Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pseudonym

Säkerhetsutrustning

Rekommendera Poster

Hur många seglare har en vajerklippare ombord, eller något annar som rår på vant och stag.

 

Vi tror vi har en som funkar på rostfri vajer, men vi har inte haft lust att pröva den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Mackey säger:

Hur många seglare har en vajerklippare ombord, eller något annar som rår på vant och stag.

 

Vi tror vi har en som funkar på rostfri vajer, men vi har inte haft lust att pröva den.

 

Mackey

Jag har bågfil men de torde uppgraderas. Genom åren har masten hoppat av två gånger och bägge gångerna har det varit enklare att slå ut sprintarna. Om det är ofokus ifrån mig som upplevde händelsen som stressande eller om bågfilsblad är bra törs jag inte svara på. En stor tång eller något är nog bättre. För det blir ju gungit linor överallt plus att man är orolig att grejer i vattnet slår i skrovet. Som tur har jag varit långt från land bägge gångerna för det hade ju varit mardrömmen. Det går ju inte gärna starta motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, makke_the_muss säger:

 Genom åren har masten hoppat av två gånger och bägge gångerna har det varit enklare att slå ut sprintarna. Om det är ofokus ifrån mig som upplevde händelsen som stressande 

 

Masten hoppat av - det låter intesant. Vad hände.

Själv hat jag brutit mast två gåger - på trämasttiden.

Det är klart att det är stressigt om masten går överbord. Är det då dessutom lite dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-14 på 11:43, Mackey säger:

Bra tips!

 

Ska absolut köpa ett sådant. Kan troligen även komma till nytta för att hålla fören upp mot vinden om man måste reva på öppet hav. 

 

Mackey

Blåsigt och vågor så klart. Första gången dålig mast så den gick av (gammal båt och mast) andra så måste det varigt dålig kvalitet på förstaget så de gick av.. För mycket segel men de borde hålla eftersom det var första sesongen det användes :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yachting Monthly testade olika sätt att kapa riggen på för några år sedan. Klart sevärt:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Marina95 säger:

Yachting Monthly testade olika sätt att kapa riggen på för några år sedan. Klart sevärt:

Intressant videoklipp.

Jag är lite imponerad av att bågfil funkade så pass bra, det hade jag inte trott.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Intressant videoklipp.

Jag är lite imponerad av att bågfil funkade så pass bra, det hade jag inte trott.

 

Mackey

Eller hur svårt det var att få hål på skrovet...
Hela den videoserien är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Masten hoppat av - det låter intesant. Vad hände.

Själv hat jag brutit mast två gåger - på trämasttiden.

Det är klart att det är stressigt om masten går överbord. Är det då dessutom lite dåligt väder.

 

10 timmar sedan, makke_the_muss säger:

Blåsigt och vågor så klart. Första gången dålig mast så den gick av (gammal båt och mast) andra så måste det varigt dålig kvalitet på förstaget så de gick av.. För mycket segel men de borde hålla eftersom det var första sesongen det användes :(


Jag fastnade för det där uttrycket "Masten hoppat av", hördes om ett ganska ovanligt sätta att tappa masten. Tänkte mig att rotändan på masten inte varit säkrad och att den gett sig av - och dessutom två gånger.

Första gången jag bröt masten, var det fiolstagspridaren på en J10 som brast.

 

Andra gången var det en reparerad trämast, där jag ca 10 år tidigare hade haft förmycket härdare i limmet när jag reparerade. Masten sprack helt plötsligt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Thallatha säger:

 


Jag fastnade för det där uttrycket "Masten hoppat av", hördes om ett ganska ovanligt sätta att tappa masten. Tänkte mig att rotändan på masten inte varit säkrad och att den gett sig av - och dessutom två gånger.

Första gången jag bröt masten, var det fiolstagspridaren på en J10 som brast.

 

Andra gången var det en reparerad trämast, där jag ca 10 år tidigare hade haft förmycket härdare i limmet när jag reparerade. Masten sprack helt plötsligt.

Ahh ser ju de :) klumpigt uttryckt av mig där :) så hade nog jag läst det med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Mackey säger:

ntressant videoklipp.

Jag är lite imponerad av att bågfil funkade så pass bra, det hade jag inte trott.

Absolut intressant. Jag tog en vantskruv som hade skurit och sågade resp klippte av. Inga problem. I in kritisk situation skulle jag nog välja bågfilen eftersom jag då skulle ha en hand kvar att hålla mig fast med.

Men först skulle jag skära av buntbanden som säkrar riggbultarna och försöka peta ut dessa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, pulver är rätt bökigt att bli av med, men det är billiga släckare som tål kyla och de finns i mindre storlek än skum. En skumsläckare kan inte förvaras i minusgrader om den inte har frostskydd i vattnet och det blir dyrare.

 

Kanske borde man ha en skumsläckare till motorrummet för med pulver blir motorn mer eller mindre förstörd.

 

Kanske borde man ha en kolsyresläckare istället för en av pulversläckarna. Kolsytesläckare finns ju faktiskt i lämplig "båtstorlek".

 

Brandfilt är förstahandsalternativet så länge man kan komma åt elden och den inte är allt för utvecklad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man dumpar 6 kg koldioxid i en dåligt ventilerad båt och man själv är där? Man lär ju tuppa av pga syrebrist ganska omgående. Visst, utrymma är ju bra, men tänk om man inte lyckas släcka fullständigt, eller måste rädda t ex ett barn inne i båten? Inte så bra!

