnsläckare som fungerar när man skall använda dom.

Som ett gott exempel kan vi ha norrmannen som provtände alla tändstickorna i tändstickasken - fin metod. ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Thallatha säger:

En sak jag reageraqde över för ett par år sen - man sålde vita bransläkare. Var det för att det var snyggare med vita. En bransläckare skall va röd och ful och synas ordentligt...

 

Hur menar du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, BSven säger:
12 minuter sedan, Thallatha säger:

En sak jag reageraqde över för ett par år sen - man sålde vita bransläkare. Var det för att det var snyggare med vita. En bransläckare skall va röd och ful och synas ordentligt...

 

Hur menar du då?

 

Man har tydligen gått längre i idiotin.

Efter branden, som började i mycken liten skala, men som snabt växte sig till total ödeläggelse.

"Om jag bara haft nåt att släcka elden med när den började"

"Men det satt ju en barndsläckare mitt på väggen"

"Den såg jag inte"

"Såg du inte den svarta tuben, men vita figurer på"

"Jo visst - det trodde jag var ett modernt konstverk och jag tänkte - den skitkonsten kan få brinna upp - hade det varit en tavla på en vacker blomma hade jag nog ryckt med mig den när jag sprang ut"

en bransläckare skall va röd, så att man ser att det är en bransläckare.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att en brandsläckare ska vara röd och synas, men samtidigt är det ju bra om mab kan locka flera att ha brandsläckare om se är lite mera diskreta.

En röd brandsläckare i köket tror jag de flesta tycker är helt uteslutet, men en designad kan vara okej.

 

Vi har röda både i båten och hemma, dock inte i köket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Så är det. Men om nu det blir en brand och försäkringsbolaget drar av 30% av för ersättningen för att man inte har godkänd brandsläckare ombord så blir det surt. Så brandsläckaren blir en slags försäkring för att försäkringen ska gälla.


Ja, jag menar inte att vi inte ska ha brandsläckare (det finns en i båten, men jag ska komplettera med en till inför sommaren, har jag tänkt), utan det var mer ett konstaterande att kraven var så lösa att vår båt föll utanför.

Nu räknar jag brandrisken som mycket låg i vår båt. Ordentligt avsäkrade ledningar till småförbrukare, inga öppna lågor i båten, utombordare, tankförvaring utomhus nattetid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pulversläckare har jag ombord och skulle den behöva användas så lär det bli pulver överallt och det blir ett drygt saneringsarbetet för att få bort allt pulver som letar sig in överallt vilket visas i  "Yachting Monthly's Crash Test Boat Fire". Även att det blir en irriterande dimma när denna typ av släckare används så att man inte ser något.

 

Att ha en släckare som istället bara kväver elden utan att ge en massa efterarbete är ju trevligare och det finns några små lätta släckare, vilka inte är lika effektiva som en pulversläckare, men kan vara ett första försök att släcka en eld som just har startat.

 

MAUS Xtin Klein släcker med kaliumbaserad rök och räcker i ca 9 sekunder. Den kan inte återfyllas utan kasseras efter användande.

 

Firemill släcker med CO2 och räcker ca 10 sekunder. Den använder en koldioxid-patron som används i en Sodastreamer och kan återfyllas efter användande. Samt man kan göra brandövningar med besättningen och därefter bara byta eller fylla patronen.

 

Finns även DIY-instruktioner men funktionen kan vara osäker när det väl gäller om delarna inte håller. "CO2 Fire Extinguisher From a Soda Maker Gas Cylinder"

 

Eller så skaffar man sig en större CO2-släckare som borde vara effektivare än ovanstående små släckare.

 

Jag provade på brandsläckning i lumpen då man skulle släcka en behållare med flera meter höga lågor med hjälp av en brandslang. Varmt som tusan och man fick hålla slangens munstycke invid kinden för att få lite kyla i ansiktet av vattendimman i munstycket. Mycket lärorik och detta glömmer jag aldrig. En eld som har tagit sig är mycket svårsläckt med vanliga mindre brandsläckare!

 

Ska nog ta mig en funderare om att införskaffa CO2-släckare både för båt och hemma.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra påminnelse!

Seasea har bra pris på Maus Xtin Klein t.o.m måndag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägande testade Maus Xtin Klein för något nummer sedan. Den var helt värdelös.

 

En s k ”släcksprej” var däremot väldigt bra (men mycket sämre än pilver såklart). Ingen sanering och kostar bara 100-200 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Praktiskt Båtägande testade Maus Xtin Klein för något nummer sedan. Den var helt värdelös.

Jag får leta. Andra tester tex någon husbilsblaska säger att den är bra.

CO2 är bra men 2kg är i minsta laget, 6kg mer optimalt. Dyr, tyvärr.

Brand i trä släcks bäst med vatten eller skum så en kombination av Maus Xtin Klein och 6kg skumsläckare tror jag är ganska optimalt.

Pulver använder man bara en gång brukar man säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Firemill är en annan variant med CO2

En 2kg CO2 släckare är billigare än Firemill, men den senare är klart snyggare ;)

CO2 är klart intressant, bara det inte båser för mycket. Men man brukar behöva en hel del CO2 eftersom elden ofta slår upp igen. Så upplevde jag i alla fall det på brandövningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag får leta. Andra tester tex någon husbilsblaska säger att den är bra.

CO2 är bra men 2kg är i minsta laget, 6kg mer optimalt. Dyr, tyvärr.

