Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Ytterligare ett parti jag inte tänker rösta på.

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Thallatha säger:

 

 

Nu förstår ju jag personligen  inte att politiker generellt är hycklare oavsett vilket parti de representerar. Jag är så urbota dum, så jag tror att våra riksdagsledamöter är i stort  sett kloka och förståndiga människor. Men naturligtvis finns det ett och annat stolpskott. 

 

Bara denna brist i mitt förstånd diskvallificerar mig för ett sånt updrag.

Därför hade det ju varit bra om du som är en klok och förståndig man och som verkligen förstår att alla politeker är hycklare, ställt upp och bidragit till att det i alla fall hade funnits en vettig man i riksdagen, med de rätta åsikterna.

Ellerär du bara en skrävlare.

Hahaha jaa juuust.....:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller fordonsindustrin så finns det de som spår en rätt så snabb utveckling.

Om ni orkar med ett långt videoklipp (nästan 1 timme) så tycker jag att det är väldigt intressant det som sägs i detta avsnitt.

Jo det är på engelska och man kan tycka att han pratar skit men jag tror det ligger en hel del i vad han säger men han ser världen från en tillverkares sida och tänker storstäder.

För oss (åtminstonne jag själv) som bor på en så kallad skräp yta så blir det lite annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant filmklipp även om jag bara tittat lite i början. Jag ska absolut ägna kvällen åt att se hela klippet.

 

Jag fick en flashback till 1986.

Några av mina studievänner var på studieresa i Japan och besökte bl.a. Toyota Company. Någon av dem frågade den mest korkade fråga någonsin, eller vad tycker ni?

 

Korkad svensk: Hur tror ni att bilar ser ut och fungerar om 50 år?

Smart japan: ???? Vi vet inte ens om Toyota tillverkar bilar om 50 år!

 

Det är 18 år kvar. Nu borde gissningen vara lättare, men är den så lätt?

Min gissning nu är att;

  • Toyota tillverkar bilar om 18 år.
  • Bilarna ser ut ungefär som idag.
  • Bilarna drivs av ????, bilarna drivs med????, bilarna transporteras med??? 
     - Min tråkigaste gissning är att de drivs av en förbränningsmotor och tankas med en stor del syntetiskt bränsle.
     - Magnetslingor i marken, ungefär som magnetsvävtåg.
     - El som induceras från slingor i vägen med batteribackup för några mils körning bort från elvägarna.
     - Som elbilar funkar idag, men man har kommit på betydligt bättre batterier.
     - Bränsleceller och elmotorer.
     - Något helt nytt? Nja, verkar inte så troligt idag, men det verkade ju inte så troligt att alla hästar i New York skulle försvinna på 13 år heller.

En sak är säker, den energi som idag kommer från olja, gas och kol måste ersättas med något annat. Det är enorma mängder energi som ska ersättas. Om vi bara tittar på olja så;

  • Världen förbrukar cirka 85 miljoner fat olja per dag.
  • Sveriges transporter förbrukar cirka 60 miljoner fat olja per år.
  • Världens och Sveriges transporter får cirka 90 % av energin från olja.
  • Sveriges årliga energiförbrukning omräknat till fat olja är 250 miljoner fat olja per år.
  • Cirka 25 % av vår energianvändning går alltså till transporter.

Det är svårt att få dessa mängder greppbara, men jag gör ett försök.

  • En svensk villa förbrukar - omräknat i fat olja - 12 fat/år för värme och varmvatten.
    Den olja vi importerar  räcker alltså till att värma upp fem miljoner villor.
  • Mälaren rymmer 14 300 miljarder liter vatten.
    Ett fat är 159 liter. 159 x 85 000 000 x 365 = 4 643 miljarder liter olja används årligen på jorden.
  • Mälaren skulle alltså kunna fyllas med olja på tre år.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

Mälaren skulle alltså kunna fyllas med olja på tre år.

Låter praktiskt men kommer det inte att lukta väldigt illa? ;)

Onödig överkonsumtion är väl där vi i första hand ska sätta in åtgärder.

En inte alltför överdådig motorbåt behöver tex 78 liter för att åka ut och bada. Avståndet är ca 28 km. Min lilla, automatväxlade skåpbil med AC behöver max 1,4 liter diesel för samma sträcka. I verkligheten blir landsvägen dubbelt så lång men det visar lite på skillnaderna.

