Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Caribic410

Eco Volt

Rekommendera Poster

Dom gör reklam för en pryl här på forumet

"Eco Volt"

Som massa kunder e extremnöjda med.

Det är vad jag förstår en förbrukare av ström.. som du kan jacka in i ett elettag.. å den kommer spara upp till 50% ström till dej.

Verkar ju jättefiffigt.

.... finns det några "men"

Kan man sätta dit två st å inte förnruka nån ström alls.?

Eller fler å sälja ström t bolaget?

Finns det nån förklaring till varför detta skulle ha någon funktion alls.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det låter för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant.

Låter lite som snake oil.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Pentax säger:

Om det låter för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant.

Låter lite som snake oil.

 

 

:D

Snakeoil låter som om det skulle kunna hämma friktion.. och gör den det så kan det ju i sin tur spara en del ström..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter dit två blir ju förbrukningen inte alls noll utan 25 %. :)

 

 Det finns en förklaring, men man kan nog bara spara 5 - 10 %. Tekniken går ut på att transformera ner spänningen något så att all belysning i ett hus blir nåot svagare samtidigt som man balanserar aktiv och reaktiv effekt till fördel för elräkningen.

Jag är inte särskilt elkunnig, men när jag jobbade med energieffektivisering av fastighetsbestånd gjorde vi några sådana installationer.

 

Idag är det säkert både effektivare och billigare att byta till led-belysning.

 

Det är skandal att Google släpper igenom annonser för bluffprodukter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Mackey säger:

Om du sätter dit två blir ju förbrukningen inte alls noll utan 25 %. :)

 

 Det finns en förklaring, men man kan nog bara spara 5 - 10 %. Tekniken går ut på att transformera ner spänningen något så att all belysning i ett hus blir nåot svagare samtidigt som man balanserar aktiv och reaktiv effekt till fördel för elräkningen.

Jag är inte särskilt elkunnig, men när jag jobbade med energieffektivisering av fastighetsbestånd gjorde vi några sådana installationer.

 

Idag är det säkert både effektivare och billigare att byta till led-belysning.

 

Det är skandal att Google släpper igenom annonser för bluffprodukter.

 

Mackey

Hur ska en pryl i ett slumpmässig eluttag kunna reglera/stabilisera inkommande ström.

Birde inte sån utrustning sitta helst före elmätare eller före proppskåp i så fall.

Eller senast direkt efter proppskåp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Hur ska en pryl i ett slumpmässig eluttag kunna reglera/stabilisera inkommande ström.

Birde inte sån utrustning sitta helst före elmätare eller före proppskåp i så fall.

Eller senast direkt efter proppskåp?

 

Före elmätaren är sällan populärt att göra installationer. Ska man ändå in före elmätaren så är det lätt att spara 100 %. :)

 

Den utrustning jag talar om som styrde spänningen i hela huset satt naturligtvis på inkommande el till huset, men efter elmätare och säkringar naturligtvis.

 

Vi använde även motsvarande utrustning för enskilda grupper av lysrör. Dessa "burkar" placerades ute i byggnader för att spänningssänka och "fixa till" mängden aktiv och reaktiv effekt lokalt.

 

Någon utrustning som sätts i ett eluttag kan nog inte göra mera än att spara lite i just det uttaget om ens det.

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo såklart man skulle kunna spara mer om man kopplar förbi mätaren.

Jag syftade på var en sånninstalation skulle kunna ha nån funktion.

Och nåt sånt verkar teoretiskt möjligt mao?

Aktiv och reaktiv effekt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Caribic410 säger:

Aktiv och reaktiv effekt?

Jaaa, eller så var det kapacitiv och induktiv fasförskjutning man påverkade.

 

I alla fall kan olika apparater göra så att belastningen på elnätet blir "fel" och det får man betala för.

 

Jag är som sagt inte särskilt el-kunnig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna film beskriver exakt hur det går till att spara el! Eller.....:D

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att saker som är så fantastiska måste säljas med 50% rabatt visar ju vilket fusk det är?

Undrar om den är CE-märk. I CE-direktivet som hanterar dessa spänningsnivåer står att apparater som ansluts till elnätet inte får modifiera eller ändra på spänningens egenskaper.

