Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
surfhans

Diesel lukt

Rekommendera Poster

Hejsan!

Efter kört motorn lite för varm så luktar det inte toppen i båten :(

Någon som vet hur jag blir av med stanken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bränsleledningen, jag hade en sån där stålomspunnen så att man inte såg att den läckte lite, bytte mot Biltemas vanliga av gummi, slut på läckaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar...

Men jag har inte haft något bränsle i kölsvinet...Dock haft problem med kylaren + ett oljelock som inte suttit fast ordentligt.

Så det är dålig lukt i båten som är problemet!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här blir man lite konfunderad, Ts skriver i sin rubrik "Diesel lukt", får ett bra svar utifrån de förutsättningar vi fått, av en som jag respekterar på detta forum.

 

Svaret snoppas av med dubbla !!

 

Jag provar jag med, kolla så att bränslesystemet (slangar och förskruvningar) inte läcker!!

Hade det läckt så mycket att du sett diesel i kölsvinet hade maskinen stannat för länge sedan på grund av luft i systemet.

 

Sammantaget, luktar det diesel i båten så kommer lukten från diesel!

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Pentax säger:

Här blir man lite konfunderad, Ts skriver i sin rubrik "Diesel lukt", får ett bra svar utifrån de förutsättningar vi fått, av en som jag respekterar på detta forum.

 

Svaret snoppas av med dubbla !!

 

Jag provar jag med, kolla så att bränslesystemet (slangar och förskruvningar) inte läcker!!

Hade det läckt så mycket att du sett diesel i kölsvinet hade maskinen stannat för länge sedan på grund av luft i systemet.

 

Sammantaget, luktar det diesel i båten så kommer lukten från diesel!

 

:D

TS har ju berättat att han vet var lukten kommer ifrån, så det behöver inte åtgärdas. Däremot vill TS veta hur denne får bort lukten.... eller har jag fattat fel?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

TS har ju berättat att han vet var lukten kommer ifrån, så det behöver inte åtgärdas. Däremot vill TS veta hur denne får bort lukten.... eller har jag fattat fel?

Märkligt ändå att det luktar diesel om det är ett oljelock och en kylare som strulat..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS kan ju mena dieselavgaser, det "sätter sig" nog dessutom mer än om det skulle ha luktat "bara" diesel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi dissekerar problemet...

Det luktar diesel, men bara när motorn blivit rejält varm, och bränslesystemet är intakt. Då kan det alltså inte vara dieselbränsle som droppar på den varma motorn.

Oljelocket har tidigare suttit löst, det tyder på att det är smörjolja som läckt ut på motorn, och att den alltså luktar dieselmotor, dvs bränd smörjolja.  Föreslår att du gör rent motorn på utsidan så den upphör att tillföra ny lukt. Och kanske kolla att vevhusventilationen funkar.

Befintlig lukt brukar klinga av om man vädrar lite, eller som andra föreslår med ozon eller andra preparat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja luktar alltid illa när den värms upp, diesel i särklass. Vi hade tidigare en oljekamin i sommarstugan. Den fylldes på via ett lock upptill. Spillde man en endaste droppe på delarna som blev varma var det ett himla gno att torka bort den innan kaminen tändes. Om man inte fick bort allt stank det i stugan ett bra tag efteråt. Samma är det med motorolja som hamnar på motorns varma delar. Hygien är en hederssak, bara att tvätta och torka varje skrymsle av motorn. Motortvättmedel på en trasa och sedan avsköljning med vatten om det är möjligt. Annars är det trasa som gäller...

Avslutningsvis en doftgran av valfri odör :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 

Jag skulle skrivit bränd oljelukt istället :)

Man blir lite fundersam på hur man ska formulera nästa fråga...

 

ps. Har köpt en "ny" motor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, surfhans säger:

Tack för alla svar! 

Jag skulle skrivit bränd oljelukt istället :)

Man blir lite fundersam på hur man ska formulera nästa fråga...

 

ps. Har köpt en "ny" motor 

Du har altså "gammal" lukt kvar, som sitter i inredning/ dunor mm. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, surfhans säger:

Tack för alla svar! 

Jag skulle skrivit bränd oljelukt istället :)

Man blir lite fundersam på hur man ska formulera nästa fråga...

 

ps. Har köpt en "ny" motor 

kan inte se att någon frågat hur det är med ventilationen...och när motorrummet värms upp kan det väl hända att rester i utrymmet från din gamla motor värms upp och börjar lukta..om du är säker på att inga läckage förekommer hade jag tagit fram diskborsten och skrubbat med ajax och lite ättika och hett vatten...olja och diesel har ju en förmåga att sätta sig i plasten mm så en sista utväg är kanske en ozonmaskin i några dar och som sagt se över ventialationen. fadderullans tips om motortvätt är nog inte fel heller...kanske blev lite spill vid installationen vid luftning mm som bara torkades bort istället för att tvättas/avfettas

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Du har altså "gammal" lukt kvar, som sitter i inredning/ dunor mm. ?

Precis!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, surfhans säger:

Precis!

 

1. Spraya bakteriellt medel, inte parfym, som "äter upp" det som luktar. Måste sprayas på att ytor där det kan sitta lukt. Då tar produkten bort all lukt helt.
Det kan vara svårt att få tag på sånt, en del bilrekondare kan ha, jag brukar få från ett företag jag har bra kontakt med. Går dessvärre inte att köpa i privathandel vad jag vet. Deyt finns åxå massa produkter som heter nästan likadant.. denna har sitt ursprung hos Novozymes, som e stora på enzym, bakterier mm.

Det är rätt många år sen jag behövt använda den, så jag minns inte svenskt varumärke eller produktnamn... Bio fresh eller Bio odour... nånting.

2. Ozonmaskin

3, eller steg 1. egentligen är det väl bara mjuka material som kan ha "sugit i sig" lukt, som e prodblem du måste lösa med bakterier eller ozon. Alla "hårda" ytor, ytor som tål vatten/fuktig trasa, tvättar du med nåt som löser fett/sot/koks, alkaliskt och eller med enzym.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...