Brand i trä släcks bäst med vatten eller skum så en kombination av Maus Xtin Klein och 6kg skumsläckare tror jag är ganska optimalt.

Pulver använder man bara en gång brukar man säga. 

 

Jag har 4 x 6 kg pulver i lastbilen, men om det tar sig så springer jag åt andra hållet om jag hinner.😉

IMG_0313.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev AndW:

Praktiskt Båtägande testade Maus Xtin Klein för något nummer sedan. Den var helt värdelös.

Tror mer att det är Praktiskt Båtägande som är värdelös...

 

Jag är inte särskilt imponerad av tidningen, men det finns ett och annat guldkorn.

Brukar starta en tidsbegränsad prenumeration då och då, men slutar alltid när den gått ut.

 

Tillägg:

Som skulle varit med från början...

 

Jag ser Maus Xtin Klein som ett komplement till övrig släckutrusning ombord, mer som en brandfilt som kan användas innan elden utvecklat sig allt för mycket

.

Funkar något enkelt, en jacke eller filt?

Nej!

Funkar brandfilt?

Nej!

Funkar Maus Xtin Klein

Nej!

Fram med pulversläckaren och var beredd på att båten inte går at använda mera den säsongen...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Tror mer att det är Praktiskt Båtägande som är värdelös...

Det brukar finnas en viss koppling mellan hur bra tidningen sponsras och hur bra grejorna visar sig i testerna. För att inte tala om hur mycket annonser man köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket på Youtube att se. Här är en intressant demonstration:
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det vanligt att båtklubbar mm ordnade säkerhetsdagar där alla kunde få prova att använda eldsläckare. Det var väldigt nyttigt.

Tyvärr verkar intresset för sådana evenemang var väldigt litet numera. Oftast var det någon säljare av eldsläckare som stod för det hela. För de var det lönsamt, de sålde ett stort antal släckare.

Även räddingstjänsten kan hålla övningar men eftersom de inte får konkurrera med privata aktörer så blir det Brandskyddsföreningen som håller övningen och då kostar det ganska mycket. Går man tex klass 8 så är en brandövning obligatorisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru som inte gjort lumpen och missat de lärorika brandövningarna fick i hennes jobb möjlighet att vara med på en brandövning som Stockholms brandförsvar ordnade i Ågesta. Först var hon tveksam att vara med. MEN när hon kom hem efteråt så var hon "eld och lågor" kring denna övning med praktisk brandsläckning. Det var en mycket bra övning som man önskar alla får göra, även skolbarn.

 

Det är viktigt att veta utifrån de förutsättningar man har på den aktuella platsen hur man kan försöka att kunna kväva en eld. Efter bara några minuter kan det bli övertänt i en båt och det finns ingen chans till släckning med en liten brandsläckare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

24 minuter sedan skrev per_62:

Min fru som inte gjort lumpen och missat de lärorika brandövningarna

Lumpen gav ju en del extra möjligheter att öva skarpt på allt möjligt.

 

Minns att vi övade släckning av brinnande springande person.

 

På med en brandsäker välisolerad overall som sedan smetades in i napalm och så ett bra skydd för huvudet/ansiktet/halsen.

  • Första svårigheten var att fälla en "galen" springande fackla utan att ge mera skador eller bli skadad själv.
  • Sedan gäller det att släcka utan att tillföra mera skador än nödvändigt och utan att man själv fattade eld.
  • En vanlig tjock filt av kronans modell funkade utmärkt, men det gäller att släcka från huvudet och nedåt för att minimera skador på huvud, ansikte och hals.
  • Täta ordentligt kring hela kroppen så att ingen luft kommer in.
  • Vänta en tid och lätta sedan försiktigt på filten nerifrån fötterna och uppåt. Ibland flammade napalmen upp på nytt och då var det ju dumt om det började brinna i ansiktet.

 

Det var nog en övning i yttersta ytterkanten av regelboken då och idag är den säkert helt utanför. Nyttigt var det, men lyckligtvis har jag inte haft någon nytta av just den kunskapen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tankbilsförare har vi återkommande brandövningar varje år. Lärorikt i början men tjatigt i längden och oftast inget nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Som tankbilsförare har vi återkommande brandövningar varje år. Lärorikt i början men tjatigt i längden och oftast inget nytt.

 

Inom byggbranschen talar man om Heta arbeten och det krävs ofta att man har utbildning för detta. Utbildningen behöver "bara" förnyas var femte år, men även det börjar kännas tjatigt att lägga en heldag på.

 

Det borde räcka med en halvdag efter de första två, tre utbildningstillfällena. Jag tror man skulle får bättre resultat med kvalitet i stället för kvantitet.

 

Det känns ibland som det bara är lättare att ha en kurs som man tvingar alla att gå istället för att ha en kurs för nybörjare och en för de som inte längre är nybörjare.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombord har vi tre stycken 2 kg pulversläckare och på SXKV har vi släckt med pulver på säkerhetsdagar och det blir mycket att städa om vi skulle släcka inne i vår egen båt.

 

Funderar att komplettera med Maus eller Firemill, är det någon som har egen erfarenhet av dessa små släckarna som kan säga bu eller bä om nyttan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt Firemill efter att ha läst informationen och sett video  att den klarar förvånansvärt stora lågor på deras hemsida https://firemill.se

Att kunna ha denna som ett första försök och bara byta kolsyrepatron avgjorde köpet. Räcker den inte så får det bli pulversläckaren med efterföljande sanering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...