Samma sak med råttskrämmor som ska skapa fält kring ledningar och skrämma råttor o möss, omöjligt om produkten är CE-märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Kane säger:

Denna film beskriver exakt hur det går till att spara el! Eller.....:D

 

 

 

Ja djävlar.. nu är det ju bevisat. Ser tom. nästan ut som de skulle va på tv.. nästa steg är väl att dom sätter in en annons i tidningen. Då är det utom rimligt tvivel sant.

Å så tjänar man ju 100% vid inköpet av den.. eftersom man sparar 50% i rabatt.

Snacka win win.. lite kryptovaluta på det så e man ju ekonomiskt oberoende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig energimätare hemma mäter väl bara den aktiva effekten dvs kWh. Den reaktiva effekten mäts inte, bara hos stor konsumenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det hela rätt så bygger det hela på ett missförstånd. Dessa prylar ska rätta till så att det ser ut som om allt i huset är en resistiv last (t ex ett värmeelement i en spisplatta), utan reaktiv komponent (kapacitiv (t ex kondensator) eller induktiv (t ex spole)), så att fasförskjutningen (mellan spänning och ström) blir noll. Missförståndet består i att hushåll debiteras extra beroende på graden av fasförskjutning, som då prylen ska eliminera. Men sån extradebitering sker inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, raol säger:

Om jag har förstått det hela rätt så bygger det hela på ett missförstånd. Dessa prylar ska rätta till så att det ser ut som om allt i huset är en resistiv last (t ex ett värmeelement i en spisplatta), utan reaktiv komponent (kapacitiv (t ex kondensator) eller induktiv (t ex spole)), så att fasförskjutningen (mellan spänning och ström) blir noll. Missförståndet består i att hushåll debiteras extra beroende på graden av fasförskjutning, som då prylen ska eliminera. Men sån extradebitering sker inte.


Så  är det ju. Det är ju bara stora anläggningar där den reaktiva lasten mäts. 

Så summan av kardemumman är att nätägare tjänar ännu mer pengar om alla hushåll kompenserade bort sin reaktiva last. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:


Så  är det ju. Det är ju bara stora anläggningar där den reaktiva lasten mäts. 

Så summan av kardemumman är att nätägare tjänar ännu mer pengar om alla hushåll kompenserade bort sin reaktiva last. 

Jahaaaa!

så vinsten för den som köper prylen är om denne kan bevisa för nätägaren att han tjänat.. och att han då borde få "del av kakan".. verkar ju simpelt och nästan som reklamen säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen med stora reaktiva laster bör ha minskat. Förr var det ej faskompenserade lysrörarmaturer som förorsakade mycket reaktiv effekt. LED gör det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli lite lustigt hur det där med riktad automatstyrd reklam yttrar sig ibland. Jag som bor i Finland ser riktad reklam på finska på maringuidens sidor när jag sitter hemma med den egna uppkopplingen. På jobbet vars internettrafik av någon anledning kommer ut på nätet via Danmark så blir reklamen på MG dansk. I något skede blir det rent av humoristiskt, som när det diskuterades bordsgenomföringar och den finska reklamen plötsligt blev inriktad på köksbord :-)

 

Ecovolt då? Vem vet? Kanske är det någon form av faskompenseringsapparat. Eller så är det bara en raktigenomkopplad bluffdosa. Kompensering av reaktiv effekt har man ju bara glädje av om man har stora anläggningar med motordrifter eller gammaldags lysrörsarmatur med drosslar, försäljningen av sådan har dock fasats (hehe) ut för länge sen. Nätstörningar från motorer har också minskat under årens lopp eftersom man ofta använder frekvensomvandlare vilka numera ger en rätt störningsfri. belastning.

 

Med öl kan förklara det mesta, naturligtvis också reaktiv effekt. Till höger i bild en typisk kompenseringsanläggning.

kompensering.png.c162849738fe9d9d13532c3e6e4a762b.png

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Caribic410 säger:
2 timmar sedan, Thallatha säger:


Så  är det ju. Det är ju bara stora anläggningar där den reaktiva lasten mäts. 

Så summan av kardemumman är att nätägare tjänar ännu mer pengar om alla hushåll kompenserade bort sin reaktiva last. 

Jahaaaa!

så vinsten för den som köper prylen är om denne kan bevisa för nätägaren att han tjänat.. och att han då borde få "del av kakan".. verkar ju simpelt och nästan som reklamen säger.