Men det är inte där de stora besparingarna kan ske.

Däremot kan en ökad användning av tåg och båt för godstransporter göra skillnad. Nere i Europa satsar man på kanalfart. Men inte här. Göta Kanal skulle kunna ha fraktfart, året runt. Svea kanal skulle kunna byggas. Osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som förvånar mig är att det ens är tillåtet att ha lastbilstrafik i nord-sydlig led.

Vi har faktiskt riktigt bra järnväg rakt igenom landet.

Ställ containrar på tågvagn i Skåne och kör norröver. Så får man ha lastbilar som hämtar längs vägen och kör tvärs landet. Då skulle ju mängden tung trafik minska, alla livsfarliga bulgariska åkare skulle bli arbetslösa eller i alla fall köra kortare sträckor och miljön bli aningen bättre längs E4 o E6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Låter praktiskt men kommer det inte att lukta väldigt illa? ;)

Okej, jag gör en annan jämförelse som inte luktar.

 

Den olja vi konsumerar på jorden idag kan energimässigt ersättas med ett par tusen nya kärnreaktorer grovt räknar.

Just nu byggs 60 reaktorer och det finns totalt 449 i drift på jorden. (Wikipedia).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en vision om ett eldrivet brevbärarliknande fordon för lokaltrafik. Man kör ombord på tåget, sitt- och bagageplats har man ju med sig, en utflykt till restaurangvagnen, laddning på tåget, kör av och kör själv sista biten. Kanske om några år?

Efter sisådär 50 bilresor ner till alperna tyckte jag att det borde finnas effektivare sätt, vi har ju fått lära oss att tåget rullar på en väg av järn och alltså är mindre energikrävande och därmed billigare och bekvämare än att köra själv. 

När det nu är aktuellt om några veckor  tänkte jag att man kanske kunde köra ombord i Stockholm och köra av i Bolzano, kanske med en omlastning, till en lägre kostnad och dessutom slippa betala en hotellnatt på vägen. 

Haha! Det fanns en eller två avgångar i veckan från Hamburg till Innsbruck men bara under juni-augusti. Pris runt 8000 kr enkel väg (ung. 100 mil)

Så jag får väl köra igen och betrakta det som sightseeing, fast det mesta utmed vägen har man ju sett vid det här laget, men dom kanske har några nya vägbyggen med tillhörande bilköer.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, trewq säger:

Det fanns en eller två avgångar i veckan från Hamburg till Innsbruck under juni-augusti. Pris runt 8000 kr enkel väg (ung. 100 mil)

Jag har åkt Hamburg - Peripgnan med biltåg (och hund). Hur bra som helst. Vi hade en egen kupé, bäddbar. Då och då stannade tåget och sa de att de stod stilla typ 20 min så att folk kunde rasta sina hundar.

Järnvägen följer ofta kanalerna så det fanns mycket att se. Betydligt mer än i 180 på Autobahn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har åkt Hamburg - Peripgnan med biltåg (och hund). Hur bra som helst. Vi hade en egen kupé, bäddbar. Då och då stannade tåget och sa de att de stod stilla typ 20 min så att folk kunde rasta sina hundar.

Järnvägen följer ofta kanalerna så det fanns mycket att se. Betydligt mer än i 180 på Autobahn!

Låter kul, Perpignan körde jag till 1980, dock utan hund, vet inte om det fanns biltåg då. Hur lång tid tog det och vad kostade det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har gjorts några olika försök med biltåg i vårt land, både för personbilar som för tunga fordon. Men det har aldrig blivit lönsamt, sägs det.

Ni har väl också märkt att styckegods på järnvägen har försvunnit, nu är det nästan bara så kallade enhetståg, med likadana vagnar lastade med likadan last, tankvagntåg, containertåg, massavedståg och på malmbanan och icke överraskande järnmalmståg och slig till stålverken.

Det skall vara långa enhetståg som går efter samma tidtabell varje vecka, och gärna nattetid då det inte är så nånga resandetåg i vägen, då tycks det bli lönsamt. Det småskaliga och spontana är för dyrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO100 är ett mycket bättre drivmedel för dieselmotorer än RME. Finns att köpa och köra på redan nu (men inte på så många ställen) och fungerar i de flesta (alla?) befintliga dieselmotorer . Det är i stort sett fossilfritt. Fast om det går att tillverka i tillräckligt stor mängd är en annan femma.

