Jump to content
Saturday 24 August 2019
Georg_Ohm

Ytterligare ett parti jag inte tänker rösta på.

Recommended Posts

Nu vill miljöpartiet införa försäljninsstopp för fossila bränslen om 12 år, om jag nu hörde rätt på Rapport alldeles nyss.

Tja vi får väl segla... Den dagen någon ger mig ett alternativ, på en elmotor på 300hk och ett batteripack som väger max 300 kg och som kan ge mig en räckvidd om minst 200M samt laddningstationer som är vältaligare och som funkar böttre än sugtömningsanläggningarna.,. ja då kanske... Det andra främligsfientliga partiet jag inte tänker rösta på vill jag inte ens nämna vid namn.

Men yrkessjöfarten liksom yrkestrafiken kanske får dispens, man får registrera båten som en firma, så kanske man kan måla med effektiv bottenfärg samtidigt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyckelordet är ju "fossila". Tanken/förhoppningen hos dem är nog att det vid den tidpunkten ska finnas en god tillgång till ersättningsbränslen utan fossilt ursprung. Mer än så betyder det inte. När det gäller diesel antar jag att RME blir aktuellt.

För vägfordon kommer det sannolikt inte bli nåt större problem. Om 12 år kommer en stor andel av bilparken att vara rena elfordon eller elhybrider som kan använda ickefossila bränslen. Den andel vägfordon som bara går på bränsle kommer nog klara ickefossila bränslen, de också. Undantaget en del veteranfordon kanske.

Men visst, många av fritidsbåtarna skulle nog få det tufft om det skulle bli av. Särskilt som det verkar vara vissa problem med biodiesel i båtar.

Nu spelar det ingen större roll vad de lägger för förslag i det avseendet. Oavsett vad man tycker om saken kommer det inte att bli av på så kort tid. Lägg på 10 år till, så är vi nog där. Men inte så mycket genom förbudslagstiftning, utan genom att elfordon kommer att dominera så stort att marknaden för fordonsbränsle kommer att försvinna. Teknikomställningar kan gå snabbt när väl alla pusselbitar är på plats.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jag var nog litet snabb och utvecklade delvis ett tankefel.

RME vad är det nu igen? Margarin? Solrosolja? Ja någon jordbruksprodukt iallafall.

Vi får väl odla upp hela Skåne igen då.

Eller skall man kanske göra två flugor på smällen?

Ta hand om allt latrin och göra biogas på detta... Såg på TV en lantbrukare som kunde köra iallafall en av sina traktorer på biogas från gödselbrunnen.

 

För många år sedan hade jag hällt i föregångaren till RME, blev effektförlust och det luktade nypoppade popkorn om avgasterna, turbon koksade igen också. Men dessa produkter är säkerligen bättre idag.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag har ett inkomplett orenoverat gengasaggregat liggandes någonstans, men har svårt att tänka mig att det kan passa på min sena 1960-tals folkvagn....

Share this post


Link to post
Share on other sites

I takt med att fler och fler vägfordon växlar över till eldrift kommer behovet av fordonsbränsle att minska. Men jag kan tänka mig att det inom kort kommer att finnas processer för att effektivt tillverka dieselersättare baserade på träråvara (mer specifikt ligninet, som till kanske hälften utgörs av en molekyldel som nästan är bensen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, raol säger:

I takt med att fler och fler vägfordon växlar över till eldrift kommer behovet av fordonsbränsle att minska. Men jag kan tänka mig att det inom kort kommer att finnas processer för att effektivt tillverka dieselersättare baserade på träråvara (mer specifikt ligninet, som till kanske hälften utgörs av en molekyldel som nästan är bensen).

Det finns redan Preem har en anläggning problemet är politikerna som aldrig kan bestämma sig. Massaved finns i överflöd och i sin nuvarande anläggning kan Preem med lite justeringar cracka 1/3 del av Sveriges diesel förbrukning.

Angående eldrift undrar hur lång tid det tar innan miljöproblemen kommer med detta påfund. Vem ska producera elen hur bryter man kobolt, vart tar uttjänta batterier vägen, ev gaser som bildas hur blir det då med miljön. Frågorna många svaren uteblir som vanligt, minns etanol hysterin tog inte lång tid innan de också var farligt. Senaste farliga mode nu är ju vedspisar och kakelungnar jaja politiker är en samling hycklare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De borde sagt 10 år. Det hade ju varit ännu djärvare! Eller varför inte 5?:D

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedspisar har varit farliga sedan urminnes tider. De har för dålig förbränning och vid "fel" temperatur. Redan på 90-talet förbjöd den första kommunen i Storstockholm vedeldning.