Nej, pulver må vara besvärligt, men effektivt och säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Mackey säger:

Jo, pulver är rätt bökigt att bli av med

Det finns ett utryck att pulversläckare använder man bara en gång. Pulvret blir man aldrig av med. Men visst, det är effektivt, billigt lätt att hanter.

Förr brukade båtklubbarna ordna så man kunde få träna, det var nyttigt. Men intresset var ganska svagt.

Vatten är fortfarande väldigt effektivt, en slang på tryckvattensystemet eller spolpumpen för oss som seglar i sötvatten.

Skum är ännu bättre men dels är det onödigt dyrt och sen det här med frostskyddet. Hittar jag en lämplig släckare så köper jag. Hemma har jag skum och vattenslang.

Kolsyra är lite bortglömt. Mycket bra men kräver lite träning.

I motorrummet ska man ha en automatisk släckare med gas, den som ersätter halon. I stora maskinrum har man CO2 och ev lättskum.

Men man ska träna, det är nog nummer ett.

Jag brukar vara med när eleverna ska träna. Det känns tryggt.

 

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, raol säger:

Vad händer om man dumpar 6 kg koldioxid i en dåligt ventilerad båt

 

I stora maskinrum har man alltid CO2 sirener, gasen fyller ganska långsamt så man ska hinna ut.

Fungerar bra för att stoppa en rusande tändkule motor också.

Pulver ska alltid finns men komplettera med CO2 eller skum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu pratar vi väl om fritidsbåtar? Dvs, nåt tiotal kubikmeter luft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat men inte hittat kolsyresläckare i mindre storlek. Var hittar man det?
Man får väl ta hem skumsläckaren i samband med båtupptagning och ställa dit en liten pulversläckare som säkerhet över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, raol säger:

Men nu pratar vi väl om fritidsbåtar? Dvs, nåt tiotal kubikmeter luft.

 

Javisst, med kanske 2-3 personer som ska upp några decimeter. Inte 10 man som ska upp tre lejadre.

I fritidsbåten har man kanske inte en automatisk släckning utan vi blåser ut 2-6kg dvs 1-3 m3. Vi behöver fylla med 35% för att släcka effektivt. Det är nog ganska ofarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, misslyckas man med att komma upp, t ex för att man fastnar i nåt eller skadar en fot, då kan det vara ajöss. Nej, koldioxid anser jag inte hör hemma i trånga utrymmen i små fritidsbåtar. Däremot kan det vara ok på större fartyg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, BSven säger:

Jag har letat men inte hittat kolsyresläckare i mindre storlek. Var hittar man det?
Man får väl ta hem skumsläckaren i samband med båtupptagning och ställa dit en liten pulversläckare som säkerhet över vintern.

Förr kunde man få tvåkilos kolysyresläckare men de verkar ha försvunnit.

Jag tror pulversläckaren är ett försäkingsvilkor. En 6 kilos skumsläckare letar jag efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, BSven säger:

Jaha. Googlar man med rätt sökord så...

Kolsyresläckare 2kg

Skumsläckare 6kg

Tjusigt. 

Det får bli en kolsyresläckare. Perfekt vid brand i köket (som är det vanligaste).

Inga skador och inget att städa.

Skum kanske det blir nästa år, känns lite överdrivet i år.

Däremot är snart slangen från sjövattenpumpen på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, pseudonym säger:

Finns modernare grejer än pulver. https://www.seasea.se/brandsläckare-maus-xtin-klein

32 minuter sedan, bhemac säger:

Intressant. De flesta försäkringsbolag har krav på brandsläckare. Uppfyller en sådan här de kraven?

 

Googlar man så tycker försäkringsbolagen i alla fall att den är så bra så att man säljer den till sina kunder. Hittade även en test.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Hittade även en test.

Klart intressant, prisläge som en CO2 släckare. Jag avvaktar lite och ser vad som händer, pris, konkurrenter, försäkringsbolagens godkännande mm.

Jag har en svag aning om att Kalium användes i ubåtar innan Halon.

 

Fast CO2 har ju fördelen att den kan användas för att kyla drinkar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker byta ut min 2 kg pulver i min lilla trailerAlbin till 2 nya Maus Xtin Klein. En ute i sittbrunnen och en nere i grottan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här stod det i mina gamla försäkringsvillkor:

"Brandsläckare ska vara CE-märkt som minst har effektivitetsklass 13A 70B C.
Båten ska vara utrustad med brandsläckare om den har
– motor över 20 hk eller,

– anordning där öppen låga förekommer t.ex. för matlagning eller upp- värmning"

 

Att Maus Xtin Klein är CE-godkänd hittar jag men inte någon effektivitetsklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

- - -

Att Maus Xtin Klein är CE-godkänd hittar jag men inte någon effektivitetsklass.

Så här skriver Maus på sin hemsida: MAUS Xtin Klein skall vara ett komplement till befintligt och godkänt brandskydd enligt EN3-7 där det finns sådana krav. Eftersom MAUS Xtin Klein inte är certifierad enligt EN3-7 så har den en begränsad släckkapacitet och skall endast användas för mindre bränder.

http://www.mausxtin.com/sv-SE/info-23081136

 

Jag tolkar det som den inte har "brandsläckargodkännande" enligt den normala normen. Även om den släcker bränder och inte smutsar ner så ska nog de gamla försäkringskrävda 2 kg-släckarna finnas kvar ombord för att slippa en juridisk diskussion med försäkringsbolaget vid en brandskada.

 

Men Maus är ett klart intressant alternativ och kommer säkert att bli förstahandssläckaren om olyckan är framme. Den verkar ju vara väldigt lätthanterad och vid bränder så är ju tiden till insats en mycket viktig faktor för framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...