 

Jag kör min bil på det sedan knappt ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, trewq säger:

Låter kul, Perpignan körde jag till 1980, dock utan hund, vet inte om det fanns biltåg då. Hur lång tid tog det och vad kostade det? 

Det tog knapt ett dygn från Althona i Hamburg. Jag tror det kostade runt 7tkr dvs ungefär dubbla kostnad jämfört med statlig milersättning men då hade det tillkommit två hotellövernattningar. Det jobbiga var väl att man fick köra ned till Hamburg på natten och att man var tvungen att vara framme en viss tid.

Hem körde vi hela vägen.

Jag kan klart rekommendera biltåget, det är en upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma parti har gått i bräschen för att riva ner och modernisera det fantastiska Pålsundet i Stockholm/Södermalm. Pålsundet är en otroligt lummig kanal med osedvanligt välskötta gamla träbåtar. Att på olika sätt ta sig genom kanalen är en resa i tiden och känslan av historia är påtaglig. Som ett levande museum.

 

Men det finns uppenbarligen för mycket motorbåtar och för få cyklister i området tycker MP. Den lummiga kanalen kommer få sina träd nedfällda, träbryggorna görs om i betong och - förstås - cykelbanor på längden och tvären. Officiellt heter det att Söder Mälarstrand måste stöttas upp pga tung trafik - tydligen är hela Söder Mälarstrand på väg att rasa ner i pålsundet (!!). Vore intressant med mer info eftersom det låter som en efterkonstruktion av sällan skådat slag...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-15 på 21:51, Eld- säger:

HVO100 är ett mycket bättre drivmedel för dieselmotorer än RME. Finns att köpa och köra på redan nu (men inte på så många ställen) och fungerar i de flesta (alla?) befintliga dieselmotorer . Det är i stort sett fossilfritt. Fast om det går att tillverka i tillräckligt stor mängd är en annan femma.

 

Jag kör min bil på det sedan knappt ett år.

Jag ställde nyligen en fråga till tillverkaren av vår campingbil hur de ställde sig till HVO100, se svaret nedan.

Tack för att du kontaktat Fiat kundtjänst. Vi använder för tillfället inte drivmedelsprodukten HVO (diesel) i våra fordon. Vår produktchef har bekräftat att alla bränslen som klarar standarden European standard EN590 är godkända att använda. I annat fall godkänns bara en inblandning av 7% biodiesel. (US standard ASTM D975 är nästan samma som EN590 men skiljer sig i densiteten och kan av den anledningen orsaka problem med insprutare etc). Vänligen bekräfta att du fått ovanstående information genom att svara på detta mail eller ring nummer 020 98 07 94 måndag-fredag kl 08.30-16.30. Önskar dig en fortsatt trevlig dag! Med vänlig hälsning, Christin, Kundtjänst Fiat Chrysler Automobiles

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scania har godkänt alla Euro 5 och Euro 6 bilar för HVO100. VW gör antagligen snart detsamma i alla fall för Euro 6. Det pågår fältprov. I själva verket fungerar antagligen nästan alla dieselbilar med HVO100 fast det är inte testat och godkänt av tillverkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om Yanmar tänker godkänna min 15hk diesel från -79 eller om jag får prova själv.

  • Tack 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett bra initiativ, men jag tvivlar på att det kommer att bli så mycket. - Hoppas att fler länder kommer att försöka göra detsamma. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-21 på 12:02, Peter_K säger:

En veg diesel som inte har problem med alger? Njae.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-14 på 16:12, Mackey säger:

Vad händer med världsekonomin när de fosila bränslena är slut eller fasas ut frågar sig FIATX19.

 

  1. De oljerika länderna har bara sand att erbjuda så det kanske äntligen blir fred i Mellanöstern?? Det är troligen bra för världsekonomin.
  2. När oljan är slut gäller det att ha förberett sig och det har vissa länder gjort, men inte alla. Svält och folkomflyttningar är nog dåligt för världsekonomin.
  3. Kina kan bli en stor aktör på marknaden för flytande och gasformiga syntetiska bränslen. De kan utnyttja en av fördelarna med diktatur, nämligen att ställa om till att tillverka enorma mängder el som kan användas för att tillverka enorma mängder syntetiskt bränsle. Det finns nog inget land eller multinationellt företag som kan konkurera med Kina när det gäller att gå i takt mot ett bestämt mål. Vad händer när Kina bestämmer priset på en liter bränsle?
  4. Solrika länder lyckas bygga enorma solcellsparker för tillverkning av syntetiska bränslen mha. el och länderna i Mellanöstern fortsätter vara viktiga bränsleexportörer. Borde ge en stabil världsekonomi, inga stora omvälvningar.