 

Det är - som flera antyder - troligen inget större problem att ersätta fossila bränslen med förnybara här i Sverige och i övriga delar av världen med stora skogsarealer spetsat med ett par nya kärnkraftverk för att producera el till alla elfordon. Det är "bara" en politisk fråga.

 

Oljan och fossilgasen kommer ju ändå att ta slut en dag så det har ju egentligen ingen praktisk betydelse när vi slutar använda den. Det är troligen bättre att ge upp fossil energi utan att ha kniven på strupen än att vänta till det nästan är för sent. Det bör vara en klar konkurensfördel att vara inne i en ny energiera innan den gamla tar slut.

 

Sedan har vi klimatpåverkan. Oavsett vad man tror på så tar ju den fossila energireserven slut en dag, så varför chansa.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömde att skriva att det går att framställa syntetiska flytande och gasformiga bränslen från CO2 och vatten. Det är bara att tillsätta (el)energi.

 

De solrika och oljeproducerande länderna skulle skulle kunna fortsätta producera flytande bränslen från solenergi. Infrastrukturen för att sprida det flytande bränslet över jordklotet finns ju redan, så någon dramatisk omställning behövs inte.

 

Mackey

Edited by Mackey
Lite komplettering

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan, Mackey säger:

Vedspisar har varit farliga sedan urminnes tider. De har för dålig förbränning och vid "fel" temperatur. Redan på 90-talet förbjöd den första kommunen i Storstockholm vedeldning.

 

Det är - som flera antyder - troligen inget större problem att ersätta fossila bränslen med förnybara här i Sverige och i övriga delar av världen med stora skogsarealer spetsat med ett par nya kärnkraftverk för att producera el till alla elfordon. Det är "bara" en politisk fråga.

 

Oljan och fossilgasen kommer ju ändå att ta slut en dag så det har ju egentligen ingen praktisk betydelse när vi slutar använda den. Det är troligen bättre att ge upp fossil energi utan att ha kniven på strupen än att vänta till det nästan är för sent. Det bör vara en klar konkurensfördel att vara inne i en ny energiera innan den gamla tar slut.

 

Sedan har vi klimatpåverkan. Oavsett vad man tror på så tar ju den fossila energireserven slut en dag, så varför chansa.

 

Mackey

Hoppas för guds skull att alla med utegrill på sommaren kommer upp i rätt temperatur då, och att alla briggs och stratton motorer på gräsklipparna har katalysator.  Sen får vi ju inte glömma alla majbrasor tusentals som varje år eldas upp och alla nyårsfyrverkerier. Jag ser det som att sila mygg och svälja kameler. ;) Det finns så mycket farligare och onödigare utsläpp att ta tag i så dessa få vedspisar som huvudsakligen finns på landsbygden där vedeldning inte är ett problem borde man kunnat låtit bli att spy sin galla över.

Edited by kossor
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedspisar på landsbygden är nog mest ett problem för de som eldar och för ev. grannar och grannsämjan. I stasdmiljö är det ett verkligt problem som ger luftrörsbesvär och kraftigt ökad risk för cancer.

 

Utegrillar och gräsklippare är sällan vedeldade så där är problemet ett annat, om det finns ett problem.

 

Majbrasor är sällan förekommande och dessutom har de förvånansvärt bra förbränning. Öppna heta eldar med god lufttillförsel är inte de värsta bovarna.

 

Tillägg: Min fru tycker vedeldning luktar gott och det tycker jag på något vis också även om jag vet att det luktar cancer.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan, Mackey säger:

Vedspisar på landsbygden är nog mest ett problem för de som eldar och för ev. grannar och grannsämjan. I stasdmiljö är det ett verkligt problem som ger luftrörsbesvär och kraftigt ökad risk för cancer.

 

Utegrillar och gräsklippare är sällan vedeldade så där är problemet ett annat, om det finns ett problem.

