Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nils247

Bästa stormkök till sjöss?

Rekommendera Poster

1 timme sedan, bhemac säger:

...

Skulle en tub läcka ut sina 227 g gasol så blir det ingen "big bang".

Jag är ganska orädd för olika bränslen eftersom jag arbetat större delen av livet med förbränning på alla möjliga vis, men jag skulle bli lite orolig om jag hade150 liter gasol löst i kölsvinet. Även en "small bang" kan vara förödande.

 

Det är rätt mycket energi vi  talar om, typ 4 dl bensin vilket räcker för att förflytta en bil en dryg halvmil.

Omräknat till kWh blir det väl runt tre  stycken och att bränna av 3 kWh på en sekund inuti en båt känns lite jobbigt tycker jag, eller att förbruka hela batteribanken på en sekunder. 900 000 A är rätt mycket.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarboxen i fören har iofs avrinning nertill. Kanske man kan stuva burkarna högt upp i ankarboxen, men saltdimman borde ta dem rätt fort. De är inte särskilt rostfria, sådana där burkar.

 

Akterstuven på en maxi 77 är ju ändå fylld med bensinångor så där kan man ju tycka att man kan ha dem, men utrymmet är förbundet med luftintaget till ruffen så det tror jag går bort. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att måla fan på väggen utan jag tycker dessa crash tests av Yachting monthly är jätteintressanta. Gas explosion

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

men jag skulle bli lite orolig om jag hade150 liter gasol löst i kölsvinet.

Gasolen är ganska ofarlig, det ska vara 2-10% gasol i luften för att det ska kunna smälla. Det innebär runt 2kg gasol för att det ska kunna smälla i en 27' segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

Se upp för rost på flaskorna bara.


Bra poäng! Det hade jag inte tänkt på. Då får det bli försluten plastpåse först, sen vadderad påse utanpå.

Att späda ut spriten med vatten för att minska sotandet en aning lockar inte. Det är ju redan ganska klen effekt. Dessutom går det inte att reglera effekten på ett spritstormkök. Det räknar jag med att det går att göra med en gasdriven brännare.

Jag blev förvånad över hur billigt det är med gas. Det, plus det enklare handhavandet, är det som gör att jag vill byta till gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Gasolen är ganska ofarlig, det ska vara 2-10% gasol i luften för att det ska kunna smälla. Det innebär runt 2kg gasol för att det ska kunna smälla i en 27' segelbåt.


Det är explosionsblandning, va? Jag tror nog att det brinner duktigt även vid andra blandningar. Dessutom kan väl gasen lokalt ha en mycket högre koncentration, eftersom den är tung och en båt inte är särskilt bra luftrörelse i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ordnade ett sprängmedelsförråd på jobbet och en brandkille kom och inspekterade.
Han hade inget att säga om att jag hade 60kg sprängdeg + en massa andra olika effekter men däremot blev han väldigt bekymrad över ett plåtskåp där vi förvarade motorsågsdunkarna då han misstänkte att vi även tankade sågarna där. Han förklarade att om  man känner doften av bensin när man tankar så någonstans mellan min näsa och dunken finns ett skikt där bränsle/luftblandningen är optimal för explosion och där står jag med en fleecetröja som skapar statiska gnistor. Sedan dess går vi alltid ut när vi skall tanka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BSven säger:

om  man känner doften av bensin när man tankar så någonstans mellan min näsa och dunken finns ett skikt där bränsle/luftblandningen är optimal för explosion

Fan vet, skikten är inte speciellt bestående. Antagligen har han aldrig haft moped, då brukar man inse hur kritisk blandningen är.

Jag var på en brandövning där vi pratade om detta. Målet var att få en plastdunk att explodera. De hade provat en rad olika metoder. Det enda som fungerade var engångspatroner till cigg.tändare, då blev mängde den rätta. Det blev en djäkla smäll. Acetylen var bättre, blandningen är inte speciellt kritisk.

Jämför tex att tanka bensin i en båt. Det är inte att leka med men det blir inga explosioner.

 

blondes08.jpg

blondes09.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Gasolen är ganska ofarlig, det ska vara 2-10% gasol i luften för att det ska kunna smälla. Det innebär runt 2kg gasol för att det ska kunna smälla i en 27' segelbåt.