Det är nog otroligt svårt att spå den världsekonomiska utvecklingen beroende på att oljan tar slut eller inte längre används. Trolige blir det lugnare om det finns fungerande lösningar i god tid så att man helt enkelt succesivt slutar med oljeanvändning.

 

Ett av Ronald Mc Donald Trumps stora misstag tror jag är att hålla den gamla kol- och oljeproducerande industrin under armarna istället för att hjälpa modernare alternativ upp på banan. Om x antal år har USA en oljeindustri utan olja. Knappast bra för världsekonomin.

 

Mackey

Vad ska dom tillverka de syntetiska bränslena av, bara solenergi räcker väl inte?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Caribic410 säger:

Vad ska dom tillverka de syntetiska bränslena av, bara solenergi räcker väl inte?

 


Koldioxid och vatten från luften/havet innehåller alla råvaror som krävs för att tillverka syntetiska bränslen med solenergi som källa.

Lite generaliserat innehåller traditionella fordonsbränslen antingen kol och väte (bensin, diesel) eller kol, väte och syre (etanol, metanol).

Energi från el, i kombination med diverse katalysatorer, kan skapa kolväten av koldioxid och vatten som tas från luften. Det är en dålig utväxling på energi, men om alternativet är enorma elledningar från soliga ökenområden, så är nog en energität last av flytande kolväten betydligt enklare att transportera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

En veg diesel som inte har problem med alger? Njae.

Du litar mer på magkänsla än fakta från tillverkaren..? Eller vet du något..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På Wednesday, February 21, 2018 på 12:02, Peter_K säger:

HVO100 verkar vara stabil vid lagring och inte ha problem m mikrobtillväxt enligt produktbladet i alla fall...

http://m.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D"Product_Bl+HVO100%2C0.pdf"&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335507899663&ssbinary=true

3 timmar sedan, Crabmeat säger:

En veg diesel som inte har problem med alger? Njae.

27 minuter sedan, Peter_K säger:

Du litar mer på magkänsla än fakta från tillverkaren..? Eller vet du något..?

 

 

Det är stor skillnad på HVO och RME.

RME tillverkas på ett helt annat vis än vanlig fossil diesel, medan HVO raffineras på liknande vis som fossil diesel.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Koldioxid och vatten från luften/havet innehåller alla råvaror som krävs för att tillverka syntetiska bränslen med solenergi som källa.

Lite generaliserat innehåller traditionella fordonsbränslen antingen kol och väte (bensin, diesel) eller kol, väte och syre (etanol, metanol).

Energi från el, i kombination med diverse katalysatorer, kan skapa kolväten av koldioxid och vatten som tas från luften. Det är en dålig utväxling på energi, men om alternativet är enorma elledningar från soliga ökenområden, så är nog en energität last av flytande kolväten betydligt enklare att transportera.

Hur många kubik luft från havsnivå behöver du, vid normalt lufttryck, tömma 100% på väte ocn koldioxid för 1L flytande "högvärdigt" bränsle.

Hur mycket solceller krävs för detta om du ex gör litern på en timme under optimala förhållanden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Caribic410 säger:

Hur många kubik luft från havsnivå behöver du, vid normalt lufttryck, tömma 100% på väte ocn koldioxid för 1L flytande "högvärdigt" bränsle.

Hur mycket solceller krävs för detta om du ex gör litern på en timme under optimala förhållanden?

Du får nog lösa ditt räkneexempel själv, men jag kan ge lite ledtrådar.

 

Vätet framställer man från vatten mha. el.

Koldioxiden kan man ta från en skorsten för att få högre koncentration, men det går att ta den direkt från luften också.

 

Den koldioxid som släpps ut från de svenska pappersbruken har jag läst ska räcka till tre gånger så mycket bränsle som vi gör av med i Sverige, men samtidigt måste vi fördubbla eller om det var trefaldiga vår elproduktion.