 

Majbrasor är sällan förekommande och dessutom har de förvånansvärt bra förbränning. Öppna heta eldar med god lufttillförsel är inte de värsta bovarna.

 

Tillägg: Min fru tycker vedeldning luktar gott och det tycker jag på något vis också även om jag vet att det luktar cancer.

 

Mackey

Tyvärr så håller jag inte med dig i din felaktiga inställning, men var och en står ju för sina tankar och funderingar här i livet och jag tänker inte dra detta i långa bänken hehehe :) Grillning är i högsta grad en cancerogen tillställning, du kanske bor i stora staden men åk ut en bit utanför centrum på sista april och kolla vad maj brasorna är laddade med. Gräsklippare släpper ut skiten direkt orenat med förgasarmotor, bensin avgaser är inte direkt hälsosamt att inhalera.  Angående cancerogena farligheter alltså.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd att de trycker på fossila bränslen. Då kan man ju inte elda med tysk brunkol....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1993 beräknades utsläppen av kolväten från gräsklippare vara 7 000 ton/år och från ftitifsbåtar 15 000 ton/år. Sedan dess har det hänt en hel del positivt vad gäller dessa utsläpp.

 

Idag beräknas utsläppen av kolväten från småskalig vedeldning vara 150 000 ton/år plus en hel del partiklar. Den samhällsekonomiska kostnaden för dessa utsläpp beräknas vara 60 000 000 000:- kronor per år.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

På nyligen avslutade båtmässan fanns det inte så många segelbåtar, det var väl 95% motorbåtar, eller kanske fler. Men jag såg väl iallafall fyra eldrivna motorbåtar, och det är ju alltid trevligt.

En båt som inte fick plats, såg jag på nätet, det var väl visserligen en fejkad annons men ändå...

En begagnad före detta örlogsfartyg. 

I förhållande till storleken var den ganska billig. 

Den hade ett rätt så stort däck där man kunder ordna med häftiga rawepartyn.

Men det bästa var att man bara behövde tanka vart tredje eller vart fjärde år, och hade obegränsat räckvidd världen över. Men den båten är stor, omöjligt att få plats med i gästhamnarna, kanske om man bokar plats innan...

 

Jag köpte för några år sedan pocketböcker om framtidens teknik, dessa var tryckta på 1950 och tidigt 1960-tal. Dessa spådde att man redan på 1980-talet hade turbindrivna bilar och egna privata  atomreaktorer till olika ändamål, men de fossila bränslena var man obekymrad över. Datorer, i den mån desa nämndes, var fortfarande stora som hus och inte avsedda för privatpersoner.

 

Har vi samma naiva framtidstro idag (som jag har...?) där vi (jag) är övertygad om att allt går käpprätt åt helvete. Energin tar slut och globalt härjar fundamentalistiska extrimister, och som redan idag, lokala kriminella gäng. Den  globala uppvärmningen har gett oss ett medelhavsklimat och delfinerna har tackat för fisken och försvunnit i en perfekt synkroniserad baklängessaltomontal samtidigt visslandes "Star-Spangled Banner"

Dags att boka bord på restaurangen vid universums slut så att man kan se hela finalen i realtid. "Realtid" förresten existerar sådan i det krökta universum?

 

Skall se om jag kan få tag i en ny förgasare till min jordfräs och låna en bok på biblioteket om hur man odlar raps.

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror inte det kommer bli så mycket väsen kring detta. Får se om MP överhuvudtaget klarar av 4% spärren!

Däremot så har mina tankar kring dieselförbrukningen i båten farit iväg ett antal år framåt i tiden. Jag hoppas, när det är dags att byta maskin att det då finns en bra retrofit med en elmotor och batteripack. Kanske med en bränslecell som kan ladda batteripacken under nattetid.

 

Har 230hk idag och kan marcha i 18kn men puttrar som oftast runt 7kn och då kan jag inte tänka mig att jag behöver en överdrivet stor elmotor för att klara av min 3,5ton. Det kommer bli ett intressant projekt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brist på fossila bränslen känns inte som ett praktiskt problem utan är mer ett ekonomiskt problem.

Volvon vi har går på etanol, enda som hindrar oss från att öra på etanol är priset. Det är idag dyrare för oss än vanlig 95.