Börja för all del inte driva den frågan.

 

Då kommer snart ett EU-krav på att samtliga elabbonenter skall ha mätare som mäter den reaktiva energin. Syfter skulle i så fall va vällovligt och avsedd att minska det reaktiva utaget. Dvs skummet i ölglaser, som också är öl, tar plats i glaset men gör ingen nytta.

Kostaden för ny mätarplats åvilar ju abbonetnten i fråga. (för en nätägare finns det inga kunder - utan alla är abbonenter). Dessutom får nätägaren ytterligare ett incitement för att höja nätavgiften. Kostnaden för att installera och läsa av en mätare för reaktiv energi är inte gratis och dessutom plus moms. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Då kommer snart ett EU-krav på att samtliga elabbonenter skall ha mätare som mäter den reaktiva energin.

Kan jag ge mig fasen på. Nyare mätare har möjlighet att mäta reaktiv effekt om jag fattat rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det skulle vara principiellt bra att få bort reaktiv effekt? Det borde väl kunna sänka nätavgifterna om elbolagen slapp släpa runt en massa skum.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Mackey säger:

Det borde väl kunna sänka nätavgifterna om elbolagen slapp släpa runt en massa skum.

Tror du på tomten också ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thallatha säger:

Så summan av kardemumman är att nätägare tjänar ännu mer pengar om alla hushåll kompenserade bort sin reaktiva last. 

 

Just så. Så en pryl som skulle sänka elräkningen borde då flytta över så mycket som möjligt till reaktiv effekt. Och det är jag övertygad om att man inte kan göra med en så liten pryl i ett vägguttag. Dessutom så hade den kommit ut på marknaden för 50 år sedan.

 

Men har ni glömt att dom faktiskt talar om vad den gör:

  *** Den "stabiliserar strömmen i ditt hus"! Jo, den är kanske lite ostabil så man kanske ska köpa sig en ändå :unsure:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, bhemac säger:

Tror du på tomten också ;)

Jag är tomten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Tomas99 säger:

 

Just så. Så en pryl som skulle sänka elräkningen borde då flytta över så mycket som möjligt till reaktiv effekt. Och det är jag övertygad om att man inte kan göra med en så liten pryl i ett vägguttag. Dessutom så hade den kommit ut på marknaden för 50 år sedan.

 

Men har ni glömt att dom faktiskt talar om vad den gör:

  *** Den "stabiliserar strömmen i ditt hus"! Jo, den är kanske lite ostabil så man kanske ska köpa sig en ändå :unsure:

 

Vore jju bra om den kunde stabilisera bort timmarna då strömmen e borta helt, till att ha lagom lite mindre hela tiden istället. Här är strömavbrott varje gång de blir: blåsigt, blött, snöigt, torrt, kallt, varmt och några gånger däremellan. Blir det både kallare, blötare snöigare kombinerat med vind så är strömmen tillgänglig endast korta stunder om 2-10 min med ojämna mellanrum.

Det vore viktigare att "stabilisera" än dom enorma pengarna man "tjänar"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Då kommer snart ett EU-krav på att samtliga elabbonenter skall ha mätare som mäter den reaktiva energin.

Kan jag ge mig fasen på. Nyare mätare har möjlighet att mäta reaktiv effekt om jag fattat rätt.

 

Jag är inte alls säker på det. Gick ner i källaren och kollade på min mätare. Finns inget som tyder på att den kan mäta reaktivt. Däremot finns det så att den ian mäta med två olika "rökneverk"

När Fortum bytte mätare, så valde troligtvis nån som de fick billigt. Hade nån tänkt sig för hade man inte valt en mätare som var större än den stlrsta mätaren som vi hade inom området.

Desom bytte mätarna hade ingen kompetens inom området.

Som vår mätarkille i Munkedal sa; " först fick de tre dagars teoretisk utbildning och sen var de med en "montör" som heller inte visste vad han gjorde - i tre dar. Och så var det. 

De allra flesta mätarbyten gick mycket bra. Planeringen var dock katastrofal. Det var därför mätarbytena tog ett år längre än de från början var avsedda att göra.

Dessutom var vi ett antal gamla rävar, som hela tiden fick stötta uppså fort det uppstod problem - och det gjorde det hela tiden. När enterpenören - i grunden telenor, som lagt ut själva jobbet på nåt av avknoppningarna från gamla televerket, som i sin tur tog in en massa arbetslösa ungdomar och någre äldre arbetslösa, som aldrig tidigare jobbat med el - var klara, återstod ett stort antal mätare som de inte kunde eller fick lova att byta.
 