Det är ju inget som hidrar att 150 liter gasol blandar sig med lagom mycket luft. Det räcker ju om det lokalt är rätt blandning.

 

Sedan håller jag absolut med om att faran med gasol ofta är överdriven. Min bedömning är att det är betydligt större risk med bensindrivna båtar som man "råkar" hantera felaktigt vid start eller tankning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar gasol man köper på detta sätt, så man märker om syret försvinner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, AndW säger:

Luktar gasol man köper på detta sätt, så man märker om syret försvinner?

Ja.

Ställ ut det i sittbrunnen på natten om det känns osäkert.

En kille jag känner är yttre befäl på räddningstjänsten, naturligtvis har han gasol i båten. Nu fick han till uppgift att fråga sina medarbetare, alla hade gasol. De tycker gasol är säkert.

Faran är gamla installationer som kanske inte är gjorda på rätt sätt.

Han tycker just det portabla köket är en bra lösning i synnerhet om det är en äldre installation.

Kolla tex kopparrören, de blir stenhårda med tiden. Både slanga och reduceringsventiler har en begränsad livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-02-12 vid 11:45 skrev Nils247:

Hej! Funderar på att investera i stormkök till båtsäsongen. Vad brukar ni köra för stormkök? Sprit/Gas osv?

Trangiaköket gas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt alla kök som beskrivs i tråden. De flesta på land. Och då är multifuelkök tankat med Aspen 4-takt överlägset bäst. I vart fall om man idkar friluftsliv vintertid.

 

I båten har jag tvålågigt gasolkök.

2 kilos kulan förvaras i ankarboxen längst fram. Elektrisk gasavstängningsventil och läckindikator, också i boxen. Ventilen manövereras med blinkande strömbrytare intill spisen.

Långt glödgat kopparrör och två mycket korta slangar. Slangar som byts enligt datumstämpling på slang.

 

Efter läckande reservkula i ett stuvfack, då båten fylldes med gasol, så förvarar jag även denna i den dränerade ankarboxen.

Fick ur gasolen genom att veva igång dieselmotorn för hand. Rörde ingen el.

 

Såg diskutionen om prosentsats för explosion. Nu är det som så att gasol är tyngre än luft, så någonstans mellan kölsvin och reling, blir det nog väl så farligt om det läcker.

En egenhet med gasol är att den tränger undan syre! 5 år sedan dog två i en husvagn just p g a  detta.

 

Använd alltid en lågt placerad gasvarnare!

 

- Problem med stekning i båten är att det blir sån matos, som är svår att bli av med.

Eftersom jag alltid har en reservkula, så skaffade jag mig ett gasoldrivet Primuskök, som jag skruvar direkt på gasolkulan, plaserad då i sittbrunnen.

Ser ut som en tjockare tallrik, med gasvred inunder. Står mycket stadig

i o m gaskulans vikt. Och i lä.

 

Givetvis så åkte stekpannan ned i durken med flott o bacon.

 

Efter detta har jag svetsat på fyra st

3 cm höga krampor av 3 mm rostfri tråd i ytterkanten av spistallriken, som alltid håller panna o gryta på plats.

 

Funkar perfekt! Rekommenderas.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

- Problem med stekning i båten är att det blir sån matos, som är svår att bli av med.

 

 

 


Löses enkelt genom att göra som jag: laga all mat i sittbrunnen. Skulle aldrig falla mig in att ha öppen låga inne i båten! Galet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-14 vid 23:07 skrev raol:


Löses enkelt genom att göra som jag: laga all mat i sittbrunnen. Skulle aldrig falla mig in att ha öppen låga inne i båten! Galet!

 

 

Det har jag haft i 30 år. Galet!

 

Till diskussionen, även om trådskaparen troligen köpt sitt kök, vill jag puffa för Primus Kinjia. Köpte ett sådant till båten i somras och det fungerar riktigt bra.

 

//N.N

 

 

 

bild.png

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Primus Kinjia. Köpte ett sådant till båten

Det var ju inte direkt gratis. Man får många Biltema/Jula kök för de pengarna.Dessutom är gasolen dyr, drygt 200kr/kg att jämföra med Biltema/Jula vars gas kostar 88kr/kg.

Men det är säkert praktiskt.

När jag var liten hade vi ett Primus 2063 kök. Hoppfällbart och med plats för 2 st 2000 flaskor. Det gjorde god tjänst på akterdäcket i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga saker i förslutna plastpåsar för att förhindra rost tror jag inte på, om du inte också kompletterar med kiselpåsar i din förslutna påse. När temperaturen ändras (sjunker) är risken stor att fukten faller ur luften och kondenserar inne i påsen. Om du inte kan vacuumpacka dem en och en - men nu börjar vi närma oss frågan; varför inte skaffa riktiga grejer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Att lägga saker i förslutna plastpåsar för att förhindra rost tror jag inte på

 

Det handlar enbart om vilken luftfuktighet som råder när påsen försluts.

Stål rostar absolut inte om RH är under 60%. I verkligheten händer inte mycket under 70%.

Idag har vi 21°C och 47% RH, förpackar vi nu så kommer vi upp till 60% RH om temperaturen blir under 17°C.

Hade vi förpackat 1:a april så var RH 21%, då kan det inte rosta förrän temperaturen understiger 4°C.

Det gäller bara att utnyttja naturen - eller kemiskt binda fukten.

 

Jag har inte upplevt att engångstuber rostat, vare sig i båten eller källaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 

Det handlar enbart om vilken luftfuktighet som råder när påsen försluts.

Stål rostar absolut inte om RH är under 60%. I verkligheten händer inte mycket under 70%.

Idag har vi 21°C och 47% RH, förpackar vi nu så kommer vi upp till 60% RH om temperaturen blir under 17°C.

Hade vi förpackat 1:a april så var RH 21%, då kan det inte rosta förrän temperaturen understiger 4°C.

Det gäller bara att utnyttja naturen - eller kemiskt binda fukten.

 

Jag har inte upplevt att engångstuber rostat, vare sig i båten eller källaren.

 

Detta förutsätter att du står utomhus och förpackar, vilket jag inte tror du gör. Och raol har båten i betydligt saltare miljö än du, så jag anar större rostangrepp på hans grejer.

 

Sedan tycker jag hela diskussionen är märklig - man får väl se till att inte ha med en livstidsförbrukning med engångstuber helt enkelt, utan se till att ha rotation på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Det var ju inte direkt gratis. Man får många Biltema/Jula kök för de pengarna.Dessutom är gasolen dyr, drygt 200kr/kg att jämföra med Biltema/Jula vars gas kostar 88kr/kg.

Men det är säkert praktiskt.

När jag var liten hade vi ett Primus 2063 kök. Hoppfällbart och med plats för 2 st 2000 flaskor. Det gjorde god tjänst på akterdäcket i många år.

Helt rätt, billig var den inte, men bra.

Köpte först ett liknande kök för 400 kr. Det såg ut som två Biltemakök hopmonterade. Dålig passform, kärvande reglage och vassa plåtkanter. Kort sagt, jag kände på mig att jag inte skulle bli nöjd och att hållbarheten skulle vara kort. Primus produkter har gott renommé och många kök är fullt användbara 30-40 år efter inköp. Jag har dessutom användning för det när vi bilsemestrar och bor på campingar så jag unnade mig (oss) en bra och hållbar produkt.

Vi använder köket max 2 veckor per år som det ser ut nu, så vad gasolen kostar är irrelevant för oss. Man behöver förstås inte köpa Primusgas, det går lika bra med andra märken bara anslutningen är rätt, t ex Biltemas.

 

Viktigast ändå är att jag blev nöjd med mitt inköp 🙂

 

N.N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Detta förutsätter att du står utomhus och förpackar,

Icke, det var inomhus. Men är det -30 kan man gör det utomhus ;)

Vi gjorde en dubbelruta "isolerglas", den satte vi ihop ute när det var -20. Sen in i ärmen för att limmet skulle ta. Det funkade, det har aldrig blivit kondens i den. Testade en annan konstruktion med vakuum men det blev fult, limmet drogs in. Nu vet jag att man ska ha en speciell dubbelhäftande tejp. Förpiks luckan ska få en sådan behandling i framtiden.

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

utan se till att ha rotation på dem

Precis. Det är nog därför jag aldrig upplever någon rost. Plastpåsen har jag mest för att se om  tuben skulle läcka.