Fiaten går på diesel, Preems iblandade talldiesel verkar helt OK, däremot är inte frityroljedieseln så bra ännu. Men enligt ett inslag i Vetenskapsradion så står Preem m fl i startgroparna för att producera dels syntetisk talldiesel men också syntetisk diesel med spillprodukten Lignin från pappersbruken. När så är fallet är det inga problem med fiaten heller.

Gräsklipparen går på alkylatbensin, aningen mindre hälsovådligt än vanlig bensin.

Återstår båten. Vågar man slå talldiesel eller RME eller HVO100 i en Yanmar från 1979? Om svaret säkert är ja så är allt frid och fröjd.

Vrid sedan upp effekten på kärnkraftverken och bygg ett par till så kan vi spjälka fram vätgas i mängder för kommande fordon, så slipper vi elbilarna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket av omställningsarbetet beror på vilja och politik. Danska Samsö är i det närmaste självförsörjande på energi seda cirka 10 år och i Sverige har/ska byn Simrisi Skåne bilda en självförsörjande "ö".

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gräsklipparna ersätts i en rasande fart av robotar. Min ska framöver få solpaneler, inte för att det lönar sig utan för att det är kul.

Idag åker jag mestadels i en liten fransk skåpbil, fylld med verktyg och båtgrejor. Den drar 0,5l diesel per mil. En bekant som köpt en liknande, ringde mig och frågade om man aldrig behövde tanka den!

Visst går det att effektivisera användningen av fossila bränslen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, Mackey säger:

1993 beräknades utsläppen av kolväten från gräsklippare vara 7 000 ton/år och från ftitifsbåtar 15 000 ton/år. Sedan dess har det hänt en hel del positivt vad gäller dessa utsläpp.

 

Idag beräknas utsläppen av kolväten från småskalig vedeldning vara 150 000 ton/år plus en hel del partiklar. Den samhällsekonomiska kostnaden för dessa utsläpp beräknas vara 60 000 000 000:- kronor per år.

 

Mackey

De siffror du presenterar skulle då jag ta med en nypa salt

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan, bhemac säger:

Gräsklipparna ersätts i en rasande fart av robotar. Min ska framöver få solpaneler, inte för att det lönar sig utan för att det är kul.

Idag åker jag mestadels i en liten fransk skåpbil, fylld med verktyg och båtgrejor. Den drar 0,5l diesel per mil. En bekant som köpt en liknande, ringde mig och frågade om man aldrig behövde tanka den!

Visst går det att effektivisera användningen av fossila bränslen.

Det var en törstig bil.

Min C3 Picasso drar 0,3 l med semesterpackning, vinterdäck, två personer och hund tor Göteborg-Stöten, men utan skidbox numera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte heller att detta är genomförbart inom en överskådlig framtid. Och tillgången på bränsle lär inte vara ett problem heller om man betänker hur stor vagnparken är ur ett globalt perspektiv.

 

Men utvecklingen är spännande och jag ser verkligen fram emot den dagen man susar fram helt utan avgaser (eller motorljud) - både på sjön och landbacken. Dock är jag inte så övertygad om att det sker med batterier. Framställandet av lithiumbatterier har en ganska mörk baksida som få elbilstillverkare stoltserar med.

 

Nåja, utvecklingen går väl förhoppningsvis åt rätt håll - oavsett lösning så har den fina KAD44:an i vår skuta bevisligen ett bäst före datum! Hoppas då att det finns vettiga ersättningsalternativ den dagen soppan tar slut.

Edited by hbengtsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är definitivt ingen fantast av MP och kommer inte rösta på dem.

Jag ser dock möjligheten med att slippa fosila bränslen.

Bensin är svårast men det fungerar oftast med etanol. Det finns troligen alternativ på gång.

Diesel är mycket lättare. RME finns men är inget jag som båtägare önskar och det fungerar tveksamt även då det är kallare än minus 10 grader. HVO fungerar väldigt bra tycker jag, känner bara ett enda problem och det är att bränslet brinner så rent att flamvakter har svårt att se flamman.

BTL är väl det som väntas komma och skall vara riktigt bra sägs det, har ingen erfarenhet alls av det men det är dyrt att bygga fabrikerna.

Det intressanta är vad som händer i värden när vi fasar ut fosila bränslen, vad händer med värdsekonomin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det rimligaste och troligaste som jag ser det är att allt kommer att fortsätta som idag.