I Sotenäs /Munkedal fick mätarkillen i Munkedal /som inte var elektriker) och min kolega i Sotenäs (som egentligen var grovarbetare och jag, byta resten av mätarna. 

Jag började mitt jobb med att inte byta en enda mätare i styvt en vecka. Bara planera och skaffa fram nycklar mm. När jag var klar med alla mina mätare, så hade de två andra sina besvärligaste kavar. Jag tog 10 överjävliga i Munkedal och ett antal besvärliga i Sotenäs. Sen fick vi sparken. Jag bytte den sista mätaren på Onsdag, städade ur vårt föråd på Torsdag och lämnade in bilen på Fredag - som blev min sista arbetsdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Faderullan säger:

Det kan bli lite lustigt hur det där med riktad automatstyrd reklam yttrar sig ibland. Jag som bor i Finland ser riktad reklam på finska på maringuidens sidor när jag sitter hemma med den egna uppkopplingen. På jobbet vars internettrafik av någon anledning kommer ut på nätet via Danmark så blir reklamen på MG dansk. I något skede blir det rent av humoristiskt, som när det diskuterades bordsgenomföringar och den finska reklamen plötsligt blev inriktad på köksbord :-)

 

Ecovolt då? Vem vet? Kanske är det någon form av faskompenseringsapparat. Eller så är det bara en raktigenomkopplad bluffdosa. Kompensering av reaktiv effekt har man ju bara glädje av om man har stora anläggningar med motordrifter eller gammaldags lysrörsarmatur med drosslar, försäljningen av sådan har dock fasats (hehe) ut för länge sen. Nätstörningar från motorer har också minskat under årens lopp eftersom man ofta använder frekvensomvandlare vilka numera ger en rätt störningsfri. belastning.

 

Med öl kan förklara det mesta, naturligtvis också reaktiv effekt. Till höger i bild en typisk kompenseringsanläggning.

kompensering.png.c162849738fe9d9d13532c3e6e4a762b.png

Den högra ser ju precis ut som den där eco... dosan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Caribic410 säger:
1 timme sedan, Tomas99 säger:

 

Just så. Så en pryl som skulle sänka elräkningen borde då flytta över så mycket som möjligt till reaktiv effekt. Och det är jag övertygad om att man inte kan göra med en så liten pryl i ett vägguttag. Dessutom så hade den kommit ut på marknaden för 50 år sedan.

 

Men har ni glömt att dom faktiskt talar om vad den gör:

  *** Den "stabiliserar strömmen i ditt hus"! Jo, den är kanske lite ostabil så man kanske ska köpa sig en ändå :unsure:

 

Vore jju bra om den kunde stabilisera bort timmarna då strömmen e borta helt, till att ha lagom lite mindre hela tiden istället. Här är strömavbrott varje gång de blir: blåsigt, blött, snöigt, torrt, kallt, varmt och några gånger däremellan. Blir det både kallare, blötare snöigare kombinerat med vind så är strömmen tillgänglig endast korta stunder om 2-10 min med ojämna mellanrum.

Det vore viktigare att "stabilisera" än dom enorma pengarna man "tjänar"

 

 

Vi hade en ganska dålig norm för spänningsgodhet i Sverige tidigare.

Sen fick vi en ny spänningsnorm EU-anpassad - kommer inte riktigt ihåg när.

Så Caribic 410 - du har nog fullt godkänd spänning enligt den nya normen - alltid. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Vi hade en ganska dålig norm för spänningsgodhet i Sverige tidigare.

Sen fick vi en ny spänningsnorm EU-anpassad - kommer inte riktigt ihåg när.

Så Caribic 410 - du har nog fullt godkänd spänning enligt den nya normen - alltid. ;)

Absolut inte ALLTID men kanske mellan strömavbrotten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:
1 timme sedan, Thallatha säger:

Så Caribic 410 - du har nog fullt godkänd spänning enligt den nya normen - alltid. ;)

Absolut inte ALLTID men kanske mellan strömavbrotten

 

 

N ej - du har inte mer strömmavbrott, än att de ingår i uppfyllelsen av normen :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...