Tillägg: Fick lite kala fötter ang. fakta i detta stycke, minns kanske fel.

 

På Island används tekniken at framställa flytande bränsle på detta viset.

 

Audi bygger just nu en pilotanläggning, googla på e-diesel om du vill veta mera.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Mackey säger:

Du får nog lösa ditt räkneexempel själv, men jag kan ge lite ledtrådar.

 

Vätet framställer man från vatten mha. el.

Koldioxiden kan man ta från en skorsten för att få högre koncentration, men det går att ta den direkt från luften också.

 

Den koldioxid som släpps ut från de svenska pappersbruken har jag läst ska räcka till tre gånger så mycket bränsle som vi gör av med i Sverige, men samtidigt måste vi fördubbla eller om det var trefaldiga vår elproduktion.

Tillägg: Fick lite kala fötter ang. fakta i detta stycke, minns kanske fel.

 

På Island används tekniken at framställa flytande bränsle på detta viset.

 

Audi bygger just nu en pilotanläggning, googla på e-diesel om du vill veta mera.

 

Mackey

Ok. Jag förstod inte att raol syftade på återvinningssystem ur skorstenar och pappersbruk.. fast även till det skulle det väl gå en och annan kvadratmeter solceller och eller "paraboler"..

Trodde han nenade ur "vanlig" luft.

Visst finns det ju energi i luften, annars blev den väl inte uppvärmd av ex solljus.

Ännu mer i vatten och andra täta ämnen.

Vore ju fett om nån kom på nån egenkatalytisk funktion.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Peter_K säger:

Du litar mer på magkänsla än fakta från tillverkaren..? Eller vet du något..?

Det låter fantastiskt. Men tanka d32 och låt de andra testa. 

 

I övrigt gör de visst öl på fisk i Island. Den skall också vara exakt som vanlig öl. Jag kan tänka mig testa en fisköl. Men fiskdiesel? Njea, när det är beprövat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Caribic410 säger:

Ok. Jag förstod inte att raol syftade på återvinningssystem ur skorstenar och pappersbruk.. fast även till det skulle det väl gå en och annan kvadratmeter solceller och eller "paraboler"..

Trodde han nenade ur "vanlig" luft.

Visst finns det ju energi i luften, annars blev den väl inte uppvärmd av ex solljus.

Ännu mer i vatten och andra täta ämnen.

Vore ju fett om nån kom på nån egenkatalytisk funktion.. 

Som sagt, det går att utvinna CO2 ur luft också.

Som sagt, tre gånger så mycket el som vi använder i Sverige idag går åt för att tillverka det fordonsbränsle vi gör av med.

 

Man kan nog inte se det som att det finns energi i luft och vatten annat än den värme som finns. Både H2O och CO2 är stabilt och kräver energi för att sönderdelas i väte, syre och kol som sedan kan byggas ihop till nytt bränsle.

 

Evighetsmaskiner har många försökt tillverka, men ingen har ännu lyckats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknade lite. Ca 110 TWh (motsvarande!) i fordonsbränsle (inkl flygbränsle men vet inte vad gäller handelssjöfartens drivmedel) förbrukades i Sverige förra året. Elproduktionen 2016 (hittade inte siffror för 2017, men skillnaden kan inte vara stor) var ca 152 TWh i Sverige. Alltså är det inte tre gånger så mycket som elproduktionen, utan ungefär 3/4. Men då får man tänka på att verkningsgraden i bränsledrivna fordon är väldigt låg, så om man hade använt fordonsbränsle i elkraftverk så hade förmodligen 35-40 procent behövts för att driva samma antal elfordon. Flygplanen och en del tunga transportfordon kommer inte att få eldrivna (i alla fall inte med dagens teknik), men så gott som alla privatfordon på lite sikt. Så säg att hälften av bränslemängden hade kunnat rationaliseras bort med elfordon. Om man hade producerat elen genom att bränna fordonsbränsle så hade det ändå varit en stor miljövinst, eftersom den förbränningen sker med högre verkningsgrad, och "avgaserna" kan renas väldigt mycket bättre. Elkraftverken hade också varit punktobjekt utanför tätbebyggda områden, vilket hade tagit bort det mesta av förbränningsmotorernas föroreningar i tätorter och städer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller bara ett par tre moderna kärnkraftverk. Bridreaktorer. Sen kan vi åka så mycket elbåt vi vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...