Man tar sin puttrande bil till macken och tankar ett flytande eller gasformigt bränsle.

 

Varför ändra på ett koncept som funkar bra och som har färdig infrastruktur.

 

Skillnaden är att det inte längre kommer att finns fosila bränslen på macken.

 

Sedan kommer det säkert finnas flera elbilar som är bra mot lokal nedsmutsning i större städer - och kanske några bilar med bränsleceller.

 

Det finns två stora nackdelar med elbilar:

  1. Batteritillverkningen skitar ner och "ingredienserna" är i många fall bristvaror.
  2. El är inget som bara finns även om många tycks tro det. Vi behöver producera el motsvarande produktionen/effekten i ett till två kärnkraftsblock om alla ska köra elpersonbil. Sedan krävs lika mycket till för all tyngre trafik och andra maskiner.

Vad som händer på lite längre sikt är nog inte heller revolutionerande, vi är så vana att ha personliga transportmedel och den vanan är svår att ändra på tror jag.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad händer med världsekonomin när de fosila bränslena är slut eller fasas ut frågar sig FIATX19.

 

  1. De oljerika länderna har bara sand att erbjuda så det kanske äntligen blir fred i Mellanöstern?? Det är troligen bra för världsekonomin.
  2. När oljan är slut gäller det att ha förberett sig och det har vissa länder gjort, men inte alla. Svält och folkomflyttningar är nog dåligt för världsekonomin.
  3. Kina kan bli en stor aktör på marknaden för flytande och gasformiga syntetiska bränslen. De kan utnyttja en av fördelarna med diktatur, nämligen att ställa om till att tillverka enorma mängder el som kan användas för att tillverka enorma mängder syntetiskt bränsle. Det finns nog inget land eller multinationellt företag som kan konkurera med Kina när det gäller att gå i takt mot ett bestämt mål. Vad händer när Kina bestämmer priset på en liter bränsle?
  4. Solrika länder lyckas bygga enorma solcellsparker för tillverkning av syntetiska bränslen mha. el och länderna i Mellanöstern fortsätter vara viktiga bränsleexportörer. Borde ge en stabil världsekonomi, inga stora omvälvningar.

Det är nog otroligt svårt att spå den världsekonomiska utvecklingen beroende på att oljan tar slut eller inte längre används. Trolige blir det lugnare om det finns fungerande lösningar i god tid så att man helt enkelt succesivt slutar med oljeanvändning.

 

Ett av Ronald Mc Donald Trumps stora misstag tror jag är att hålla den gamla kol- och oljeproducerande industrin under armarna istället för att hjälpa modernare alternativ upp på banan. Om x antal år har USA en oljeindustri utan olja. Knappast bra för världsekonomin.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, kossor säger:

jaja politiker är en samling hycklare.

 

Att du inte blir politiker!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Att du inte blir politiker!?

Tycker jag absolut du skulle platsa som. helt självskriven !

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan, kossor säger:

Tycker jag absolut du skulle platsa som. helt självskriven !

Jag tyckte det du skrev innan du ändrade ditt inläg var bättre.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, Mackey säger:

Jag tyckte det du skrev innan du ändrade ditt inläg var bättre.

Mackey

Tycker du ja men då kan vi väl alla tre söka som politiker då eller va säger du? Om det är den nivån vi ska ha på forumet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Thallatha säger:
20 timmar sedan, kossor säger:

jaja politiker är en samling hycklare.

 

Att du inte blir politiker!?

 

1 timme sedan, kossor säger:

Tycker jag absolut du skulle platsa som. helt självskriven !

 

Nu förstår ju jag personligen  inte att politiker generellt är hycklare oavsett vilket parti de representerar. Jag är så urbota dum, så jag tror att våra riksdagsledamöter är i stort  sett kloka och förståndiga människor. Men naturligtvis finns det ett och annat stolpskott. 

 

Bara denna brist i mitt förstånd diskvallificerar mig för ett sånt updrag.

Därför hade det ju varit bra om du som är en klok och förståndig man och som verkligen förstår att alla politeker är hycklare, ställt upp och bidragit till att det i alla fall hade funnits en vettig man i riksdagen, med de rätta åsikterna.

Ellerär du bara en skrävlare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy