Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
andreas-sa

Infälld utdragslåda till pentry

Rekommendera Poster

Jag har lite dålig förvaring vid pentryt på min Yamarin 76 DC -07. Nyare årsmodeller har lådor som är infällda och jag tänkte ge mig på att bygga något liknande. Frågan är bara var jag hittar lådor och skenor? IKEA eller liknande köksleverantörer har ju allt jag behöver men jag vet inte hur väl det lämpar sig i den fuktiga miljön... Jag kan givetvis försöka köpa originallådorna direkt från Yamarin, men när jag ändå ger mig på detta så tänker jag att jag lika gärna kan bygga in bredare lådor.

 

Var hittar jag lämplig leverantör utav infällda lådor eller byggsatser som tål salt och fukt?

 

Bilden visar lådorna som jag saknar.

Yamarin_76DC_600_400_1.png

Redigerad av andreas-sa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara konstruera själv och använda enbart trä. Nästan all plywood är numera limmad med vattenfast lim. Fronten går att göra i tex bangkirai så får du något som liknar teak men håller kosten nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att göra egna lådor men ska de hålla så bör man kunna fräsa in botten, bakstycke och front. Även fräsa kanter eftersom sågningen lätt trasar sönder. Jag har gjort en del lådor och skulle behöva nya nu. Det finns låddelar i plast, väldigt praktiska. Det ska jag leta efter så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min gamla båt byggde jag en låda i köket. Materialet var teak till fronten, furu till kanterna som botten i tunn plywood limmades och skruvades i. Vill minnas jag stagade upp den med möbevinklar.
För att hänga upp den använde jag vanliga glid/rullskenor som finns på Clas i sjön, Biltema etc.


http://myrablogg.rodarummet.net/#post31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med detta? Jag är intresserad av en liknande lösning och vill inte bygga själv utan köpa komplett. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...