 

52 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Viktigast ändå är att jag blev nöjd med mitt inköp

Ett mycket gott skäl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör vi när stormkök är av nöden:

I riktigt pissigt väder, - Ärtsoppa, gulashsoppa eller liknande, gammeldags doppvärmare direkt i öppnad burk, finns för både 12VDC och 230VAC (för den med inverter). Tips: Campbell's Consommé och istället för att späda med bara vatten ersätt ½ burk vatten med rött vin, addera timjan, - gott med ostmacka till.

Halvpissigt väder, - (kräver hyfsat potent inverter) induktionsplatta från Kjell & Co, tryckkokare fasttejpad till plattan (vill gärna glida omkring på glasytan). Grytor, dillkött, pepparrotskött, mm. Potatis kan gärna gå med (impotatis). Oftast placerar vi då plattan ovanpå den krängningskompenserade gasolspisen.

Båda metoderna är energieffektiva.
Om man räknar på energiåtgång blir det inte så illa, och man kan ju alltid stötta batterierna med laddning en halvtimme.

/mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan, gick jag förbi stället med gasolbrännare, multifuelkök, gasbehållare mm på XXL. 

 

Det luktade gasol! 

 

Kallade på personal och påpekade detta. 

 

Svaret blev: "Jo, det blir så när det är många gasbehållare på ett o samma ställe."

 

- Vilket påminner mig om den gång jag kröp nere i ett stuvutrymme på båten. 

 

Vad var de som luktade. Vad? Vad?

 

Gasol. Ventilen på en av 2 kg:s kulorna som läckte! 

 

Rörde ingen el, stängde huvudbrytaren till elen (ingen belastning igång), lossade generatorn lite och lyfte av kilremmen. Vevade igång motorn för hand. 

Motorn fick gå en halv timme. 

 

Numer förvarar jag alla gaskulor i ventilerat stuvutrymme. Ventilerat i nederkant, då gas är tungt. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Det luktade gasol! 

Kallade på personal och påpekade detta. 

Svaret blev: "Jo, det blir så när det är många gasbehållare på ett o samma ställe."

Tycker faktiskt det luktar lite från gasoltuberna, PK5, jag har till grillen trots åtdragen ventil. Märker det mest när man har en i bilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brännaren, kokplatta till gasolkulan använder jag ofta, när jag steker mat. Vill inte ha nåt matos inne i båten. 

 

De dumma är att i originalutförande, så glider både stekpanna o grytor lätt av. 

 

Enkelt åtgärdat. 

 

Mindre risk för brännskador. 

83281_41ESXSQKAWNB1450203570.jpg

83281_2O4SRQK1MHOG01450203735.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

Tycker faktiskt det luktar lite från gasoltuberna, PK5, jag har till grillen trots åtdragen ventil. Märker det mest när man har en i bilen. 

Lite savil på gasanslutning/ventil och lilla hålet på sidan (säkerhetsventilen) avslöjar läckage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Tycker faktiskt det luktar lite från gasoltuberna, PK5, jag har till grillen trots åtdragen ventil. Märker det mest när man har en i bilen. 

Jag har noterat detsamma när jag tankat gasol o kör hem flaskan. Jag har funderat på om det "skvätter" lite gasol runt runt anslutningen när de lossar påfyllningskopplingen och den skvätten sätter doft på flaskan. Doften försvinner efter ett tag o återkommer inte så tydligt i ankarboxen eller vid min vinterförvaring på balkongen. Å jag har inte fått utslag på såpvattentestet trots att det luktat gasol från flaskan. (däremot vid andra tillfällen när packning eller regulator börjat läcka...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns en gång när vi satt i kompisens Compis och tog några järn. 

Det skulle också bjudas på kaffe. 

 

Nu var det klent med bränsle i köket, så det hälldes på mer, rakt ur dunken. 

 

Kompisen märkte inte att det spilldes lite. 

 

Så när han senare tände började det brinna, inte bara i kökets brännare, utan under köket, på bänken och golvet. 

 

Pulversläckaren fick göra tjänst, i den nyss vårstädade

båten. 

 

Men alla klarade sig utan skador. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-02-12 vid 11:45 skrev Nils247:

Hej! Funderar på att investera i stormkök till båtsäsongen. Vad brukar ni köra för stormkök? Sprit/Gas osv?

2018-02-12 vid 12:24 skrev Mackey:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...